Formula 1 - 2023 - 10 - Itävallan GP

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2514
Parempi kokeilu kai tuo Alfalta oli roikkua niillä intereillä ja toivoa että riittää maaliin asti. Olisi aikamoinen kööri pitänyt saada edeltä kuitenkin ohitettua kuiville vaihtamalla. Ei noilta sijoilta ja tuolla vauhdilla nyt vaan ihmeisiin pysty.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8418
Sijainti
Vantaa
Renkaat pitää päättää yli 5min ennen starttia. Sitten jotenkin ymmärtää tuon Alfan valinnan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3100
Parempi kokeilu kai tuo Alfalta oli roikkua niillä intereillä ja toivoa että riittää maaliin asti. Olisi aikamoinen kööri pitänyt saada edeltä kuitenkin ohitettua kuiville vaihtamalla. Ei noilta sijoilta ja tuolla vauhdilla nyt vaan ihmeisiin pysty.
Aikaisessa vaiheessa, kun olisi ottanut sen riskin ja vaihtanut ne slicksit alle, niin olisi voinut onnistua hienostikin, mutta siinä kohtaa kun ympärillä olevat autot oli 3-5sek nopeampia, ni oli sinänsä enää se ja sama, että mitä siinä tekee. Kierrokset ei olisi riittäneet varikkokäynnin ajan kuromiseen ja intereillä kävi niinkuin kävi.
Nyt yrittivät lähteä erittäin rohkealla taktiikalla, mutta siinä kohtaa kun siitä olisi ollut hyötyä, niin rohkeus ei sitten taas riittänytkään.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2514
Aikaisessa vaiheessa, kun olisi ottanut sen riskin ja vaihtanut ne slicksit alle, niin olisi voinut onnistua hienostikin, mutta siinä kohtaa kun ympärillä olevat autot oli 3-5sek nopeampia, ni oli sinänsä enää se ja sama, että mitä siinä tekee. Kierrokset ei olisi riittäneet varikkokäynnin ajan kuromiseen ja intereillä kävi niinkuin kävi.
Nyt yrittivät lähteä erittäin rohkealla taktiikalla, mutta siinä kohtaa kun siitä olisi ollut hyötyä, niin rohkeus ei sitten taas riittänytkään.
Russell otti aikaisessa vaiheessa ja heti kun nähtiin että homma toimii, niin muutkin alkoi tietenkin saman tien reagoimaan. Ihan sama juttu olisi käynyt Bottaksen kanssa, vaikka olisi ajoittanut homman täydellisesti. Olisi varmaan sijan tai pari saanut parannettua asemiaan, mutta ei sieltä mitään kymmentä autoa olisi tuolla tempulla ohitettu. Nyt pysymällä intereillä saatiin kuitenkin se "track position" edes hetkeksi, mikä olisi edes teoriassa voinut kääntyä voitoksi jos renkaat olisi kestäneet / sade alkanut uudestaan / turva-auto tms. Ihan oikea ratkaisu omasta mielestä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Oliko se muuten juuri tämä rata viime vuonna, kun Pérezin kierros hylättiin automatiikalla, jolloin mies putosi jatkosta, mutta myöhemmin kierroksen hylkäys peruttiinkin automatiikan virheen vuoksi...
Meni toisinpäin, eli Perez ehti ajaa Q3:nkin, mutta sitten todettiin että Q2:ssa oli mennyt ratarajat rikki eikä olisi pitänyt olla Q3:ssa ollenkaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3100
Russell otti aikaisessa vaiheessa ja heti kun nähtiin että homma toimii, niin muutkin alkoi tietenkin saman tien reagoimaan. Ihan sama juttu olisi käynyt Bottaksen kanssa, vaikka olisi ajoittanut homman täydellisesti. Olisi varmaan sijan tai pari saanut parannettua asemiaan, mutta ei sieltä mitään kymmentä autoa olisi tuolla tempulla ohitettu. Nyt pysymällä intereillä saatiin kuitenkin se "track position" edes hetkeksi, mikä olisi edes teoriassa voinut kääntyä voitoksi jos renkaat olisi kestäneet / sade alkanut uudestaan / turva-auto tms. Ihan oikea ratkaisu omasta mielestä.
Olisihan sieltä tietysti voinut tulla myös turva-auto radalle, kun aletaan märällä vaihtamaan slicksejä, mutta ei se mielestäni ole taktiikkaa vaan tuuria.
Russell oli ihan hyvä esimerkki siitä miten hyvä rengasvalinta auttoi. Pääsi kierrosta aikaisemmin vaihtaessa saamaan renkaat lämpöihin, kun muut tulivat varikolle ja ohitti ison kansan autoja näiden luistellessa vielä kylmillä kumeilla. Toki Alfa ei ole niin hyvässä iskussa, mutta mielestäni kuitenkin olisi ollut parempi vaihtoehto, kuin ajaa sekuntitolkulla hitaampana nopeampien seassa.

