Sekalaista ralliaiheista jutustelua

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Kahtelin tuota RAC voittajalistaa ja ei Röhrliä näy listoilla. kumman ylös kuski arvostetaan vaikka voittojen määrä on mitä on ja myös muutaman legendaarisen rallin voitto uupuu..

edit. Montessahan tuo Rörhl on mennyt ihan hyvää kyytiä toki 82 ja 83..
Sellainen kaveri, joka pärjää tasaveroisesti Alenin kanssa Mirafiorilla ja 037:lla ei voi olla kuin maailman parhaita. Kaksi maailmanmestaruutta toki kertovat jotain myös.

Röhrl meni kovaa Montessa useasti. 1980 kyyti oli kohdallaan Röhrlin voittaessa Mirafiorillaan 10 minuutilla Darnichen Stratoksen. 1984 olikin Stigun kanssa tasaisempaa Quattroilla. 1985 Röhrl oli myös kovassa iskussa, mutta vastus oli jotain yliluonnollista, joten sieltä irtosi kakkossija.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
tuosta pimeisiin ralleihin valmistautumisesta ja niissä ajamisesta olisi mielenkiintoista kuulla enemmän, on se vaan ollut eri hommaa lähtkohtaisesti. Varsin kaukana nykypäivän videovalmisteluista. Toki tuolloinkin teiden tuntemus on ollut arvossaan. Onko tuota aspektia purettu missään enemmän jos tutustuisi tuohon mielenmaisemaan?
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Sellainen kaveri, joka pärjää tasaveroisesti Alenin kanssa Mirafiorilla ja 037:lla ei voi olla kuin maailman parhaita. Kaksi maailmanmestaruutta toki kertovat jotain myös.

Röhrl meni kovaa Montessa useasti. 1980 kyyti oli kohdallaan Röhrlin voittaessa Mirafiorillaan 10 minuutilla Darnichen Stratoksen. 1984 olikin Stigun kanssa tasaisempaa Quattroilla. 1985 Röhrl oli myös kovassa iskussa, mutta vastus oli jotain yliluonnollista, joten sieltä irtosi kakkossija.
Näin varmasti, mutta taitaa esim. Jyväskylä ja RAC uupua voittolistoilta. tosin, ei tuo nyt tuohon aikaan harvinaista ollut, ettei joka rallissa dominoinut.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Näin varmasti, mutta taitaa esim. Jyväskylä ja RAC uupua voittolistoilta. tosin, ei tuo nyt tuohon aikaan harvinaista ollut, ettei joka rallissa dominoinut.
Voittolistalla on kaikilla aukkoja ehkä Sainzia ja ranskalaisia lukuunottamatta.

Mikkolan paras tulos asfalttirallista on 10., Salonen ei ole koskaan edes päässyt maaliin MM-sarjan asfalttirallissa. Molemmat kuitenkin rankkaisin varsin korkealle kaikkien aikojen kuskeina.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Näin varmasti, mutta taitaa esim. Jyväskylä ja RAC uupua voittolistoilta. tosin, ei tuo nyt tuohon aikaan harvinaista ollut, ettei joka rallissa dominoinut.
Eihän Kankkunenkaan koskaan voittanut asvaltilla jos näin mietitään. Silti aika korkealle arvostettu kuten kuuluukin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Röhrl ei halunnut mennä pimeään kisaan koska tykkäsi harjoitella rallit niin että osasi pätkät ulkoa. Ajoi RAC:ssa 1985 ja meni pihalle heti ekoilla metsäpätkillä.

Tuohon aikaan Brittein sarjassa ajoi usein tehdaskuskeja, ehkä vähän hakemassa kokemusta pätkiin. Kankkunen myös selitti Tuplamestarit-videolla, että autoa piti säätää nopeammin reagoivaksi pimeässä rallissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä on tekemäni taulukko, joka kuvaa kunkin kuljettajan parasta tulosta tietyn tyylisessä kisassa. MIXED SURFACE on siis soraa ja assua samassa kisassa, FULL TARMAC kokonaan assua, ROUGH jonkinlainen tekninen&röykkyinen sorakisa. Lisäksi on niputettu esim NZ ja Chile sekä Safari ja Norsunluurannikko. Taulukkoa hankaloittaa, että osa kuskeista ei aktiiviurallaan osallistunut tiettyihin kisoihin, esim Loeb Safarissa vain 2002 ja 2022, Latvala ei koskaan Safarissa, Grönholm ei koskaan MIXED-kisassa jne. Lisäksi Timo Salonen voitti useimmat kisat vain kerran, mutta on silti kuudentena listalla.

1669800091835.png
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Röhrl ei halunnut mennä pimeään kisaan koska tykkäsi harjoitella rallit niin että osasi pätkät ulkoa. Ajoi RAC:ssa 1985 ja meni pihalle heti ekoilla metsäpätkillä.
RAC:ssä Röhrl sentään kävi kokeilemassa vuotta 1985 ja Quattroa ennen peräti seitsemän kertaa Asconalla, Kadettilla ja Mirafiorilla. Jyväskylä ja hyppyrit olivat vielä pelottavampia eikä Waltheria täällä nähty. Olen varma, että muutaman kerran osallistumisen jälkeen kyyti olisi riittänyt podiumille.

