Sekalaista ralliaiheista jutustelua

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11019
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Pistetääs tää ropleema vaikka tänne.... Keräävätkö myös kartanlukijat MM-pisteitä vai onko rallin MM-titteli pelkästään 1-ohjaajien meriitti? Esim. Timo Rautiainen tai Tiziano Siviero ajoivat koko kaudet Bossen ja Mikin kartanlukijoina heidän voittaessaan MM-tittelinsä mutta ovatko he yhtäläisesti virallisia mestareita?
Kyllä ne kerää omia pisteitä. 1993 Kankkusella vaihtui kartturit pitkin kautta niin Daniel Grataloup voitti kartturien mestaruuden.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
141
Pistetääs tää ropleema vaikka tänne.... Keräävätkö myös kartanlukijat MM-pisteitä vai onko rallin MM-titteli pelkästään 1-ohjaajien meriitti? Esim. Timo Rautiainen tai Tiziano Siviero ajoivat koko kaudet Bossen ja Mikin kartanlukijoina heidän voittaessaan MM-tittelinsä mutta ovatko he yhtäläisesti virallisia mestareita?
Eikös juurikin tästä aiheesta Ilkka Kivimäki kirjoita Ralliautoilun vuosikirjassa 3 Pitkä Paha Vasen? Kaikki muut asiat saa voitosta kuskin lisäksi kunnian, paitsi ei kartanlukija? Viittaisi siihen suuntaan, ettei. Mikä oli tämä ainakin takavuosina jaossa ollut Halda-palkinto vuoden parhaalle kakkosohjaajalle? Lajin sisällähän arvo lienee yhtäläinen, mutta tilastoista en tiedä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4632
Sijainti
Event horizon
Kohtalaisen ylivoimaista menoa kärkikaksikolta Rallye du Varissa. Nicolas Ciamin voitti 26 sekunnin turvin Yoann Bonaton mutta kolmossijaan ero kasvoikin jo yli 5 minuuttiin. Ciamin ajoi Skodalla, Bonato ja Roché Citroenin R5:lla. Neljänneksi ajanut Cedric Robert puolestaan RGT-luokan Alpinella. Ero kärkeen hällä karvan alle 6 minuuttia.
Vanha herra Delecour oli Alpinella 7s 7 minuuttia voittajaa perässä.
 

Finnishman

Active member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
42
Tuli tässä mieleen, että ketä te pidätte Suomen kaikkien aikojen ralliautoilijana? Tämä on täysin makuasia, johon ei ole absoluuttista totuutta. Yleisin mielipide tähän taitaa olla joko Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen tai Marcus Grönholm. Painaako vaakakupissa eniten esim. Mikkolan ja Kankkusen kyky pärjätä autolla kuin autolla, Mäkisen neljä peräkkäistä maailmanmestaruutta aikana, jolloin rallin MM-sarjan kilpailullinen taso oli kenties kaikkien aikojen kovin vai Grönholmin suomalaiskuljettajien voittoennätys ja se, että hän oli käytännössä ainoa, joka kykeni todella haastamaan Loebin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11019
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Vaikea sitä on verrata eri aikakausia, mutta tilastojen perusteella Kankkunen on paras.

 

Finnishman

Active member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
42
Vaikea sitä on verrata eri aikakausia, mutta tilastojen perusteella Kankkunen on paras.

Toisaalta, Mäkisen ja Grönholmin aika terävimmällä huipulla jäi melko lyhyeksi, koska he molemmat ajoivat ensimmäisen kerran tehdaskuljettajina vasta 31-vuotiaina. Mikkola puolestaan saavutti ison osan menestyksestään jo ennen MM-sarjan alkua.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
73
Kankkusen puolesta puhuu 4 mestaruutta eri automerkeillä sekä sen ohessa pitkä ura huipulla. Mäkinen voitti vain Lammen kehittämällä Mitsulla ja oli Subarulla enemmän tai vähemmän yössä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2786
Kankkusen puolesta puhuu 4 mestaruutta eri automerkeillä sekä sen ohessa pitkä ura huipulla. Mäkinen voitti vain Lammen kehittämällä Mitsulla ja oli Subarulla enemmän tai vähemmän yössä.
Eikös Tommi ollut 2002 vielä ihan ok vauhdissa siihen Argentiinan? isoon onnettomuuteen asti? 2003 tuntui jo hyytyneen ja jäi suhteellisen selkeästi Solbergille.
 

