Kyseisen vuoden MM-ralli Jyväskylässä oli minulle ikimuistoinen. Hyvä ystäväni oli tuohon aikaan töissä Muuramen Autotalossa, ja rallitalleilla oli tapana käyttää paikkaa MM-rallin aikoihin jonkinlaisena tukikohtanaan. Usein siellä oli ollut Fiat-talli, mutta 1982 siellä piti majaa Mitsubishi. Minä ja kaverini saimme mahdollisuuden hillua siinä tonttu toljandereina ikään kuin mukana, ja pääsimme reitin varrelle Pentti Ahosen (sai aikanaan SM-pronssia nk. 1-ryhmässä)völjyssä. Kierrettiin käytännössä koko ilta ja yö aina aamuntunneille saakka hänen mukanaan. Oli aika haipakkaa, etenkin kun Penalla oli oma tapansa selvittää liikenneruuhkat. Kun ei pikitie riittänyt, mentiin ojanpiennarta myöten! Se oli sikälikin hauskaa, että Pena tunsi kaikki huippukuskit ja he hänet, joten pääsimme siinä lähietäisyydeltä tsiikailemaan ja kuuntelemaan, mitä vauhtiveikot jutustelivat. Markku Alenista mulle jäi mieleeni kuinka pitkä ukko hän on, ja kovaan ääneenhän se jotain paapatti, kädet viuhuivat kuin kapellimestarilla. Hauska episodi tapahtui kun jutustelimme Pentti Airikkalan kanssa jossain tienposkessa. Timo Salosella ja hänellä oli meneillään kova otatus kolmossijasta, ja kun Salonen ajoi siitä meidän ohi, löi hän jarrut pohjaan, veivasi ikkunan auki ja huikkasi Airikkalalle: "Pena, sä oot tosi väsyneen näköinen! Etköhän menisi jo nukkumaan?". Toinen hauska näky oli, kun Mikkola oli valmistautumassa pätkälle lähtöön ja Henri Toivonen ajoi Opelinsa ihan siihen taakse. Henkka laittoi koko valopatteriston päälle niin häijysti, että Hannun oli pakko vääntää peilit ei-häikäisevään asentoon. Hannua tilanne tosin näytti vähän naurattavankin. Niin mutta se, kun sompailin Mitsubishin talliautoa....
Siinä kävi näin. Anders Kullängin Mitsu levähti muistaakseni sunnuntaiaamulla jossain vaiheessa ja meille tuli puhelinsoitto, että Kulläng&Berglund seisoo autonsa kanssa tienposkessa. Pitäisi hakea heidät ja auto sieltä pois. Kaverini hyppäsi auton rattiin ja minä ruotsinkielentaitoisena ja uteliaana änkesin tietysti mukaan. Siellä ne seisoi kypärä kallellaan ja nojailivat uuvahtaneeseen Mitsubishiinsä. Tarkoitus oli, että he olisivat tulleet autoinensa meidän hinauksessa Muurameen. Eikö mitä, Anders ja Bruno soittivat taksin! Sanoivat vain, että "toivottavasti pojat viette auton oikeaan paikkaan, sillä me lähdetään nyt Laajavuoreen kaljalle, jos joku kysyy", ja me jäätiin ähräämään ajokkia vetoköyden päähän. Jonkunhan sitä Mitsubishiä piti ohjata l. minä asetuin rattiin ja kaverini alkoi hinaamaan omallaan. En muista mitä reittiä me mentiin, mutta osan matkaa ajettiin ihan J-kylän keskustassakin. Ihmiset katselivat ja erityisesti lapset huiskuttivat ihan innoissaan. Notta on sitä kurvailtu ihan oikealla tehdaspyssyllä! p.s oli muuten melkoisen kova koppura se auto. Sen pituinen se.