Formula 1 - 2025 - 19 - Yhdysvaltain GP

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15724
Ilmeisesti Yukille ei rankkaa? Ok. Vauhdillisesti häneltä paras kisa pitkään aikaan. 7 sija.

Hieno kisa kaikkiaan.
Bakussakin vauhti oli myös hyvä eli ei kovin pitkä aika sitten. Vähän myöhemmin kun olisi vain mennyt varikolle ja muuten toista kertaa taisi tulla Red Bull-ajalla tavallaan tähän kisaan vähän huonompi tai huonommaksi sanottava pysähdys (Yleensä huippunopeita tai sitä hehkutettua jopa 2 sekuntia, mutta nyt oli 3,4 sekunnin pysähdys joten ei voinut sekään olla näkymättä ja oli pilata vähäisesti kisan tänään.) ja kun vain se olisi mennyt paremmin niin olisi ne sijat 4-6 voineet olla otettavissa. Korkeimmillaan oli kuudentena ennen pysähdyksiä eli Bakun toisto tai parempi kun olisi se pysähdyksen ajoitus vain mietitty vähän parempaan paikkaan.

Tämä toki siis lähinnä ajalta ennen pysähdyksiä miettien kun siellä ihan kärjessä pysähdyttiin taas vähän ellei reilusti myöhäisemmin ja Tsunoda oli menettää pelin paremmista pisteistä siltikin melkein hänet kolaroineelle Oliver Bearmanille ja Nico Hülkenbergille.

Muuten puhuen:

Muuten olisi lopussa pitänyt luottaa lähinnä edestä olevien keskeytyksiin.

Tsunoda sai kokea tänään vähän samaa mitä Alexander Alex Albon sai aiemmin kaudesta useinkin kokea:

Olla ikään kuin nk. Keskikastin Kuningas ja siis olla suoraan tai edes periaatteessa reilusti edellä niitä tavallisempia kilpailijoita, mutta jäädä sitten vain siitä ihan kärkikuskien kastista erittäinkin ikävällä tavalla.

Niin suuri ero tosiaan on vain tämän kauden kaikilla omanlaisillaan kärkikuskeilla suhteessa keskikastiin ja pistetaistelijoihin nähden. Alboninkin osalta tuo oli verraten ikävää ja murheellista seurattavaa Williamsista puhuen aiemmin tänä vuonna.

Erittäin hyvä suoritus Tsunodalta ottaen huomioon muuten aika-ajojen epäonnistumisen tavallaan ikään kuin kaksikin kertaa tänä viikonloppuna. Ikävä kyllä tietysti myös pienoiskilpailuista ei vain tule niitä suurempia pisteitä.

Meksikossa ja toivottavasti loppuvuodesta nämä suoritukset aina vain sitten vähän parempana jatkuisivat. Tai vain jos parempaan ei ole mahdollisuutta niin edes pisteitä reilusti jatkuvana.

Singaporeen nähden Tsunoda ajoi hyvin koska vertailuksi toisin kuin tänään niin Marina Bayn kisassa parhaimmassakin tapauksessa kiitos kaiken mennessä siellä niin huonosti kuin meni niin Tsunoda silloin ennen siellä kisassakin kaiken menemistä pieleen tuolloin muuten paremmalla pysähdyksellä kuin tänään niin olisi ollut enintään kai yhdeksäs. Toki sielläkin aika-jo oli mennyt pieleen. Siihen nähden Austinissa ajoi siis varmemmin suuremmilla pisteillä ja paljon nopeammin tänään joka tapauksessa huonoimmankin kautta miettien.

PS. Ei varmaan rangaistusta voinut tulla kun sellaisenaan ei osunut Bearmaniin ja Bearman itse vielä osin koko tilanteessa pyörähti ja jäi sinne minne jäi. Kiittäköön onnea, että ei pilannut omaa kisaansa siinä. Hänelläkin kun on ollut perin levoton ja ajoittain todella typerien otteiden kausi menossa. Ja mahdollisesta ohituksesta (Tsunodalla ei jostakin syystä tainnut toimia ne renkaat tai hän oli itse ikävästi ajanut pitkäksi TV-kuvan ulottumattomissa.) puhuen hän olisi voinut hoitaa sen paljon turvallisemmin jossain muussa paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15724
Vähän tässä jo joutuu puolivakavissaan kysymään, että onko talli vetänyt letkut solmuun tarkoituksella. Piastri oli myös viime kisassa ihan pihalla.
Ja Bakussa myös oli pihalla tai turhan kiihkoisena käyden sitten varmaankin tyyliin uran jälkeen eniten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15724
Muuten ei kyllä Austinissa tänään kuumassa ja helteisessä säässä ajetusta kilpailusta jäänyt paljonkaan sanottavaa.