Finnishman

Active member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
42
Eikös Tommi ollut 2002 vielä ihan ok vauhdissa siihen Argentiinan? isoon onnettomuuteen asti? 2003 tuntui jo hyytyneen ja jäi suhteellisen selkeästi Solbergille.
Ja ensimmäinen voitto tuli Fordilla ja hän ajoi lukuisia hyviä sijoituksia myös yksityisautoilla, joten kyllä hän muillakin merkeillä osasi ajaa. Halusi ilmeisesti vain pysyä uskollisena Mitsubishille, vähän samaan tyyliin kuin Häkkinen formuloiden puolella McLarenille.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2057
Eikös Tommi ollut 2002 vielä ihan ok vauhdissa siihen Argentiinan? isoon onnettomuuteen asti? 2003 tuntui jo hyytyneen ja jäi suhteellisen selkeästi Solbergille.
Jep - näin myös muistelisin. kausihan alkoi Monten voitolla mutta enemmän tai vähemmän sen jälkeen meni miten meni. Argentiinassahan Tommi taisi taistella voitosta Bossen kanssa kaatoon asti
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
368
Kankkusen puolesta puhuu 4 mestaruutta eri automerkeillä sekä sen ohessa pitkä ura huipulla. Mäkinen voitti vain Lammen kehittämällä Mitsulla ja oli Subarulla enemmän tai vähemmän yössä.
Kankkusta vastaan puhuu se, että hän ei ollut kautta 1993 lukuunottamatta selkeästi nopein eikä voittanut koskaan asfaltilla.

1995 Kataloniassa meni kovaa doupatulla autolla ulosajoon asti. Ennen kuin joku tulee selittämään vuoden 1987 Monte-Carlosta, niin muistettakoon, että tuona vuonna oli paljon lunta ja jäätä reitillä.

Kankkunen on ollut tasaisen vahva ja riittävän nopea ja kerännyt pisteet tarvittaessa.

Miltei koko Kankkusen uran joku veti raa'an nopeuden suhteen vähän yläpuolella.

1984 Blomqvist ja loppukaudesta Vatanen
1985 Salonen
1986 mielestäni sekä Toivonen että Salonen olivat nopeampia - Alen tasavahva
1987 Kankkunen, Alen ja Biasion olivat suunnilleen yhtä nopeita
1988-1989 Biasion, osin ylivoimaisen kaluston turvin. Näinä vuosina, etenkin 1989 Kankkusella ja Toyotalla oli nopeutta, mutta tulokset meni autojen hajoamiseen Toyotalla
1990-1991 Sainz oli nopeampi
1992 Auriol oli nopeampi
1993 Kankkusen vuosi - Delecour oli osan kaudesta maagisen nopea
1994 Alkukaudesta näytti Delecourin vuodelta, mutta kolarin myötä Auriol oli nopein kuski
1995 Sainz oli nopein, McRae kovimpana haastajana. Tällöin toki Kankkunen taas järkevällä ajolla hätyytteli mestaruutta aina turbovilpin paljastumiseen asti.
1996-1999 Mäkinen
2000 Grönholm ja Burns
2001 Mäkinen ja McRae
2002 Grönholm

Ja tämä listaus ei tarkoita sitä, etteikö Kankkunen olisi ansainnut noita neljää mestaruuttaan. Erittäin kova kuski, erittäin varma, eikä noita voittoja ja mestaruuksia muutoin olisi kauhottu noin paljoa.

Tämän viestin sisällöstä huolematta olen sitä mieltä, että Kankkunen on kaikkien aikojen kovin suomalainen rallikuski.
 
