Rallipäiväkirja

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
33
Sijainti
Kuopio
Wanhat ajat ja rätisevät VHS-nauhat tuli tänään mieleen Siikajoella harrasterallisarjan osakilpailussa, kun liukkaasta kelistä huolimatta vedettiin reikäpäänä aukkoon. Saldot EK1:llä 2km lähdöstä 4+8.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
142
Sijainti
Piilossa
Jaresko Siikajoki -ralli 22.7.2023

Sairasta touhua joka suhteessa. Perjantaina töissä oli niin seesteistä, että pääsin laittamaan hommat pakettiin jo puolen päivän jälkeen. Koska viikonlopun kalenterissa ei ollut minkäänlaisia merkintöjä, päätin kurvata töistä suoraan kohti Siikajokea ilman ennakkovalmisteluja. Katsomaan hamua 450 kilometrin päähän – koska miksipäs ei?

Entuudestaan tiet olivat itselleni aivan tuntemattomia, joten perjantai-iltaan kuului toki reitin läpiajo ja pohdinta potentiaalisista katselupaikoista. Jo illalla löin lukkoon aloituksen ykkösen hämäävästä aukkovasurista, jossa paalit oli aseteltu kuitenkin niin, että en pitänyt mutkaa mitenkään varmana rypöpaikkana. Alkuosuuden luonteesta se kyllä poikkesi paljon. Nelosella tuntui silti olevan pari parempaakin (ainakin pitkän peltosuoran päässä ollut vasen ennen asfalttiristeystä ja loppupään valtionmerkkioikea), mutta niiden yhdistäminen muihin erikoiskokeisiin oli hankalaa.

Naamatuttua penkkakansaa kokoontui ykkösen vasuriin lopulta roppakaupalla. Järjestäjille kiitos siitä, että potentiaalinen paikka oli tunnistettu ja katselualueet mietitty ihan järkeviin paikkoihin. Ilmeisesti rallista täysin tietämättömät järjestyksenvalvojat eivät olleet ihan tilanteen tasalla, mutta isommilta ylilyönneiltä puolin/toisin taidettiin välttyä.

Ja peltiähän paikassa meni tosiaan ruttuun vanhojen aikojen malliin. Itsellenikin tulivat mieleen VHS-vuodet: toimintaa katsellessa oli helppo kuvitella päälle Miikkulaisen tilanteita kylmänviileästi toteava kommenttiraita. Pellolla oli ensimmäisen lenkin jälkeen autonraatoja kuin menneiden vuosien toimintatantereilla – ja enemmänkin olisi ollut, jos maaston takia nostotöihin ei olisi mennyt niin runsaasti aikaa. Useampi kuski latasi paikkaan niin tolkuttomalla vauhdilla että penkalla kylmäsi. Muutama äkkipysäys ojanreunaan näytti tosi ikävältä, mutta onneksi vastassa ei ollut isompia puita.

Paikalla kävi pari kertaa lanssi, mutta ilmeisesti tilanteissa ei kuitenkaan sattunut pahemmin. Ensimmäisen lanssivierailun jälkeen vasurista alettiin varoittaa lähdössä, mutta penkkapuheiden mukaan varoituksen kilometrimäärä oli puoli kilometriä pielessä ja kuvauskin aika epämääräinen. Harvemmin nykyään näin päin, mutta olisikohan paikka vaatinut noin muutenkin huomiomerkkiä?

Rallipaketti (johon kuului pelkästään sinällään laadukas, julistemallinen kartta) kustansi 25 euroa, mikä tuli Nesteen kassalla jokseenkin yllätyksenä. Haluan kisoista muutenkin yleensä muistoksi alkuperäisen kartan, enkä mitään omaa Maps-piirrostani tai ELY:n sivuilta printattua suhrua. Aika paljolta hinta silti tuntui, vaikka tuenkin mieluusti järjestävää seuraa.

