FIA rakentaa rallia.

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5771
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Neuville ei ole ensimmäisten joukossa jolle tällaisista päätöksistä kerrotaan. Luulempa, että hyvin pieni piiri tietää tästä päätöksestä jo nyt.
Hyvin mahdollista, mutta todennäköisesti Neuville tietää siitä joka tapauksessa aiemmin kuin random belgialainen lehtimies.
 

Jeep CJ-5

Member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
15
Omasta mielestäni olisi parasi ratkaisu sama kuin mitä F1:ssä tehtiin eli koko paketti myytiin Libertylle ja amerikkalainen raha osakilpailuineen ja talleineen tuli mukaan. Laskevien katsojien, tallien ja sponsoreiden alla ollut F1 lienee suositumpi nyt kuin koskaan. Ja talleiksi on tuljoita, joilla talous on kunnossa...odotan vain milloin Penske Motorsport ilmoittaa halukkuudestaan nyt kun Andretti tulii mukaan.
USA:ssa on myös oma rallisarjansa, jota vetää American Rally Assocition. Amerikkalainen JRD Motorsport lähti rakentamaan yhdessä Marcus Grönholmin kanssa ARC2 -protoa, joka olisi yhdstelmä FIA RC2 kuin USA:n ARA -speksien mukaisesta ralliautosta.ARC2 on esitelty ja se osallistuu tänä vuonna muutamiin ARA:n klpailuihin USA:ssa. Meillä olisi kohtuuhintaisen kulkevan kisapelin speksit, aivan eri luokan markkinat, aivan eri luokan tallit ja näkyvyys, kunhan vain FIA luopuisi tuosta kabinettipolitiikasta ja antaisivat homman niille, jotka sen osaavat hoitaa.
MIelestäni FIA RC2 yksinään jaksaa kantaa pitkälle, taloudellisesti. Sponsorit ovat nytkin kortilla kaikilla yksityistalleilla ja eivät ne ainakaan lisääntyisi, jos mitään muuta ei tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1742
Hyvin mahdollista, mutta todennäköisesti Neuville tietää siitä joka tapauksessa aiemmin kuin random belgialainen lehtimies.
Todennäköisesti kuskeille ilmoitetaan hienovaraisesti jyskälän tienoilla että voitte neuvotella muidenkin tallien kanssa josta voi sitten vedellä johtopäätöksiä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1742
Omasta mielestäni olisi parasi ratkaisu sama kuin mitä F1:ssä tehtiin eli koko paketti myytiin Libertylle ja amerikkalainen raha osakilpailuineen ja talleineen tuli mukaan. Laskevien katsojien, tallien ja sponsoreiden alla ollut F1 lienee suositumpi nyt kuin koskaan. Ja talleiksi on tuljoita, joilla talous on kunnossa...odotan vain milloin Penske Motorsport ilmoittaa halukkuudestaan nyt kun Andretti tulii mukaan.
USA:ssa on myös oma rallisarjansa, jota vetää American Rally Assocition. Amerikkalainen JRD Motorsport lähti rakentamaan yhdessä Marcus Grönholmin kanssa ARC2 -protoa, joka olisi yhdstelmä FIA RC2 kuin USA:n ARA -speksien mukaisesta ralliautosta.ARC2 on esitelty ja se osallistuu tänä vuonna muutamiin ARA:n klpailuihin USA:ssa. Meillä olisi kohtuuhintaisen kulkevan kisapelin speksit, aivan eri luokan markkinat, aivan eri luokan tallit ja näkyvyys, kunhan vain FIA luopuisi tuosta kabinettipolitiikasta ja antaisivat homman niille, jotka sen osaavat hoitaa.
MIelestäni FIA RC2 yksinään jaksaa kantaa pitkälle, taloudellisesti. Sponsorit ovat nytkin kortilla kaikilla yksityistalleilla ja eivät ne ainakaan lisääntyisi, jos mitään muuta ei tehdä.
Ralli vaan on lajina aika vaikea muuttaa F1/ Motogp tyyliseksi rahakoneeksi koska televisiointi, Liberty varmaan olisi jo ostanut rallin jos näkisi siinä potentiaalia. Ja Fia joutui ottamaan Rallicrossin jo takaisin promoottorilta ilmeisimmin koska se ei osoittautut riittävän rahakkaaksi tuotteeksi....
 