Viimeksi muokattu:

Finnishman

Active member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
42
Jos ihan puhtaan nopeuden ja lahjakkuuden perusteella ajatellaan, niin Grönholm on varmaan kovin. Onhan hän itsekin todennut useaan otteeseen, että hänellä olisi muutama mestaruus enemmän, mikäli olisi tyytynyt useammin kakkossijoihin sen sijaan, että yritti väkisin voittaa. Mäkisen vahvuuksia olivat puolestaan kyky venyä voittoon pitkästäkin takaa-ajoasemasta ja taito voittaa myös asfaltilla, Kankkusen puolestaan tasaisuus ja varmuus sekä kyky pärjätä autolla kuin autolla ja loistavat autonkehitystaidot.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2057
Ajat oli myös eri Kankkusen aikana. Vahva veikkaus on että vauhtiakin olisi kyllä löytynyt, mutta Juha ajoi aina järkevästi - tuohon aikaan kun laitteetkin hajosivat herkemmin alta, ja järkevällä ajolla ja ajattelulla oli paikkansa.

Toki samat lainalaisuudet pätee nykyäänkin, mutta Kankkusen aikoina sanoisin että tasaisuus ja varmat pisteet useammasta kisasta oli isommassa arvossa kuin raaka vauhti, joka monesti johti vain auton rikkoutumiseen ja nollakisaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
368
Toki samat lainalaisuudet pätee nykyäänkin, mutta Kankkusen aikoina sanoisin että tasaisuus ja varmat pisteet useammasta kisasta oli isommassa arvossa kuin raaka vauhti, joka monesti johti vain auton rikkoutumiseen ja nollakisaan.
Kyllä. Mielestäni 1991 oli Juhalta todella fiksua tekemistä. Pisteet kotiin niissä kisoissa, missä Sainz meni menojaan (Portugali, Argentiina, Uusi-Seelanti). Ja sitten voittoja niissä kisoissa, joissa Sainz yritti liikaa eikä pysynyt tiellä (Suurajot, Australia, RAC). Tähän vielä päälle lajin luonteeseen kuuluva Carloksen huono tuuri tekniikkaongelmineen Kataloniassa.

Ansaittu mestaruus Kankkuselle.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
368
Sen sijaan 1994, kun nopeutta piti nostaa, niin virheitä alkoi tulemaan. Varmasti neljä mestaruutta takataskussa ja kymmenen mm-sarjan kiertämistä veivät myös osan keskittymisestä. Nopeutta löytyi, mutta Safarissa auto meni heti alussa nutulleen ja Suomessa sama juttu. Ennen Suurajojahan Juha oli ihan Sainzin ja Auriolin kannassa, mutta sitten loppukaudeksi alle tuli uudempi Celica, joka oli vielä raakile ja Didier sai ajella vanhalla luotettavalla autolla mestaruuteen.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
405
Sijainti
pk.seutu
Yksi Juhan menestyksen avaimista oli juuri se, että pystyi napsimaan pisteitä myös niistä kisoista, joissa kaikki meni pieleen. Kuten Monte-86 ja Suurajot - 87.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
528
Kankkusen puolesta puhuu 4 mestaruutta eri automerkeillä sekä sen ohessa pitkä ura huipulla. Mäkinen voitti vain Lammen kehittämällä Mitsulla ja oli Subarulla enemmän tai vähemmän yössä.
Kankkusen Jyskälä-voitto saldo ei ole kovin mairitteleva, eikä puhu hänen puolestaan edes siitä huolimatta, että tekniikka petti useasti ja vieläpä johtopaikalta. Esim 92, rehellisesti kuokkaan Auriolilta jota ei listoilla jostainsyystä näy kärkipäässä kun puhutaan kaikkien aikojen parhaista ja 94 sähläys. Juha oli ehkä aikakautensa älykkäin ja järkevin kuljettaja, jätti turhat reuhaamiset pois ja napsi varmat pisteet ja antoi muiden keskeytellä johtopaikoilta pöpelikköön. 86 mestaruus, Timppa kyykytti joka kisassa jonka pääsi maaliin ja Timppahan ajoi muutenkin kevennetyn sarjan????. 87 mestaruus on arvoton kun ei ollu mukana kun yksi automerkki tosissaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
368
Kankkusen Jyskälä-voitto saldo ei ole kovin mairitteleva, eikä puhu hänen puolestaan edes siitä huolimatta, että tekniikka petti useasti ja vieläpä johtopaikalta. Esim 92, rehellisesti kuokkaan Auriolilta jota ei listoilla jostainsyystä näy kärkipäässä kun puhutaan kaikkien aikojen parhaista ja 94 sähläys. Juha oli ehkä aikakautensa älykkäin ja järkevin kuljettaja, jätti turhat reuhaamiset pois ja napsi varmat pisteet ja antoi muiden keskeytellä johtopaikoilta pöpelikköön. 86 mestaruus, Timppa kyykytti joka kisassa jonka pääsi maaliin ja Timppahan ajoi muutenkin kevennetyn sarjan????. 87 mestaruus on arvoton kun ei ollu mukana kun yksi automerkki tosissaan.