Toista tuhatta kilometriä taisi tulla kevyesti matkamittariin. Sen verran autenttisesta rallireissukokemuksesta tosin tingin, että nappasin yöksi Raahesta huokean huoneen autossa tapahtuvan makuupussimajoituksen sijaan. Lauantain jatkuvasta sateesta huolimatta hauska reissu.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
838
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Jaresko Siikajoki-Ralli 22.7.2023

Tulihan tuota käytyä. Ykköseltä ei olisi ehtinyt neloselle missaamatta alusta autoja, joten yhden pätkän taktiikalla oltiin tänään liikenteessä. Nelosen valtionmerkki-oikeassa (kuulopuheiden mukaan vanha paikka KEC-rallista vuodelta kivi ja keppi) jonkin verran tilanteita, yksi Mitsu kynsi ojaa 30 metriä ja numerolla 97 BMW-kuljettaja sitten päätti esittää tribuutin Kenneth Erikssonin ojassarypemiselle Jyväskylän Suurajoista. Kaveri piti lämän pohjassa, kiersi yhden liikennemerkinkin ja sinne ojaanhan se lopulta jäi. Noh, nosteltiin ylös sillä vähällä porukalla, ketä meitä tuolla oli (ralleja kiertäviä max 5 henkeä, loput paikallisia jotka eivät älynneet huudoista huolimatta tulla edes nostamaan). Lopuista autoista muutamia tilanteita, mutta ei tuo nyt ihan ollut kuitenkaan niin hyvä, mitä ennakkoon oletin. Ilmeisesti loppupään valtionmerkillä oli mennyt loppupäästä useampikin auto ja pätkän alkupäässä oli kuulemma tultu varoituksesta huolimatta toista päin. Ei nyt nollille jääty, joten jotain positiivista miltei 1000 kilometrin ajamisesta huolimatta.

Jyväskylään käy seuraavaksi matka kun vuorossa on Secto Rally Finland!

Ja videota:
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Rally Estonia 2023 22-23.7.2023

Heitetään nyt pari sanaa kalenterista poistuvasta kruununjalokivestä neljän vuoden kokemuksella, kun herättää keskustelua. Piti jättää tämä vuosi välistä ja mennä Ruotsiin, mutta aikatauluongelmien vuoksi näin, ja muuttui sitten tämäkin yhden päivän visiitistä kahdeksi päiväksi. Ajatus oli enemmän hyödyntää kokemusta samana pysyvästä reitistä eli aikaisempien vuosien perehtymisestä asiaan, pätkien ajelu olisi vaatinut päiviä aikaisemmin saapumista.

Lauantaina aamulaivalla yli, oli tarkoitus mennä epäviralliseen mestaan Otepään isolle hypylle, jossa osa näytti alkaneen tälle vuodelle jo sitomaan reippaasti. Aloitus Kanepista ns. Tänäkin paikasta, puolet väestä kotimaisia turisteja. Merkittävimmät tapahtumat Neuville huimistelut edeltävässä nyppyvasurissa pellolta vauhtia hakien. Seuraavaksi Elvaan hyppysuoran jälkeiseen hyppyoikeaan, jossa ihan näyttäviä suorituksia tänäkin vuonna mutta siima kauempana kuin viime vuonna. Lennosta valinta Kanepi 2 ja yleisöpätkän välillä -> yleisöpätkälle. Mikkihiiripyöritys vaikutti näyttävämmältä Rally2:silla, ykkösten pöristessä suoralla autolla ja ladatessa hybridiä. Ihan jees fiilis jäi. Huoltoparkissa ei ollut kauheasti väkeä ja pääsi eturivistä seurailemaan mm. Kallen iltahuoltoa ja Mielen auton vasarointia. Yöksi jäin kansallismuseon parkkiin kun ei napannut lähteä pätkän parkkiin ajamaan, osoittautui huonoksi ideaksi jonkun paikallisen paviaanin tullessa kolmen maissa baarista asuntoautolleen jota oli alkanut lämmittämään laittamalla sen käyntiin, stereot täysille ja sammuessaan kuskin paikalle.

Vikalle päivälle uudelle Karashin pätkälle, ajatellun epävirallisen paikan osoittautuessa ojattomaksi lopun yleisöalueelle jossa muutama mukava nypyltä kääntyvä mutka ja jarrutus takapiikkivasuriin, katselualueeksi erinomainen näkymä. Huonohko peltoparkki, mutta sade jäi sen verran miedoksi että ainakin itse pääsi ylämäkeen pois. Katselualue itsessään tarkoitti bajamajaa, muutamaa järkkäriä, siimaa ja pajukon kaatamista, mitään kulkuväyliä ryteikössä tai ojien yli ei ollut. Järkkärit mallia natsi, lipun vienti katselualueen ulkopuolelle ei ollut mahdollista. Toisen vedon kärjen jälkeen powerille, paikaksi matkan varrelle oleva joka vaikutti esittelyssä siedettävältä. Tienvarsiparkki koska paikallinen isäntä oli päättänyt ottaa peltonsa käytöstä 5€ per auto maksun, kolme autoa näytti olevan pellolla. Katselualue oli oppaassa liioiteltu, huge jump sarjaa "pitkällä" näkymällä. Kulkuväylä oli myös innovatiivinen, sen sijaan että olisi tehty väylä suoraan parkista, kierreltiin valmiita väyliä pihojen tms. kautta. Rally2 kärjen jälkeen pois, hyvä ratkaisu koska Greensmithin ulosajo katkaisi pätkän ja jotain välinollia tms. pörräsi pätkällä. Asialliset järkkärit ja wersseillä ok suoritukset.

