Suomen MM-rallin reittispekuloinnit 2026

Rallipate

Member
Liittynyt
3.8.2022
Viestit
16
Tässä mun toive. Tiedän että monilta osin taitaa olla jopa mahdoton, mutta jos tämä tehtäis niin ois kyl tosi jees. Kilometrit ja versiot voi miettiä parhaaksi näkemällään tavalla!

To
SD Laajavuori
Harju 1

Pe
Mökkiperä 1
Halinen 1
Urria 1
Jukojärvi 1
Mökkiperä 2
Halinen 2
Urria 2
Jukojärvi 2
Harju 2

La
Sahloinen-Moksi 1
Leustu 1
Ehikki 1
Himos 1
Sahloinen-Moksi 2
Leustu 2
Ehikki 2
Himos 2

Su
Saalahti 1
Ouninpohja 1
Saalahti 2
Ouninpohja 2
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
Muuten hyvä, mutta järkevämpi järjestys legille olisi Moksi-Ehikki-Himos-Leustu, ettei tarvi ajaa eestaas

Laajavuorta ei mielellään shakeksi
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4175
Päijälän pätkän lähellä asuva tuttu sanoi, että kylillä pyörii huhuja että tuttu Päijälä (ja/tai Västilä) löytyisi jossain muodossa reitiltä

Tässä kohtaa annan tälle huhulle luotettavuutta 2/5.

Eipä ainakaan yllättäisi mikäli tuolla suunnalla poikettaisiin... 😃
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1434
Päijälän pätkän lähellä asuva tuttu sanoi, että kylillä pyörii huhuja että tuttu Päijälä (ja/tai Västilä) löytyisi jossain muodossa reitiltä

Tässä kohtaa annan tälle huhulle luotettavuutta 2/5.

Eipä ainakaan yllättäisi mikäli tuolla suunnalla poikettaisiin... 😃
Vielä kerran pojat! Samaa teepussi kuppiin kymmenettä kertaa...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
Mulla on taas tilauslistalla sellainen idearikas reittitiimi, joka pystyisi suunnittelemaan ihan uusia erikoiskokeita - samalla toki hyödyntäen sopivilta osin vanhoja tuttuja osuuksiakin. Ja tiedostetaan kyllä, että kriteerit mm-rallin erikoiskokeeksi ja koko reittipaketiksi ovat hiukan haastavammat kuin johonkin kansalliseen kisaan. Ei pitäisi silti olla mahdotonta suunnitella "pari" uutta, mielenkiintoista pätkää reittiin mukaan viime vuosinakin käytetyille seuduille. Ja kyllä, omasta mielestäkin Laukaa, Ruuhimäki, Päijälä ja Harju joutavat etunenässä nykymuodossaan naftaliiniin.
Tää viesti oli aiemmin mennyt ohi, mutta listataanpa tähän nykyisen reittitiimin edellisiä uusia erikoiskokeita:

2025 Parkkola (loppuosaa ajettu edellisen kerran 20-25v sitten), Leustu (n. puolet pätkästä viimeksi 2012, osa 2016, osa ei koskaan tähän suuntaan)
2024 Saarikas (täysin uusi pätkä)
2023 Halttula (ajettu edellisen kerran tässä muodossa 1993), Västilä (ajettu edellisen kerran tähän suuntaan 1994), Himos (alkuosa täysin uutta)
2022 Vekkula (ajettu edellisen kerran 2007 ja alussa uutta osuutta)
2021 Patajoki (alku edellisen kerran 2007-2008 ja loppu täysin uusi), Arvaja (edellisen kerran 1994 tähän suuntaan)
2019 Pihlajakoski (alkupuoli täysin uutta)
2018 Ässämäki (loppu täysin uutta, alku eri suuntaan)
2017 Halinen (täysin uusi pätkä)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.mapfab.com/map/AkCG/Finland-2026-Saturday

Tossa vielä illan ratoksi tuollainen idea lauantain lenkistä jossa olis paljon uutta mutta myös tuttua. Pätkien osuus reitistä yli 26%. Tankkauspisteen voisi laittaa Juokslahti-Jämsä-välille jolloin sitä voisi käyttää mennessä ja tullessa.

Vekkula, aloitetaan Vekkulan Kaitasentiellä jossa oli vähän ohjelmaakin, siitä käännytään sitten Ehikkiä jatkamaan takaisin kohti Juokslahtea eli Sainzin paikka on mukana, ja loppuun sitten Vekkulan/Leustun peltoristeymset toiseen suuntaan mutta vielä niin että kierretään vähän kauempaa että saadaan Leustun loppuhypyille (Vatasen Maito-Sierra-paikka) kunnon vauhdit.

Hassi, aloitetaan 2021-2023 Arvajan/Rapsulan yleisöystävällisestä maalipäästä eri suuntaan ja jatketaan Hassintietä alas Liisanmutkan (1990 Evansin yms runkipaikka) ja voimalinjojen ohi, siitä vielä sitten Arvajanreitintielle jossa tietty McRaen 1992 paikka ja ei ole ajettu MM-rallissa vuosikymmeniin.

