Formula 1 - 2025 - 18 - Singaporen GP

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4710
Sijainti
Kokkola
Lando ei onneksi päässyt Vetstappenin ohi. Sopii MM-taistossa Piastrille. Kyllä tässä parin viime kisan tapahtumien takia on vahvasti sympat Piastrin puolella siinä kenelle McLarenin kuskeista MM-pystin soisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15680
On kyllä yksi tylsimmistä kisoista.
Tälle kaudelle varmaankin. Tosin tuon ratamuutoksen ja leventämisen jälkeen tästä kilpailusta on muodostunut paljon tavallaan siistimpi, mutta myös tylsempi kilpailu kuin aiemmin.

Nopeampikin myös. Vanhalla radalla kolareita riitti ja vähäkolarisempinakin vuosina aina mentiin nk. Kellolle tai lähes aina!
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6555
Onko F1:ssä sama kv-ohjaaja kisasta toiseen vai onko tässä vaihtelua? Tänään oli taas sellainen suoritus, että antaisin potkut ennen huomisaamua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6276
Piastri oli kyllä niin perusteellinen itkupilli että hävettää. Ensi kisa ajetaan taas kunnon moottoriradalla niin hänen pitäisi kaiken järjen mukaan ottaa sieltä helppo voitto, mutta nyt on ensin saatava pää kasaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15680
Tämän vuoden kisaan ei turva-autoja nähty viime vuoden tapaan, mutta Marina Bayn kisojen historiassa vasta toista kertaa näin kävi ja nyt oli hyvin lähellä tulla kai keskeytyksetön vuosi.

Saattoi tulla, mutta Pierre Gasly keskeytti viime hetkillä.

Liian myöhään kai, että pidetään keskeytyksenä eikä annettaisi kuten näyttää siltä niin sijoitusta lopputuloksiin. Se annetaan kaiketi ranskalaiselle.

Viime vuonna ei muuten nähty lainkaan keltaisia lippujakaan mitenkään selvästi kisassa ja vain kaksi keskeytystä josta molemmat varikolle ja näistäkin taidettiin Kevin Magnussenin keskeytys laskea lopputuloksiin.

Tänä vuonna sentään nähtiin hetken aikaa keltainen lippu edes kerran, mutta ei turva-autoa.

Ja Lando Norris sai sitten ajella ilman mustaoranssin lipun tai törkeänä mustavalkoisen lipun näyttämistä läpi kilpailun sojottavalla etusiivellään.

Tällä kertaa Nico Hülkenbergin autonromusta huolimatta ei tullut keltaista lippua eikä edes virtuaalista turva-autoa kun fyysinen turva-auto olisi ollut varmaankin ylimitoitettua.

Osin nyt Singaporeen kisatuomarit tai Lajin Virallinen Lähettäjä tuntui pelkäävän ratkaista kisaa. Aika-ajoonkin ei uskallettu pistää punaista lippua varsinkin ensimmäisellä osiolla olleiden ongelmien takia.

Sekin kaikki tiesi synkkää viikonloppua Yuki Tsunodalle taas viime hetkeen jätöllä tallin taktisen perseilyn päätöksenä missä tuolloin hyvin synkkä lähtöruutu olisi muuttunut sen hetken kymppiruuduksi, mutta siitä sitten lisää ehkä tuonempana.

Toiseen osioon se sitten jäi kun tallissa kirjaimellisesti olevat taktiset kantakirjaidiootit eivät ottaneet vieläkään onkeensa asiasta vaan toistivat melkein kaiken pilanneen Bakun aika-ajon virheitä silloinkin vain puoleksi ulkopuolisten asioiden pelastaessa japanilaisen jatkon jälleen Singaporessa ja sitten tuli huono ruutu kisaan joka tapauksessa ja ulos jäätiin kolmannesta osiosta. Mitä nyt ruutu oli kai parempi kisaan Williamsin kuskien hylkäämisen vuoksi.