Powerilta Tänäkin perässä huoltoparkkiin, Järveojan navigointi vei Google mapsia 6-0. TRC (Taunus Rally Car) ottaa hidastetyössyt hienosti! Huoltoparkki oli jo perinteiseen tapaan puoliksi purettu, joten rahaa ei pystynyt käyttää, mutta toisaalta pystyi hiippailemaan paikoissa jonne muutoin ei olisi ollut asiaa. Hyundain uudelle tekniselle keverille tsempit, reaktiosta päätellen vaikutti ymmärtävän miksi. Podiumille paikalliselle torille, sadan metrin päähän sai ilmaiseen parkkiin. Hyvä paikka tuohon käyttöön.

Ihan kuin väkeä olisi ollut vähän viime vuotta vähemmän, suomalaisia taas moninkertaisesti. Katselualueiden palvelut oli tälle vuodelle ajettu alas edellisistä, yhtään myyntikojua tai isoa näyttöä ei itselle tullut vastaan. Plussaa katselualueiden laajennus siimoilla aikaisemmasta, jonnein metsiinkin niitä näytti vedetyn. Paikalliset katsoo yleensä WRC:t ja lähtee pätkältä. Ilmeinen seuraus katselukarsinoista joissa katsellaan risteyksiä ja tapahtumien rajoittuessa ralliauton jarrutukseen ja kiihdytykseen (suora lainaus). Jos paikassa ei ole trampliinia eli hyppyjä, niin ei näytä kiinnostavan. Kumpi lie ollut ensin, katsojien mielihalu vai man made-hyppy? Pikkuluokkien virolaiset eivät paikallisia myöskään kiinnosta, Pajarin nimeä kuuli usein, mutta esim. vauhdissa ollut Kaur oli ihan nobody puhumattakaan että olisi saanut kannustusta. Lipunmyynti oli ainakin Piletilevin kautta on saatu kuntoon ja toimi ok jos oli ladannut lipun kännykälle, netin kanssa oli vähän niin ja näin. Perinteistä katsojaopasta jäi kaipaamaan, mutta ei mitään hajua olisko sellaista ollut olemassa, kisan nettisivuilla oli kyllä sille ainoalle helikopterille rekisteröinti-ilmoitus.

Neljä vuotta samoja, olkoonkin että hienoja, pätkiä, niin mielellään lähden katsomaan mitä Latvialla on tarjota.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
Märän Hyacenter-rallipäivän kulkuun haettiin vähän omia säveliä Savon ja Rautaseman ykköslenkiltä, sekä Uskilan kakkoskierrokselta.
Kallen likitilanteen lisäksi ei jäänyt juuri muuta mainittavaa. Tokmannin 9,90e maksanut sadeviitta oli ehdottomasti man of the match.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
HYAcenter Ralli 2023

Kuuden jälkeen matkaan Etelä-Suomesta mahtavassa aamuauringossa - säätila tosin "vähän" muuttui sitten Hämeenlinnan tietämillä. Jäsen AnttiL:n kanssa oli sovittu treffit paikalliselle Ala-Tikkurilan Shellille ja siitä sitten suunta Savoon. Kohtalaisen pientä tietä kääntöpaikalle (onneksi ei ollut Pirellit alla) ja siitä polkua pitkin pätkän varteen. Paikaksi valikoitui mainio:


Täytyy sanoa, että vuoden etäsuhteen jälkeen oli ihana jälleennäkeminen Rally1-autojen kanssa.

