Wrc ralliauton minimipaino

  • Viestiketjun aloittaja guru
  • Aloituspäivämäärä

guru

New member
Liittynyt
8.8.2022
Viestit
3
Kiinnostaisi tietää wrc 1 ralliauton minimipaino. Ei muuten mutta kun Esuppi tuli maaliin aika riisutulla Yariksella niin olikohan sitä kemiallista metallia syylärissä niin paljon että se korvasi etu-ja takalasin painon sekä vähän katon painoakin,ilmeisesti oli kun ei tullut penaltia alipainosta. Suninen hylättiin wrc 2:ssa puolen kilon alipainosta, onko wrc 2:ssa tarkemmat painot kuin wrc 1:ssä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tuskin Sunisen auton kokonaispainossa oli sanomista, mutta syystä tai toisesta (vinkki ulkoapäin?) loppukatsastuksessa punnittiin erinäisiä osia erikseen ja nyt sitten pomppas puskurista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Formuloissa ainakin on sääntö että jos kolarin takia joku osa puuttuu niin punnituksessa sen voi korvata vastaavan luokituksen osalla. Luulisin että rallissa on vastaava.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Sunisella oli kyse nimenomaan yksittäisen osan painosta verrattuna siihen, mitä tälle osalle on ilmoitettu painoksi luokituksessa. Ja se kemiallinen metalli on pitänyt olla autossa mukana, eli ei ole vaikuttanut tilanteeseen.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
518
Sijainti
Tallissa
Kiinnostaisi tietää wrc 1 ralliauton minimipaino. Ei muuten mutta kun Esuppi tuli maaliin aika riisutulla Yariksella niin olikohan sitä kemiallista metallia syylärissä niin paljon että se korvasi etu-ja takalasin painon sekä vähän katon painoakin,ilmeisesti oli kun ei tullut penaltia alipainosta. Suninen hylättiin wrc 2:ssa puolen kilon alipainosta, onko wrc 2:ssa tarkemmat painot kuin wrc 1:ssä?
1260kg kuten jok ikisessä wrc lähetyksen grafiikassa sanotaan. Kaikkia autojahan ei kilpailun jälkeen tarkisteta ja ne on jo ennen maaliintuloa myöskin päätetty ketkä otetaan jälkikatsastukseen. Veikataan että EP:n auto ei ollut jälkikatsastuksessa...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Kaatuneeseen autoon nuo minimipainot ei sellaisenaan päde. Tietenkään. Huoltoon saakka saa ajaa rikkinäisellä autolla. Mutta kun se kaatunut auto käy huollossa ja korjataan, sen jälkeen se pitää taas olla siinä minimipainossa. Lapin kohdalla mahdollisuutta korjata ei ollut, kun tultiin maaliin joten tarvittaessa selvitetään kisan välikatsastuksissa olleet painot ja rikkoutuneiden osien painot muuten ja ynnäillään painoja yhteen... Luulen kyllä että Lapin auton kohdalla katseltiin muita juttuja kun painoa jos loppusyynissä joutui käydä...
 

guru

New member
Liittynyt
8.8.2022
Viestit
3
Kaatuneeseen autoon nuo minimipainot ei sellaisenaan päde. Tietenkään. Huoltoon saakka saa ajaa rikkinäisellä autolla. Mutta kun se kaatunut auto käy huollossa ja korjataan, sen jälkeen se pitää taas olla siinä minimipainossa. Lapin kohdalla mahdollisuutta korjata ei ollut, kun tultiin maaliin joten tarvittaessa selvitetään kisan välikatsastuksissa olleet painot ja rikkoutuneiden osien painot muuten ja ynnäillään painoja yhteen... Luulen kyllä että Lapin auton kohdalla katseltiin muita juttuja kun painoa jos loppusyynissä joutui käydä...
 

guru

New member
Liittynyt
8.8.2022
Viestit
3
Kiitos tiedoista, laitoin kieli poskella tuon kemiallisen metallin, sen verran vähän rallia seurasin ettei ollut tuo minimipaino tarttunut korvaan. Hyvä ettei Esuppia syynätty kaadon jälkeen tarkemmin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
1260kg kuten jok ikisessä wrc lähetyksen grafiikassa sanotaan. Kaikkia autojahan ei kilpailun jälkeen tarkisteta ja ne on jo ennen maaliintuloa myöskin päätetty ketkä otetaan jälkikatsastukseen. Veikataan että EP:n auto ei ollut jälkikatsastuksessa...
Jotenkin voisin kuvitella, että kärkikolmikkoon ajaneen kuskin auto katsastettaisiin joka tapauksessa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
518
Sijainti
Tallissa
Jotenkin voisin kuvitella, että kärkikolmikkoon ajaneen kuskin auto katsastettaisiin joka tapauksessa.
Se ei ole mitenkään automaatio, edes se että voittajan autoa tarkisteltaisiin. Yleensä aina saman merkkiset autot on kohteena ja jokin tietty yksi kohde. Punnitusten osalta koko auton painoa seurataan enempi kilpailun aikana kuin loppukatsastuksessa, siellä sitten enempi keskitytään näihin yksittäisten osien painoon.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Poliisithan olisivat halutessaan voineet päättää Lapin kilpailun jo siirtymälle, kun autosta puuttui tuulilasi, "kattopelti", yms.
Eikös kilpa-auton pidä olla tieliikennekelpoinen/kuntoinen, kun sillä ajetaan yleisellä tiellä siirtymiä?
Mutta ehkä asiaa katsottiin sinivalkoisten lasien, eikä haluttu puuttua kilpailun tuloksiin. Eikä ole suomessa taidettu tällaisiin koskaan puuttuakaan?
"But i know i can drive" kuten Grönholm joskus intti paikalliselle poliisille, kun pyörä oli taittunut alle. Bussella taisi muuten olla useamminkin neuvotteluja auton kunnosta viranomaisten kanssa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Ajoneuvolaki
13 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet


7) kuljettajalla riittävä näkyvyys eteen, sivuille ja taakse;
8) tarpeelliset laitteet näkyvyyden varmistamiseksi tuulilasin läpi kaikissa sääoloissa, jos ajoneuvossa on tuulilasi;

Kuvien perusteella näkyvyys taakse oli huonompi kuin näkyvyys eteen.

Renkaiden puuttumiseen puututtiin jo joitain vuosia sitten säännöissä, jonne tuli maininta, että matka saa jatkua vain, jos on "four freely rotating wheels".
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Ajoneuvolaki
13 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet


7) kuljettajalla riittävä näkyvyys eteen, sivuille ja taakse;
8) tarpeelliset laitteet näkyvyyden varmistamiseksi tuulilasin läpi kaikissa sääoloissa, jos ajoneuvossa on tuulilasi;

Kuvien perusteella näkyvyys taakse oli huonompi kuin näkyvyys eteen.

Renkaiden puuttumiseen puututtiin jo joitain vuosia sitten säännöissä, jonne tuli maininta, että matka saa jatkua vain, jos on "four freely rotating wheels".
Poliisin mukaan tuulilasi on ollut pakollinen autoissa vuodesta 1957 lähtien.

http://yle.fi/uutiset/kuski_tuli_vastaan_ilman_tuulilasia__poliisi_ymmallaan/8108106
En kyllä muista, että Suomessa olisi poliisin toimesta koskaan kesken rallia puututtu, jos jollakin kilpailijalla on kaadon jälkeen vehkeet "hieman" rutussa.

Tuo kolmella pyörällä ajo taidettiin tosiaan kieltää ihan säännöissäkin.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
389
Sunisella oli kyse nimenomaan yksittäisen osan painosta verrattuna siihen, mitä tälle osalle on ilmoitettu painoksi luokituksessa. Ja se kemiallinen metalli on pitänyt olla autossa mukana, eli ei ole vaikuttanut tilanteeseen.
Ja suninen oli sanonu et muuten auto oli noin 20 kiloa ylipainoinen
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Ja suninen oli sanonu et muuten auto oli noin 20 kiloa ylipainoinen
Kuulostais loogiselta että silloin mahdollista tuotekehitystä käytetään siihen että kaivetaan puol kiloa pois puskurista. Positiivistä että laitetta kehitetään!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuulostais loogiselta että silloin mahdollista tuotekehitystä käytetään siihen että kaivetaan puol kiloa pois puskurista. Positiivistä että laitetta kehitetään!
Testiä varten on siis tehty halpa lasikuitupuskuri joka oli vahingossa laitettu kisaan kiinni.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Testiä varten on siis tehty halpa lasikuitupuskuri joka oli vahingossa laitettu kisaan kiinni.
En uskoisi ellei kyseessä olisi iso H. Pitäisköhän se luokitella jos on niin hyvä että ensimmäinen joka huomaa on jälkikatsastuksen inssi o_O
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
En uskoisi ellei kyseessä olisi iso H. Pitäisköhän se luokitella jos on niin hyvä että ensimmäinen joka huomaa on jälkikatsastuksen inssi o_O
Kiinni olevaa puskuria ei voida luokitella koska se oli alipainoinen, säännöissä on määrätty siis pelkän etupuskurin paino joka tässä tapauksessa oli alipainoinen, auto itsessään ei ollut alipainoinen
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Kiinni olevaa puskuria ei voida luokitella koska se oli alipainoinen, säännöissä on määrätty siis pelkän etupuskurin paino joka tässä tapauksessa oli alipainoinen, auto itsessään ei ollut alipainoinen
Puskuri oli luokittelutodistukseen nähden alipainoinen. Sellaisia sääntöjä en ainakaan itse ole nähnyt, missä yksittäisten osien painoja olisi määritelty.
 
Ylös