En lähtisi vähättelemään Kankkusen Jyväskylän kyytiä

1986 kilpailukykyinen järkevä vauhti - ihan vähän Alenin ja Salosen takana, mutta Maximum Attack Jyväskylässä ja Salonen 205T16:n ratissa ovat kumpikin mahdottomia voittaa. Alenin virheet mahdollistivat kakkostilan.
1987-1990 erittäin hyvä vauhti, mutta teknisiä vikoja
1991 Sainzin takana vauhdillisesti, mutta Carloksella liian kova kyyti tien leveyteen nähden
1992 Miten Didier oli niin paljon parempi Super Deltan kanssa koko kauden?
1993 Denis Giraudetin kanssa voittoon, kun Piironen sairastui. Vatanen pisti tiukille.
1994 Oma moka, mutta sen jälkeen kyyti riitti, vaikka tekikin vähän Didille rengastestiä
1995 Ei oikein nopeus tullut ilmi, mutta muutenkin rallin taso isossa A:ssa oli matala
1996 Jäi Mäkisen jalkoihin, mutta Celica alkoi olla jo menneen talven lumia.
1997 Jäi vain 7 sekuntia Mäkisestä
1998 Jäi museo-Escortilla vajaa 3 sekuntia Sainzista ja vajaa 11 sekuntia Mäkisestä
1999 Voitto
2000 Kohtuullisen kilpailukykyinen vauhti lukuunottamatta Ouninpohjaa, olisi varmaan ollut Mäkisen jälkeen viides
2001-2002 Hyundai oli niin paljon jäljessä muita, etten lähtisi arvioimaan

Timppa ei kyykyttänyt Uudessa-Seelannissa 1986. Mutta oikeassa olet, Salonen oli 1986 nopeudessa edellä. Edelleen olen sitä mieltä, että Salonen Peugeotin ratissa oli B-ryhmän numero 1.

1987 mestaruudesta Kemper sanoikin yläpuolella kaiken tarvittavan. Kilpailullisesti tiukka vuosi.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
216
Ja ensimmäinen voitto tuli Fordilla ja hän ajoi lukuisia hyviä sijoituksia myös yksityisautoilla, joten kyllä hän muillakin merkeillä osasi ajaa. Halusi ilmeisesti vain pysyä uskollisena Mitsubishille, vähän samaan tyyliin kuin Häkkinen formuloiden puolella McLarenille.
Toisaalta miksi ihmeessä olisi lähtenyt Mitsulta. Mestaruuksia tulee liukuhihnalta. 2000 oli heikompi vuosi, mutta 2001 oli ihan otettavissa oleva mestaruus, mutta se lipsui käsistä. Subaru vuodet tuntui hieman jäähdyttelyltä, vaikka hyvin alkoikin. Uskollinen oli Mitsulle ja se kyllä kannatti.
 
Ylös