FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1849
Toivottavasti USA:n kilpailu saadaan kalenteriin ja kisa myös onnistuu. USA on kuitenkn markkina-alueena jättikokoinen ja menestyminen siellä toisi uusia talleja ja takaisi WRC -tallien talouden ja kehityksen. Mutta veikkaan, että USA:ssa menestys vaatii saman liikkeen kuin mitä F1:ssä tapahtui eli amerikkalalnen yhtiö otti sarjan hoitaakseen.
Toi on vähän kakspiippuinen juttu. Usa markkinat on kyllä massiiviset, mutta yksi pistokeikka jenkkilään ei vielä tuo ihmeitä. Ja miten saada jenkit raahautumaan metsiin on toinen juttu. Vaarana on, että kisan saama julkisuus paikallisessa mediassa on samaa luokkaa kun salibandyllä. Mutta tottakai iso hype jenkeissä olisi toivottavaa ja jos sitä halutaan niin sinne on ensin mentävä....Onhan esim jenkkien Baja tyyppisillä ralleilla jonkin sortin kulttistatus ja julkisuus....
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
386
Jenkkilässä rallaillessa tuon lokaation miettimiseen sietää satsata. Kalifornia on pois laskuista samoin varmaan Florida. Keskilänsi ja Texas on huonoja markkina-alueita ellei si kisata avolava-kuorma-autoilla joita redneckit diggaa.
Ehkä Vegasin ympäristö vois olla paras.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
243
Yksi kysymys on se, että millaisen shown ralli pystyy tarjoamaan. Riittääkö se herättämään mielenkiinnon tai ylläpitämään sitä.

Rallissa ei ole jenkkikuskia joka laittaisi kampoihin muille. Ogierilla on älytön määrä mestaruuksia, muilla myös, mutta riittävätkö he kiinnostamaan USA:ssa laajempaa yleisöä? Legenda altavastaajan noususta voittajaksi on tärkeä, mutta rallissa on äärimmäisen harvinaista, että kukaan tulokas (tai altavastaaja kuten M-Sport nyt) pystyisi haastamaan muita ja ajamaan kärkisijoista. Joo, Sesks, Pajari ja Solberg tekivät niin, mutta missä he ovat kun auto ei olekaan täysin oikeissa säädöissä? Kalle oli podiumilla toisessa WRC-kisassaan, mutta ennen ensivoittoa 14. rallissa hänelläkin oli neljän kisan keskeytysputki.

Vaikea sanoa, onko rallin luonteesta etua vai haittaa. Kymmenen minuutin powerstage kymmenellä pääluokan autolla kestää 40 minuuttia ajoaikana. Suurajoissa Kallen kokonaisvoittoaika oli 37 minuuttia lyhyempi kuin Indy 500-voittajalla tänä vuonna. Nascarissa vedetään 2,5 - yli 4 tuntia kerralla. Indy 500:aa ja Daytona 500:aa seurasi tv:stä yli 7 miljoonaa katsojaa.

Ralli näkyy nykyisin onboard-kameroista, mutta vuodesta toiseen niiden kuva pikselimössöytyy ja katkeilee jopa poweerstagella toistuvasti. Kun kisakanditaateista sekä Olympuksen että Ohion teitä reunustavat tiheät ja korkeat metsät, voisi arvata, että katsojilla tulee olemaan tosi laadukasta nähtävää Rally USA:n reitiltä. Olisi moottorisahalle töitä.pikselimössö.jpg
 
  • Like
Reaktiot: jjx

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
271
Sijainti
Espoo

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17103
Sijainti
Tampereen lenkki
Minkä tahansa rallin ajamisen tai mestaruussarjan kiertämisen kulut on sinänsä identtiset riippumatta autosta, mutta toki auton huoltamiseen kuluu yleensä kalliimmalla autolla enemmän rahaa, koska siihen pitää ostaa kalliimpia osia. Myös osien huoltoväli vaikuttaa. Ja tietysti jos tulee täystuho, pitää ostaa/rakentaa kokonaan uusi auto.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
566
Sijainti
Peraehikiae
Jenkkikisaan pitäisi saada jotenkin Pikes Peak ympättyä mukaan niin saisi jotain glamouria amerikan mantereelta. Tuolla pätkän nimellä jo saa paljon huomiota. Vegasiin vain on tuolta matkaa yli 1 000 km eli ei oikein osu sapluunaan helposti. Toki joka paikkaan on tuolla pitkä matka.