Keskikastin monien kuljettajien kirjaimellisesti sanottuna painajaismaisen paskan päivän kisan paras suorittaja lopulta osin tuurin ja onnen kautta viime hetkellä oli ainoa vielä jälleen Red Bullin ja etenkin Yuki Tsunodan kisataktikkoja pahemmin mokanneen Williams-tallin vastaavien mokien korjaaja eli viime kisan palkintomies onnen kautta tietenkin Carlos Sainz Juniorina!
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10883
Sijainti
Helsinki
Onko F1:ssä sama kv-ohjaaja kisasta toiseen vai onko tässä vaihtelua? Tänään oli taas sellainen suoritus, että antaisin potkut ennen huomisaamua.
FOM on hoitanut kisojen tv-ohjauksen kaikissa kisoissa 2023 alkaen. Sitä ennen Monaco oli pitkään ainoa, jossa oli paikallinen tv-ohjaus. Tv-ohjaus hoidetaan Lontoosta käsin, kuvamateriaali tulee sinne rata-alueen mediakeskuksen kautta ja Brittien kautta meidän ruutuihimme.

Kauas on tultu 90-luvun heikosta tv-ohjauksesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15680
Koettelemusten päivä oli Singaporessa taas kyllä monille kuskeille.

Niin kerta kaikkiaan, että ei tiedä juuri mistä aloittaisi jos puhuisi pidempään.

Jaan tämän viestin jo nyt suuren pituuden takia kahtia niin ei ehkä tule niistä valituksia kun suurilta osin tämä keskittyy kuvaamaan Yuki Tsunodan taas jälleen edes jäännöspisteiden kelpoista ajoa huonoon lähtökohtiin, mutta taas niiden menettämistäkin koskien muita keskikastin kuljettajia unohtamatta:

Pahimmillaan painajaismaisista lähtökohdista Yuki Tsunodalle oli tarjolla ainakin nyt oman uran paras Singaporen kisa ja viime vuoden 12:sta tilaa olisi voinut parantaa aina tämän päivän perusteella parhaimmillaan ysipaikalle asti ja jos kolareita olisi tullut niin vielä paremmaksi.

Tämä siis lähinnä loppuvaiheiden rengaspyristelijöiden kuten niiden tallien taktikkojen jotka mokasivat vielä Red Bullin japanilaisen vastaavia pahemmin päivän kisassa.

Racing Bullillakin homma oli kaksijakoinen: Liam Lawsonille kaikki mokattiin siinä missä Isack Hadjarille kaikki näytti menevän hyvin jäännöspisteille ajamisen suhteen ehkä parempanakin kunnes autoon kai tuli pieni käyntihäiriö. Ei tullut keskeytystä ja poika taisi liioitella Max Verstappenin tapaan vaikeuksiaan. Siinä kun oikeasti olisi niitä ollut niin keskeytys olisi tullut niin hänelle tai Verstappenille ja jos ei niin ajot olisi olleet pisteiden kannalta ohi.

Verstappen ehkä paremmalla edulla olisi voinut ajaa pisteille silti edes jäännösvastaavina.

Lawson oli pitkään näennäisesti parempana kisassa ja myönnän sadatelleeni, että miksi ei Tsunoda lähtenyt samalla taktiikalla tai vähintään jotain sinne päin?

Jälkikäteen oli ehkä vähäisenä myönnytyksenä parempi olla lähtemättä niin. Tai olisi, mutta pitää väli lyhyempänä ja ehkä yrittää jotain muuta.

Joka tapauksessa:

Tsunodan osalta viime vuonna sentään vain kisa oli huono silloisen Racing Bullin taktisena mokana, mutta aika-ajoissa Tsunoda tuolloin oli päätösosiossa mukana ja kahdeksas.

Jatkan tästä seuraavassa viestissä lisää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15680
FOM on hoitanut kisojen tv-ohjauksen kaikissa kisoissa 2023 alkaen. Sitä ennen Monaco oli pitkään ainoa, jossa oli paikallinen tv-ohjaus. Tv-ohjaus hoidetaan Lontoosta käsin, kuvamateriaali tulee sinne rata-alueen mediakeskuksen kautta ja Brittien kautta meidän ruutuihimme.

Kauas on tultu 90-luvun heikosta tv-ohjauksesta.
Ja kyllähän vain se 1990-luvunkin ohjaus oli jo välissä sanottuaan mainettaan parempi riippuen tottumuskulmasta.