Ohituksia nähtiin, mutta lähinnä alussa ja joitakin tapahtui lähinnä taas TV-ohjauksen ulottumattomissa kuten myös lievempiä pitkäksi menoja tai ulosajoja.

Lando Norris onnistui hienosti tekemään omia 'torjuntavoittojaan' ja samoin toki vähemmällä arvolla Oscar Piastrikin Max Verstappenin ajettuaan yksinäisesti voittoon.

Ilman sitä pienoiskilpailun kolaria kaikki voisi olla niin toisin ja ainakin tilanne olisi hieman toisin kuin oli.

Verrattuna muuten vaikka tätä ei pitänyt sanoa niin pienoiskilpailun melkein ja oikeastaan toisen auton etusiiven autoonsa saaden toisten kolareista siitä puhuen niin tänään vaikka täpärällä oli niin Yuki Tsunoda ei ollut taas vastoin välillä naurettaviakin ennakkoluuloja jälleen yhtään missään kolarissa ja ajoi hyvän täysien pisteiden kisan.

Vähän paremmalla onnella ja tietysti sen pysähdyksen ajoituksella sijoitus pisteiden valossa olisi voinut olla parempi, mutta ehdottomasti nämä pisteet kuin 0 pistettä Oliver Bearmanin kaltaisen pyörähtäjäpennun suorittamasta kolarista sen jälkeen tai muilla kolarivaurioilla sitten ajellen sijoilla taas ynnä muut pisteittä!

Sen sijaan Carlos Sainz Junior:

Normaalisti yleensä kehun ja olen ainakin yrittänyt kehua häntä hänen ollessa huonoimmillaankin, mutta nyt heitti pisteet hukkaan:

Kirjaimellisesti päivän nk. Perseilijä isolla P:llä.

Enemmän on taitanut se Sainz Junior kolaroida tälläkin kaudella kuin mitä Tsunoda espanjalaiseen nähden kaikessa harvinaisuudessaan on tehnyt mikäli tälle linjalle kohta joutuu lähtemään japanilaisen ja espanjalaisen vertailussa molempien ollessa tällä kaudella kirjaimellisia epäonnen kroonisia suosikkeja siihen nähden miten pistemenetyksiä on tullut.

Ja etenkin mikäli Sainz Junior ei ala ryhdistäytymään niin voisi kohta alkaa nähdäkin näitä omaksi viaksi juuri hänelle!
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4379
Pitäisi loppukaudella olla kaikki tähdet kohdillaan Maxilla ja Red Bullilla jotta saisi McLaren kaksikon kirittyä. Mutta toki jos Piastrilla nykyvireessä tekee tiukkaa päästä podiumille, niin mahdollisuudet kasvaa.

Nyt tarvittaisiin myös Tsunodaa syömään pisteitä Mclareneilta, mutta hänestä ei siihen valitettavasti ole.

Olisi kyllä yksi historian suurimpia nilkoille kusemisia Mclarenilta, jos eivät kuskimestaruutta saa otettua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6300
Olisi kyllä yksi historian suurimpia nilkoille kusemisia Mclarenilta, jos eivät kuskimestaruutta saa otettua.
McLaren-fanina minä tällä hetkellä oikeastaan jo toivon McLarenin kusevan nilkoilleen. Tämän kauden touhu on ollut häpeällistä ja toivon korporatistisen johtamistavan johtavan tappioon.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6583
Alpinella yritettiin Mclarenin tavoin mikromanageroida kuskejaan hännillä. Colapintoa kiellettiin ohittamasta Gaslya, koska "bensan säästely". No Colapinto ei kuunnellut, koska Bortoleto hiilosti takana ja paineli ohi. Näytti bensa riittäneen maaliin ja nyt Alpinella ollaan kyrpä otsassa kun kuskinsa tulivat hännillä väärässä järjestyksessä maaliin.

https://www.autosport.com/f1/news/alpine-to-review-franco-colapintos-disappointing-team-order-defiance-in-f1-us-gp/10769552/

Alpine management was not impressed with Franco Colapinto passing Pierre Gasly despite being told to hold position at the end of Formula 1's United States Grand Prix.