Kolmen vartin katselun jälkeen Rautasemaan oikein erinomaiseen pitkän näkemän paikkaan (jossa siitä huolimatta pääsi näkemään autot myös ihan tien vierestä):


Sisäpoliittisista syistä oli itse lähdettävä kotimatkalle tuolta neloselta heti Vierimaan Sakun jälkeen, mutta takaisin autolle kävellessä päästiin vielä nostamaan yhtä Land Cruiseria, joka oli jäänyt kiinni traktoripolkuun. Taisi olla joku Tampereen alueen ulkopuolinen autokunta.

+ Ralli lajina
+ Rally1-autot
+ Pätkät

- Sade
- Lasten kanssa pätkällä löntystelevät amatöörit (tulevaisuuden penkka-ammattilaisille olisi syytä pienestä pitäen opettaa, että jos pätkää pitkin kävelee, se tulee tehdä reippaasti ja tarmokkaasti)

On to the big one.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
97
Hyacenter ralli koluttu läpi. Perjantai meni testipätkän maalimutkissa notkuessa. Komeita linjoja niissä näki ja pieniä eroja kuskien ajolinjojen suhteen.

Piti mennä lauantaina ekalla vedolla Savon hypylle, mutta päädyin jäämään pitkän näkemän paikalle missä näki mutkaa ja nyppyjä useamman.

Tokalla vedolla sitten kuntarajan kallioille katteleen autoja. Sade oli tehnyt noi nypyn jälkeiset s-mutkat todella liukkaiksi ja useampi auto siinä tuli perä luisussa.

Sadetta tuli enemmän, kun tarpeeksi, mutta muutoin oli hieno rallipäivä. Nyt vaan nokka kohti mm-rallia.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
142
Sijainti
Piilossa
HYAcenter-ralli 29.7.

Eilinen venähti sen verran myöhään, että aamulla ei ollut asiaa auton rattiin. Rallia teki mieli kuitenkin nähdä, joten päätin kokeilla täysin uutta lähestymistapaa rallimatkailuun: metsäerikoiskokeille julkisilla kulkuvälineillä.

Nelosen maalipäähän pääsi paikallisbussilla ihan mukavasti. Katselupaikaksi valikoitui pudottava vasen vähän ennen asfalttiristeystä. Ihan näyttävä paikka, vaikka kukaan ei lopulta ollut kovin liki. Voisin harkita tätä joskus katselupaikaksi toiseenkin ralliin.

Toiselle lenkille päätin vaihtaa pätkän lähtöpäähän pitkän näkemän paikkaan. Huomiomerkityssä oikeassa Rally1-autot vetivät tosi komeaa linjaa ja paikka oli jo sen puolestakin näkemisen arvoinen. Katselin lopulta peltoaukealla kaikki autot, vaikka loppupuolella meno oli melkoista jonopyörää ja sadekin kiusasi aika lailla. Erikoiskokeen alku näytti pois kävellessä olevan aika hurjassa kunnossa.

Rallireissut bussilla ei välttämättä jatkoon, mutta ainakin kohmelo jäi lempääläläiseen metsään. Jyväskylässä sitten taas uudella innolla ja perinteisemmin keinoin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3549
Oma rapsa Hyacenteristä:

Liput tuli haettua eilen, samalla tarttui mukaan Kankun ekan voiton pienoismalli (Kankku 😍) ja samalla reiskulla tuli eteen jo älytön rankkasade. (niinkuin oli lauantaille luvattu myös)

Illalla vähän paniikkia kun näki kelin jatkuvan kurjana, maininnat peltoparkeista ja vähäisen määrän väliteitä. No, alustavat paikat ylös ja matkaan aamulla.

Lähdettiin ajelemaan Savon starttiin, hyvissä ajoin että on aikaa tehdä korjausliikkeet jos jotain erikoista pysäköinnissä tms. Kaikki meni tosi sujuvasti ja parikymmentä minuuttia myöhemmin jo perillä. Kevyt lepo autossa, sitten ensimmäistä mutkaa kohti. Oli hieno hyppy heti tuossa alussa, siitä kurviin hyvä näkymä. Katseltiin parikymmentä autoa tästä ja lähdettiin neloselle. Mentiin siitä "välitien peltokohdasta" oikealle, kun sanottiin ohjeen mukaan ettei pellolla saa olla, hyvin näki täältäkin. Pellolla oli jonkun verran porukkaa silti??? Noh, kiva vauhtipaikka oli tämä ja alussa oli kanssa yllättävän iso hyppy ennen alamäkeä peltoja kohti. Savolle toista kertaa, katsottiin sieltä ekan rundin jälkeen lähtiessä sitä parkkikaaosta ja jätettiin auto Seolle. Hiukan oli tallustella, mutta selvittiin 😃 jäätiin heti hiekan alun jälkeiselle hypylle/nypylle, kiva paikka oli. On nuo ralli 1:set huimia pelejä, harmi kun niitä on niin vähän. Autokunta #69 kiskaisi sladin ja hirveät kurat niskaan 😃😃. Katseltiin tässä joku 30 autoa ja lähdettiin kotiin. Mahtavaa päästä rallipäivän jälkeen kahdessakymmenessä minuutissa kotiin.

