Samoin kuin kaksi vuotta myöhemmin, Piquet voitti mestaruuden, vaikkei hänellä ollutkaan paras tai nopein auto.
Renault RE30 oli selkeästi nopein, mutta epäluotettava. Williams FW07C oli kokonaisuutena Brabhamia parempi ja Ligier JS17 hyvin lähellä Piquetn Brabham BT49C:tä.
Kovin lähelle...
Teidän erikoiskoetietämyksenne on uskomatonta. Puoli vuosisataa vanhasta kaitafilmistä tunnistetaan kuvauspaikat hetkessä, vaikka metsää on kaadettu, uutta on kasvanut, heittoja on siloiteltu ja tielinjat saattaneet muuttua.
Hattu päästä!
Ei sitä aikaa ennen internettiä kai muuta ollut kuin nuo kaksi, formulakisat ja sitten välähdykset Urheiluruudusta ja teksti-tv:stä.
Mutta olihan silloin paperilehdestä luetulla kisaraportilla erilainen uutisarvo kuin nykyään, kun kaikki on jo seurattu reaaliajassa.
Pääasia, että VM elää!
Piquetn mestaruus tuli autolla, joka ei ollut kauden paras. Ferrari ja Renault olivat molemmat parempia ja Prost sekä Arnoux myös keskeyttivät harvemmin kuin Piquet. Sen sijaan Brabham oli minusta kaunein. Hävytön Bemarin koneen ympärille rakennettu hoikka ohjus isolla takasiivellä.
Keke oli...
Keke on maininnut, että hänen tulevan bisnesuransa kannalta oli tärkeää nähdä, miten sponsoriasiat hoidetaan todella ammattimaisesti McLarenilla. Oli kuulemma selkeästi paremmin johdettu talli kuin Williams.
Ja väittäisin, että kalustoetu oli nimenomaan Williamsilla 1986. Voitot kaudelta...
Ei olisi.
19 kisaa, 13 parasta kisaa lasketaan mukaan (13/19 on suunnilleen sama suhde kuin 11/16), pisteet kuudelle parhaalle 9-6-4-3-2-1.
Alonsolta jää kaksi kolmossijaa ja nelossija pois laskuista - 97 pistettä - 7x1, 5x2, 1x3.
Räikkönen ei menetä pistettäkään - 92 pistettä - 7x1, 3x2...
Ferrarin F12 on 180 asteinen V-moottori. Se ei ole bokseri, vaan vastakkaisten sylinterien kiertokanget on laakeroitu samalle kampiakselin kaulalle, kuten V-moottoreissa.
No ainakin mieleen on jäänyt sateinen Imola, kun JJ ajoi kolmanneksi ja Häkkinen viidenneksi.
Senna vei mestaruuden hyvän alkukauden ja Williamsin epäluotettavuuden vuoksi.