Päijälä, aloitetaan Pirttikulmantieltä eli monen tehdastallin testipätkä jossa rajuja hyppyjä, siitä isoa Sappeentietä jossa hyviä mutkia , siitä pienen välitien kautta (tähän asti siis kaikki ennen ajamatonta MM-rallissa) liitytään soramonttujen ohi Päijälään "mäntykangasalueen" pohjoispuolelle, sopivasti ennen sitä isoa hyppyä. josta jatketaan tuttuun Päijälän maaliin mutta sillä erolla että nyt pikkutielenkki jätetään pois ja täten Hännisen paikka on haastavampi.

Vellipohja, aloitus 2014 Painaasta, osittain viime vuoden Leustua Tuomisen hyppyineen ja serpoineen, siitä jatketaan sitten 2005 Vellipohjan reittiä assulinkin kautta rajuille hypyille mutta neljän tien risteyksestä oikeaistaan vasemmalle (tähän saa hyvät yleisöalueet) ja Moksintieltä sitten Mansikkamäentielle, josta jatketaankin nyt oikealle kohti Korpilahtea, jossa on poskettoman kokoiset hypyt, ennen ajamaton osuus. Tällä pätkällä olisi yleisölle ainakin 10 avaraa katselualuetta välitien päässä.

https://www.mapfab.com/map/AkCG/Finland-2026-Saturday
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.mapfab.com/map/AkCH/Arvaja-Kakaristo-Power-Stage-21-km

Ja vielä yksi versio Ouni-powerista, tosin tällä kertaa juuri tuolta äsken mainostamaltani Arvajanreitintieltä lähtien, Hassintien ja Ounin pikkutien kautta. Toki tässä ei olisi Ouninpohjantietä eikä Kakariston risteystä, mutta muuten paketti toimisi ja yleisölle olisi toimivampaa tulla useasta eri pisteestä pätkän varteen.
 

Nokkaperä

Member
Liittynyt
10.4.2019
Viestit
10
Tää viesti oli aiemmin mennyt ohi, mutta listataanpa tähän nykyisen reittitiimin edellisiä uusia erikoiskokeita:

2025 Parkkola (loppuosaa ajettu edellisen kerran 20-25v sitten), Leustu (n. puolet pätkästä viimeksi 2012, osa 2016, osa ei koskaan tähän suuntaan)
2024 Saarikas (täysin uusi pätkä)
2023 Halttula (ajettu edellisen kerran tässä muodossa 1993), Västilä (ajettu edellisen kerran tähän suuntaan 1994), Himos (alkuosa täysin uutta)
2022 Vekkula (ajettu edellisen kerran 2007 ja alussa uutta osuutta)
2021 Patajoki (alku edellisen kerran 2007-2008 ja loppu täysin uusi), Arvaja (edellisen kerran 1994 tähän suuntaan)
2019 Pihlajakoski (alkupuoli täysin uutta)
2018 Ässämäki (loppu täysin uutta, alku eri suuntaan)
2017 Halinen (täysin uusi pätkä)

En tiedä mikä tämän kommentin todellinen pointti oli, että jääköön se omaan arvoonsa...Ihan tiedossa olevia asioita, varsinkin jos on useamman vuosikymmenen putkeen käynyt tuolla penkalla. Alkuperäisen julkaisun pointti oli se, että kun täällä tuodaan esiin koko ajan vanhoja erikoikokeiden nimiä, niin oletan että niitä kaivataan mukaan perinteisissä muodoissaan. Se on sanottava nykyisen reittitiimin eduksi, että ovat ottaneet valveutuneiden suosittelijoiden näkemyksistä vaarin ja reitille on saatu vihjeiden perusteella ihan uusi pätkäkin parin viime vuoden aikana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17274
Sijainti
Tampereen lenkki
En tiedä mikä tämän kommentin todellinen pointti oli,
se, että toivoit reittitiimiä, joka toisi uusia pätkiä reitille, vaikka nykyinenkin on pystynyt siihen. On myös paljon toteutumatta jääneitä kunnianhimoisiakin suunnitelmia ja projekteja.

enemmän voisi toivoa yhteistyökykyisiä maanomistajia ja järjestäviä seuroja, joista jälkimmäiseen voi jokainen vaikuttaa itse olemalla aktiivinen

täällä tuodaan esiin koko ajan vanhoja erikoikokeiden nimiä, niin oletan että niitä kaivataan mukaan perinteisissä muodoissaan
monet toivoo vanhoja pätkiä perustuen johonkin runkipaikkaan joka ei enää toimisi tai vaikka siksi että asuvat kyseisen pätkän lähellä.
Ja jotkin pätkät oli haastavia vielä b-ryhmäläisten alustoille mutta nyt vedetään täysiä läpi (esim Humalamäki) tai joku pikkutie on metsittynyt ajokelvottomaksi ihan muutamassa vuodessa (esim Urrian vanha alku Tervatehtaanpolku). Nykyään myös toivotaan, että pätkän varteen saisi yleisöalueita. Esim Savo ei enää toimisi niin että yleisö tulee vain maalin ja lähdön tai yhden metsäautotien kautta ilman yhtään peltoaluetta

ja ajetaanhan nyt esim Myhinpää, Västilä ja Ouninpohja hyvinkin ”klassisessa” muodossa
 
Viimeksi muokattu:
Ylös