Formula 1 - 2025 - 7 - Emiglia-Romagnan GP (Italia)

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
75
Sijainti
Kulju
Villeneuve mutka yhdistelmässä taidettiin tehdä kyllä enemmän ohituksia kuin Tamburelloon tultaessa
Tuli vähän mieleen että näissä ohitustilanteissa katsojalle jää aika paljon arvan varaan miten kuski käyttää hybridin voimaa eri tilanteissa. Esim jos huomataan että toinen puolustaa tamburelloon myöhäisellä jarrulla, otetaan parempi exit ja voimaa irti koneesta niin kuin Norris EHKÄ teki.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4397
Ransu Hermanni voitti Imolan GP:n. Onnea kovasta suorituksesta.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3752
Sijainti
F1-fanikatsomo
Piastri vs Norris telemetria kierrokselta 58, jolloin Norris ohitti Piastrin
tuossa n.1400m kohdalla tapahtui ohitus Tamburellossa. Samassa kohtaa näkyy miten Piastrilla RPM notkahtaa vs Landolla etenee tasaisesti käyrällä
1747644800324.png
Tuli vähän mieleen että näissä ohitustilanteissa katsojalle jää aika paljon arvan varaan miten kuski käyttää hybridin voimaa eri tilanteissa. Esim jos huomataan että toinen puolustaa tamburelloon myöhäisellä jarrulla, otetaan parempi exit ja voimaa irti koneesta niin kuin Norris EHKÄ teki.
Akustosta otettavaa boostia ei valitettavasti näy julkisesta telemetriasta. Siitä kuitenkin nähdään miten Norris on n.30m pidempään kaasulla ennen jarrutusta. Hetkessä jossa Norris aloittaa jarrutuksen hänellä on 35km/h enemmän nopeutta kuin Piastrilla, eli just tuon RPM notkahduksen kohdalla n.1450m huudeilla
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3013
Piastri vs Norris telemetria kierrokselta 58, jolloin Norris ohitti Piastrin
tuossa n.1400m kohdalla tapahtui ohitus Tamburellossa. Samassa kohtaa näkyy miten Piastrilla RPM notkahtaa vs Landolla etenee tasaisesti käyrällä
Näytä liitetiedosto 6115
Akustosta otettavaa boostia ei valitettavasti näy julkisesta telemetriasta. Siitä kuitenkin nähdään miten Norris on n.30m pidempään kaasulla ennen jarrutusta. Hetkessä jossa Norris aloittaa jarrutuksen hänellä on 35km/h enemmän nopeutta kuin Piastrilla, eli just tuon RPM notkahduksen kohdalla n.1450m huudeilla
Ei kai tuossa mitään sen mystisempää tapahdu kuin että Piastri jarruttaa aiemmin.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6462
Ei kai tuossa mitään sen mystisempää tapahdu kuin että Piastri jarruttaa aiemmin.
Näkihän sen sokea Reettakin että nosti.😉
Noin se pitää tehdä että häviää mahdollisimman vähän muihin nähden.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
Ei pitänyt nyt Tsunodasta enää puhua tälle viikonlopulle, mutta tosiaan tuo aika-ajon kolari mikäli olisi vapaissa harjoituksissa sattunut niin ei olisi välttämättä ollut lähimainkaan niinkään ongelmallinen tilanne sulattaa.

Sattuihan siellä kolareita ja ulosajoja muillekin. Ja ellen nähnyt väärin niin aika-ajoissa tuli punainen lippu loppupuolella uudestaankin erään toisen kuljettajan kolarin yhteydessä.

