#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Nähtävästi Alonson ulosajo on kuvattuna Vettelin kamerallakin:

https://twitter.com/LorenzoDL83/status/573722909967015936/photo/1
Uutisessa puhutaan ainoastaan Vettelin auton kameran mahdollisesti ratkaisevasta osasta ja muistutetaan siitä, kuinka Vettel aluksi kuvaili onnettomuutta oudoksi. Toimittaja pohtii mitä Vettelin auton kameratallenteesta mahdollisesti näkyisi ja olettaa, että FIA on jo pyytänyt Ferrarilta tallennetta tutkimuksiaan varten. Melko typerällä tavalla faktan oloisesti Twitteriin nostettu tämä spekulatiivinen juttu.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No jos lähdetään siitä että meille on kerrottu rehellisesti Alonson pään kärsimät G-voimat niin Alonsolla ei ole enää mitään asiaa ikinä F1-auton rattiin jos tuollaisista hidastuvuuksista tulee aivo-oireita. F1-kuskin päähän kohdistuu tuollaisia voimia ihan normaalisti ajaessakin.
No ei nyt kuitenkaan liioitella :) Hävittäjälentäjillä ehkä haastavammissa kaarroksissa. Mut neki kestää niitä useampia sekunteja. Jos siis puhutaan tuosta 8g:stä. Onhan se kuitenkin eri tuollainen hallittu voima kuin se, että aivot poikkoilee kallossa puolelta toiselle millisekunneissa.

Mitä noihin spekulointeihin, niin väitän, että epilepsia-kohtaus ei ole mielestäni poissuljettu. En kuitenkaan väitä että sellaista olisi tapahtunut. Siitä olen kohtalaisen varma, että tuuliteoria on silkkaa paskaa. Jos ei ole, nii Alonso on haaveillut tulevasta maailmanmestaruudestaan ja ei siksi ole keskittynyt 100 (120) prosenttisesti ajamiseen ja yllättävä olosuhdemuutos on sitten heittäny ukon seinään. Mut kerrotut/huhutut oireet heti kolarin jälkeen EI pois sulje epilepsiakohtausta, koska oireet osuu ihan nappiin. Tottahan toki pelkkä tärsky päähän voi aiheuttaa vaikka ja mitä oireita, mut ei edelleenkään epilepsiakohtaustakaan pois sulje, varsinkin ku tapaus on edelleenkin jotenki salamyhkäinen. Tiedotuslinja on vaihdellut ja tapauksesta annettu ristiriitaisia lausuntoja asianomaisten puolesta.

Toki Salmisen Jonnet voi nauraa ja vähätellä muiden ajatuksia, mut ainahan omat väittämät on oikeita, kun valitsee sopivat lähteet ja unohtaa muut yhtä pätevät lähteet, jotka sattuu olemaan omaa mielipidettä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Onhan se kuitenkin eri tuollainen hallittu voima kuin se, että aivot poikkoilee kallossa puolelta toiselle millisekunneissa.

Kumpihan tuossa oikeasti on pahempi. Voima on kuitenkin sama.

Evoluutio on kuitenkin muokannut pään rakennetta törmäyksiä kestäväksi, mutta hävittäjillä on lennetty evoluution mittakaavassa kovin lyhyen aikaa?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
[spekuointia]Mä nyt veikkaan kuitenkin, että se Alonson selkään tatskattu samurai-miekka onkin perskele oikea ja se oli jotenkin huonosti siellä puvun alla. Sehän painaa kutitti Alonsoa niin, että lähti auto lapasesta. Kolarin jälkeen se miekka painoi selkäydintä sen verran, että setä-samurai kuvitteli olevansa jaappanissa, varsinkin kun perseen alla oli Honda ja meni onnesta tajuttomaksi. No herättyään Alonsohan mestarina olis tietty halunnu puhua jaappania, mutta ei osannu kun italiaa. Nyt lääkärit on sitä mieltä, että monen kapistus pitää leikellä helvettiin sieltä selästä, ennen kun äijää voi rattiin päästää. Alonso vaan on onnesta sekaisin, kun miekka painaa stimuloivasti selkärankaan siten, että äijällä on koko ajan massiivinen stondis ja takuuvarma orgasmi kerran vartissa. Siinä ei paljoa ajohaluja auton kanssa enää ole [/spekuointia] :rolleyes:
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
[spekuointia]Mä nyt veikkaan kuitenkin, että se Alonson selkään tatskattu samurai-miekka onkin perskele oikea ja se oli jotenkin huonosti siellä puvun alla. Sehän painaa kutitti Alonsoa niin, että lähti auto lapasesta. Kolarin jälkeen se miekka painoi selkäydintä sen verran, että setä-samurai kuvitteli olevansa jaappanissa, varsinkin kun perseen alla oli Honda ja meni onnesta tajuttomaksi. No herättyään Alonsohan mestarina olis tietty halunnu puhua jaappania, mutta ei osannu kun italiaa. Nyt lääkärit on sitä mieltä, että monen kapistus pitää leikellä helvettiin sieltä selästä, ennen kun äijää voi rattiin päästää. Alonso vaan on onnesta sekaisin, kun miekka painaa stimuloivasti selkärankaan siten, että äijällä on koko ajan massiivinen stondis ja takuuvarma orgasmi kerran vartissa. Siinä ei paljoa ajohaluja auton kanssa enää ole [/spekuointia] :rolleyes:
Ok. Olutta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kumpihan tuossa oikeasti on pahempi. Voima on kuitenkin sama.

Evoluutio on kuitenkin muokannut pään rakennetta törmäyksiä kestäväksi, mutta hävittäjillä on lennetty evoluution mittakaavassa kovin lyhyen aikaa?
No siis.. hmm.. nyt mennee mutu-fysiikkaan, mut onhan se eriasia, että sun päähän pudotetaan kilon puntti kahdeksan g:n voimalla kuin, että sun pään päälle asetellaan 8 kilon puntti. Meniköhä tuo nyt ihan oikein.. ehkä.. nyt on liian monta olutta pe-vapaana otettuna..

mut enigei, jos hallitusti g-voimia nostetaan kahdeksaan geehen, nii lähinnä verihän siinä vaa tuppaa vetäytyyn voimien suuntaan (tai aivot kalloa vasten), mut jos yhtäkkiä nykkästään, nii aivot pomppaa kalloon ku tennispallo ja iskee vielä toisellekkin puolelle kalloa, jolloin mutulla heittäisin, että voimat on suuremmat kuin mitä pelkkiä g-voimia katsomalla kuvittelis.

Edit: itseasiassa voimathan on ihan samat, kuten itsekin sanoit.

Tää oli hyvä :D

(Sori... Oli vaan pakko. Perjantai.)
Noh? Hyvä, että annoin jollekkin onnea elämään? :D No ehkä se sana "väittää" oli väärin, mut jokainen aivoilla varustettu nykyihminen ymmärtää mitä siinä tarkoitettiin :) Tottakai väitän, että tiedän mielipiteeni, hahah.. :D
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
No siis.. hmm.. nyt mennee mutu-fysiikkaan, mut onhan se eriasia, että sun päähän pudotetaan kilon puntti kahdeksan g:n voimalla kuin, että sun pään päälle asetellaan 8 kilon puntti. Meniköhä tuo nyt ihan oikein.. ehkä.. nyt on liian monta olutta pe-vapaana otettuna..
Ei se nyt ihan oikein mennyt.


Ajatellaan aivojen painavan 1kg (oikeasti enemmän)


8G törmäyksessä aivot painautuvat 8kg voimalla kallon seinämään niin pitkän ajan kuin haidastuvuutta kestää. Eli sekunnin osia.

8G kaarroksessa aivot painautuvat 8kg voimalla kallon seinämään niin pitkän ajan kun kaarretaan.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No ei nyt kuitenkaan liioitella :) Hävittäjälentäjillä ehkä haastavammissa kaarroksissa. Mut neki kestää niitä useampia sekunteja. Jos siis puhutaan tuosta 8g:stä. Onhan se kuitenkin eri tuollainen hallittu voima kuin se, että aivot poikkoilee kallossa puolelta toiselle millisekunneissa.
No hävittäjälentäjillä on kyse vain sivuttaiskiihtyvyydestä, en tarkoita sitä vaan tärinää joka kohdistuu kuskin päähän. Normi autollakin ajaessa 1G:n kiihtyvyyksillä pidon vaihtelut ja tienpinnan epätasaisuus aiheuttaa monen g:n tärinöitä päähän. F1-autoissa jousitus on sangen jäykkä ja pidonvaihtelut on 5G:n sivuttaiskiihtyvyyksistä johtuen moninkertaisia joten kuskin päähän kohdistuva tärinä on 10G:n luokassa kokoajan ajaessa. Tämä tiedetään ja ajamaankaan ei pääse aivotärähdyksen jälkeen ennenkuin refleksitestit on suoritettu tärinätesteissä joissa siis simuloidaan tuota päähän kohdistuvaa tärisevää kuormitusta. F1-kuskille ei käy että taju lähtee sen takia että tuli pikku sladi ja pidon palatessa päähän kohdistui hetkellinen normaalia sivuttaiskiihtyvyyttä kovempi hidastuvuus.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No siis.. hmm.. nyt mennee mutu-fysiikkaan, mut onhan se eriasia, että sun päähän pudotetaan kilon puntti kahdeksan g:n voimalla kuin, että sun pään päälle asetellaan 8 kilon puntti. Meniköhä tuo nyt ihan oikein.. ehkä.. nyt on liian monta olutta pe-vapaana otettuna..

mut enigei, jos hallitusti g-voimia nostetaan kahdeksaan geehen, nii lähinnä verihän siinä vaa tuppaa vetäytyyn voimien suuntaan (tai aivot kalloa vasten), mut jos yhtäkkiä nykkästään, nii aivot pomppaa kalloon ku tennispallo ja iskee vielä toisellekkin puolelle kalloa, jolloin mutulla heittäisin, että voimat on suuremmat kuin mitä pelkkiä g-voimia katsomalla kuvittelis.

