Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
1997 Jacques Villeneuve
1998 Mika Häkkinen
1999 Mika Häkkinen
2000-luvulla mennään sitten pelkästään Ferrarin ja Michael Schumacherin tahtiin. On aika mielenkiintoista, että nyt kaudella 2004, kun Ferrari ja Schumacher ovat olleet ylivoimaisempia kuin koskaan, vanhat - jo eläkkeelle siirtyneet - mestarit ovat tekemässä paluuta F1 kuljettajiksi.
Villeneuven taustajoukot ovat tehneet neuvotteluissa erinomaista työtä ja Villeneuve testaa Renaultia Silverstonessa tähtäimessään ajaa kilpaa Renaultilla vielä kauden kolmannessa viimeisessä osakilpailussa. Ensi kauden tallipaikat ovat melkeimpä jo sovittu, Villeneuvella on käytännössä mahdollisuus ajaa joko Sauberilla tai BARilla. Jaguar, Jordan ja Minardi eivät ole käytännössä mahdollisia vaihtoehtoja. Kaikki riippuu tietysti siitä mitä loppukauden aikana tapahtuu ja miten neuvottelut edistyvät.
Villeneuven paluu sopisi tietysti Bernie Ecclestonelle, sillä lajin kiinnostavuus on aallonpohjassa Ferrarin ylivoiman takia. Villeneuve on ollut aina Schumacherin kova kilpakumppani radalla eikä ole kunnioittanut Schumacheria muutenkaan. Eli median kiinnostavuus voi tietysti olla huippuluokkaa tätä asetelmaa ajatellen.
Mitäpä sitten tekee Mika Häkkinen? Ilmoitettuaan lopettavansa F1-kuskin hommat hän irtisanoi (sulassa yhteisymmärryksessä tosin) sopimuksensa managerinsa Keke Rosbergin kanssa. Keke kommentoi Häkkisen sopimusasioita hyvin lakonisesti: seuraavat sopimukset Mika neuvottelee itse. Näinhän on nyt sitten ollut käymässäkin: kesällä 2004 Häkkinen on ollut kuuma nimi F1-uutisissa mahdollisten paluuhuhujen velloessa kaiken aikaa. Mika itsekin varmisti elokuisessa haastattelussa, että "Ei savua ilman tulta", kun häneltä tiedusteltiin paluuaikesta F1-kuljettajaksi.
Sitten lähes varma testidiili Williamsin kanssa kariutui kuitenkin joihinkin sopimusteknisiin sitoumuksiin entisen työnantajan McLarenin kanssa ja sitten vielä talli palkkasi Jenson Buttonin ja Mark Webberin ilman, että he testasivat Williamsin autoa kertaakaan.
Buttonin sopimussotku on tietysti avain tähän Häkkisen tilanteeseen: mikäli BAR ja Williams pääsevät yhteisymmärrykseen Buttonin sopimuksesta, niin se periaatteessa avaa Häkkiselle mahdollisuuden ajaa siinä tallissa, missä Button EI aja ensi kaudella. Julkisuudessa liikkuvien huhujen mukaan Williamsilla ollaan kuitenkin niin varmoja oman sopimuksen pitävyydestä, ettei Buttonilla ole käytännössä enää tallipaikkaa BARilla ensi kaudella. Olisiko Mika Häkkinen sitten oikeasti kiinnostunut palaamaan F1-kuskiksi ja nimenomaan BAR-Hondalle? Edelleen huhuihin perustuen Häkkinen olisi lyönyt pöytään 30 miljoonan dollarin palkkavaatimuksen, mikä käytännössä pelottaa kyllä kaikki pikkutallit pois neuvottelupöydästä saman tien. Dave Richards, BARin tallipäällikön ominaisuudessa, kamppailee jo nyt Buttonin bonuspalkkioiden maksamisesta (jotka ovat kuitenkin murto-osa Häkkisen palkkavaatimuksesta), joten vaikuttaa epätodennäköiselle, että BARilla olisi varaa Häkkiseen, ellei Häkkinen oleellisesti muuta palkkavaatimustaan. Tekiköhän Mika viisaasti lähtemällä sopimusneuvotteluihin ilman osaavia taustajoukkoja? Ylimielisyys palkkavaatimuksen suhteen voi osoittautua kynnyskysymykseksi kaikille talleille olla palkkaamatta Häkkistä.
Villeneuvesta tiedetään se, että hän ei ole palaamassa lajin pariin suuri tilipussi katseissaan, vaan hän on valmis ajamaan kilpailukykyisellä autolla pienelläkin palkalla. Mitäpä sitten pieni palkka näiden miesten mittarissa tarkoittaa, on sitten taas ihan eri spekulaation aihe.
Olisi tietysti hienoa, että ensi kaudella löytyisi tallipaikka molemmille entisille maailmanmestareille ja lajin mielenkiinnon kannalta olisi vielä mahtava lisäbonus, mikäli kumpainenkin olisi tallissa, jolla aidosti voidaan kilpailla ja haastaa Ferrari & Michael Schumacher.
Mutta, JOS Schumacher olisi aktiiviuransa ehtoopuolella ja lopettaisi tähän kauteen se olisikin sitten ihan uusi pallopeli. Kuka voisi olla Schumacherin ajajapaikan perijä ensi kaudella. Siinä kisassa haluavat olla kaikki mukana, joiden sopimustilanne antaa myöden. Villeneuve ja Häkkinen ovat kumpikin mahdollisia vaihtoehtoja, muut huippukuskit ovat tavalla tai toisella sidottu nykyisiin sopimuksiinsa. Toki nekin ovat purettavissa, mutta siihen tarvitaan sitten huomattavia 'siirtosummia', jotta ne voisivat toteutua.
Olen sydämestäni F1-fani ja toivon, että ensi kaudella kilpailu kovenee ja mielenkiinto sarjaa kohden paranee. Ville ja Häkä - welcome back.
1998 Mika Häkkinen
1999 Mika Häkkinen
2000-luvulla mennään sitten pelkästään Ferrarin ja Michael Schumacherin tahtiin. On aika mielenkiintoista, että nyt kaudella 2004, kun Ferrari ja Schumacher ovat olleet ylivoimaisempia kuin koskaan, vanhat - jo eläkkeelle siirtyneet - mestarit ovat tekemässä paluuta F1 kuljettajiksi.
Villeneuven taustajoukot ovat tehneet neuvotteluissa erinomaista työtä ja Villeneuve testaa Renaultia Silverstonessa tähtäimessään ajaa kilpaa Renaultilla vielä kauden kolmannessa viimeisessä osakilpailussa. Ensi kauden tallipaikat ovat melkeimpä jo sovittu, Villeneuvella on käytännössä mahdollisuus ajaa joko Sauberilla tai BARilla. Jaguar, Jordan ja Minardi eivät ole käytännössä mahdollisia vaihtoehtoja. Kaikki riippuu tietysti siitä mitä loppukauden aikana tapahtuu ja miten neuvottelut edistyvät.
Villeneuven paluu sopisi tietysti Bernie Ecclestonelle, sillä lajin kiinnostavuus on aallonpohjassa Ferrarin ylivoiman takia. Villeneuve on ollut aina Schumacherin kova kilpakumppani radalla eikä ole kunnioittanut Schumacheria muutenkaan. Eli median kiinnostavuus voi tietysti olla huippuluokkaa tätä asetelmaa ajatellen.
Mitäpä sitten tekee Mika Häkkinen? Ilmoitettuaan lopettavansa F1-kuskin hommat hän irtisanoi (sulassa yhteisymmärryksessä tosin) sopimuksensa managerinsa Keke Rosbergin kanssa. Keke kommentoi Häkkisen sopimusasioita hyvin lakonisesti: seuraavat sopimukset Mika neuvottelee itse. Näinhän on nyt sitten ollut käymässäkin: kesällä 2004 Häkkinen on ollut kuuma nimi F1-uutisissa mahdollisten paluuhuhujen velloessa kaiken aikaa. Mika itsekin varmisti elokuisessa haastattelussa, että "Ei savua ilman tulta", kun häneltä tiedusteltiin paluuaikesta F1-kuljettajaksi.
Sitten lähes varma testidiili Williamsin kanssa kariutui kuitenkin joihinkin sopimusteknisiin sitoumuksiin entisen työnantajan McLarenin kanssa ja sitten vielä talli palkkasi Jenson Buttonin ja Mark Webberin ilman, että he testasivat Williamsin autoa kertaakaan.
Buttonin sopimussotku on tietysti avain tähän Häkkisen tilanteeseen: mikäli BAR ja Williams pääsevät yhteisymmärrykseen Buttonin sopimuksesta, niin se periaatteessa avaa Häkkiselle mahdollisuuden ajaa siinä tallissa, missä Button EI aja ensi kaudella. Julkisuudessa liikkuvien huhujen mukaan Williamsilla ollaan kuitenkin niin varmoja oman sopimuksen pitävyydestä, ettei Buttonilla ole käytännössä enää tallipaikkaa BARilla ensi kaudella. Olisiko Mika Häkkinen sitten oikeasti kiinnostunut palaamaan F1-kuskiksi ja nimenomaan BAR-Hondalle? Edelleen huhuihin perustuen Häkkinen olisi lyönyt pöytään 30 miljoonan dollarin palkkavaatimuksen, mikä käytännössä pelottaa kyllä kaikki pikkutallit pois neuvottelupöydästä saman tien. Dave Richards, BARin tallipäällikön ominaisuudessa, kamppailee jo nyt Buttonin bonuspalkkioiden maksamisesta (jotka ovat kuitenkin murto-osa Häkkisen palkkavaatimuksesta), joten vaikuttaa epätodennäköiselle, että BARilla olisi varaa Häkkiseen, ellei Häkkinen oleellisesti muuta palkkavaatimustaan. Tekiköhän Mika viisaasti lähtemällä sopimusneuvotteluihin ilman osaavia taustajoukkoja? Ylimielisyys palkkavaatimuksen suhteen voi osoittautua kynnyskysymykseksi kaikille talleille olla palkkaamatta Häkkistä.
Villeneuvesta tiedetään se, että hän ei ole palaamassa lajin pariin suuri tilipussi katseissaan, vaan hän on valmis ajamaan kilpailukykyisellä autolla pienelläkin palkalla. Mitäpä sitten pieni palkka näiden miesten mittarissa tarkoittaa, on sitten taas ihan eri spekulaation aihe.
Olisi tietysti hienoa, että ensi kaudella löytyisi tallipaikka molemmille entisille maailmanmestareille ja lajin mielenkiinnon kannalta olisi vielä mahtava lisäbonus, mikäli kumpainenkin olisi tallissa, jolla aidosti voidaan kilpailla ja haastaa Ferrari & Michael Schumacher.
Mutta, JOS Schumacher olisi aktiiviuransa ehtoopuolella ja lopettaisi tähän kauteen se olisikin sitten ihan uusi pallopeli. Kuka voisi olla Schumacherin ajajapaikan perijä ensi kaudella. Siinä kisassa haluavat olla kaikki mukana, joiden sopimustilanne antaa myöden. Villeneuve ja Häkkinen ovat kumpikin mahdollisia vaihtoehtoja, muut huippukuskit ovat tavalla tai toisella sidottu nykyisiin sopimuksiinsa. Toki nekin ovat purettavissa, mutta siihen tarvitaan sitten huomattavia 'siirtosummia', jotta ne voisivat toteutua.
Olen sydämestäni F1-fani ja toivon, että ensi kaudella kilpailu kovenee ja mielenkiinto sarjaa kohden paranee. Ville ja Häkä - welcome back.