Eipä häntä tosin ristiinnaulittu.
Tsunodaa ei ristiinnaulita, koska auto on hankala ja sen kanssa epäonnistuneita on jonoksi asti. Jos auto olisi Mclarenin tapainen raiteilla menevä kärikijuna niin hyvinkin voisi molemmat Rdd Bullin kuskit löytyä podiumilta
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
Haluaisin edelleen nähdä Verstappenin pärjäävän jossain muussa tallissa, mutta sitä tuskin nähdään, kun lopettaa uransa jo ennen kuin pallit ovat laskeutuneet.
En tiedä kuinka ylhäällä muiden pallit ovat jos Verstappen ajoi eilen tuollaisen kisan laskeutumattomilla palleilla. F1-kuskit eivät vaihtele talleja todistaakseen muille että pärjäisi muuallakin tai lähtisi mestaruustallista etsimään uusia haasteita ihan vain huvin vuoksi. Useimmiten mestaritason kuskit vaihtavat tallia kun nykyinen talli ei mahdollista enää mestaruutta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5995
Näkihän sen sokea Reettakin että nosti.😉
Noin se pitää tehdä että häviää mahdollisimman vähän muihin nähden.
Piastrilla oli kuluneet renkaat, niin oli vaan pakko jarruttaa aikaisemmin. Tallikaverin kylkeen ei tietenkään voi vetää, niin pitää myös ottaa vähän varman päälle.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3752
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kun tarkastellaan Piastrin kierroksia ennen ja jälkeen ohituksen, ne ovat hyvin yhdenmukaisia, mutta kierroksella 58vauhti selkeästi putosi jarrutuksessa muihin kerroksiin nähden ja siten edesauttoi Landon tekemää ohitusta
1747657651988.png
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3013
Kun tarkastellaan Piastrin kierroksia ennen ja jälkeen ohituksen, ne ovat hyvin yhdenmukaisia, mutta kierroksella 58vauhti selkeästi putosi jarrutuksessa muihin kerroksiin nähden ja siten edesauttoi Landon tekemää ohitusta
Näytä liitetiedosto 6117
Muilla kierroksilla oletettavasti ajeli normaalia ajolinjaa, tuossa ei. Ei tuossa nyt edelleenkään tapahtunut mitään merkillistä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6462
Piastrilla oli kuluneet renkaat, niin oli vaan pakko jarruttaa aikaisemmin. Tallikaverin kylkeen ei tietenkään voi vetää, niin pitää myös ottaa vähän varman päälle.
Seuraavalla kierroksella ajoi kuitenkin normaalisti, mitä niillä renkailla pystyi.
Päästi ohi, koska ei mitään järkeä pidätellä, koska ne renkaat oli loppu.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3752
Sijainti
F1-fanikatsomo
Piastri himmasi vain tuohon ekaan jarrutukseen, sekä villeneuve mutkayhdistelmän. Muutoin vauhti oli ennen ja jälkeen tasaista
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5995
Seuraavalla kierroksella ajoi kuitenkin normaalisti, mitä niillä renkailla pystyi.
Päästi ohi, koska ei mitään järkeä pidätellä, koska ne renkaat oli loppu.
No kyllä se ohitus minun silmääni näyttää vielä uusinnassakin siltä, että siinä tehtiin asiasta niin vastenmielistä Norrisille kuin olla voi.

Sopupelissäkin täytyy käyttää joskus voimaa, jos haluaa taistella mestaruudesta. Ei pidä antaa sitä kuvaa, että tallikaveri voi tuosta vain kävellä ohitse ja ylitse.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15273
Aiemmin Imolasta puhuen mietittiin, syytettiin ja milloin mitenkin herjattiin useimmiten taas turva-auton lähettämistä radalle.

Kunnollisena siis kun ensimmäiseen tilanteeseen näin ei tehty ja selvittiin virtuaalisella turva-autolla.

Itsekin toki olin ryhtyä syyttävällä linjalle, mutta päätin vielä odottaa mahdollista lisätutkimusta asiaan ja sellaisiakin löytyi.