Alfalla on ollut hyvinkin konservatiivisia taktiikoita oikeastaan aina, mutta nyt sentään yrittivät slicksien kanssa alussa.

Edit. Kierrosajat. Vale reippaasti yli 5 sek hitaampi intereillään kuin muut slickseillä.

e7k2sboucd9b1.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1117
Olisihan sieltä tietysti voinut tulla myös turva-auto radalle, kun aletaan märällä vaihtamaan slicksejä, mutta ei se mielestäni ole taktiikkaa vaan tuuria.
Russell oli ihan hyvä esimerkki siitä miten hyvä rengasvalinta auttoi. Pääsi kierrosta aikaisemmin vaihtaessa saamaan renkaat lämpöihin, kun muut tulivat varikolle ja ohitti ison kansan autoja näiden luistellessa vielä kylmillä kumeilla. Toki Alfa ei ole niin hyvässä iskussa, mutta mielestäni kuitenkin olisi ollut parempi vaihtoehto, kuin ajaa sekuntitolkulla hitaampana nopeampien seassa.

Alfalla on ollut hyvinkin konservatiivisia taktiikoita oikeastaan aina, mutta nyt sentään yrittivät slicksien kanssa alussa.

Edit. Kierrosajat. Vale reippaasti yli 5 sek hitaampi intereillään kuin muut slickseillä.

Näytä liitetiedosto 3688
Kuten ehkä kilpailun aikana radiokeskusteluista havaitsit niin kuljettajilla itsellään oli hyvin paljon vastuuta ajoittaa intereiden vaihto slikseihin oikea-aikaisesti. Tiimit pikemminkin tiedustelivat, että miltä rataolot vaikuttavat, eivätkä määränneet kuljettajia tekemään vaihtoa. Russell hyötyi koska itse havaitsi, että slikseillä ajo olisi mahdollista ja uskalsi ensimmäisenä tulla sisään tekemään vaihdon. Sulka Russellin hattuun siis.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3989
Kuten ehkä kilpailun aikana radiokeskusteluista havaitsit niin kuljettajilla itsellään oli hyvin paljon vastuuta ajoittaa intereiden vaihto slikseihin oikea-aikaisesti. Tiimit pikemminkin tiedustelivat, että miltä rataolot vaikuttavat, eivätkä määränneet kuljettajia tekemään vaihtoa. Russell hyötyi koska itse havaitsi, että slikseillä ajo olisi mahdollista ja uskalsi ensimmäisenä tulla sisään tekemään vaihdon. Sulka Russellin hattuun siis.
Juuri näin. Varikkomuurilta kerrotaan kierrosaikoja eri kumiseoksien kanssa ja kuskin vastuu on perstuntumalla tehdä päätös milloin hän siirtyy märänkelin kiekoille tai slickseille. Kuivan kelin rengasstrategiat enemmän taktiikkapalaverien heiniä. Buttonenhan oli tässä mestari kun piti alkaa pelaamaan rengasrulettia vaikka hänen raakavauhti märällä ei mitenkään maagista ollut kuten esim Verstappenilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3100
Kyllähän se talli ne pääsääntöisesti päättää. Toki kuskilla on enemmän sanavaltaa siihen kun on märkää.