Ja varsinkin erittäin vanhoihin aikoihin, 1970-lukuun ja melkein koko 1980-lukuun ennen sitten ihan sen vuosikymmenen lopulla tapahtunutta parantumista silloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15680
Tässä viestissä jatkan jälleen Yuki Tsunodan ja eräiden muiden keskikastin kuljettajien tämän päivän Singaporen kisan vaikeuksia joten jatkanpa tästä viime viestistä pois jääneenä juttuna:

Tänä vuonna ehkä samat sijat ja jopa hyvällä onnella parempi lähtöruutu sunnuntain kilpailuun olisi voinut toisen osan parempana toteutuksena, mutta pitihän sekin mokata saakeli huonoilla ajoväleillä taas kerran!

Kisaan sitten taktiikkakin herätti parantamisen varaa näennäisesti todella surkeana:

Miksi pehmeät kun keskikovilla tai kovilla olisi ehkä kannattanut lähteä ajaa sitten?

Näin näennäisesti, mutta lopulta Tsunodan olisi pitänyt pysähtyä ei kuin pysähtyi vaan enemmän siellä lähempänä Hadjarin omaa pysähtymiskierrosta tai noin kierroksella 20. Silloin olisi voinut olla jotain toivoakin pitää pää kylmänä ja ajaa paremmille sijoille jäännöspisteineen sitten kuitenkin!

Eli kun mentiin niin aikaisin kun mentiin varikolle taas kerran niin kisan jäännöspistetoiveet meni siinä. Singaporeen ei ehkä varsinkaan jos ensi vuonna ajetaan näin siisti kisa kuin nyt ja viime vuonna osin jo toissa vuoden tapaan niin ei voi keskeytyksiinkään luottaa.

Tämäkin maksoi Tsunodan kisan samoin kuin myöhemmin epäonnistuneiden muiden kuskien kilpailun.

Muutoin kai puhuen alkuun lähtö oli menettelevä valitettavasti pussiin jääden joutuen nostamaan vauhtia kolarien välttämiseksi itse ja paha sanoa, että tuliko Tsunodan autoon osumavaurioita sitten muiden kuljettajien toimesta lähdössä siis enemmän takapäähän kuin muutoin?

Mielestäni osui ja saattoi tulla vahinkoakin, mutta toki lievemmin kuin mitä Pierre Gaslyn toimesta tuli selvä kisan pilaava kolarivaurio Monacossa.

Toki mikäli nyt sanoisin, että Tsunodalle tuli nyt sama kolarivaurio kuin Monacossa niin syyllistyisin yliliioitteluun.

Tämänkin voin myöntää, mutta eihän näin käynyt.

Kisan aikana ei oikein tiennyt, että itkeäkö vai nauraa kun muun muassa kotimaisen selostuksen puolella muuan Juusela kehui Tsunodan ajamista muka yhtä kovaa kuin Russell kärjessä.

Joo pystyi ehkä ajamaan siinä vaiheessa kun pystyi, mutta siellä hyvin lähes viimeisillä sijoilla ajaen siinä vaiheessa sillä ei ollut hittojakaan välillä vaikka olisi ajanut kierroksia nopeammin kuin muut niillä eroilla taas kaikkiin varsinaisiin kilpailijoihin nähden!

Muutoin kisassa ja lähinnä sitten lopussa se kaikki minkä vähintään osin näki taas Red Bullin turhassa taktisessa hätäilyssä ja perseilyssä japanilaisen kisan suhteen toteutui sitten murheelliseksi lopuksi mistä puhun lisää seuraavissa viesteissä.

PS. Päätösviesti ei ollutkaan päätösviesti ja se pituuden takia on jaettu kahteen viestiin.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10883
Sijainti
Helsinki
Ja kyllähän vain se 1990-luvunkin ohjaus oli jo välissä sanottuaan mainettaan parempi riippuen tottumuskulmasta.

Ja varsinkin erittäin vanhoihin aikoihin, 1970-lukuun ja melkein koko 1980-lukuun ennen sitten ihan sen vuosikymmenen lopulla tapahtunutta parantumista silloin.
Sen kyllä huomaa. 80-luvulla ohjaus oikeasti vaihteli kisasta toiseen, kun paikallinen ohjaaja näytti mielellään kotimaansa kuljettajaa, kuin kilpailun tapahtumia. 90-luvulla uusintaa pykättiin näytille väärään aikaan ja sitä saatettiin kelailla edestakaisin. Ilmankos selostajat olivat ihmeissään, varsinkin jos luulivat sitä live-kuvaksi.
80-luvun aikalaisten mukaan brittien ja Australian kilpailujen tv-ohjaus oli parhaasta päästä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15680
Tässä olisi jälleen viesti Yuki Tsunodan ja eräiden muiden keskikastin kuljettajien koettelevasta päivästä taas kerran Singaporessa missä olisi japanilaisenkin kelvannut jatkaa jos ei niin hienoa pisteajoa kuin Bakussa niin edes jäännöspisteajoa nyt kuitenkin:

