2005 testit

Shammy

Well-known member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Wurz romutti McLaren-auton testeissä
13.05.2005 21:42

McLarenin testikuljettaja Alexander Wurz ajoi rajusti ulos perjantaina Paul Ricardin testeissä Etelä-Ranskassa. Itävaltalainen Wurz ei loukkaantunut.

Onnettomuus tapahtui radan nopeimmassa kohdassa, jossa vauhdit nousevat noin 270 kilometriin tunnissa.

- Alex vietiin radan ensiapuasemalle tutkittavaksi, ja hänen todettiin olevan kunnossa. Autoa ei kuitenkaan saatu ajokuntoon, McLaren tiedotti.

Joidenkin silminnäkijöiden mukaan auto hajosi törmäyksessä useampaan osaan. Radan turva-aitoja ei pystytty korjaamaan, joten tallit joutuivat käyttämään loppupäivän ajan lyhyempää versiota radasta.

Aamupäivällä nopein oli McLarenin Pedro de la Rosa ennen Wurzia. Iltapäivällä tuloslistojen kärkeen kiilasi BAR:n Takuma Sato. Renault-autoa testannut Heikki Kovalainen oli aamupäivällä viides ja iltapäivällä neljäs.
Jaahas, onneksi ei kuitenkaan käynyt pahasti makkaralle. Onko joku löytänyt kuvia tuosta?
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Shammy sanoi:
Jaahas, onneksi ei kuitenkaan käynyt pahasti makkaralle. Onko joku löytänyt kuvia tuosta?

No, joo. Eipä löytynyt vielä kuvia. Kova oli mälli ollut. Makkara
mennyt kahteen osaan. Ei varmaankaan turhia ne puheet
testiajojen ratahenkilöstön puutteista ja vähäisyydestä.
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Niin tällä makkaralla taitaa shammy tarkoittaa Wurzia joka tuskin meni kahteen osaan. :rolleyes: Mutta kaiken kaikkiaan onni onnettomuudessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
fan1 sanoi:
No, joo. Eipä löytynyt vielä kuvia. Kova oli mälli ollut. Makkara
mennyt kahteen osaan. Ei varmaankaan turhia ne puheet
testiajojen ratahenkilöstön puutteista ja vähäisyydestä.
Vuodesta 1986 on sentään tapahtunut kehitystä. Tuolloin samalla radalla ajetuissa testeissä Elio De Angelis käytännössä tukehtui ylösalaisin kääntyneeseen Brabhamiinsa kun tulipalo vei kaiken hapen. Törmäyksen syy oli uuden takasiiven pettäminen. "Ratavalvojien" sammutusvälineistö oli riittämätön ja kun vaatetus oli mallia shortsit & t-paita, ei autoa saatu myöskään ympäri. Elio menehtyi seuraavana päivänä sairaalassa aivoihin hapenpuutteen takia tulleisiin vaurioihin.

Ja tähän Wurzin tälliin liittyen vois toki kysyä, että miten ratahenkilöstön määrän lisääminen olisi vähentänyt törmäyksessä syntyneitä vaurioita?
 
Viimeksi muokattu:

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Bobakki sanoi:
Vuodesta 1986 on sentään tapahtunut kehitystä. Tuolloin samalla radalla ajetuissa testeissä Elio De Angelis käytännössä tukehtui ylösalaisin kääntyneeseen Brabhamiinsa kun tulipalo vei kaiken hapen. Törmäyksen syy oli uuden takasiiven pettäminen. "Ratavalvojien" sammutusvälineistö oli riittämätön ja kun vaatetus oli mallia shortsit & t-paita, ei autoa saatu myöskään ympäri. Elio menehtyi seuraavana päivänä sairaalassa aivoihin hapenpuutteen takia tulleisiin vaurioihin.

Ja tähän Wurzin tälliin liittyen vois toki kysyä, että miten ratahenkilöstön määrän lisääminen olisi vähentänyt törmäyksessä syntyneitä vaurioita?
No, kyllähän se törmäystä pehmentää, kun ratahenkilöstöä olisi pitkin ratareunamia.:D
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Formula ykkösten kuljettajien yhdistys on päässyt yhteisymmärrykseen kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa siitä, että testijaksojen turvallisuutta on parannettava.
Kuljettajien yhdistys on korostanut etenkin sitä, etteivät lääkäripalvelut ole testeissä samalla tasolla kuin kilpailuissa.
Huoli testien turvallisuudesta nousi esille viime viikolla, kun McLarenin Alex Wurz oli kovavauhtisessa ulosajossa Paul Ricardin testeissä.
Kuljettajien yhdistyksen edustaja Jarno Trulli korosti sitä, ettei turvallisuus ole tällä hetkellä testeissä samalla tasolla kuin kilpailuissa.
- Haluamme todella painostaa talleja, FIA:a ja kaikkia asianosaisia parantamaan turvallisuustasoa testien aikana, koska en ymmärrä, miksei meillä ole testeissä samoja turvallisuusstandardeja, kun riskit ovat kuitenkin täysin samat, Trulli sanoi.
- Testeissä kokeilemme autoissamme uusia osia ja ajamme valtavan määrän kierroksia, joten asiaan täytyy puuttua melko pikaisesti ja uskon niin tapahtuvankin. Kaikki kuljettajat ovat tässä asiassa yksimielisiä, Mark Webber säesti.
:thumbup:
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Silverstone: Kimi Räikkönen McLaren 1.18,144 (103 kierrosta), 2) Pedro de la Rosa McLaren 1,19,212 (72), 3) Giancarlo Fisichella Renault 1.19,286 (101), 4) Jenson Button BAR 1.19,601 (99), 5) Fernando Alonso Renault 1.19,769 (87), 6) David Coulthard Red Bull 1.19,773 (72), 7) Jarno Trulli Toyota 1.19,983 (108), 8) Takuma Sato BAR 1.20,135 (166), 9) Rubens Barrichello Ferrari 1.20,276 (79), 10) Christian Klien Red Bull 1.20,542 (96),

11) Ralf Schumacher Toyota 1.20,654 (68), 12) Nick Heidfeld Williams 1.20,947 (93), 13) Mark Webber Williams 1.21,085 (79), 14) Tiago Monteiro Jordan 1.23,263 (105).

Monza: Marc Gene Ferrari 1.21,538 (115), 2) Felipe Massa Sauber 1.22,015 (90).

:thumbup:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ero on aika mahtava:

Ferrari: 75 päivää
Renault: 28
Toyota: 28
Williams: 28
BAR: 28
McLaren: 28
RedBull: 25
Sauber: 21
Jordan: 15
Minardi: 6
(TS)
 
Ylös