"We gave the instruction for the drivers to maintain position as we were managing fuel with both cars and the added variable of the number of laps remaining with the leaders in close proximity.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6571
En tiedä mihin sitä voisi verrata, jos Mäkillä nyt toista vuotta putkeen hävittäisiin mestaruus selkeästi nopeimmalla autolla. Yleensä vastaavissa tilanteissa sen nopeuden eteen on uhrattu luotettavuudesta, josta Kimikin voi oman kokemuksensa kertoa samasta tallista. Nyt ei kuitenkaan voisi senkään taakse piiloutua.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5169
Sijainti
Vantaa
Vähän tulee mieleen myös Williams kaudella 2003. Kumpikaan ei ollut selkeä ykköskuski ja kumpikaan ei taistellut mestaruudesta loppuun asti. Ehkä jompaakumpaa suosimalla se toinen olisi jopa voinut voittaa mestaruuden. Sen verran hyvä auto Williams oli tuona kautena.
 

Fredrik

Well-known member
Liittynyt
12.8.2024
Viestit
71
Max tarjosi virheettömän suorituksen USGP:ssä ja piti mestaruushaaveensa elossa. Ottaen huomioon tilanteen muutama kilpailu sitten, tämä mestaruusottelu on saanut odottamattoman käänteen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Red Bull pelannut vähän likaistakin peliä McLarenia vastaan lähtöruudukoihin liittyen USA:n GP:ssä.

"
Red Bullin F1-tallin jäsen yritti härskiä temppua USA:n GP:n starttihetkillä autojen lähdettyä lämmittelykierrokselle, uutisoi muun muassa Autosport.

Jotkut F1-kuskit käyttävät niin sanottuja referenssiteippejä tai paikkamerkintöjä helpottaakseen kilpurin parkkeeraamista lähtöruutuun. McLaren-tallin Lando Norrisin kohdalla toimitaan niin, että varikkomuuriin tai toisen puolen laitaan laitetaan pitkä teipin pala helpottamaan oikeaan kohtaan pysähtymistä. Tämä siksi, että kuskit eivät juurikaan näe autosta mihin etupyörät asettuvat, joka johti aiemmin tällä kaudella Norrisin kohdalla rangaistukseen hänen ajaessa liian pitkälle.

Red Bull sai 25 000 euron sakot USA:n GP:n jälkeen, kun yksi heidän tiimin jäsenistään pyrki takaisin pääsuoralle ratavirkailijan kielloista huolimatta, juurikin Norrisin kakkosruudun kohdalta. Autosport kertoo useiden saamiensa lähteiden mukaan, että tarkoituksena oli repiä brittikuskin referenssiteippi irti, jotta McLaren-kuski sortuisi jälleen noloon virheeseen. Tapaus ei taltioitunut F1-sarjan kameratuotantoon, mutta Austinin radan omiin turvakameroihin se jäi talteen."


https://www.suomif1.com/2025/10/red-bull-sortui-harskiin-temppuun-yritti-sabotoida-lando-norrisin-starttia/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Halo pelasti Hamiltonin pahimmalta sprintti-kisassa.

Yllättävän paljon lähivuosina on tullut tilanteita, joissa Halo on pelastanut kuljettajan joko loukkaantumiselta tai peräti kuolemasta.


Täytyy ihmetellä, että miten ennen vuosikymmenten ajan pärjättiin ilman Haloa. Kun nyt se tuntuu olevan ihan välttämätön asia.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/9ff8cfc6-928d-4f24-9f44-d280de4d2fc6
 
  • Like
Reaktiot: SJ

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7075
Pitäisi loppukaudella olla kaikki tähdet kohdillaan Maxilla ja Red Bullilla jotta saisi McLaren kaksikon kirittyä. Mutta toki jos Piastrilla nykyvireessä tekee tiukkaa päästä podiumille, niin mahdollisuudet kasvaa.

Nyt tarvittaisiin myös Tsunodaa syömään pisteitä Mclareneilta, mutta hänestä ei siihen valitettavasti ole.

