Japan Superformulat

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4544
Nyt Kallen ilmoituksen myötä (lopettaa ralliuransa) ja siirtyy ensikaudella Japanin superformuloihin tämäkin luokka ansaitsee omat ketjun. Toivotaan onnea ja menestystä Kallelle, tähtäimenä selvästikkin on F1.

Hyvännäköistä kisailua kieltämättä, aivan kuten ennen hyvinä aikoina Schumi/Häkkinen

 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10906
Sijainti
Helsinki
Olen seurannut sarjaa useamman vuoden ja oman toikin puuttuessa olen laittanut tulokset ja sarjantilanteen Sekalaiset formulaluokat-toikkiin. Omassa blogissani kirjoitin luokasta esittelytekstin kevällä.

Super Formula
Japanissa on ajettu organisoidusti autokisoja 60-luvun alusta alkaen eri autoilla ja säännöillä ja vuonna 1977 ajettiin ensimmäinen kansallisen formulasarjan kausi. Tuolloin nimi oli Formula 2. Myöhemmin maassa on ajettu Formula 3000-luokan autoilla ja nykyään sarjan nimi on Super Formula. Nykyinen nimi tuli käyttöön 2013 korvaten Formula Nippon-nimellä tunnetun sarjan.

Aikoinaan sarjassa oli paljon runko- ja rengasvalmistajia, mutta reilun parinkymmenen vuoden ajan on useiden formulasarjojen tapaan (pl. F1) ajettu yksityyppirungolla ja yhden valmistajan renkailla. Vuodesta 2013 lähtien Super Formulassa on ajettu Dallaran autoilla. Bridgestone oli pitkään renkaidentoimittajana, mutta kaudesta 2016 lähtien on ajettu Yokohaman renkailla.

Autoissa on joko Toyotan tai Hondan valmistama 550 hevosvoimaa tuottava moottori ja auton komponenteista osa on tehty kierrätettävistä materiaaleista. Autoissa on myös ohitusnappi eli push-to-pass toiminto, mikä antaa lisätehoa ohittamiseen rajoitetun ajan. Sama systeemi on käytössä Indycar-sarjassa.

Kuljettajista valtaosa on japanilaisia, mutta joukossa on myös muutama ulkomaalainen ja he myös kiertävät Super GT-luokkaa, josta myös kerron myöhemmin. Kilpailut järjestetään maan tunnetulla radoilla, kuten Suzukassa, Fujissa ja Motegissa ja nykyään viikonloppuisin ajetaan kaksi lähtöä. Sarja ei kuulu FIA:n omaan formulaportaikkoon, joten pistemäärä on erilainen ja superlisenssiä varten sarjan mestari saa vain 25 lisenssipistettä, vaikka auto on F1:sten jälkeen toiseksi nopein formula-auto Autospport-lehden tekemän vertailun mukaan.

Kilpailun kymmen parasta saa pisteitä voittajan saadessa 20, toinen 15, kolmas 11. Neljännestä sijasta kaava menee 8-6-5-4-3-2-1. Tämän lisäksi aika-ajojen kolme parasta saavat pisteitä 3-2-1 kaavalla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10906
Sijainti
Helsinki
Super Formula-sarjan lauantain kilpailu Fujin radalla typistyi 14 kierroksen mittaiseksi huonojen sääolosuhteiden vuoksi. Huono näkyvyys ja seisova vesi tuottivat vaikeuksia kilpailun läpiviennille. Koska 75% kilpailun maksimipituudesta ei saatu ajettua, kilpailusta jaettiin puolikkaat pisteet. Voittoon ajoi toisen kerran urallaan Tom's-tallin Sascha Fenestraz, toiseksi tuli sarjaa johtava tallitoveri Shou Tsuboi ja kolmas oli Team Mugenin Tomoki Nojiri. Huomenna ajetaan viikonlopun toinen kilpailu.

Pisteet 9/12 kilpailua
1. Sho Tsuboi 104,5
2. Ayumu Iwasa 90
3. Kakunoshin Ohta 89
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
393
Oon taipuvainen olemaan samaa mieltä Mika Salon ja muidenkin asiantuntioiden kans ettei Kallella oo realistisia tsäänssejä pärjätä formulaluokissa - edes F2:ssa. Vastassa on kuiteski kaveteita, jotks on ajanu ratakisoissa vuosikaudet aina jostain junnu kartingista lähtien. GT-autoissa tai vaikka NASCAR-kisoissa Kallen voi olettaa pärjäävän siinä kuin Löppösenkin. Nippon-kisoissakin moni kilpakumppani on tahkonnut noita Japanin ratoja vuosikaudet ja osaavat ne vaikka unissaan.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1048
Oon taipuvainen olemaan samaa mieltä Mika Salon ja muidenkin asiantuntioiden kans ettei Kallella oo realistisia tsäänssejä pärjätä formulaluokissa - edes F2:ssa. Vastassa on kuiteski kaveteita, jotks on ajanu ratakisoissa vuosikaudet aina jostain junnu kartingista lähtien. GT-autoissa tai vaikka NASCAR-kisoissa Kallen voi olettaa pärjäävän siinä kuin Löppösenkin. Nippon-kisoissakin moni kilpakumppani on tahkonnut noita Japanin ratoja vuosikaudet ja osaavat ne vaikka unissaan.
Tavallaan olen samaa mieltä tavallaan en. Jann Mardenborough aloitti ajamisen aikuisiällä Nissanin avustamana ja kuitenkin onnistui saavuttamaan useamman podiumin GP3:ssa ja sijoittui toiseksi Japanin formula 3:ssa. Eihän nämä mitään huippusaavuksia ole joilla paikka olisi ykkösiin pitänyt aueta, mutta tuo GT-academy oli kuitenkin omasta mielestäni enemmän Nissanin ja Gran Turismon markkinointia, kuin vakavasti otettava kuljettajien kehitysohjema.

Kallen kohdalla on ajanut ikänsä kaikkea, omaa hiukan karting kokemusta ja lienee simulaattorilla ajanut kohtuu paljo. Kalle on Toyotan kultapoika, jonka kehityseen Toyota voi laittaa halutessaan kymmeniä, jos ei satojakin miljoonia, jos Kalle laitettaisiin ajamaan lähes päivittäin rataa erisilla autoilla ja ammattilaisvalmentajien kanssa, niin sillä otettaisiin monta vuotta kiinni lapsuudesta asti rataa kiertäneitä kuskeja.

Väitän ettei Kallesta koskaan maailmanmestaria tai GP-voittajaa tule, mutta jos Toyota Kallen haluaisi esimerkiksi Haasille istuttaa, niin tuskin mikään liikkuva shikaani tulisi olemaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1484
Veikkaan, että Kalle pääsee kyllä.lähelle kärkeä, mutta ainakaan F2:ssa voitot, jopa podiumit jää haaveeksi, miksi:
Kaikissa koppiluokissa alusta on todellä lössö verrattuna hiilikuitukaatikoihin.
Alustan säätö ja ajon muokkaaminen ei ole senttiluokan puuhaa, vaan millimetriluokan.
Jaksaako Kalle hioa tuota, koska fiiliksellä räppääminen ei käy.
 
Ylös