Jäsenen kik uusimmat tuotokset

  1. Kotimaan rallikausi 2024

    Kyllä J-M:n vauhti tuolla hisseautolla on ihan hemmetin kova. Taitaisi jollain GR Yariksella ajella jäljet selkään kaikille muille... Antaa siis vähän perspektiiviä millaista vauhtia muut ajavat näillä nykyautoilla kun tuolla 30 vuotta vanhalla kapistuksella ajat on noinkin kovia. Ja kyllä kai...
  2. FIA rakentaa rallia.

    Jos tuo Rally2+ -kitti maksaa vain "joitakin kymmeniä tuhansia" euroja --> kaikki Rally2 autot varustellaan tuolla kitillä kyllä saman tien. En ole noita muutosehdotuksia lukenut mutta käsitys on se että sitten tuolle Rally2+kitti autoille ei ole omaa luokkaa vaan kilpailisivat Rally1 autojen...
  3. FIA rakentaa rallia.

    Saapa nähdä, ensivaikutelma suunnitelmista on kyllä positiivinen. En tiedä sitten tehtaiden kannalta toimii jos auto on tosiaan ostettavissa maaliviivalta. Voihan auton valmistuskustannus olla paljon suurempi kuin 400 000€ mutta joku saa sillä hinnalla kilpailukykyisen auton kyllä sitten...
  4. FIA rakentaa rallia.

    Kiitos selvityksestä. Samanlaiseen tietoon päädyin googlella. Eli kyllä tuo hybridi on sinänsä aika pimennossa myös aktiivisilta rallikatsojilta. Suurin osa ei varmasti tiedä että tuossa on noin useita eri seikkoja joihin vaikuttaa regulaatio, kisainssien ja tiimin valinnat sekä kuljettajan...
  5. FIA rakentaa rallia.

    Googlella tuota näyttäisi löytyvän toki tietoa miten hybridi toimii. Tässä linkki yhteen 2022 aineistoon ja oletettavasti on validia tietoa edelleen. Eli tuossa hybridin käytössä on eri variaatioita ja esivalintoja miten järjestelmä lataa ja miten hybridiä saa käyttöön eri tilanteissa. On myös...
  6. FIA rakentaa rallia.

    Kieltämättä hybridi ja sähkön hyödyntäminen mm. pätkillä on jätetty kyllä suurelta yleisöltä piiloon. Olisi mielenkiintoista tutustua ensinnäkin siihen miten tuo hybridi toimii. Mistä tuosta saisi parhaiten tietoa, esim. pari kysymystä tulee mieleen: - Onko hybridin akusta käytettävissä joka...
  7. FIA rakentaa rallia.

    Joo, en tosiaankaan kuvitellut että nykyisen hybridin sähkövoimalinjalla pärjättäisiin (100kw hetkellinen teho ja takaveto...). Tarvitaan kokonaan uusi voimalinja jossa on 2-3 sähkömoottoria ja siten 0-1 tasauspyörästöä sekä tietysti 4 vetoakselia noin niinku vähintään. Tehoa voidaan laittaa...
  8. FIA rakentaa rallia.

    No, turha kai tästä on vääntää sen pidempään, kukaan ei tiedä varmaksi kuinka käy. Uskoisin että autonvalmistajat vaativat sarjaan sellaista tekniikkaa jota aikovat myydä myös suurille massoille tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Olkoon sitten vaikka häkäpönttö tuottamassa voimaa
  9. FIA rakentaa rallia.

    Ei palvele maailman joka kolkassa vielä pitkään aikaan mutta niillä alueilla mihin olettaisin ralliautoilun osuvan markkinointimielessä niin alkaa pikkuhiljaa palvella. En tiedä mutta oletan että ralliautoilun markkinointibuusti osuu pääosin eurooppaan ja jossain määrin aasiaan (vauraisiin...
  10. FIA rakentaa rallia.

    Vaihdettavat akut. Tieliikenteessä ja isoissa massoissa hankala toteuttaa mutta marginaalisessa toilinnassa eli esim. rallissa kohtuullisen helppoa. muutamia kymmeniä FIA:n toimittamia ladattuja akkuja ja vaihtopisteet tiekirjaan jne. Ihan simppeli homma toteuttaa jos kuussakin osataan käydä...
  11. FIA rakentaa rallia.

    Ei kiinnosta ei mutta sitten kun polttoaineen hinta alkaa olla 4 euroa litralta ja hallitusten asettamia päästökurjuuksia lyödään siihen vielä päälle niin motivaatio sähköautoiluun onkin ihmeen kova. Ainakin siis jos kilpailevia polttoaineita ei ole ja vaikuttaa siltä että ei ole eikä tule...
  12. FIA rakentaa rallia.

    Rallicrossin mm sarjaan ei ole ollut mitään tehdastason tunkua ikinä, ihan yksityistiimejä ja jotain tukea tietysti tehtaalta mutta ei mitään varsinaista autonvalmistajan tallia, sanoisin että puuhastelua verrattuna rallin mm-sarjaan saatikka F1:n. F1 on aikamoinen dinosaurus muutenkin ja toki...
  13. FIA rakentaa rallia.

    Kyllä se on rallin mm-sarjan pääluokan siirryttävä täys-sähköön tai vaihtoehtoisesti kuolla pois. "Kaikki" maailman autot siirtyvät sähköön jollain aikavälillä ja siten kaikki markkinointipotentiaali on siellä. Mihinkään muuhun ei kannata profiloitua. Mikä siinä sähkössä kaihertaa...
  14. Ruotsin MM-ralli 2024

    Itse seurailen rallia kohtuullisen aktiivisesti mutta nykyisin ei enää kiinnosta pisteet ollenkaan kun ei niitä osaa edes laskea. Ihan umpisurkea systeemi ja varmaan jokin fiksumpikin olisi kehitettävissä jos on pakko saada muutos aikaisempaan malliin verrattuna. Ja Solbergista vielä, ei nyt...
  15. Ruotsin MM-ralli 2024

    Henkilökohtaisesti ei haittaisi vaikka Neuville jäisi jonnekin penkkaan tai vaikka särkysi moottori ettei pääsisi ajamaan enää lainkaan. Aika lapsellista touhua...
Ylös