+ralli 1:set
+paljon nuoria ja silminnähden uusia paikalla
+muutamat tähdet
+oma nuhanenä jaksoi raapia ulos peltoparkista, ei tarvittu traktoria

-järkkäreiden vähyys, tästä johtuen porukkaa maleksii tiellä aivan viime sekunneille asti ja esim. ulkokurvissa ja muissa tosi vaarallisissa paikoissa
-ehkä vähän vaikea oli lipunosto jne kokonaisuudessaan kun ei saanut aiemmin ostettua
-osan yleisöä käytös, harmitti kun näki (vaikka onneksi pienissä määrin) sotkemista, "kaikki on paskaa" tason marinaa osalla
-keli. Aivan perseestä, ensimmäinen rallipäivä osui itselle kun satoi koko päivä. Toiseksi pahin tainnut olla Lahti 21 tai Lankamaa? 14


+/- Sade, tuo uuden mausteen ajamiseen ja katseluun, mutta toki verottaa yleisöjä ja käytännön asioista tulee vaikeeta

Nyt levätään, sitten katsotaan Sectorallyn suunnitelmat. Ei tuolla kylmä ollut, mutta toivottavasti selvittiin ilman lenssua. Toivottavasti Jyskälässä ei sada koko aikaa.

Vähän tuli sekasotkuinen jorinointi mutta ei taivu näin väsyneenä parempaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyacenter Ralli 28-29.7.2023

Perjantaina shakelle haistelemaan tunnelmia vailla tarkempaa tietoa kuin paikka ja aika.Sateen vuoksi istuin autossa lähdössä kunnes alkoi pöristä, ja Kalle saapui laittamaan kypärää päähän. Äkkiä kipittely pätkälle. Kolme vetoa viideltä kärkiukolta vaatteet märkänä minkä vuoksi autoon lämmittelemään ja sieltä huoltoon haistelemaan tunnelmaa. Jäsen Tsiiem tuli morjestettua.Illalla ostamaan sadetakki.

Lauantaina DC:n kanssa Birgitan polun kautta Savoon puolivälin herkkupaikoille, ekalla vedolla pitkä vasen ja nyppyoikea


Jotain 30 auton jälkeen Rautasemaan ekaan risteykseen jossa oli todella pitkä näkemä


Alle 10 auton jälkeen takaisin Savoon, tästä eteenpäin soolona. Polkua takaisin mutta nyt lähtöä kohti kallion päälle, mistä näki viisi mutkaa. Kamerassa ei ihan näy yhtä hyvin puunoksien lomitse kuin silmällä, ja huomioväritakkisen kaverin kohdalla oli paras paikka. Todella vauhdikas ja makea paikka katsoa rallia.


Lopuksi vielä Rautasemaan Sarvikkaan mutkiin paikkaan josta näki kolme ysikymppiä. Näyttävää ajoa.


Poislähtiessä jututin vielä J-M Latvalaa, kertoi että tykkää rally-mapsista, muisteli milloin on ajanut näitä pätkiä ja analysoitiin sitä miten Toyota sai nyt arvokasta testidataa märällä kelillä isosta tiestä, kun Hyundai on testannut lähinnä kuivalla ja pienellä tiellä. Muistitin myös, että Savosta pitäisi saada onboardia youtubeen. On kyllä mukava kaveri, vaikka jututtajia varmasti riittää.

Olipa kyllä hieno rallipäivä säästä huolimatta. Aivan mahtavaa nähdä kärkikuskit ja -autot näin hienoilla teillä.