Jeep CJ-5

Member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
15
Ralli vaan on lajina aika vaikea muuttaa F1/ Motogp tyyliseksi rahakoneeksi koska televisiointi, Liberty varmaan olisi jo ostanut rallin jos näkisi siinä potentiaalia. Ja Fia joutui ottamaan Rallicrossin jo takaisin promoottorilta ilmeisimmin koska se ei osoittautut riittävän rahakkaaksi tuotteeksi....
Olet kyllä tuossa oikeassa. Itse sen huomaa kun herää huomen aamulla kuudelta seuraamaan safari-rallia Skylta...nykyinen formaatti on aika puuduttavaa, jos haluaa katsoa kaikki ek:t. En tiedä, miten se on jenkeissä tehty, mutta siellä kiinnostus tuntuu kasvavan. Ameriikkalaisilta on tuo myyminen verissä...nyt tuo puhumattomuus ei mitenkään parantanut tilannetta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2191
En tiedä, miten se on jenkeissä tehty, mutta siellä kiinnostus tuntuu kasvavan.
Oliko tämä viittaus siis amerikkalaiseen ralliautoiluun? Jos kyllä, niin kaipaisin vähän faktoista tukea väitteelle, että ralli olisi mitenkään merkittävä laji Pohjois-Amerikassa. Osallistujamäärät 20-30 kuskiparia per ralli. Nelivetoauton hankkiminen on melkein sama kuin ajaisi suoraan podiumille. Sitten kun ARA:n ralleissa menestyneet tekee varovaisen piston MM-sarjaan, niin erot katsotaan kalenterista. Edelleen se fakta pitää, että useampi amerikkalainen on käynyt kuussa kuin päässyt rallin MM-pisteille. En oo nähnyt mitään hehkutusta siitäkään, että yleisö olisi jotenkin löytänyt siellä lajin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1384
Tuli mieleen, että seuraavassa kisassa olisi muuten kova, kun jokainen kuljettaja antaisi maalihaastatteluita, mutta kiroilisi jokaisessa niissä. Joka kuski jokaisella pätkällä. Pieni plot-twist!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1742
Tuli mieleen, että seuraavassa kisassa olisi muuten kova, kun jokainen kuljettaja antaisi maalihaastatteluita, mutta kiroilisi jokaisessa niissä. Joka kuski jokaisella pätkällä. Pieni plot-twist!
Niimpä. Jos kaikki kuskit sopisivat keskenään että sanovat yhden saman kirosanan kaikki saman pätkän maalihaastattelusa, ja ilmoittaisivat tästä etukäteen niin uskoisin, ettei FIA lla olisi boltseja rangaista kaikkia, koska siitä tulis taas yksi kohu. Ja vielä parempi jos jokainen sanoisi yhden kirorasan omalla äidinkielellään, nii sit olis FIA helisemässä tulkkiensa kanssa....
 

Jeep CJ-5

Member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
15
Oliko tämä viittaus siis amerikkalaiseen ralliautoiluun? Jos kyllä, niin kaipaisin vähän faktoista tukea väitteelle, että ralli olisi mitenkään merkittävä laji Pohjois-Amerikassa. Osallistujamäärät 20-30 kuskiparia per ralli. Nelivetoauton hankkiminen on melkein sama kuin ajaisi suoraan podiumille. Sitten kun ARA:n ralleissa menestyneet tekee varovaisen piston MM-sarjaan, niin erot katsotaan kalenterista. Edelleen se fakta pitää, että useampi amerikkalainen on käynyt kuussa kuin päässyt rallin MM-pisteille. En oo nähnyt mitään hehkutusta siitäkään, että yleisö olisi jotenkin löytänyt siellä lajin.
Eihän WRC eikä myöskään WRC2 -sarjassa osanottajia pilvin pimein ole. Amerikan rallisarja oli käytännössä kuollut sen jälkeen kun eräät sarjan pyörittäistä ns. tyhjensivät pajatson. Uusi organisaatio on saanut kilpailujamäärät kasvuun, näkyvyyttä ja sponserointia (Subaru, Kubota, Hoosier, Pirelli, DirtFish, VP Fuels, Michelin ja Thomson Racing Tyres). Ja, jos Marcus Grönholm on siellä puuhaamassa JRD Motorsportin kanssa uutta kilpuria, joka olisi meidän rally2 ja niiden sarjan kanssa yhteensopiva niin eihän sitä voi jättää huomioimatta. https://dirtfish.com/rally/ara/gronholm-enlisted-to-develop-new-spec-ara-car/

Ralli ei ole iso laji USA:ssa ei ollut F1:kään ennen kun Liberty Media osti F1:n. USAssa asuu kuitenkin 340 miljoonaa ihmistä, ehkä sieltä löytyy riittävästi rallifanejakin?
 
Ylös