Yksi lisäsyy turva-auton ilmestymiselle toisessa keskeytyksessä oli myös seuraava:

Yksinkertaisesti ensimmäisen keskeytyksen yhteydessä ratavalvoja oli lievästi loukkaantunut/jäänyt keskeyttäneen auton alle keskellä sen työntöä pois radalta turva-alueelle. Tilanteessa olisi voinut käydä pahastikin kiitos raskaan auton ja tuskainen oli ilme lyhyessä normaalista yleismaailmallisesta TV:n lähetysvirrasta huomaamatta jääneessä, mutta FOM:n/FOG:n/FOPA:n TV-kameroihin ja tietenkin F1TV:n omaan TV-kamerakuvaan oli tallentunut tämä ratavalvojan alle jääminen tietyiltä osin!

Tämänkin kun vain jotenkin lähetykseen olisi saanut tai riittävän yksiselitteisesti kilpailunjohto muuten ilmoittanut noihin eri tilannekatsauksiin mitä se tekee niin hartaasti aina kuljettajarangaistusten yhteydessä tai pelkän tutkimuksenkin niin ei olisi tarvinnut välttämättä aloittaa herjamyrskyä ja turhaa kohua jota riittää muuallakin.

Tai voihan tietysti väittää vastaan, mutta auton siirto alamäessä siinä kohtaa kun tapahtui tämä toinenkin keskeytys olisi voinut tarkoittaa jo toistakin loukkaantunutta ratavalvojaa. Tai pahempaa mikäli auto olisi ihan kunnolla vauhdikkaamminkin livennyt käsistä ja mahdollisesti se toinen ratavalvoja olisi jäänyt puristuksiin kunnollakin!

Tuonkin kaiken takia ja kun nosturi oli jo lähtenyt radalle käskyllä tai ilman niin riitti turva-autoon radalle.

Outoa enää koko murheellisessa tapahtumassa enintään syyttävästi voisi todeta, että kun siellä ratavalvoja kerran valmiiksi jo loukkaantuu niin miksi ihmeessä jo kunnolla ei heti lähetetty turva-autoa varsinaisesti?

Toisaalta ainoa syy varmaan miksi ei nähtykään niin oli kuitenkin onneksi muiden ratavalvojatovereiden ripeä toiminta ja pienellä nostolla hetken oltuaan erittäin tuskainen mies pääsi kyllä otteesta, mutta vähänkin tuon pidempään pyristely tai pahempaa eli esimerkiksi radanhuoltoalueen oman ambulanssin tulo radalle olisi tiennyt turva-autoa tai punaista lippua.

Onhan noita loukkaantumisia ratavalvojilta tosiaan erikoista kautta nähty ennenkin ja läheltä piti-tilanteita Imolassa on ollut ennenkin.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
75
Sijainti
Kulju
M
En tiedä kuinka ylhäällä muiden pallit ovat jos Verstappen ajoi eilen tuollaisen kisan laskeutumattomilla palleilla. F1-kuskit eivät vaihtele talleja todistaakseen muille että pärjäisi muuallakin tai lähtisi mestaruustallista etsimään uusia haasteita ihan vain huvin vuoksi. Useimmiten mestaritason kuskit vaihtavat tallia kun nykyinen talli ei mahdollista enää mestaruutta.
No kuten tuossa jo hyvin kerroit Maxilla tänäkin vuonna mestaruustason auto mutta voittoja ei näytä enää tulevan kun ei löydy enää tätä sinun mainitsemaasi raiteilla kulkevaa autoa. Taitaa Max jopa alisuorittaa tällä hetkellä koska Horner-kohu ja vastasyntynyt lapsi + ehkä eniten stressaavat videopelikisat vievät keskittymiskyvyn.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
M No kuten tuossa jo hyvin kerroit Maxilla tänäkin vuonna mestaruustason auto mutta voittoja ei näytä enää tulevan kun ei löydy enää tätä sinun mainitsemaasi raiteilla kulkevaa autoa. Taitaa Max jopa alisuorittaa tällä hetkellä koska Horner-kohu ja vastasyntynyt lapsi + ehkä eniten stressaavat videopelikisat vievät keskittymiskyvyn.
Oli siinä viime vuonnakin vähän tekemistä että sai mestaruuden plakkariin heikommalla autolla

2024:
Max Verstappen:
Red Bull:
 
Ylös