Formula 1 - 2025 - 19 - Yhdysvaltain GP

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
260
Ainoastaan Haas on tehnyt COTAan muutoksia. On uusi etusiipi ja molemmat takasiivet on myös uutta. Muutama talli on vaihtanut väritystä COTAa varten. Williams, Aston Martin, McLaren, Racing Bulls ja Haas.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15701
Vapaita Harjoituksia ajetaan Yhdysvaltain Austinissa viikonlopun tosiaan käynnistyttyä siellä!

Kuumassa ja aurinkoisessa säässä ne ovatkin koko viikonlopun ainoat sellaiset!

Pienoiskilpailun sisältävä viikonloppu jälleen kyseessä joten läpivienti on tiiviimpää. Viimeksi katsottaessa Williamsit Carlos Sainz Juniorin ja Alexander Alex Albonin voimin ja Racing Bullilla toistaiseksi Liam Lawson oli kärkiajoilla tai kärkisijoilla 1-3 vähän vaihtelevasti. Kaikki tai melkein kaikki olivat jo käyneet radalla mitä nyt Charles Leclerc jätti kierroksensa kesken ja tuli varikolle ilmeisesti hiekalle menemisen tai nk. Terveisten ajelujen takia Ferrarilla.

Aston Martinin Lance Stroll oli sitten ajaa päin mekaanikkonsa jalkoja ja onneksi miesparka hyppäsi ihan viime hetkellä edessä, että onnistuu kyllä tämä kaveri koheltamaan urakalla!

Ja olemaan kyllä niitä pistetaulukonkin ikuisia arvoituksia siinä, että miten jopa tämäkin kaveri yleensäkin valtavalla munkillaan onnistuu pisteitä saamaan ja moni muu häntä parempi kuljettaja tai edes enemmän pisteitä ansaitseva kuski niitä ei saa tai ei ole saanut tällä kaudella!

Ei ainakaan tulostaulukon osoittamaa määrää enempää ja sehän se tuntuu ihan kunnon 1980-luvun alun suomalaiseen F1-seurantatyyliin ihan niin olevinaan merkitsevän sitten ihan kaikkea vailla mitään halua perehtyä syihin ja seurauksiin!

Ja sittenhän se on aina näiden eräiden kuskien 'omaa vikaa' kun ei pisteitä saa, mutta katsellaanpa sitä asiaa taas tämän viikonlopun tai lähikisojen jälkeen jos tarvetta on.

Red Bull-kuljettajat Max Verstappen ja Yuki Tsunoda olivat hetken kärjessä tippuen ensin sijoille 3-4 ja viimeksi katsottaessa sijoille 5-6 edellä mainitussa järjestyksessä.

Uteliaana luulin myös hetken, että Verstappen ja Tsunoda olisivat heti lähteneet pehmeillä renkailla vaan ei sentään.

Syy oli jostain syystä Red Bullin renkaan vannealueen punaisessa ylimääräisessä lisäkehävärityksessä joka antaa tietyssä kamera/kuvakulmassa väärän käsityskuvan siitä, että ikään kuin Red Bull ajattaisi autojaan pehmeämmillä renkailla vaikka ei tietenkään ajata.

Onneksi ulkokehä oli yhä harmaa merkiten siis kovaa rengasta kaikesta huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15701
Tiivis on tosiaan ohjelma ja seuraavana tämän viikonlopun jälkeen on jälleen myöhäiskisaviikonloppu Meksikossa Mexico Cityn muodossa.

Täytyy kyllä sanoa ja olin tuonne Singaporenkin kisatoikin puolelle vielä sanoa, että yksi kummallinen piirre on ollut ihan kaikilla keskikastin kuljettajilla tavallaan tällä kaudella.

Olipa kyseessä Yuki Tsunoda, Carlos Sainz Junior tai vaikka Oliver Bearman:

Miksi jokin tietty viikonloppu sujuu niin mahtavasti tai edes äärimmäisen tärkeään paikkaan ensi kerran pitkään aikaan hyvin vain sitten kaiken tai lähes kaiken edistyksen mennessä melkein hukkaan/hukkaan seuraavaan kisaan?

Tuotakin Tsunodan osalta pohdin ja olin sanoa eräisiin mietteisiin ja väitteisiin hänestä juurikin Bakun ja Marina Bayn kisojen väliltä puhuen!

Ja aina vika ei ole kuskissa vaan tallissa tai oikeammin siinä, että se auton suorituskyky heittelee/on heitellyt erittäin rajusti välillä kisasta toiseen ihan kärkimiestenkin ajoja himmentäen tällä kaudella.

Niistä puhun seuraavaan viestiin niin ei ehkä tule ylipitkästä viestistä sanomista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15701
Viime viestiin olin kirjoittaa nämä mietteet muun muassa Red Bullista ja Max Verstappenista kuten myös hollantilaisen tallin kisataktikkojen mokailuista, mutta menköön tähän viestiin niin ei tule viestipituudesta ehkä valituksia tällä kertaa:

Max Verstappenin eräitä kauden oletettuja varmoja voittoajoja tai erinäisten suorituskykyjen valossa olleita ajoja on muuttunut siis tyyliin varmoista voittoajoista vain palkintoajoiksi ja varmat palkintoajot ovat muuttuneet pelkiksi pisteajoissa kun sattumanvaraisesti Red Bullin kisataktikot ovat hänenkin kisojaan mokailleet.