Rallipassia ei kysytty kertaakaan eikä järkkäreitä tai siimoja tosiaan ollut väkimäärään nähden riittävästi. Ymmärrän toki, ettei näitä resursseja ole helppo lisätä yhtäkkiä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
407
Oma rapsa Hyacenteristä:

Liput tuli haettua eilen, samalla tarttui mukaan Kankun ekan voiton pienoismalli (Kankku 😍) ja samalla reiskulla tuli eteen jo älytön rankkasade. (niinkuin oli lauantaille luvattu myös)

Illalla vähän paniikkia kun näki kelin jatkuvan kurjana, maininnat peltoparkeista ja vähäisen määrän väliteitä. No, alustavat paikat ylös ja matkaan aamulla.

Lähdettiin ajelemaan Savon starttiin, hyvissä ajoin että on aikaa tehdä korjausliikkeet jos jotain erikoista pysäköinnissä tms. Kaikki meni tosi sujuvasti ja parikymmentä minuuttia myöhemmin jo perillä. Kevyt lepo autossa, sitten ensimmäistä mutkaa kohti. Oli hieno hyppy heti tuossa alussa, siitä kurviin hyvä näkymä. Katseltiin parikymmentä autoa tästä ja lähdettiin neloselle. Mentiin siitä "välitien peltokohdasta" oikealle, kun sanottiin ohjeen mukaan ettei pellolla saa olla, hyvin näki täältäkin. Pellolla oli jonkun verran porukkaa silti??? Noh, kiva vauhtipaikka oli tämä ja alussa oli kanssa yllättävän iso hyppy ennen alamäkeä peltoja kohti. Savolle toista kertaa, katsottiin sieltä ekan rundin jälkeen lähtiessä sitä parkkikaaosta ja jätettiin auto Seolle. Hiukan oli tallustella, mutta selvittiin 😃 jäätiin heti hiekan alun jälkeiselle hypylle/nypylle, kiva paikka oli. On nuo ralli 1:set huimia pelejä, harmi kun niitä on niin vähän. Autokunta #69 kiskaisi sladin ja hirveät kurat niskaan 😃😃. Katseltiin tässä joku 30 autoa ja lähdettiin kotiin. Mahtavaa päästä rallipäivän jälkeen kahdessakymmenessä minuutissa kotiin.

+ralli 1:set
+paljon nuoria ja silminnähden uusia paikalla
+muutamat tähdet
+oma nuhanenä jaksoi raapia ulos peltoparkista, ei tarvittu traktoria

-järkkäreiden vähyys, tästä johtuen porukkaa maleksii tiellä aivan viime sekunneille asti ja esim. ulkokurvissa ja muissa tosi vaarallisissa paikoissa
-ehkä vähän vaikea oli lipunosto jne kokonaisuudessaan kun ei saanut aiemmin ostettua
-osan yleisöä käytös, harmitti kun näki (vaikka onneksi pienissä määrin) sotkemista, "kaikki on paskaa" tason marinaa osalla
-keli. Aivan perseestä, ensimmäinen rallipäivä osui itselle kun satoi koko päivä. Toiseksi pahin tainnut olla Lahti 21 tai Lankamaa? 14


+/- Sade, tuo uuden mausteen ajamiseen ja katseluun, mutta toki verottaa yleisöjä ja käytännön asioista tulee vaikeeta

Nyt levätään, sitten katsotaan Sectorallyn suunnitelmat. Ei tuolla kylmä ollut, mutta toivottavasti selvittiin ilman lenssua. Toivottavasti Jyskälässä ei sada koko aikaa.

Vähän tuli sekasotkuinen jorinointi mutta ei taivu näin väsyneenä parempaan.
Mikä siinä lipun ostamisessa oli vaikeaa?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
407
Itse olin Hyacenterissä kolmosen välitien risteyksen kohdalla olevissa valtion merkin mutkissa, yritys oli todella säälittävää, 5-10 kuljettajaa ajoi kilpaa, muut oli tulleet vaan osallistumaan. Siitä huolimatta tuli runkiakin kun noin 10 autoa ennen viimeistä numeroa tullut Civic kuski oli päättänyt tulla kilpailemaan ja heitti peränokat ojaan, tässä vaiheessa katsojatkin olivat jo sen verran masentuneita ettei kukaan jaksanut mennä enää nostamaan.