Olisi kyllä yksi historian suurimpia nilkoille kusemisia Mclarenilta, jos eivät kuskimestaruutta saa otettua.
Olisi kyllä sikäli ansaittua, kun muurilta päätetään hyvitellä hitaita stoppeja.
Minun papereissa Max vie ja Lando toinen. Oskarilla mojo ihan kateissa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7075
En tiedä mihin sitä voisi verrata, jos Mäkillä nyt toista vuotta putkeen hävittäisiin mestaruus selkeästi nopeimmalla autolla. Yleensä vastaavissa tilanteissa sen nopeuden eteen on uhrattu luotettavuudesta, josta Kimikin voi oman kokemuksensa kertoa samasta tallista. Nyt ei kuitenkaan voisi senkään taakse piiloutua.
Ei kyllä ole ollut Monzan jälkeen nopein auto.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4379
Norris on jumittanut suurimman osan viime kisoista hitaampien perässä ja Piastrin nykymenosta voi nykyään vetää yhtä paljon johtopäätöksiä kuin Tsunodan menosta.

Toki Mclarenia on kiritty muiden toimesta, mutta lähtisin hakemaan suurinta syyllistä kuskien paineensietokyvyistä. Norris näytti paljon itsevarmemmalta kuskilta silloin kun Mclaren ei ollut vielä kärkiauto, eikä kamppailtu MM-kärjestä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1255
McLaren taisi tuudittautua hyvänolon tunteeseen ja olivat oikein ylpeitä kuinka takaavat kuljettajille tasapuoliset "papaya" säännöt. Tallin etu olisi kuitenkin voittaa kuljettajien maailmanmestaruus eikä varmistaa "nuori suomi" -meininkiä tiimin sisällä. Piastri on ollut koko alkukauden aina Hollannin GP asti todella vahva ja mikäli talli olisi suosinut vahvempaa kuljettajaa esimerkiksi Silverstonessa vaihtanut sijoitukset takaisin perusteettoman rangaistuksen takia tai Unkarissa vaihtanut sijoitukset, koska talli tarjosi Norrisille voittavamman taktiikan tai Monzan huonon stopin tulkinnut kilvanajoon kuuluvaksi niin tällä hetkellä Piastrin johto olisi lähes 60p.

Kun ei osata päättää, että tuetaan vahvempaa kuljettajaa ja nyt vielä syystä tai toisesta Piastrin vauhti heikentynyt niin tilanne on tiimin kannalta aika heikko. Kuljettajien MM on menossa Verstappenille, ellei tilanne käänny oleellisesti. McLarenilla eivät voi syyttää kuin Zac Brownia ja Andrea Stellaa mikäli kuljettajien mestaruutta ei voiteta. Se ei mielestäni ole Norrisin tai Piastrin vika.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6300
337 pisteen kaula keulilla. Ei voida vielä varmaksi sanoa mikä auto on ollut kauden nopein?
Eihän se Red Bullikaan kuulemma ollut viime kaudella nopein auto vaikka Verstappen voitti melkein puolet kisoista ja vei mestaruuden yli 60 pisteen erolla. Tällä hetkellä McLaren ei ole kyllä enää nopein auto, ei ole tainnut olla sitä enää hetkeen. Red Bull on tullut tasoihin ja ehkä jopa mennyt edelle.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6583
Eihän se Red Bullikaan kuulemma ollut viime kaudella nopein auto vaikka Verstappen voitti melkein puolet kisoista ja vei mestaruuden yli 60 pisteen erolla. Tällä hetkellä McLaren ei ole kyllä enää nopein auto, ei ole tainnut olla sitä enää hetkeen. Red Bull on tullut tasoihin ja ehkä jopa mennyt edelle.
Miksi puhutaan vain Red Bullista vaikka sen edellä on Mersu ja Ferrari? Hanskoillako Norris ja Piastri ovat vetäneet yli 300 pisteen kaulan? Tämä kausi tullaan muistamaan Mclarenin kalustodominoinnista ja Verstappenin hanskoista eikä toisin päin.

Vaikka muut tallit ovat kirineet Mclarenin etumatkan kiinni niin vaikka Mclarenin pojat ovat sählänneet pisteitä omiin mokiin niin silti pistekaula muihin on pysynyt täsmälleen samana sitten Monzan.

Btw. Viime vuonna Red Bull oli P3 ja Tsunodalla ei ollut asiaan osuutta vaikka kuinka tekisi mieli.
 
Ylös