Tuleeko muilla virheilmoituksia forumista, vai onkohan mulla vaan joku evästeprobbleema?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3989
Kyllähän se talli ne pääsääntöisesti päättää. Toki kuskilla on enemmän sanavaltaa siihen kun on märkää.

Tuleeko muilla virheilmoituksia forumista, vai onkohan mulla vaan joku evästeprobbleema?
Sanavaltaa voi olla niinkin paljon että talli jää kuuntelijan rooliin kun tulee vaihtelevat olosuhteet kuten Norris on tehnyt. Ei aina tarvitse ruveta lampaaksi ja tanssia tallin pillin mukaan. Melko kisan tappava combo on Alfan strategikot yhdistettynä Bottaksen muuttuneiden olosuhteiden taitoihin, siinä jää melkein aina musta pekka käteen. Esim Leclercinkin pitäisi paljon enemmän kyseenalaistaa jopa tallinsa kuivan kelin rengasvalintoja.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3100
Sanavaltaa voi olla niinkin paljon että talli jää kuuntelijan rooliin kun tulee vaihtelevat olosuhteet kuten Norris on tehnyt. Ei aina tarvitse ruveta lampaaksi ja tanssia tallin pillin mukaan. Melko kisan tappava combo on Alfan strategikot yhdistettynä Bottaksen muuttuneiden olosuhteiden taitoihin, siinä jää melkein aina musta pekka käteen. Esim Leclercinkin pitäisi paljon enemmän kyseenalaistaa jopa tallinsa kuivan kelin rengasvalintoja.

Onse jännä, että tallit käyttää taktiikoiden analysointeihin miljoonia ja resursseja tuhlataan näihin kisan aikana tehtaita myöten, kun taas se Vale siellä hoitaa nekin. Tyhmiä ovat.

Ja mitä tulee Valen sadekelin ajoihin, niin pääsääntöisesti ajanut tälläkin kaudella Görgeä paremmin, kuten vaikka viime vuonnakin.

Se, että kuski ehdottaa jotain, ei tarkoita mitään päätöstä. Kuinka usein kuulet esim just Görgen tai Lerkin vinkuvan eri renkaiden perään, mutta mitään ei tapahdu? Melkein joka kisassa.

Kyllähän ne näkee siellä koneiltaan auton pidon muutokset huomattavasti aikaisemmin ja tarkemmin, kuin kuski ne hanskaan tuntee.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3989
Onse jännä, että tallit käyttää taktiikoiden analysointeihin miljoonia ja resursseja tuhlataan näihin kisan aikana tehtaita myöten, kun taas se Vale siellä hoitaa nekin. Tyhmiä ovat.

Ja mitä tulee Valen sadekelin ajoihin, niin pääsääntöisesti ajanut tälläkin kaudella Görgeä paremmin, kuten vaikka viime vuonnakin.

Se, että kuski ehdottaa jotain, ei tarkoita mitään päätöstä. Kuinka usein kuulet esim just Görgen tai Lerkin vinkuvan eri renkaiden perään, mutta mitään ei tapahdu? Melkein joka kisassa.

Kyllähän ne näkee siellä koneiltaan auton pidon muutokset huomattavasti aikaisemmin ja tarkemmin, kuin kuski ne hanskaan tuntee.
Niinpä, tallit käyttää miljoonia simulaattoreihin, mutta Ferrari saattaa olla aivan kujalla mitä renkaita käytetään kuivalla kelillä ja kaikki nauraa. Vaikka kuinka yrität pestä kuskin käsiä vaihtelevien olosuhteiden osalta niin ne ovat paikat joissa kuskit pääsevät loistamaan tai uppoamaan jos osaavat ajoittaa milloin pärjäävät milläkin renkaalla missäkin olosuhteissa.

Viime vuoden Hollannissa "Görgihan" otti kuivalla ohjat käsiin ja halusi vaihtaa renkaat, josta Hamilton pahoitti mielensä ja loppujen lopuksi se oli toimivampi strategia.