Mirafiorilla 1978 oli vieläpä se erikoisuus, että kartturi istui takana keskellä paremman painonjakauman saamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Tässä on tekemäni taulukko, joka kuvaa kunkin kuljettajan parasta tulosta tietyn tyylisessä kisassa.

Taulukkoa hankaloittaa, että osa kuskeista ei aktiiviurallaan osallistunut tiettyihin kisoihin, esim Grönholm ei koskaan MIXED-kisassa. Lisäksi Timo Salonen voitti useimmat kisat vain kerran, mutta on silti kuudentena listalla.
Tämä on erinomainen taulukko, antaa hyvän kuvan suorituksista eri tyyppisissä ralleissa.

Ruotsin kanssa niputtaisin Rovaniemen ja Norjan kategoriaan SNOW. Mitään muuta tuossa ei muuttuisi kuin Hirvosen 3-6-0 -> 4-5-0 Norjan 2007 voiton myötä.

Grönholm osallistui Portugaliin 1995 H.F. Grifonen ja 1997 Toyota Finlandin A-ryhmän Celicalla, mutta molemmilla kerroilla tuli keskeytys.

Salosella oli voittaja-auto vain kausilla 1985 ja 1986. Ei mikään ihmekään, ettei ole useita voittoja samasta rallista.
 
Viimeksi muokattu:

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Hyvä taulukko!
Kuis 2022 Croatia ja Mixed istuu yksiin?
Ei puhdas mixed kisa mutta olihan tuolla ihan käsittämätön määrä mutaa ainakin osalla pätkiä. Toki ei siinä mielessä ole mixed kisa kuten monet muut mutta eipä nyt puhdas assukisakaan siinä mielessä.
Onko nykyään Mixed kisoja edes kalenterissa jos tuota ei laske joukkoon?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä taulukko!
Kuis 2022 Croatia ja Mixed istuu yksiin?
Ei puhdas mixed kisa mutta olihan tuolla ihan käsittämätön määrä mutaa ainakin osalla pätkiä. Toki ei siinä mielessä ole mixed kisa kuten monet muut mutta eipä nyt puhdas assukisakaan siinä mielessä.
Onko nykyään Mixed kisoja edes kalenterissa jos tuota ei laske joukkoon?
Ei oo sama asia ollenkaan, puhutaan siis tilanteesta jossa vaihdetaan renkaat ja alusta kokonaan assusta soraan. Säännöt ei salli tällaisia enää
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Pari pikku täydennystä taulukkoon:

Grönholm R Mixedistä (1995 Portugali)
Burns: 7 Mixedistä (1995 Portugali)
Waldegård R Argentinasta (1980)
Rovanperä: R Argentiinasta (2018), 12. Mixedistä (2018 ja 2019 Katalonia) ja 9. RAC/Walesista (2018 ja 2019)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Rovanperän osalta en laskenut kuin pääluokan startit mutta noi muut voi täydentää kyllä (vaikkeivat mitään muuta). Portugali 1995 taisi tosin olla jo kokonaan soralla.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Mirafiorilla 1978 oli vieläpä se erikoisuus, että kartturi istui takana keskellä paremman painonjakauman saamiseksi.
Asiasta psremmin tietämättä ihmetyttää miten se kartturi on sinne kaarien sekaan mahtunut? Eikö diagonaalit ole tiellä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3178
Sijainti
JKL
Asiasta psremmin tietämättä ihmetyttää miten se kartturi on sinne kaarien sekaan mahtunut? Eikö diagonaalit ole tiellä?
Ei tainnut olla diagonaalia siihen aikaa ainakaan pakollisena. Tuon jälkeenhän säännöt muuttui niin että kuljettajat istuvat rinnakkain...
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Ei tainnut olla diagonaalia siihen aikaa ainakaan pakollisena. Tuon jälkeenhän säännöt muuttui niin että kuljettajat istuvat rinnakkain...
Putkien määrä kabiinissa on ollut nykyistä vähäisempi

1669892897772.png
1669893070666.png
1669893087156.png

Giorgio Pianta oli tutkinut painonjakaumaa ja tullut siihen tulokseen, että takana istuvalla kartturilla auto on sekunnin nopeampi kilometrillä. Ensimmäisen lenkin mikkihiiripätkillä Röhrl jopa johti rallia. Pitkään Röhrl oli kolmantena, mutta erikoiskokeella 68 sattui jotain ja Röhrl jäi 18 min. Jos tuo 18 min poistetaan laskuista, niin Röhrl oli noin sekunnin kilometrillä Mikkolaa hitaampi rallissa (ek 68 mukaanluettuna 2,5 s/km). Ilman tuota 18 min ongelmaa Röhrl olisi ollut neljäs, kun nyt oli seitsemäs.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös