1990-luvun viimeiset maailmanmestarit

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
1997 Jacques Villeneuve
1998 Mika Häkkinen
1999 Mika Häkkinen

2000-luvulla mennään sitten pelkästään Ferrarin ja Michael Schumacherin tahtiin. On aika mielenkiintoista, että nyt kaudella 2004, kun Ferrari ja Schumacher ovat olleet ylivoimaisempia kuin koskaan, vanhat - jo eläkkeelle siirtyneet - mestarit ovat tekemässä paluuta F1 kuljettajiksi.

Villeneuven taustajoukot ovat tehneet neuvotteluissa erinomaista työtä ja Villeneuve testaa Renaultia Silverstonessa tähtäimessään ajaa kilpaa Renaultilla vielä kauden kolmannessa viimeisessä osakilpailussa. Ensi kauden tallipaikat ovat melkeimpä jo sovittu, Villeneuvella on käytännössä mahdollisuus ajaa joko Sauberilla tai BARilla. Jaguar, Jordan ja Minardi eivät ole käytännössä mahdollisia vaihtoehtoja. Kaikki riippuu tietysti siitä mitä loppukauden aikana tapahtuu ja miten neuvottelut edistyvät.

Villeneuven paluu sopisi tietysti Bernie Ecclestonelle, sillä lajin kiinnostavuus on aallonpohjassa Ferrarin ylivoiman takia. Villeneuve on ollut aina Schumacherin kova kilpakumppani radalla eikä ole kunnioittanut Schumacheria muutenkaan. Eli median kiinnostavuus voi tietysti olla huippuluokkaa tätä asetelmaa ajatellen.

Mitäpä sitten tekee Mika Häkkinen? Ilmoitettuaan lopettavansa F1-kuskin hommat hän irtisanoi (sulassa yhteisymmärryksessä tosin) sopimuksensa managerinsa Keke Rosbergin kanssa. Keke kommentoi Häkkisen sopimusasioita hyvin lakonisesti: seuraavat sopimukset Mika neuvottelee itse. Näinhän on nyt sitten ollut käymässäkin: kesällä 2004 Häkkinen on ollut kuuma nimi F1-uutisissa mahdollisten paluuhuhujen velloessa kaiken aikaa. Mika itsekin varmisti elokuisessa haastattelussa, että "Ei savua ilman tulta", kun häneltä tiedusteltiin paluuaikesta F1-kuljettajaksi.

Sitten lähes varma testidiili Williamsin kanssa kariutui kuitenkin joihinkin sopimusteknisiin sitoumuksiin entisen työnantajan McLarenin kanssa ja sitten vielä talli palkkasi Jenson Buttonin ja Mark Webberin ilman, että he testasivat Williamsin autoa kertaakaan.

Buttonin sopimussotku on tietysti avain tähän Häkkisen tilanteeseen: mikäli BAR ja Williams pääsevät yhteisymmärrykseen Buttonin sopimuksesta, niin se periaatteessa avaa Häkkiselle mahdollisuuden ajaa siinä tallissa, missä Button EI aja ensi kaudella. Julkisuudessa liikkuvien huhujen mukaan Williamsilla ollaan kuitenkin niin varmoja oman sopimuksen pitävyydestä, ettei Buttonilla ole käytännössä enää tallipaikkaa BARilla ensi kaudella. Olisiko Mika Häkkinen sitten oikeasti kiinnostunut palaamaan F1-kuskiksi ja nimenomaan BAR-Hondalle? Edelleen huhuihin perustuen Häkkinen olisi lyönyt pöytään 30 miljoonan dollarin palkkavaatimuksen, mikä käytännössä pelottaa kyllä kaikki pikkutallit pois neuvottelupöydästä saman tien. Dave Richards, BARin tallipäällikön ominaisuudessa, kamppailee jo nyt Buttonin bonuspalkkioiden maksamisesta (jotka ovat kuitenkin murto-osa Häkkisen palkkavaatimuksesta), joten vaikuttaa epätodennäköiselle, että BARilla olisi varaa Häkkiseen, ellei Häkkinen oleellisesti muuta palkkavaatimustaan. Tekiköhän Mika viisaasti lähtemällä sopimusneuvotteluihin ilman osaavia taustajoukkoja? Ylimielisyys palkkavaatimuksen suhteen voi osoittautua kynnyskysymykseksi kaikille talleille olla palkkaamatta Häkkistä.

Villeneuvesta tiedetään se, että hän ei ole palaamassa lajin pariin suuri tilipussi katseissaan, vaan hän on valmis ajamaan kilpailukykyisellä autolla pienelläkin palkalla. Mitäpä sitten pieni palkka näiden miesten mittarissa tarkoittaa, on sitten taas ihan eri spekulaation aihe.

Olisi tietysti hienoa, että ensi kaudella löytyisi tallipaikka molemmille entisille maailmanmestareille ja lajin mielenkiinnon kannalta olisi vielä mahtava lisäbonus, mikäli kumpainenkin olisi tallissa, jolla aidosti voidaan kilpailla ja haastaa Ferrari & Michael Schumacher.

Mutta, JOS Schumacher olisi aktiiviuransa ehtoopuolella ja lopettaisi tähän kauteen se olisikin sitten ihan uusi pallopeli. Kuka voisi olla Schumacherin ajajapaikan perijä ensi kaudella. Siinä kisassa haluavat olla kaikki mukana, joiden sopimustilanne antaa myöden. Villeneuve ja Häkkinen ovat kumpikin mahdollisia vaihtoehtoja, muut huippukuskit ovat tavalla tai toisella sidottu nykyisiin sopimuksiinsa. Toki nekin ovat purettavissa, mutta siihen tarvitaan sitten huomattavia 'siirtosummia', jotta ne voisivat toteutua.

Olen sydämestäni F1-fani ja toivon, että ensi kaudella kilpailu kovenee ja mielenkiinto sarjaa kohden paranee. Ville ja Häkä - welcome back.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Rälle sanoi:
Villeneuve on ollut aina Schumacherin kova kilpakumppani radalla eikä ole kunnioittanut Schumacheria muutenkaan.
Erona tuossa on Häkkiseen se, että Häkkinen ja Schumacher ovat kunniottaneet toisiaan kilpakumppaneina.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Re: Re: 1990-luvun viimeiset maailmanmestarit

jps sanoi:
Erona tuossa on Häkkiseen se, että Häkkinen ja Schumacher ovat kunniottaneet toisiaan kilpakumppaneina.
Niin tiedä tuosta sitten. Kyllähän Schumacher yritti psykologista sodankäyntiä Häkkistä vastaan, mutta kun Mika ei reagoinut asiaan millään tavalla. Vaikea se on silloin haastaa riitaa. Villeneuve ja Hill olivat paljon Mikaa herkkänahkaisempia ja he taisivat lukea Schumin kommentteja hieman liian tarkasti.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Rälle sanoi:
Tekiköhän Mika viisaasti lähtemällä sopimusneuvotteluihin ilman osaavia taustajoukkoja? Ylimielisyys palkkavaatimuksen suhteen voi osoittautua kynnyskysymykseksi kaikille talleille olla palkkaamatta Häkkistä.
Mikahan palkkasi keväällä Julian Jakobin toimiston edustamaan itseään. Jakobi tunnetaan mm. A.Sennan managerina ja nykyään hänen firmansa hoitelee Montoyan asioita. Myös Mikan vanha ystävä(mm. Mikan sopimusasioita aikanaan Keken kanssa hoitanut) Didier Cotton on ollut Mikan kanssa yhteistyössä kuluvan vuoden aikana. Cotton on mm. neuvotellut Richardsin kanssa Mikan testistä BAR-Hondalla.

Huhut tuosta kovasta palkkavaatimuksesta ovat siis vain huhuja. Muistaakseni Italialaismediasta. Toinen huhuhan kertoi, että Mika oli ensisijaisesti siis menossa Williamsille, eikä häntä loppujen lopuksi edes kiinnosta ajaa Bar-Hondalla.

Aika näyttää kuinka käy!


Villeneuve nyt siis ainakin palaa. Tosin voitot jäävät edelleen haaveeksi. Mutta uskoisin, että Villeneuvella on mahdollisuus ajaa uransa paras kausi. Jos ei mestaruusvuotta ja 1998 lasketa.
 

Andy1

Well-known member
Liittynyt
10.1.2001
Viestit
238
Sijainti
Vantaa, Finland
Re: Re: Re: 1990-luvun viimeiset maailmanmestarit

Pete sanoi:
Niin tiedä tuosta sitten. Kyllähän Schumacher yritti psykologista sodankäyntiä Häkkistä vastaan, mutta kun Mika ei reagoinut asiaan millään tavalla. Vaikea se on silloin haastaa riitaa. Villeneuve ja Hill olivat paljon Mikaa herkkänahkaisempia ja he taisivat lukea Schumin kommentteja hieman liian tarkasti.
No jaa, Schumi yritti myös ihan fyysistä sodankäyntiä Hilliä sekä Villeneuvea vastaan ja taisipa onnistuakin saamaan ensimmäisen mestaruutensa kilkkaamalla Hillin pihalle. Jotenkin tuolla meiningillä ei varmaankaan saa kilpakumppaneilta liikaa kunniaa. Ehkä pisteiden ja maineen menetys -97 aloitti pikkuhiljaa miehen muutoksen kohti nykyistä, jota on aika lailla pakko kunnioittaa F1-kuskina. Hauskana anekdoottina ei kuitenkaan koskaan unohdu, kun varikkohenkilökunta roikkui Schumissa kiinni, kun tämä yritti hyökätä Coulthardin kimppuun Spassa huutaen "You tried to fucking kill me..."! Se oli suurinpiirtein viimeinen rehellinen mielenilmaus ykkösissä!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Re: Re: 1990-luvun viimeiset maailmanmestarit

patriot sanoi:
Villeneuve nyt siis ainakin palaa. Tosin voitot jäävät edelleen haaveeksi. Mutta uskoisin, että Villeneuvella on mahdollisuus ajaa uransa paras kausi. Jos ei mestaruusvuotta ja 1998 lasketa.
Uskon että tästä kaudesta (2004) tulee Villeneuven paras sitten vuoden 1997. Ja Voittoja tulee toivottavasti kolme kappaletta. :)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Se vaatisi taidon lisäksi jo onnea!:thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Rälle sanoi:
Edelleen huhuihin perustuen Häkkinen olisi lyönyt pöytään 30 miljoonan dollarin palkkavaatimuksen, mikä käytännössä pelottaa kyllä kaikki pikkutallit pois neuvottelupöydästä saman tien.
Tuskinpa Häkkinen on edes miettinyt paluuta ykkösiin missään pikkutallissa. Vain kärkitiimeissä, eli jossain viiden kärkitiimin autossa vain.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Siltikin, jos Häkä moisia summia on vaatinut, niin hölmöähän se on. Villenöf saa tässä suhteessa minulta yllättäen pisteet :D
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
General FUp sanoi:
Siltikin, jos Häkä moisia summia on vaatinut, niin hölmöähän se on. Villenöf saa tässä suhteessa minulta yllättäen pisteet :D
No vaati Häkä mitä vaati, BAR kuulemma oli valmis maksamaan ja Williamskin oli jo höllentämässä kukkaron nyörejä kun Button ilmestyi kuvioihin...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Oho sanoi:
No vaati Häkä mitä vaati, BAR kuulemma oli valmis maksamaan ja Williamskin oli jo höllentämässä kukkaron nyörejä kun Button ilmestyi kuvioihin...
Mutta menestysbonukset muutenkin olisivat hyvä palkanmaksukeino, palkkakatto formuloihin myös :)
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
General FUp sanoi:
Mutta menestysbonukset muutenkin olisivat hyvä palkanmaksukeino, palkkakatto formuloihin myös :)
Ave !!

Menestysbonukset eivät ole erityisen hyvä palkanmaksu peruste, koska ne toisaalta siirtäävät kuljettajalle riskiä, joka ei hänelle kuulu ja toisaalta mahdollistavat kohtuuttomat korvaukset ansioista, jotka eivät ole kuljettajan.

Ei mulla periaatteesa ole mitään ansio perusteista palkkausta vastaan mutta saavutetut pisteet ovat perin kohinainen ja harhainen mitta kuljettajan ansioille.

- Oho -
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, formulakuskien palkkausperusteet ovat mielestäni kovin ihmeelliset. Palkkahan ei juuri koskaan perustu siihen, miten hyvin kuski ajaa sopimuskaudellaan. Palkka on pitkään perustunut siihen, mitä näyttöjä kuskilla on edellisiltä kausilta. Nykyään palkka peruste voi myös olla se, että mitä kuskin oletetaan saavuttavan uransa aikana. Potentiaalinen maailmanmestari ansaitsee kohta läpi uransa maailmanmestarin tienestejä, vaikka ei ole voittanut juuri mitään.

Mielestäni tulosten perusteella palkan maksaminen on aivan oikeutettu ja hyvä peruste, jota tulisi käyttää enemmänkin. Onhan se vuosien varrella nähty, että kovia tuloksia tehnyt kuski saattaa olla aivan vastaantulija jos motivaatio ei ole kohdillaan. Tästä hyvänä esimerkkinä kausi 99 ja Jordanin kuskit.

Mielestäni kuskien osuutta pisteiden keräämisessä väheksytään aivan liikaa. Vuosien saatossa tallin kuskien väliset erot pisteissä ovat olleet massiivisia. Vaikka kuskin kyvyistä pisteet eivät kerro kaikkea, niin silti se on se mittari millä talli arvioi menestystä. Ei kuskeille voida maksaa silläkään perusteella hyvääpalkkaa että kuski ajaa hyviä sektoriaikoja tai että se ajoi kisan nopeimman kierroksen hämmästyttävän suurella bensamäärällä.

F1:ssäkin tulokset ratkaisevat. On turhaa pyöritellä näitä tilastoja kovin paljoa, pisteet, podiumit, voitot ja mestaruudet ovat aina saavutuksia, olivatpa ne miten tahansa hankittu.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Niin mutta niiden menestysbonusten lisäksihän olisi tietenkin myös jokin peruspalkka. Saahan Villeneuvekin puheiden mukaan sen 250000 dollaria pohjalle ja bonukset päälle.

250000 taalaa ei kyllä nykyään kuskille paljoa ole, mutta kyllä silläkin kivasti elää ja reissaa. Tuskin kukaan meistä moisia tienaa kuitenkaan..
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Re: Re: Re: Re: 1990-luvun viimeiset maailmanmestarit

Andy1 sanoi:
Ehkä pisteiden ja maineen menetys -97 aloitti pikkuhiljaa miehen muutoksen kohti nykyistä, jota on aika lailla pakko kunnioittaa F1-kuskina.
Ei Schumacher pisteitään yhtään mihinkään menettänyt. Vain 2. sijan MM-sarjassa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuleepa mieleen eräs Ralf Schumacher joka solmi Toyotan kanssa melko hyväpalkkaisen sopimuksen.Ja oliko niin että jatko Williamsin kanssa ei tullut kysymykseen koska tallin lupaama summa ei ollut riittävä :wink: :cool:
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
pmv sanoi:
Mielestäni tulosten perusteella palkan maksaminen on aivan oikeutettu ja hyvä peruste, jota tulisi käyttää enemmänkin. Onhan se vuosien varrella nähty, että kovia tuloksia tehnyt kuski saattaa olla aivan vastaantulija jos motivaatio ei ole kohdillaan. Tästä hyvänä esimerkkinä kausi 99 ja Jordanin kuskit.
En tiedä mitä sieniä pitää syödä, että voi väittää Frentzenin ajaneen huonosti vuonna '99...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Siltikin, jos Häkä moisia summia on vaatinut, niin hölmöähän se on. Villenöf saa tässä suhteessa minulta yllättäen pisteet :D
15 milliä per kausi ei todellakaan ole liikaa pyydetty Häkkisen tasoiselta kuskilta. Vertaa vaikka Schumin 35 miljoonaan per kausi. :yuck:

Williams on kuitenkin tunnettu kitsaudestaan. Ei tule tallille menestystä seuraavalla kaudella. Button ja Webber eivät ole mitään ihmeiden tekijöitä. Uusia Frentzenejä tai Coulthardeja lähinnä. Osaavat kyllä ajaa, välillä jopa tosi kovaakin, mutta eivät ole kuitenkaan mitään TODELLISIA megaluokan huippukuskeja.

Schumi pesee nämä kaverit mennen tullen.
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
15 milliä per kausi ei todellakaan ole liikaa pyydetty Häkkisen tasoiselta kuskilta. Vertaa vaikka Schumin 35 miljoonaan per kausi. :yuck:

Williams on kuitenkin tunnettu kitsaudestaan. Ei tule tallille menestystä seuraavalla kaudella. Button ja Webber eivät ole mitään ihmeiden tekijöitä. Uusi Frentzenejä tai Coulthardeja lähinnä. Osaavat kyllä ajaa, välillä jopa tosi kovaakin, mutta eivät ole kuitenkaan mitään TODELLISIA megaluokan huippukuskeja.

Schumi pesee nämä kaverit mennen tullen.
Ei minua haittaa jos Schumi kyykyttää Williamsin kuskit ensi kaudella. Ihan puskasta tulevalta Häkkiseltä nuo vaateet kuitenkin ovat perin isot. Ei mitään tietoa vieläkään miten mies pärjäisi. Ei kai kukaan sikaa säkissä osta :D Häkä olisi voinut kanssa painottaa tulosbonuksiin ainakin 1. uuden kauden osalta, Williamsilla kun voi olla aika vaikeaa olla ottamatta pisteitä kuitenkin ;)
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
epeli sanoi:
En tiedä mitä sieniä pitää syödä, että voi väittää Frentzenin ajaneen huonosti vuonna '99...
Eiköhän puhe ollut nyt kuitenkin Damon Hillistä.

EDIT: Nimenomaan Jordanin-kuskit monikossa. Toinen pärjäsi hyvin ja toinen ex-maailmanmestari harvinaisen kehnosti. Silloin olisi ollut aiheellista tarkastaa Hillin palkkaa alaspäin ja HHF:n ylöspäin ;) Tuota kai PMV haki tuolla esimerkillään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös