Sekalaista ralliaiheista jutustelua

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
428
Koska viimeksi rallin korkeinta sarjaa on ajettu ilman, että kukaan suomalainen oikeasti ja aidosti tavoittelisi maailmanmestaruutta tai edes himmeämpiä mitaleja?

Kysyn ihan vilpittömästi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5964
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Koska viimeksi rallin korkeinta sarjaa on ajettu ilman, että kukaan suomalainen oikeasti ja aidosti tavoittelisi maailmanmestaruutta tai edes himmeämpiä mitaleja?

Kysyn ihan vilpittömästi.
Ajallisesti siitä ei ole kauaa, kun kaudella 2024 yksikään suomalainen ei ajanut täyttä sarjaa pääluokassa (joskin hurjimmissa skenaarioissa Kallella arvioitiin siitä huolimatta olevan jonkinlaiset mestaruussaumat). Mutta siinä se sitten onkin. Kaikkina muina kausina MM-sarjan historiassa vähintään yksi suomalainen on ennen kauden alkua ollut mestaruustaistelussa jollain tavoin uskottavasti mukana. Tästä ajasta katsoen on melko irvokasta, että mutu-tuntumalla etukäteisarvioissa kaikista heikoimmat saumat suomalaismestaruuteen ennen kauden alkua on arvioitu olevan varmaan vuonna 2017. Kausi 1984 saattaisi olla seuraavana listalla, kun Markun takaveto-Lancian tiedettiin tuossa vaiheessa jo ennalta olevan aikamoisella takamatkalla Audeja vastaan, Mikkola ilmoitti jo ennen kauden alkua ettei laajan ohjelman kiertäminen MM-tittelin perässä ultra-raskaan kauden 1983 jälkeen kiinnosta, Arin uutuus-Pösö tuli vasta kesken kauden mukaan ja Henkka kikkaili kahdella automerkillä MM- ja EM-sarjojen välillä.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
428
Ajallisesti siitä ei ole kauaa, kun kaudella 2024 yksikään suomalainen ei ajanut täyttä sarjaa pääluokassa (joskin hurjimmissa skenaarioissa Kallella arvioitiin siitä huolimatta olevan jonkinlaiset mestaruussaumat). Mutta siinä se sitten onkin. Kaikkina muina kausina MM-sarjan historiassa vähintään yksi suomalainen on ennen kauden alkua ollut mestaruustaistelussa jollain tavoin uskottavasti mukana. Tästä ajasta katsoen on melko irvokasta, että mutu-tuntumalla etukäteisarvioissa kaikista heikoimmat saumat suomalaismestaruuteen ennen kauden alkua on arvioitu olevan varmaan vuonna 2017. Kausi 1984 saattaisi olla seuraavana listalla, kun Markun takaveto-Lancian tiedettiin tuossa vaiheessa jo ennalta olevan aikamoisella takamatkalla Audeja vastaan, Mikkola ilmoitti jo ennen kauden alkua ettei laajan ohjelman kiertäminen MM-tittelin perässä ultra-raskaan kauden 1983 jälkeen kiinnosta, Arin uutuus-Pösö tuli vasta kesken kauden mukaan ja Henkka kikkaili kahdella automerkillä MM- ja EM-sarjojen välillä.

Kiitos asiallisesta ja seikkaperäisestä vastauksesta.

Kyllä harmittaa. Viimeinen voi sammuttaa valot.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17292
Sijainti
Tampereen lenkki
Ajallisesti siitä ei ole kauaa, kun kaudella 2024 yksikään suomalainen ei ajanut täyttä sarjaa pääluokassa (joskin hurjimmissa skenaarioissa Kallella arvioitiin siitä huolimatta olevan jonkinlaiset mestaruussaumat). Mutta siinä se sitten onkin. Kaikkina muina kausina MM-sarjan historiassa vähintään yksi suomalainen on ennen kauden alkua ollut mestaruustaistelussa jollain tavoin uskottavasti mukana. Tästä ajasta katsoen on melko irvokasta, että mutu-tuntumalla etukäteisarvioissa kaikista heikoimmat saumat suomalaismestaruuteen ennen kauden alkua on arvioitu olevan varmaan vuonna 2017. Kausi 1984 saattaisi olla seuraavana listalla, kun Markun takaveto-Lancian tiedettiin tuossa vaiheessa jo ennalta olevan aikamoisella takamatkalla Audeja vastaan, Mikkola ilmoitti jo ennen kauden alkua ettei laajan ohjelman kiertäminen MM-tittelin perässä ultra-raskaan kauden 1983 jälkeen kiinnosta, Arin uutuus-Pösö tuli vasta kesken kauden mukaan ja Henkka kikkaili kahdella automerkillä MM- ja EM-sarjojen välillä.
Mites 2020? Kalle ekaa kautta pääluokassa, Lappi ja Suninen Taunuksilla, Latvala Gigapotti-Yariksella. Tai vielä enemmän seuraava kausi?