Kolmosen välitiellä oli kyllä kolme järkkäriä ja liputkin katsottiin, yleisöäkin oli järkkäreiden mukaan ilahduttavan paljon keliin nähden, noin kilsan autojono oli välitiellä
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3549
Mikä siinä lipun ostamisessa oli vaikeaa?
Siis itse olisin toivonut että sen olisi voinut hakea aiemmin tällä viikolla. Ja että kun myynti aloitettu niin olisi ollut haettavissa kaikista paikoista. Toki pitää ymmärtää käytännön syyt toki, ei varmaan kannata pistää ketään istumaan Pirkkahallille jo torstaina jos ei siellä muuta ollut.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
407
Siis itse olisin toivonut että sen olisi voinut hakea aiemmin tällä viikolla. Ja että kun myynti aloitettu niin olisi ollut haettavissa kaikista paikoista. Toki pitää ymmärtää käytännön syyt toki, ei varmaan kannata pistää ketään istumaan Pirkkahallille jo torstaina jos ei siellä muuta ollut.
Jaa-a itse kävin Torstaina hakemassa rallipaketin vehoniemestä samalla kun ajelin pätkät läpi, yleensähän rallipakettien myynti on alkanut vasta kisa aamuna näissä kyläkisoissa joten nyt oltiin tavallaan ajoissa perinteiseen aikatauluun verrattuna.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4972
Sijainti
Parc Fermé
Tampereen HYAcenter-ralli (28.7-) 29.7.2023

Petäjäveden tuhannen ja yhden siiman tarinoista jäi niin paha maku suuhun, että päätin lähteä suorittamaan jonkinsortin kenraaliharjoituksen ennen ns. isoa saalista. Itse päätin aloittaa jo testipätkällä rallireissun, joten torstaina liikenteeseen koska oletettavissa oli et aamuvarhain alkaa jo mayhemit. Aamuvarhain pätkälle mennessä tuli sitten huomattua et jaahas, sulkuajoista on tipahtanut 8-12 pois. Noh, koko päivä tutkailtiin sitten maalipäässä testejä. Loubet testaili kuinka leveää linjaa voi piirtää Fiestalla, Huttunen myös aika aktiivisesti heitteli testilenkkejä ja yrkkää oli. Kallelta ja Evansilta aika kliiniä suorittamista, toki todella yleisöystävällisin ottein. Mainitaan myös otteista Petr Borodin Rally3-Fiestalla, veto vedolta tuntui varmuutta löytyvän enemmän ja enemmän, ja kyllä mies Savossakin ihan miehekästä kyytiä tuli eri paikkoihin. Jos kehityskäyrä jatkuu samanlaisena niin kyllä noilla otteilla varmasti jonkinasteisen kazakkien vetomiehen maineen saa.

Testeistä siirtymä läheisen k-marketin eineshyllyn kautta levolle Pelisalmen kauniissa maisemissa, ja aamulla Savoon. Oli vähän häjyhkössä kunnossa, en tiedä pitikö sääjumala jonkinasteista pekkaspäivää mutta Esterin pumppausnopeutta olisi joku saanut ruuvata hitusen pienemmälle. Ensimmäisen vedon olin ainoan huomion läheisyydessä, ei tapahtumia, mutta ihan hyvää juttuseuraa ja nättiä äänimaisemaa kun kaukaa kuului kiihdyttelyt ja paukkeet. Toisella vedolla pakenin maalimutkiin, joka oli myös ihan kiva paikka katsoa kun runtataan menemään lujaa, Kauppisella ainakin oli kivasti yrkkää. Juttua piisasi myös muutamien paikallisten kanssakatsojien kanssa.

Lapsiperheitä paljon liikkeellä, ja lähestulkoon kaikkien, joiden jutuissa tuli penkalla oltua, oikeestaan kaikkien suusta tuntui toistuvan tuo sama mantra et lipunosto ja kilpailun informaatio oli vähän puutteellista. Tekisi mieli sanoa et kyllä tässä osa on oikeessa, mutta herää myös kysymys et ollaanko vähän liian hyvään totuttu viime vuosina kun sitä reittiä ei löydykkään parilla hiiren/sormenklikkauksella? Siinä mielessä allekirjoitan kyllä nämä puutteet et esim. kisan nettisivuille olisi voinut pistää suoran linkin tulosseurantaan. Myös reittikartassa ei mainittu testiek:ta sanallakaan, vaikka sinnekin väkeä oli pakkautunut aika paljon. Vehoniemen rallipassissa myöskään ei ollut minkäänsortin avainnauhaa josta sen olisi voinut laittaa roikkumaan, toki eipä kukaan sitä kysellytkään.

Kiitämme sitä et kisaan oli valittu hienoja ralliteitä vuosikymmenten takaa ja etenkin kunnollista reittikarttaa (ei ole mikään lehdykkäinen jossa ei ole paikannimiä, tai fonectamapsista otettu kuvakaappaus jonka yläreunassa näkyy aikuisviihdesivujen mainosbannereita). Moitimme: farmariautossa varusteiden kuivaamisen vaikeutta, satunnaisen matkaajan unenlahjoja.

Kolme yötä jouluviikkoon on, laskin aivan itse eilen...
PS. Rallien jälkeen sauna maistuu helvetin hyvälle, siitä huolimattakin et olo on samanlainen kuin ennen saunaan menoa. Nihkeä ja kostea.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1407
Sijainti
Porvoo
Hyacenter Ralli 28-29.7.2023

Oma Hyacentteri. Tosiaan, tarkoituksena oli että nelosen nyppyoikea ja risteys olisi päivän päätähtäin ja siihen sivuun sitten kärki joillain pätkillä. Noh, ilmahan muutti sitten tämän suunnitelman kun tajuttiin että vettä tulee koko päivän ja siten muiden kisailijoiden yrkkä on varmasti kateissa ja niinhän siinä kävikin. Ja tuohon oikeaan tullut huomio myös vähän yllätti kun nähtiin kartta niin tehtiinkin sitten vähän toisenlainen suunnitelma.

Eli alkuun Ek2 Laitikkalan risteykseen katsomaan kärki, mutta jotenkin sitten juttu lensi ja tajuttiin että klo. on 12 ja autollekin on vielä oma matka. Sitten vähän hosuen kohti EK4:sta todetaksemme että pikkutie jonka piti viedä siihen risteykseen onkin ihan karmeassa kunnossa. Niinpä lähettiin juoksemaan, mutta se tyssäsi siihen kun eräs yllämainittu Land Cruiser oli pohjasta kiinni. Autettiin ja työnnettiin sen mitä voitiin, mutta ei se irronnut. Tästä sitten pätkän varteen mutta kärki oli jo mennyt. Taisinpa sitten tötöillä siinä puuskuttaessa @AnttiL :kin eteenkin kun tultiin paikalle. 😊 Pohdittiin sisäpakalla tovi ja päätettiin että vaikka keli on aika paska niin kun WRC:t jäi tältä pätkältä väliin niin mennään Ek5 Savon alun hyppyyn ja nyt jätetään aikaa. Poistuessamme Land Cruiser oli edelleen kiinni pohjasta ja jäimme taas auttamaan seuruetta irrotuksessa mutta ei auttanut kun liina katkesi. Toivotimme toisille onnea auton irroitukseen (ja eräälle myös ensi vkl Secton koitokseen) ja jatkettiin Savoon. Taas oli kiire.

Ek5 Savossa juostiin alun hyppyyn ennen kessuja ja päätettiin vain katsoa kärki. Auto saatiin melko läheiselle välitielle (joka oli ennen peltoparkkeja). Pelloille ei uskallettu

Ek7 osui kotimatkalle ja tässä katseltiin puolen välin risteyksen korpinnatsa mutkassa vielä melkein kaikki ennenkuin poistuttiin kotia kohti.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu ja kun WRC näkee neljä pätkää, niin onhan reitti silloin katsojille hyvin suunniteltu. Ja tulipa käytyä kaikille eri pätkilläkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Land cruiser muuten kuulemma lähti irti traktorin avustuksella

En kyllä yhtään saa kiinni kuka Fiesta oli siinä hässäkässä
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1407
Sijainti
Porvoo
Land cruiser muuten kuulemma lähti irti traktorin avustuksella

En kyllä yhtään saa kiinni kuka Fiesta oli siinä hässäkässä
Hyvä että irtosi traktorilla. G-Mersul ei irronnu.

Eikös sulla ollut sellanen Shell Helix reppu? Hait kuvauspaikkaa (?) siinä nelosen risteyksessä ja tulin tylysti eteen seisoo kun haahuilin katselupaikkaa. Itsellä oli sellainen sininen Hyundain takki. 😊
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Ilmeisesti sieltä Haapalammintien perukoilta pääsi tai mahtui vielä poiskin oli nimittäin melko tukkoista.

EK4 välitien risteyksessä myöskin johon olikin todella helppo tulla.
 
Ylös