Akuutista kassakriisistä johtuen kilpailun jury joutui uimaan kauden päätösrallista kotiin, joten tulosten julkistuskin viivästyi karkeasti. Joka tapauksessa, aikamoiset kuvat rallista saatiin Saudi Arabian kisan osalta. Jännitettävää riitti viimeisen pätkän viimeisille metreille saakka...
Ei olisi mikään ihme, että Skoda-sopimuksessa on pykälä, joka vapauttaa testi- ja kehitysvelvollisuuksista (miten ikinä se sopimukseen onkaan kirjattu), mikäli kuljettaja saa sopimuksen MM-ralleista Rally1-autolla.
Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella ei toki voi täydellä varmuudella ottaa sopimusteknisesti kantaa, mutta Lappi on maininnut hänellä olevan Skodan tehtaan kanssa testi- ja kehityssopimus.
Näitä on ollut jonkin verrankin, että on "lainattu" kuskia yhteen tai useampaan kisaan. Esim. Blomqvist Pösöllä ja Grundel Lancialla 1986, Mikkola Opelilla 1988 tai Sordo Fordilla 2012. Myös Alen oli sopimuksellisesti kiinni Toyotalle ajaessaan Subarulla Portugalissa 1993.
Monesti törmää väitteeseen, että Tunturiralli olisi aina ollut nuottikilpailu. Näinhän ei kuitenkaan ole. Alkujaan (?) kisa oli ennakkotutustuttava (varmuudella ainakin jo 3. Tunturiralli vuonna 1968 oli), mutta jossain vaiheessa 70-luvulla (?) siirryttiin maan tavan mukaisesti pimeään kisaan...
Ennätys pisimmästä ajasta kahden podium-sijoituksen välillä taitaa tällä hetkellä olla Airikkalan Penan hallussa (2643 päivää, Jyväskylä 1982 - RAC 1989). Kakkosena listalla on Philippe Bugalski 2540 päivällä (Korsika 1992 - Katalonia 1999). Paddonin viimeisestä podiumista (Australia 2018) on...
Se on tietysti vähän rajanvetokysymyskin, että mikä lasketaan sopimukseksi jonkun tietyn merkin kanssa. Esim. Puhakkahan ajoi 1996 Suomessa maahantuojan Mitsu-tiimissä ja Englannissa Volkkarilla. Vielä isomman profiilin jutuista tulee äkkiseltään mieleen Henkka Toivonen 1984 (Lancia/Porsche). Se...
Sympaattisen Paddonin puolesta pitää iloinen, mutta veikkaan että kyyti tulee olemaan todella kylmää Montessa. Riippuu toki M-Sportin lopullisesta kokoonpanosta, mutta jos sinne ei ihan totaalituristeja oteta, niin lähtisin tarjoamaan hitaimman Rally1-auton viittaa kyllä juuri Paddonille.
Tähän voisi näsäviisaasti vastata, että miksi sitä mestaruutta ei sitten 35-vuotiaana tullut, jos Ogier oli silloin merkittävästi parempi kuin nyt? Kumpikin kysymys on tässä kontekstissa yhtä pöljä.
Tässä taas ei ollut kysymys kenenkään iästä, vaan alkuperäinen argumentti, johon vertausta...
Se toki vähän noloa olisikin, mutta kyseessä ei ole kuka tahansa 42-vuotias rallattelija, vaan edelleen urheilullisesti ainakin lähes parhaimmillaan oleva lajilegenda. Jos vertailu toisen lajin puolelta 90-luvulta sallitaan, niin kyllähän sitä luulisi että NHL:ssä olisi myös ollut riittävästi...
Tämä iltapäivälehdissäkin toistettu väite on täysin käsittämätön eikä kestä miltään osin lähempää tarkastelua. Kenties rallin MM-sarja on surkeassa jamassa, siitä voidaan perustellusti keskustella, mutta väitteen perusteleminen sillä, että Ogier voittaa mestaruuden jättämällä osakilpailuja...
Se nyt ei enää liity Loebin ja Ogierin vertailuun, mutta toisaalta voi sanoa, että useana kautena siellä ei muita sitten ollutkaan kuin se Loeb & Citroen. Eli vaikka voi perustellusti sanoa, ettei Hirvonen hävinnyt kuin Loebille, jää yhtä perustellusti ilmaan kysymys, että keitä Hirvonen sitten...
1. 33,3% osumatarkkuudella oikein. Tai 66,7% tarkkuudella väärin. Kysyttäessä vastaan ensimmäisen.
2. No tämä sentään osui ilman jossitteluja.
3. Ei sinnepäinkään. Fourmaux'n koko kauden pistesaalis vastasi 45% Tänakin keräämästä potista.
4. Muistaakseni Monte meni vielä ihan rauhallisesti tämän...