tai odotettiinko Tommin voittavan 1996 mitään?
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5964
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mites 2020? Kalle ekaa kautta pääluokassa, Lappi ja Suninen Taunuksilla, Latvala Gigapotti-Yariksella. Tai vielä enemmän seuraava kausi?
On - tai ovat - aika korkealla kyllä listalla, mutta molempina kausina sentään sarjan parhaassa tallissa on ollut suomalainen täyden kauden ohjelmalla. 1988 on vähän samanlainen yhden kortin varassa oleminen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1895
Koska viimeksi rallin korkeinta sarjaa on ajettu ilman, että kukaan suomalainen oikeasti ja aidosti tavoittelisi maailmanmestaruutta tai edes himmeämpiä mitaleja?

Kysyn ihan vilpittömästi.
Jos vähän vielä jatketaan, 26 on 99% todennäköisyydellä vuosi, ettei kukaan härmäläinen tule voittamaan yhtäkään kilpailua, eikä yhtäkään meikäläistä tulla näkemään edes podiumilla. niin koska viimeksi on ollut tilanne, että sarjassa ei aja ainuttakaan voittoon kykenevää härmäläistä. Vuonna 26 Pajari on se, jonka pitäisi ottaa voittoja. Miettikääpä sitä!. Pahalta näyttää, että ralli on uusi mäkihyppy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17292
Sijainti
Tampereen lenkki
On - tai ovat - aika korkealla kyllä listalla, mutta molempina kausina sentään sarjan parhaassa tallissa on ollut suomalainen täyden kauden ohjelmalla. 1988 on vähän samanlainen yhden kortin varassa oleminen.
Oltiinhan yhden kortin varassa periaatteessa vuodet 1989-1994. En tiedä miten periaatteellisen vajaita kausia Mazda, Subaru ja Nissan ajoi noina vuosina tai oliko Markun 1989 ohjelma tiedossa jo kauden alussa.

ja vuoteen 2020 verraten, saattaahan Pajari ajaa ensi vuonna täyden kauden parhaassa tallissa
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5964
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oltiinhan yhden kortin varassa periaatteessa vuodet 1989-1994. En tiedä miten periaatteellisen vajaita kausia Mazda, Subaru ja Nissan ajoi noina vuosina tai oliko Markun 1989 ohjelma tiedossa jo kauden alussa.
Osittain joo, mutta sentään 1989 Markulla piti olla ohjelma, jolla MM olisi täydellisellä onnistumisella mahdollinen (ehkä se olisi silti vaatinut Biasionin epäonnea vaikka Markku olisi alusta asti voittanut kaiken ajamansa). 1990-1993 ei ennalta ollut ihan niin synkkä tilanne. 1994 on tosiaan selvä peli, oli vain Kankku.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
597
Jouhki ja Rautio kun alkaa olla eläkeiässä/jo eläkkeellä, niin oliskohan JML:llä kiinnostusta alkaa managerointihommiin? Intohimoa vissiin ainakin olisi ja kun ei kerran tallipäällikönkään hommat nappaa...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1895
Jouhki ja Rautio kun alkaa olla eläkeiässä/jo eläkkeellä, niin oliskohan JML:llä kiinnostusta alkaa managerointihommiin? Intohimoa vissiin ainakin olisi ja kun ei kerran tallipäällikönkään hommat nappaa...
Ei käytännössä mahdollista. Vaatii paksumpaa lompakkoa. Edes Bossella ei ollut riittävästi pitoa maksella junnujen laskuja. Sit pitää olla suhteita isoihin firmoihin. Jouhkin perhe oli sijoitustoiminnassa mukana ja rahaa oli jo valmiiksi taustalla joten suhteita oli. Menttorina Jml varmasti olisi erittäin kyvykäs.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2340
Eilen tiistai-iltana oli Mobilian Rallimuseolla syksyn Rallin ilta. Teemana Toyotan maahantuojan rallitoiminta, noin 10 vuoden jakso 1980-luvun lopulta 2000-luvun alkuun. Lavalla Pasi Hagström & Tero Gardemeister ja Jouni Ahvenlammi ja Teppo Leino. Kaikki neljä olivat oikein sanavalmiita ja Eero Wihuri johti keskustelua hyvin. Puhetta riitti kaksi tuntia ja tarinat vetivät mukaansa. Illan päätteeksi saatiin vielä Rauno Aaltonen lavalle.

Jos yhtään ralliteemaiset iltamat kiinnostavat ja Kangasala on iltaseltaan käytävissä, niin kannustan liittymään Rallimuseon ystäviin. Itse olen vasta kahdessa viimeisimmässä käynyt, mutta molemmat ovat olleet niin hyvin järjestettyjä ja erinomaisen viihdyttäviä, että todellakin aion käydä jatkossakin.
 

heigo32

Member
Liittynyt
30.5.2013
Viestit
19
Sijainti
JKL
Juohk
Ei käytännössä mahdollista. Vaatii paksumpaa lompakkoa. Edes Bossella ei ollut riittävästi pitoa maksella junnujen laskuja. Sit pitää olla suhteita isoihin firmoihin. Jouhkin perhe oli sijoitustoiminnassa mukana ja rahaa oli jo valmiiksi taustalla joten suhteita oli. Menttorina Jml varmasti olisi erittäin kyvykäs.
Jouhki oli tahkonnut rahaa perheyrityksessään jo nuoresta lähtien kun rupesi aikoinaan manageri hommiin. JML:llä ei taida löytyä riittävästi lompsaa riittävästi managerointiin vaikka olisi varmaan ihan pätevä siinä hommassa. pitäis kyllä olla heti satoja tuhansia ylimääräistä..
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4178
Eilen tiistai-iltana oli Mobilian Rallimuseolla syksyn Rallin ilta. Teemana Toyotan maahantuojan rallitoiminta, noin 10 vuoden jakso 1980-luvun lopulta 2000-luvun alkuun. Lavalla Pasi Hagström & Tero Gardemeister ja Jouni Ahvenlammi ja Teppo Leino. Kaikki neljä olivat oikein sanavalmiita ja Eero Wihuri johti keskustelua hyvin. Puhetta riitti kaksi tuntia ja tarinat vetivät mukaansa. Illan päätteeksi saatiin vielä Rauno Aaltonen lavalle.

Jos yhtään ralliteemaiset iltamat kiinnostavat ja Kangasala on iltaseltaan käytävissä, niin kannustan liittymään Rallimuseon ystäviin. Itse olen vasta kahdessa viimeisimmässä käynyt, mutta molemmat ovat olleet niin hyvin järjestettyjä ja erinomaisen viihdyttäviä, että todellakin aion käydä jatkossakin.
Täältä myös suositus. Olikohan kolmas kerta itsellä.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
597
Juohk

Jouhki oli tahkonnut rahaa perheyrityksessään jo nuoresta lähtien kun rupesi aikoinaan manageri hommiin. JML:llä ei taida löytyä riittävästi lompsaa riittävästi managerointiin vaikka olisi varmaan ihan pätevä siinä hommassa. pitäis kyllä olla heti satoja tuhansia ylimääräistä..
Joo mietin että voisiko Latvala Groupia hyödyntää tässä kuviossa jotenkin, mutten ole ihan varma miten iso firma on tätä nykyä 😅

Jari Viidalla olisi bisnesvainua ja sponsoritoimintaakin, mutta onko silti nykyään enemmän käsipallomiehiä...
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
456
Joo mietin että voisiko Latvala Groupia hyödyntää tässä kuviossa jotenkin, mutten ole ihan varma miten iso firma on tätä nykyä 😅

Jari Viidalla olisi bisnesvainua, mutta onko aina ollut vähän liian harrastuspohjainen kuski? Sponsorinahan Jari vielä toimii, mutta onko silti nykyään enemmän käsipallomiehiä...

Varmasti Latvala Group on ihan vakavarainen yritys, mutta ei nyt olla ymmärtääkseni lähelläkään Jouhkin perheen bisnesten tasoa, miljoonan kahta puolta näyttää liikevaihto olleen nykyään ja tulos 82- 342 tuhatta euroa viimevuosina.

Kuitenkin managerointi toiminnassa on se puoli että kaikki arvat ei voita ja silti varsinkin ralliautoilussa panostukset on aika suuret jos yhtäkin kuskia aletaan tosissaan viemään maailmalle.
 
Ylös