Edit: itseasiassa voimathan on ihan samat, kuten itsekin sanoit.
No nuo sun päätelmät eivät perustu fysiikkaan millään tavalla.

Ja päässä aivoille on rakennettu iskunvaimennus, aivot ovat nesteessä joka vaimentaa korkeat lyhytaikaiset iskut. Eli 25G:n hidastuvuus sekunnin aikana tappaa mutta parin tuhanneosasekunnin 1000G:n hidastuvuus ei(liiotellusti kuvattuna, moisen voiman välittäminen kalloon hajottaisi sen). Alonsolle väitetty pitkäkestoinen(50ms) hidastuvuus oli 8G - ei yhtään mitään, esimerkiksi hävittäjälentäjien pitää pysyä vielä 10G:n jatkuvassa kiihtyvyydessä toiminnallisina.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No hävittäjälentäjillä on kyse vain sivuttaiskiihtyvyydestä, en tarkoita sitä vaan tärinää joka kohdistuu kuskin päähän. Normi autollakin ajaessa 1G:n kiihtyvyyksillä pidon vaihtelut ja tienpinnan epätasaisuus aiheuttaa monen g:n tärinöitä päähän. F1-autoissa jousitus on sangen jäykkä ja pidonvaihtelut on 5G:n sivuttaiskiihtyvyyksistä johtuen moninkertaisia joten kuskin päähän kohdistuva tärinä on 10G:n luokassa kokoajan ajaessa. Tämä tiedetään ja ajamaankaan ei pääse aivotärähdyksen jälkeen ennenkuin refleksitestit on suoritettu tärinätesteissä joissa siis simuloidaan tuota päähän kohdistuvaa tärisevää kuormitusta. F1-kuskille ei käy että taju lähtee sen takia että tuli pikku sladi ja pidon palatessa päähän kohdistui hetkellinen normaalia sivuttaiskiihtyvyyttä kovempi hidastuvuus.
En sua epäile, mutta nyt ois hyvä lähdettäkin pukata? Mielenkiintoista asiaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24319
Sijainti
lappeen Ranta
Heitän sellaisen seikan hävittäjälentämisestä, että siellä ne g-voimat on oikeastaan pelkkää pystysuuntaista lajia. Ja nekin pitkäkestoisina lähes pelkästään positiivista g:tä. Jostain olen ainakin ollut lukevinani, että suihkuhävittäjillä ei kovin paljoa negatiivisen g:n puolelle liikehtimisessä mennä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Heitän sellaisen seikan hävittäjälentämisestä, että siellä ne g-voimat on oikeastaan pelkkää pystysuuntaista lajia. Ja nekin pitkäkestoisina lähes pelkästään positiivista g:tä. Jostain olen ainakin ollut lukevinani, että suihkuhävittäjillä ei kovin paljoa negatiivisen g:n puolelle liikehtimisessä mennä.
Hävittäjälentäjien ongelma tulee siinä kun taistelutilanteessa pää pyörii kuin pöllöllä.

Kuvittele tilanne jossa katsot takayläviistoon ja samaan aika vedät kepin muniin jolloin kiihtyvyydet huitelee +6G:ssä.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eiku epilepsian takia ei pääse koskaan enää pois sairaalasta jos olise se !! Tiedätkö kuinka yleinen epilepsia on ? Et vissiin. Ei sitä epilepsiaa sairastavat ihmiset sairaalassa asu. Ihan viettävät normaali elämää tai ainakii suht normaalia. Riippuu tietty miten helposti saa kohtausta et joutuuko sit kohtauksen takia joskus käväseen kenties sairaalassa, mut ei siel pitkään viivytä jos ei satu kohtauksen takia mtn pahempaa.
Veikkaan että nolla kappaletta aktiivisilla Formula 1-kuljettajilla. Ja JOS nyt Alonsolla olisi sellainen ollut, niin ihan nopeasti ei päästettäisi pois sairaalasta.:eek:
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Odotamme mode-tiimin toimenpiteitä.
Äitiii! Apuun:D


Eiköhän nimimerkki tmoi kestä pilke silmäkulmassa heitetyn kuitin. Pitäähän ihmisen vastuunsa kantaa tuollaisesta aivopierusta:D. Eihän sitä sovi toisen suuhun sanoja laittaa, varsinkaan hölmöjä:thumbup:.


Taidan tosin arvata salmisen mielenkiinnon meikäläisen rankkuun.:D
 
Ylös