Ralliuutisia, vol 2

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5956
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Todella valitettava suruviesti kantautuu sosiaalisen median kanavista, valtavan päivätyön autourheilun parissa niin kilpailijana kuin erityisesti järjestöpuolella tehnyt Jaakko Markula on siirtynyt yläkerran radoille ja pikataipaleille. RIP Jassu.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
219
Sijainti
Joensuu
Todella valitettava suruviesti kantautuu sosiaalisen median kanavista, valtavan päivätyön autourheilun parissa niin kilpailijana kuin erityisesti järjestöpuolella tehnyt Jaakko Markula on siirtynyt yläkerran radoille ja pikataipaleille. RIP Jassu.
Hyvä ystävä on poissa, lepää rauhassa. Viime viikolla aikataulutettiin tapaamista tälle vuodelle...

Nyt on jäljellä vain muistot suuresta persoonasta ja hänen kanssaan yhdessä ideoiduista ja toteutetuista hienoista tapahtumista.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
297
Hyundain kuskeista Neuville ja Formaux jatkavat. Päätös osallistumisesta 2027 tehdään sen jälkeen, kun WRC 2027 säännöt ovat valmiit. Kokonaan uutta autoa Hyundai ei ole tekemässä, toisin kuin Toyota, vaan Hyundai kohdalta kysymyksessä on Hyundai WRC2:n muokkaus uusin sääntöihin. Kysymys on millä vaivalla ja kustannuksilla se oli mahdollista tehdä kllpailukykyiseksi. FIA:n Andrew Wheatley nimitettiin jokin aika sitten Hyundain johtoportaaseen Abiteboulin, Demaisonin, Marcosin ja de Jonghin rinnalle. Ja lisää vahvistusta tuli, kun ranskalainen Sebastien Metz (new Operations Director) ja italialainen Massimo Carriero (new Head of Engneering). Metz tausta on Multimatic -firmassa, joka on Porschen runkojen tekijä WEC ja IMSA -sarjoissa, Carrieron tausta on M-Sportilla ja McLarenilla GT3 -autojen ja tulevan McLaren Hypercarin tuotekehityksessä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
Päätös osallistumisesta 2027 tehdään sen jälkeen, kun WRC 2027 säännöt ovat valmiit. Kokonaan uutta autoa Hyundai ei ole tekemässä, toisin kuin Toyota, vaan Hyundai kohdalta kysymyksessä on Hyundai WRC2:n muokkaus uusin sääntöihin.
Väärin ymmärretty Abiteboulin kommentti: 2027 ajetaan siis joko WRC27:lla eli putkirunkoisella Rally2-tasoisella autolla tai nykyisenkaltaisella Rally2-autolla. Hyundai saattaa siis tehdä nykyisestä Rally2-autostaan paremman, muttei sitä mitenkään muokata uusiin sääntöihin. Itse tosin uskon, että tämä kommentti oli vain ajanpeluuta sille, että talli jättää koko MM-sarjan, kuten oli ehkä jo alunperin tekemässä tämän kauden loppuun, mutta Japanista saatiin yllättäen hieman lisää rahoitusta yhteen vuoteen...
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
297
Väärin ymmärretty Abiteboulin kommentti: 2027 ajetaan siis joko WRC27:lla eli putkirunkoisella Rally2-tasoisella autolla tai nykyisenkaltaisella Rally2-autolla. Hyundai saattaa siis tehdä nykyisestä Rally2-autostaan paremman, muttei sitä mitenkään muokata uusiin sääntöihin. Itse tosin uskon, että tämä kommentti oli vain ajanpeluuta sille, että talli jättää koko MM-sarjan, kuten oli ehkä jo alunperin tekemässä tämän kauden loppuun, mutta Japanista saatiin yllättäen hieman lisää rahoitusta yhteen vuoteen...
Mielestäni se oli Whitleyn kommentti viime kisan jälkeen. Mutta se pääpointti korjataan eli loppujen lopuksi kysymys on siitä kuinka lähellä Hyundain nykyinen i20 -malliin perustuva Rally2 auto on WRC27 luokitusta. Unohdetaan WRC2, vanhus sekoilee. Stellantis on jo ilmoittautunut USA ralli-sarjaan Peugeot 2008 -mallilla ja Tokion autonäyttelyssä marraskuun alussa Subaru esitelli mielestäni valmiin konseptin STI WRX:stä ja Subarukin tähtää USA:n markkinoille.
Henkilökohtainen mielipide. WRC27 -sarja tarvii samanlaisen kick ass aasinpotkun kuin mitä F1 sai kun Liberty Media ja FIA jakoivat hommat. USA:ssa ovat kuitenkin pääomat ja ne automarkkinat. Keitä autonvalmistajaa saa mukaan, kun nykyisin päämarkkina on alue on Eurooppa, jossa uusien autojen myynti romahtanut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielestäni se oli Whitleyn kommentti viime kisan jälkeen.
Viittasin tähän

https://dirtfish.com/rally/wrc/hyundai-considering-running-a-rally2-car-in-2027/

Coming in 2027 with a new car, according to the new regulation, no, that’s not going to happen. What can still happen is that we, like many other manufacturers, will have a Rally2 car
Mutta se pääpointti korjataan eli loppujen lopuksi kysymys on siitä kuinka lähellä Hyundain nykyinen i20 -malliin perustuva Rally2 auto on WRC27 luokitusta. Unohdetaan WRC2, vanhus sekoilee.
Ei siinä ole mitään sellaista mahdollisuutta että i20 Rally2 jotenkin muokattaisiin WRC27:ksi. Rally2 on tuotantoautoon perustuva muokkaus, kun taas WRC27 on putkirungosta rakennettu ralliauto, johon vaan tulee Rally2:n moottori ja voimansiirto ja jonka suorituskyky tulee olemaan Rally2:n tasolla. Hyundain on joko tehtävä WRC27 tai jatkettava Rally2:lla, välimallia ei ole.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1420
Toi virityspaja -kuvio on oikeasti mielenkiintoinen, ja voi jopa tuoda yksityistalleja mukaan jos säännöt vielä mahdollistavat heidän järkevän pärjäämisen..
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1887
Toi virityspaja -kuvio on oikeasti mielenkiintoinen, ja voi jopa tuoda yksityistalleja mukaan jos säännöt vielä mahdollistavat heidän järkevän pärjäämisen..
Tämä on ehdottomasti hyvä juttu. 20-30 pääluokan autoa viivalla voi olla realismia esim Jyskälässä. Mutta totuuden nimessä näillä yksityispajoilla ei ole mahdollisuutta ajaa koko sarjaa joten todennäköisyydellä voi olla tilanne, että vain 2-3:lla Toyota kuskilla on mahdollisuus mestaruuteen, Msport?? ja Huyndai-kuskit ajavat jäännöspisteistä ja sitten on sekalainen määrä yksityiskuskeja jotka ajavat 1-5 kisaa kaudessa. Eli on ns kolmen kerroksen väkeä. Silti uskon, että tämä ei ole huono juttu. Se on Kuin paluu kasarille jolloin oli talleja jotka ajoivat vaan muutaman kisan mutta heillä ei ollut mitään mahdollisuutta ajaa mestaruudesta (Nissan, Toyota, Opel). Pidän sitä hyvänä juttuna, että tulee lisää väriä kilpailuihin, vaikka kokonaisuus saattaakin näyttää vähän sekavalta. Msportin bisnes voi sulaa alta, koska tulee kilpailijoita apajille, jotka tekevät samaa bisnestä......
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
Toki se on suorastaan itsestäänselvää, että Skodan kaltaiset tehtaat valmistavat uuden luokituksen ralliautoa, koska on odotettavissa, että asiakkaat niitä ostavat. On sitten eri juttu ketkä tulee mukaan kiertämään MM-sarjaa tehdastallina. Lisäksi Hyundain ja M-Sportin kohdalla kielteisyys uuden auton suhteen on koskenut nimenomaan kautta 2027, koska se tulee liian äkkiä. Kaudelle 2028 saattaa olla sitten jo enemmän uuden speksin autoja valmiina.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1887
Toki se on suorastaan itsestäänselvää, että Skodan kaltaiset tehtaat valmistavat uuden luokituksen ralliautoa, koska on odotettavissa, että asiakkaat niitä ostavat. On sitten eri juttu ketkä tulee mukaan kiertämään MM-sarjaa tehdastallina. Lisäksi Hyundain ja M-Sportin kohdalla kielteisyys uuden auton suhteen on koskenut nimenomaan kautta 2027, koska se tulee liian äkkiä. Kaudelle 2028 saattaa olla sitten jo enemmän uuden speksin autoja valmiina.
Tuo Huyndain ja Msportin perustelu joiltainosi ontuu koska autothan ilmeisimmin perustuvat nykyisiin ykkösiin joten ei ihan tyhjältä paperilta tarvi lähteä liikenteeseen. Toki uusien autojen kehitys maksaa, ei se ilmaista ole. Nähtäväksi jää onko tämä ilmoitus pluffia....jokatapauksessa kustannustehokas ratkaisu tämä on, koska kumpikaan ei tulisi uusilla 27 ykkösilläkään yltämään Toyotan vauhtiin todennäköisyydellä, niin jos voi minimoida kustannukset vääjäämättömän edessä niin sehän vain on järkevää liiketoimintaa. Kertonee jotsin myös Msportin uskosta tulevaisuuteen, epävarmuustekijöitä on niin paljon, että parempi tarkkailla kun investoida riskiin.
 
Ylös