Kiitoksia ja piti alkujaan lisätä tuohon pitkään juttuuni se, että on ollut mukavaa kirjoitella juurikin tälle tarkoitetulle alueelle etenkin niin niitä ei sitten niin muissa toikeissa olisi.
Vaikkakin vanhoja viestejä ja sitten silloin tällöin uudempia viestejä koskien joskus vain tottumuksen...
Tuossa aiemmin Suzukan 1989 muistoja miettiessä tuli unohdettua tai jotenkin huomioimatta jätetyksi kertomatta se seikka, että tämäkin toikki ehti täyttää jo 4 vuotta!
Hienohan tämä toikki on ollut jos jostain sellaisenaan pitäisi sanoa ja etenkin mukavaa on se, että tähänkin tosiaan on saanut...
Yleensä en suuremmin laittaisi mitään suurempia videomateriaaleja, mutta tuossa olisi Rio de Janeiron 1988 lähtötunnelmia näin Brasilian kisaviikonlopun kunniaksi sitten ennen pitkää:
F1 1988 - R1 - Brasilian GP - Lähtö (YLE TV2)
Ja, että ei vain unohdu niin tuohon alle vielä ihan...
Onhan sitä ja paljonhan näistä on ennenkin puhuttu.
Vanhempien aikojen kisoista puhuen ikävästi tietenkin Rio de Janeiron ja Brasilian kisoista yleensä puhuen tosiaan vuoden 1981 kisan suhteen se tuli sellaisenaan YLE:n osalta puhuen hävittyä silloiselle testikuvalle, mutta oli vuoden 1988 Rio...
Adelaiden 1991 kaatosadekisastakin tulee tänään kuluneeksi 34 vuotta ja vain ihme oli, että vain sen neljä ihmistä loukkaantui kisassa eli Nigel Mansell kuskeista, ratavalvojien päällikkö ja kaksi muuta ratavalvojaa erilliseen varikko-onnettomuuteen katsoen!
Adelaiden kisasta Australiasta sen ensikisasta tulikin tänään jo tuonne Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui-toikin puolelle kirjoitettua tunnelmia 40 vuoden takaa.
Keke Rosbergin uran viimeinen voittokilpailu oli taktinen huippusuoritus vertaansa vailla ja kisan nopein kierroskin tarttui...
Tänä päivänä 40 vuotta sitten 3.11.1985 Suomen Keke Rosberg voitti Australian Grand Prixin Adelaidessa, Jacques Laffite oli toinen ja Philippe Streiff oli kolmas.
Ivan Capelli oli neljäs, Ruotsin Stefan Johansson oli viides ja Gerhard Berger oli kuudes ja viimeinen pistemies.
Huub Rothengatter...
Ei kyllä ollut tänään kun se onnettomuuspäivä oli oikeammin kylläkin vasta 10.11.1995 perjantaina kun kilpailu oli 12.11.1995 eli pari päivää myöhemmin sunnuntaina.
Tosin tuo taitaa olla vain kirjoitetun jutun ilmoituspäivä, mutta sekin kuvastaisi vain itse nyt olevaa aihetta muistelun ollessa...
Eilen tuli kuluneeksi 38 vuotta Japanin Grand Prixin paluusta, mutta ensimmäistä kertaa tuolloin F1-kisa pidettiin Fujin sijaan Suzukassa!
Melkoinen ensikisa sekin oli, mutta maailmanmestaruus vuoden 1987 Suzukan tai edes kauden päätöksen Adelaiden reilun kisan nimissä ratkesi ennen aikojaan...
Nyt kun tarkalleen ottaen laskin vähän noita kisoja varovasti tuota Austinin muka hehkutettua Mercedes-Benzin AMG-autojen käyttöä lajin Turva-autona/Safety Carina niin kyse ei ollutkaan sittenkään siitä sen ollessa jo reilusti pidempikin määränä vaan eräästä toisesta asiasta:
Bernd Mayländerin...
Yhdysvaltain Austinin kilpailussa ja ellei sitten taas kerran mahdollisesti eri laskujensa mukaan FIA ole väärässä erilaisesta turva-autonsa omasta käytöstä lajissa edes nykyisen ja pitkäaikaisen toimittajansa osalta niin Mercedes-Benzin käytöstä tuli kuluneeksi 500 kisaa siis sen...
Jean Alesin uraa tosiaan on monta kertaa miettinyt näin jälkikäteen kuten osin ihan ajoaikoinakin.
Hänellä ja Mika Salolla oli muun muassa ainakin yksi yhteinen piirre!
Toki jokunen kappale kaikkiaan niitä on, mutta ainakin yksi oli heidän edustusmaidensa suosikkijuttu:
Siinä missä Mika Salo...
Nyt meni vuosi väärin.
Suzukassa 1995 Alesi tunnetusti keskeytti ehkä vuoden 1995 suhteellisesti puhuen hienoimman ajon jälkeen.
Suzukassa 1994 sadekisassa Alesi sen sijaan kyllä ajoi kolmanneksi mitä nyt oikeastaan olisi menettänyt sen sijan todella viime hetkellä Nigel Mansellille, mutta...