Eipä tuo varsinainen hillclimb pätkä toimi muutenkaan kun on nykyisin kokonaan asvalttia.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
271
Sijainti
Espoo
Olisi pitänyt olla vähän tarkempi mitä tarkoitin.
Oikeastaan auto + varaosat kuuluu aloituskustannuksiin ja sarjan kiertämiseen kuuluvat henkilö-, logistiikka-, majoitus- ym kulut muuttuviin kustannuksiin. Tuossa Sitikan brosyyrissä on suuntaavana kustannuksena auton käyttökustannuksena 31,20 € / km. Jos haluaa vertailla nykyisen rally2 auton ja uuden wrc2027 (tai mikä sen nimi sitten tulee olemaan) kauden kustannukset pitäisi tietää:

Kauden muuttuvat kulut (henkilö-, logistiikka-, majoitus ym kulut)
Aloituskustannukset (auto + varaosat)
Auton käyttökustannukset (Tästä pitäisi varmaan jättää pois kolarikustannukset jotta kahden kauden kustannukset olisivat vertailukelpoisia)
Jos nyt oikein tarkaksi haluaa mennä niin pitäisi ottaa huomioon myös inflaation.

Toinen asia mitä tuli mieleen oli että mitä Skoda ja Citroen tekevät tulevaisuudessa. Ovatko he edelleen mukana uusilla autoilla vaikka eivät osallistu MM-sarjaan? Kuuluvatko he sitten tähän ”tuner” kategoriaan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17103
Sijainti
Tampereen lenkki
Toinen asia mitä tuli mieleen oli että mitä Skoda ja Citroen tekevät tulevaisuudessa. Ovatko he edelleen mukana uusilla autoilla vaikka eivät osallistu MM-sarjaan? Kuuluvatko he sitten tähän ”tuner” kategoriaan?
Skoda ja Citroen ovat autonvalmistajia ja saavat luokitella itse virallisen auton. Voisin kuvitella ainakin Skodan tekevän 2027-sääntöjen mukaisen auton, koska niitä varmaan tultaisiin myymään runsaasti. Sitä en sitten tiedä lähtisivätkö tehdastallina kiertämään sarjaa.

Tuner voisi olla vaikkapa Prodrive joka ostaisi esimerkiksi Toyotalta auton osat ja tekisi päälle omat katteet ja säädöt ja laittaisi auton nimeksi Prodrive Rally1. Tämän auton ei tarvitsisi muistuttaa mitään katumallia toisin kuin tehdasluokiteltujen.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
173
Skoda ja Citroen ovat autonvalmistajia ja saavat luokitella itse virallisen auton. Voisin kuvitella ainakin Skodan tekevän 2027-sääntöjen mukaisen auton, koska niitä varmaan tultaisiin myymään runsaasti. Sitä en sitten tiedä lähtisivätkö tehdastallina kiertämään sarjaa.

Tuner voisi olla vaikkapa Prodrive joka ostaisi esimerkiksi Toyotalta auton osat ja tekisi päälle omat katteet ja säädöt ja laittaisi auton nimeksi Prodrive Rally1. Tämän auton ei tarvitsisi muistuttaa mitään katumallia toisin kuin tehdasluokiteltujen.
Toisaalta on mielenkiintoista nähdä mihin Stellantiksen Lancia Ypsilon -projekti johtaa, nähdäänkö Lancian paluu 2027? Citroen kuuluu myös samaan konserniin...
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
271
Sijainti
Espoo
Mielenkiintoista tulee olemaan myöskin jos esim. Skodan luokittelemalla autolla joku yksityiskuski sotkee valmistajien suunnitelmat voittamalla useampia MM-ralleja.

Tiedän kyllä että Skoda ja Citroen eivät ole tunereita varsinaisessa mielessä. Kaikki jotka valmistavat alkuperäiset autot voidaan sitten kutsua valmistajiksi riippumatta siitä osallistuvatko MM-sarjaan tai ei. Ne jotka ostavat sisuskalut joltain valmistajalta ja rakentavat oman ”kuoren” ovat sitten tunereita.

