Formula 1 - 2023 - 18 - Qatarin GP

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3810
Piastri haastattelussa sanoi että rengas säännön vuoksi ajoivat käytännössä 57 aika-ajo kierrosta kun rengasta ei tarvinnut säästää
Tätähän se myös käytännössä oli silloin, kun polttoainetankkaus vielä oli. Voi noita aikoja, kun kuskien ei tarvinnut liikaa säästellä renkaissa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1116
Mikähän oli Russellin suorittamien ohitusten kokonaismäärä eilisessä kisassa? Varsin monta niitä taisi kertyä ja useampi ilman drs:n apua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183
Viikonlopun alla Alonso vähän naureskeli Norrisin "optimismille" McLarenin mahdollisuuksista ottaa Aston Martin kiinni valmistajien MM-sarjassa. Eilen 49 pisteen ero kaventui kuitenkin kerralla 11 pisteeseen, kun sekä Norris että Piastri ajoivat upeasti niin sprintissä kuin GP-kisassakin. Vaikka Stroll oli surkea ja pistesaldo jäi nollaan, niin tuskin hän olisi koskaan voinut kerätäkään enemmän kuin puolenkymmentä pistettä, joten sillä ei ollut niin suurta roolia Astonin sukelluksessa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6242
Ensi vuonna tämä roskakisa on joitain viikkoja myöhemmin. Katsoin keskilämpötiloja niin ilmeisesti ensi vuonna kisa on vähän inhimillisempi. Ilmeisesti keskilämpötilat ovat jossain 30 asteen pinnassa kun nyt taidettiin mennä yli 35 tms.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Vähintään yhden kierroksen ajaneiden kuskien ratarikkeet kisan aikana:
Gasly 7
Perez 6
Stroll, Albon 5
Sargeant, Alonso, Lawson, Russell, Bottas, Piastri 3
Norris, Zhou 2
Leclerc, Magnussen, Tsunoda, Hülkenberg, Ocon 1
Verstappen 0
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5723
Vähintään yhden kierroksen ajaneiden kuskien ratarikkeet kisan aikana:
Gasly 7
Perez 6
Stroll, Albon 5
Sargeant, Alonso, Lawson, Russell, Bottas, Piastri 3
Norris, Zhou 2
Leclerc, Magnussen, Tsunoda, Hülkenberg, Ocon 1
Verstappen 0
Parhaat kuskithan löytyvät tietenkin kolmen ratarikkeen kastista. Hyvää pelisilmää omaava kuljettaja ottaa maksimimäärän ratarikkeitä ilman rangaistusta.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Viikonlopun alla Alonso vähän naureskeli Norrisin "optimismille" McLarenin mahdollisuuksista ottaa Aston Martin kiinni valmistajien MM-sarjassa. Eilen 49 pisteen ero kaventui kuitenkin kerralla 11 pisteeseen, kun sekä Norris että Piastri ajoivat upeasti niin sprintissä kuin GP-kisassakin. Vaikka Stroll oli surkea ja pistesaldo jäi nollaan, niin tuskin hän olisi koskaan voinut kerätäkään enemmän kuin puolenkymmentä pistettä, joten sillä ei ollut niin suurta roolia Astonin sukelluksessa.
Alonso... Noh me tiedetään heti kun ei koneet toimi enää. GP2 engine ;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Tästäkin on jokunen viikko vierähtänyt, mutta niin vain on!

Qatarissa siis Max Verstappenista tuli maailmanmestari.

Jälleen kerran, mutta itse pidän häntä huolimatta kolminkertaisena mestarina hehkuttamisesta enintään kaksinkertaisesti ansaitsevana maailmanmestarina.

Huonoimmillaan vain yksinkertaisena kun tietyin ehdoin se olisi tullut juurikin vasta tällä kaudella tai muutoin kaksinkertaisena maailmanmestarina niin, että ensin olisi tullut mestaruus, vuosi tai puoli vuotta viettäen kilpailukiellossa parin vuoden takaisten temppujen kauden nimissä sen menettäen viime vuodelle oletetusti ja sitten tietysti nyt erillisesti juurikin tämän kilpailun jälkeen.

Tulenko aina pitämäänkin niin nähtäväksi jää.

Sen verran häpeällinen etenkin ensimmäinen mestaruuden ratkaissut kausi oli kaikkiaan kuten kaikki asenteet muutenkin, että ihan huonoimmillaan tällä kaverilla ei olisi vieläkään mestaruutta lainkaan tai olisi ollut jo koko lajista suljettuna ikiajoiksi jo ensimestaruuskaudelle kuten myös ennen sitäkin olleisiin ratakäytöksiin radalla tai ulkopuolella vedoten.

Tämä siis mikäli olisi ollut lajissa oikeudenmukaisia tuomareita mitä ei ole ollut aikoihin.

Hauskinta on, että tietyin ehdoin tämä 'mestaripentu' on saanut melkoisen ansaitsematonta suitsutusta mallia Hamiltonin Lewis ja päässyt niin naurettavan vähällä ellei rangaistuksetta tässä lajissa siihen nähden mihin jopa myös ainoa ehkä vielä pahempi täysinkin eli Ayrton Senna edes päätöksellisesti heitettiin lajista pihalle ellei peräti kaksikin kertaa ennen aina sitten tietysti väistämätöntä pelastus-suostuttelua lajisuojeluineen aina Berniestä lähtien sen verran, että rangaistus jäi vähäiseksi ennen pitkää Sennallekin ja Michael Schumacher sentään esimerkiksi ensimmäisellä mestaruuskaudellaan oli kärsinyt muutoin kilpailukieltoa joskin ei muita rangaistuksia ja Jacques Villeneuven mestaruuskauden torppausyrityksen jälkeen sentään otettiin edes sijoitus pois lopputuloksiin.