En tiedä mikä vertailu sinulla on jatkuvasti menossa Görgin ja Bottaksen välillä, mutta toinen ajaa maksukuskia vastaan hännillä ja toinen 7-kertaista maailmanmestaria vastaan että voit pitää Bottasta rainmasterina ihan keskenäsi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Ei kai sillä ole väliä, kun gridilleajorenkailla ei startata. Mutta joku raja siinä on. GP:ssä vartti.
Meinasin tässä lähinnä sitä, milloin kuljettajalla on viimeisin tuntuma siihen, millaiset olosuhteet radalla ovat.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3100
Niinpä, tallit käyttää miljoonia simulaattoreihin, mutta Ferrari saattaa olla aivan kujalla mitä renkaita käytetään kuivalla kelillä ja kaikki nauraa. Vaikka kuinka yrität pestä kuskin käsiä vaihtelevien olosuhteiden osalta niin ne ovat paikat joissa kuskit pääsevät loistamaan tai uppoamaan jos osaavat ajoittaa milloin pärjäävät milläkin renkaalla missäkin olosuhteissa.

Viime vuoden Hollannissa "Görgihan" otti kuivalla ohjat käsiin ja halusi vaihtaa renkaat, josta Hamilton pahoitti mielensä ja loppujen lopuksi se oli toimivampi strategia.

En tiedä mikä vertailu sinulla on jatkuvasti menossa Görgin ja Bottaksen välillä, mutta toinen ajaa maksukuskia vastaan hännillä ja toinen 7-kertaista maailmanmestaria vastaan että voit pitää Bottasta rainmasterina ihan keskenäsi.
Laita nyt se Hallikaeisen tietotoimisto kiinni ja seuraa tapahtumia.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3989
Laita nyt se Hallikaeisen tietotoimisto kiinni ja seuraa tapahtumia.
Ilmeisesti ei seurata saman sarjan tapahtumia. Russell päättää pelata riskiä ja haluaa itse vaihtaa slickseille ja täällä sinun mielestä vaihtelevat olosuhteet ovat pääosin tallien vastuualuetta. Eiköhän sekin ole auktoriteetista kiinni saako tahtonsa läpi vai alistuuko lampaaksi. Ole hyvä tiedoista, terveisin Hallikaisen Tietotoimisto Oy.
 
  • Like
Reaktiot: IWE

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
En tiedä mikä vertailu sinulla on jatkuvasti menossa Görgin ja Bottaksen välillä, mutta toinen ajaa maksukuskia vastaan hännillä ja toinen 7-kertaista maailmanmestaria vastaan että voit pitää Bottasta rainmasterina ihan keskenäsi.
Valtterilta löytyy voittokin täydestä sadekelin kisasta, entäs Russelilta?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Olosuhteista puheen ollen, varmaan voisi tiivistää näin.

- Kuljettaja tietää paremmin, mitkä olosuhteet ovat juuri sillä hetkellä
- Talli tietää paremmin, mitkä olosuhteet ovat tulevaisuudessa
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3989
Valtterilta löytyy voittokin täydestä sadekelin kisasta, entäs Russelilta?
Turkissa 2021 ei satanut. Radan pinta oli sellainen mikä ei kuivunut, joten koko kisa ajettiin vakaaissa olosuhteissa välikelinrenkailla. Tämä Bottakselta kieltämättä uransa parhaimpia sulkia hatussa ja olen vieläkin yllättynyt miten pystyi pitämään Verstappenin takanaan. Yleensä kun alkaa tulemaan vettä niin nastolalainen on aika usein pulassa eikä kyllä tule mieleen muita väläytyksiä kuin Turkki vaikka allaan oli pitkään sarjan parasta kalustoa.

Russellilla ei ole koskaan ollut Bottaksen Mersukalustoa alunperinkään niin vertailu on vähän vaikeaa. Ei Russell mitenkään rainmaster olekaan vaikka Imolassa meinasi tulla märällä Bottaksen Mersun ohi shitbox-Williamsilla, mikä loppujen lopuksi päättyi Russellin törttöilyyn.

Tuolla on tällä hetkellä yksi kiistaton rainmaster ja se on Verstappen, jopa Hamilton näyttää nykyään melko pehmikseltä sateella vaikka on ennen ollut erittäin hyvä märällä.
 
Ylös