Lisäksi ihme oli etenkin siinä Red Bull Ringin aikoina, että yhden kolarikeskeytyksen päälle Verstappenin suhteen ei olisi vielä tullut 1-2 kolaria peräkkäin lisää kun kesäkauden kisoissa ainakin yhdestä sellaisesta kolarista kesken kisan esti hollantilaisen auton lähdettyä käsistä vain pelkästään yhtään vähänkin kauempana ollut turvakaide!

Mikäli ne kolarit olisivat tulleet niin sitten ei tarvitsisi tällä hetkellä välttämättä puhua enää Verstappenin mestaruushaasteesta toisin kuin vielä juuri nyt ehkä voidaan puhua.

Red Bullin automalli ei taida sopia tälle radalle välttämättä ja kai vielä vähemmän mikäli ei ole päivitetty autoa tai muut viimeiset päivitykset kai tähän vuoteen tuodaan lähikisoihin.

Muita Verstappenin iskunpaikkoja ei taida paljon enää olla jäljellä. Interlagos on muuten Marina Bayn jälkeen viimeinen sadekisan mahdollisuus tällä kaudella todennäköisimmin ja järkevän oikeastikin. Viime vuoden odotusta en toki mielelläni ota uusiksi. Tosin eihän kisaviiveet niin pahoja olleet välttämättä itsessään toisin kuin viikonlopun muut viivytykset ja siirrot.

Siinä tosin Verstappen voisi vielä iskeä, mutta siihen voi jäädä. Riippuu miten McLaren suhtautuu kisoihin voitettuaan merkkimestaruuden.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10927
Sijainti
Helsinki
Onhan tuo pienoiskilpailu kivan kuuloinen suomennos. Sarjaa seuraavaa media on vain vuosia käyttänyt hiihtokisoista tuttua sprintti-termiä lyhyestä kilpailusta puhuttaessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15701
Onhan tuo pienoiskilpailu kivan kuuloinen suomennos. Sarjaa seuraavaa media on vain vuosia käyttänyt hiihtokisoista tuttua sprintti-termiä lyhyestä kilpailusta puhuttaessa.
Kunhan tuon vain sitä ilmi ja pidän ihan periaatteesta yllä.

Tuota kun käytettiin nimityksenä jo silloin kun ehdotettiin, mutta silloisesti hylättiin lajiin tuotuna käytöstä mitä tulee pienoiskilpailuun tai sprinttiin. Balestren ideahan noita olisi ollut yrittää jo silloin vuodeksi 1987 selvemmin ensi kerran lajiin. Onneksi ehdotus silloin hylättiin vähin äänin. Tietysti siinä muu juttu oli, että olisi varsinkin aina ihan kunkin vuoden aluksi ne lähtöjärjestykset kauden avaukseksi määritetty siis aina päättyneen vuoden MM-kilvan perusteella. ja pienoiskilpailut olisivat täydentäneet tai toimineet varauksella yhdistelmänä.

Erikoista ja monimutkaista homma olisi ollut mitä nyt sitten aina sarjasta poistuvat kuskit olisivat jättäneet tyhjäksi nousupaikkoja siinä sivussa uusille kuskeille tai huonommin sijoittuneille kuljettajille kauden avauksen lähtöruudukossa. Kauden avauksen eli tuolloin Rio de Janeiron 1987 kisan jälkeen järjestykset olisi olleetkin ja jäivät ikiajoiksi avoimeksi.

Hyvä niin mitä nyt mielenkiintoista ilman muuta sellaisenaan niitä joskus on ollut pohtia näinä vuosina.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6559
Onhan tuo pienoiskilpailu kivan kuuloinen suomennos. Sarjaa seuraavaa media on vain vuosia käyttänyt hiihtokisoista tuttua sprintti-termiä lyhyestä kilpailusta puhuttaessa.
Kun englantilaiset ovat ottaneet käyttöön ranskankielisen nimen grand prix osakilpailulle, olisi ollut johdonmukaista nimetä lyhyempi kilpailu petit prix'ksi.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10927
Sijainti
Helsinki
Kun englantilaiset ovat ottaneet käyttöön ranskankielisen nimen grand prix osakilpailulle, olisi ollut johdonmukaista nimetä lyhyempi kilpailu petit prix'ksi.
Grand Prix-termin tausta juontaa juurensa vuoteen 1906, jolloin Ranskan autokerho järjesti Ranskan Grand Prix:n nimeä kantavan autokilpailun. Nimi tarkoittaa suomeksi suurta palkintoa. Sprinttikilpailun palkinto on pienempi, joten siinä mielessä "Petit Prix" olisi sopivat termi. Onhan sentään kestävyysajojen puolella Le Mans ja Petit Le Mans.

Monihan mieltää F1:set brittiläisten luomukseksi, ensimmäinen virallinen kilpailu ajettiin Silverstonessa. FIA:n virallisiin kieliin kuuluu englannin lisäksi myös ranska. Päämaja on Pariisissa ja lyhenne tulee alkuperäisestä ranskankielisestä nimestä. Sitä ei siis vielä olla muutettu yksinkertaisempaan englanninkieliseen nimeen, eikä sitä taideta tehdä.

Pahoittelut OT:sta.
 
Ylös