Edellisistä viesteistä pois jääneenä siis mitä Tsunodan suhteen taas kävi:

Liian aikaisin mentiin varikolle sitten kuitenkin renkaanvaihtoon kuitenkin sinänsä myönteisesti oikein tehden ja nopeasti pysähtyen, mutta liian aikaisin muun muassa Hadjariin nähden kuten eräisiin toisiinkin kuljettajiin ja siinä meni jäännöspisteet joita nyt tarvitaan kipeästi yhtään suuremmista pisteistä puhumattakaan.

Onneksi eivät Lawson tai Hadjar saaneet myöskään pisteitä, mutta kun ne mielikuvat, ne mielikuvat kiitos heidän eräiden muiden kuskien onnenpäivien jutut muistaen!

Yhtä onneksi kaikkea tätä mokailua vasten japanilaisen kisaa ei onneksi yhtään alettu enää vaikeuttamaan tallinsa taholta millään ylimääräisillä seoskikkailuilla keskikovaan tai pehmeään seokseen uudelleen.

Huonoimmillaan tällaistakin on nähty tällä kaudella tai japanilaisen uralla aiemmin Racing Bullilla ollessa edeltäjineen.

Ja ylimääräiset pysähdykset sentään varattiin järkevästi kai vain turva-autotilanteeseen, mutta etu kai olisi ollut pysähtymättömyydestä mikäli se ehkä olisi tullut riippuen vain sitten kisavaiheesta.

Lisäksi lajin nämä kierroksella ohittamiset päästämisineen maksoivat Tsunodan kisan siinä missä jostain kumman syystä eräiden muiden tai Isack Hadjarin vastaavan tilanteen kanssa ei tullut valituksia tai niillä ei ollut samaa ongelmaa.

Vanhemmilla säännöillä Hadjar ja Tsunoda olisivat saaneet rehellisemmin ratkaista siinä vaiheessa kisapisteen/pisteensä paremmin ilman kärkikuskien itkua ja valitusta!

Ja Carlos Sainz Junior olisi tästä sitten itse enemmän kärsinyt joten nyt oli Sainz Juniorilla tuuri, mutta kyllä hänenkin päivänsä oli vaikeampaakin vaikeaa.

Muutoin mikäli juuri ja juuri japanilaista voisi jostain syyttää kisan aikana oli kyllä kieltämättä yllättävän pitkään Franco Colapinton ohi pääsemättömyydestä, mutta ei siellä päässyt moni muukaan 'tähtikuski' samalla tapaa ohi ja siellä oli moni kuski kolaroida harvoissa omissa vastaavissa kisan tähtihetkissään siis ohitustilanteissa tai kun auto oli lähteä käsistä ohituspaikkojen ahtauden/radan liukkauden vuoksi. Hadjar oli kolaroida, Lance Stroll oli kolaroida, Fernando Alonsokin oli kolaroida...

Ei tarvinne jatkaa mietteitä kuvan saamiseksi kun lopun kerron seuraavassa viestissä?

PS. Päätin vielä puolittaa viestin kuitenkin eli seuraava on päätösviesti eikä tämä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15680
Sen kyllä huomaa. 80-luvulla ohjaus oikeasti vaihteli kisasta toiseen, kun paikallinen ohjaaja näytti mielellään kotimaansa kuljettajaa, kuin kilpailun tapahtumia. 90-luvulla uusintaa pykättiin näytille väärään aikaan ja sitä saatettiin kelailla edestakaisin. Ilmankos selostajat olivat ihmeissään, varsinkin jos luulivat sitä live-kuvaksi.
80-luvun aikalaisten mukaan Brittien ja Australian kilpailujen tv-ohjaus oli parhaasta päästä.
Niissäkin vähän vaihtelua oli. Etenkin kun joskus ehkä paras kisan TV-ohjaus tuli sellaisessa kilpailussa jossa ei ollut mitenkään millään tapaa oman maan kuljettajaa ajamassa tai oikein sellaista tallia edustamassa.
 
Ylös