Niin tai näin, McLaren ainakin menestyi ajankohtaan nähden jälleen hienosti ja 'Oskari-poika' Piastri otti peräti pienoiskilpailuvoiton kuten on parantanut menoaan kauden mittaan hyvin.

Varsinainen kilpailu sujui myös mikä sitten kävi Lando 'Boy' Norrisin hermoille aika tavalla.

Onneksi Norris on vieläkin melkoisesta kokemuksesta huolimatta niin nuori kun on.

Muuten alkaisi paineet voitottomuudesta olla sitäkin koettelevampia kuin mitä ovat.

Alfa Romeo-Sauber erikoisena kokonaisuutena menestyi onneksi kerrankin hyvin mitä nyt onnea peräti tuplapistepotissa suomalaisittainkin todeten oli mukana.

Kerrankin näin kun yleensä kaikki taktiikat ovat rauenneet savuna ilmaan.

Kisa nähtävästi oli rankka.

Logan Sargentille tuli keskeytys pahoinvoinnin vuoksi ja usealle muullekin mene ja tiedä, että mitähän olisi vielä vähänkin pidemmässä kisassa tapahtunut kuin niin vaikeaa oli kyllä meno radalla.

Kunnon loppuminen vanhempina aikoina oli tietyin ehdoin ymmärrettävämpikin syy kuin nykyään joten ei olisi ollut hyvää mainosta muillekaan kuin vain Sargentille keskeytys noin.

Ikävä kyllä yhdysvaltalaiselle nuorelle kaverille tulee kyllä vaikeita päiviä eteen ja vaikeita vuosia myöskin tätä menoa.

Tosin mikäli vain jossakin kohtaa tulisi parempi vaihe tai edes sitten ensi vuodeksi niin silloin tämänkin voisi kuitata nuoruuden jaksamattomuutena tai kasvukipuna.

Yleensä tuollainen kunnon loppuminen kesken ehkä kenties nykypäivänkin formuloilla on tavallisempaa lähinnä niitä hyvin ensiajoja ajavilla kuskeilla jos oikein tietyin ehdoin heilläkään.

Yllä kertomani Ayrton Sennakaan ei aivan kaikkein ensimmäisissä mahdollisissa F1-ajoissaan ollut yhtään sen parempi kun kunto loppui loppumistaan kesken eikä oikein edes avauskaudellakaan ollut joissakin kisoissa erityisessä superiskussa ennen kuin viimein alkoi kunnonhoidon merkitys korostua.

Aikakausi oli toinen toden totta.

Sekin murheellisesti ei lohduta 'Kessua' tämän johdosta.

Tosin ennen kunnon heikkenemistä oli parhaimmillaan yllättävänkin korkealla ja vaikutti pitkästä aikaa vähän ehyemmältä kilpailulta.

Tosin imartelua saattoi tuoda myös se, että oli hieman keinotekoisesti turvallisuuden nimissä säädeltyjä määrättyjä pysähdyskierroksia kuten myös rangaistuksia toisille kuskeille välillä hyvinkin sopiviin rakoihin mistä myös Alexander Alex Albon hyötyi ennen vaikeuksia.

Hamilton ja George Russell kolaroivat ja melkoinen soppa siitäkin sitten saatiin.

Ikävä juttu kyllä ja molempien pitäisi kyllä yrittää malttaa mielensä.

Kisassa muuten oli vaikeaa osin jälleen Sergio Perezin kohellusten löytää muuta yksiselitteistä epäonnistujaa.

La Famiglian osalta jos myöhemmin taas Carlos Sainz Juniorilla alkaisi 'huonompi vaihe' niin ei ainakaan Qatariin ei voinut syyttää häntä mistään kun ei päässyt kisaan lähtemäänkään.

Jälleen paljon menetetty mahdollisuus ja kysymyksiä herättääkin, että oliko todella polttoainevuoto jossakin liiankin lähellä jo moottorinrunkoa tai vastaavaa osaa jolloin yksiselitteisesti ei olisi edes ehditty yrittää korjausta ajoissa?

Kun vastaavasti eräässä Charles Leclercin kisassa minkä hän siis lähtemättä joutui jättämään kokonaan väliin niin silloin kyllä etsittiin viimeiseen asti sitä vian aiheuttajaa ja tuntui, että olisi ehkä Leclerc lähetetty jopa radalle pelkästään testimielessä ennen kuin Leclerc marssi ulos mielettömyydestä.

Tuotakin tosin lähinnä harmiteltiin Leclercille mikä sekin on koko ajan ollut melkoinen ero verrattuna Sainz Juniorin vastaaviin kokemuksiin ongelmissa.

Varmaan olisi kuittailuja tullut Sainz Junioria koskien luovuttajaksi tai vaadittu kuskinvaihtoa joissakin ihan hurjimmissa kohulausunnoissa.

Mikäli muu epäonnistuja verraten menettelevään, mutta osin tylsempään välivuoden jälkeen palanneeseen Qatarin kisaan haluaisi hakea niin varmaankin se olisi ollut taas kerran Alpha Taurin täysonneton varikkotaktiikka ja sen pakkonoudatus.

Toki nyt kerrankin taisi olla niin, että myös Liam Lawson eikä täysin vuorenvarman pelkästään Yuki Tsunoda kärsi tallinsa virheistä.

Huono se oli jopa Alpha Taurin tämän kauden vaikeuksienkin mittapuulla.

Tämän jälkeen ei olekaan enää kuin jo vastoittain toissa iltana ajettuja Austinin kisan mietteitä jäljellä ja niistä puhuttaneen sitten päivemmällä tai kun ehtii!
 
Ylös