Luettuani yhden Tom Fowlerin haastattelun rupesin miettimään onko tämä vuoden 2027 rally2 moottori samantyyppinen kun nykyisin rallyy1 autojen ”global race engine”. FIA määrittelee speksit ja valmistajat rakentavat moottori niiden speksien mukaan.

Tom Fowlerin haastattelu:
https://rallyjournal.com/major-revelation-from-toyota-boss-core-principles-of-2027-regulations-already-agreed/

“What I understand is there’s a specific chapter that tells you how to build an engine for the championship. If you want to commit, you follow that chapter – all the information is clearly written down,” Fowler explained.”

“There’s also an appendix that says if a manufacturer or tuner has a different requirement – for a production engine, electrification, or similar – they can present it to the FIA. The regulation could then be adapted to include more people. But as I understand it, no one has made that application, so no extra chapter has been written,” Fowler revealed.”

Vuoden 2011 luokitussäännöt (rakentelusäännöt)
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:a6b2c3ee-12ce-4480-8436-2654d73f06f0

Vuoden 2011 autothan perustuivat S2000 autoihin.

Sivulla 18 (kappale 7.3) WRC lisäykset
Sivulla 21 (kappale 8) kerrotan vähän tunereistakin
Sivulla 32: Turbon mitat
Sivulla 33: Moottorin speksit
  • Homologation and maximum price
  • A Manufacturer or Tuner may homologate a block, cylinder head and sump.
Jopa hinnat määritelty
1.1.4 Price and delivery
All these parts should be on sale to anybody who wishes to buy them. (Onko näin tapahtunut)

Cast block and cylinder head with CAD drawing 2000 euros (each)
Fully machined block 4000 euros
Cast sump 1500 euros
4 steel liners if dismountable from the block 1000 euros
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1849
Skoda ja Citroen ovat autonvalmistajia ja saavat luokitella itse virallisen auton. Voisin kuvitella ainakin Skodan tekevän 2027-sääntöjen mukaisen auton, koska niitä varmaan tultaisiin myymään runsaasti. Sitä en sitten tiedä lähtisivätkö tehdastallina kiertämään sarjaa.

Tuner voisi olla vaikkapa Prodrive joka ostaisi esimerkiksi Toyotalta auton osat ja tekisi päälle omat katteet ja säädöt ja laittaisi auton nimeksi Prodrive Rally1. Tämän auton ei tarvitsisi muistuttaa mitään katumallia toisin kuin tehdasluokiteltujen.
Mutta ajetaanko näillä tulevilla rally1 autoilla myös kansallisesta mestaruudesta. Ilmeisesti ei ja Jos ei, niin sittenhän ns. asiakas autoja ei ehkä tultaisi myymään kovin isoja määriä. Tässä ei siis olisi esim Skodalle bisnesmahdollisuutta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4123
Kyllä ajetaan. Ainakin tavoitteena. Totuus sitten kertoo miten meni.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
271
Sijainti
Espoo
Niinhän FIA ainakin haaveilee.
https://dirtfish.com/rally/wrc/2027-cars-designed-not-just-for-wrc/

Se kai riippuu siitä miten iso ero tulee olemaan 2027-autojen ja nykyisten rally2 autojen määräaikaishuolloissa ja muissa ylläpitokuluissa. Jos rally2 auton hinta tänä päivänä on 270 000 – 300 000, niin ehkä 45 000 – 75 000 hintaero autoissa ei ole vielä estä vaan muut autokulut.

Toi 300 000 euroa on napattu tästä JML:n haastattelusta.
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-2027-technical-regulations-confirmed/

Edellinen yritys saada MM-auto ja alueellinen auto (regional rally car, RRC) samasta peruspaketista ei oikein onnistunut. Tosin hintaero silloin oli vielä isompi seuraavaan tasoon (Super2000).

Ford Fiesta Regional Rally Car
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:9da14ecb-2080-4b06-8ce4-ce9bf672ab46
 
  • Like
Reaktiot: jjx
Ylös