2006: siivet

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Laskeskelin kuvista mittasuhteita.

Suhteutin ensin McLarenin siiven leveyden McLarenin renkaan halkaisijaan ja saman laskin Ferrarille. Laskujeni mukaan McLarenin siipi oli 0,152 % leveämpi. Käytännössä noin huonoresoluutioisesta kuvasta pystyy erottamaan pienimmillään prosentin suuruusluokkaa olevia eroja.

Siipien syvyydessä McLarenin etusiipi oli laskujeni mukaan 2,3 % Ferraria pienempi, mutta virhemarginaali on 2-3 %-yksikön luokkaa kuvan huonosta resoluutiosta, erilaisista valaistusolosuhteista ja siiven muodosta riippuen..

Johtopäätös: McLarenin ja Ferrarin etusiivet ovat hyvinkin samankokoiset.

Vertasin myös Ferrarin ja Renaultin takasiipien kokoa rengasväliin (keskiöstä keskiöön). Renaultin siipi oli sen perusteella 1,66 % suurempi, mutta virhemarginaali alkaa 3 %-yksiköstä kuvan huonon resoluution perusteella.

Yhteenvetona voisin sanoa, että noin huonoresoluutioisista kuvista ei voi tehdä tarkkoja johtopäätöksiä siipien koosta, mutta niistä tekemieni laskelmieni mukaan on syytä olettaa siipien olevan hyvinkin samankokoisia.

Epäilisin, että Ferrarin takasiipi ja McLarenin etusiipi näyttävät isommilta niiden värityksestä ja muodosta johtuen.

Totta on, että McLarenin etusiiven muoto on täysin erilainen ja siinä on syvemmälle ulottuvat "härpäkkeet" keskellä, mutta kyse voi olla tyystin erilaisesta siipikonfiguraatiosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
McHaka sanoi:
Laskeskelin kuvista mittasuhteita.
Siipien syvyydessä McLarenin etusiipi oli laskujeni mukaan 2,3 % Ferraria pienempi, mutta virhemarginaali on 2-3 %-yksikön luokkaa kuvan huonosta resoluutiosta, erilaisista valaistusolosuhteista ja siiven muodosta riippuen..
Mitäs sanot etusiiven päätylevyjen pituuksista? Meinaa tohon ferkun siipeen mahtuis vielä hyvinkin yks profiili lisää,sen verran on tyhjää päätylevyä jäljellä. Toisin kuin mäkkärillä.

Kuvat valehtelee kyllä aina välillä, mutta mun on vähän vaikee uskoo, että ferrarin kaks profiilia olis syvemmät kuin mäkkärin kolmeprofiilia.

Tässä vielä yks kuva mäkkäristä:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Ghost_Glove sanoi:
Mitäs sanot etusiiven päätylevyjen pituuksista?
Juuri sitä tarkoitin tuolla viimeisellä, että käytössä voi olla tyystin erilainen siipikonfiguraatio, jolloin toki siiven pinta-alassa yms. on eroa. Minun mielestäni siipi ei vain tuolloin ole "isompi" vaan silloin on enemmän "siipeä". Hankala tietää, mitä sillä haetaan. Semantiikkaahan tämä kaikki vain on...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
McHaka sanoi:
Juuri sitä tarkoitin tuolla viimeisellä, että käytössä voi olla tyystin erilainen siipikonfiguraatio, jolloin toki siiven pinta-alassa yms. on eroa. Minun mielestäni siipi ei vain tuolloin ole "isompi" vaan silloin on enemmän "siipeä". Hankala tietää, mitä sillä haetaan. Semantiikkaahan tämä kaikki vain on...
Niin eli siis mittasit siipien päätylevyjä? Eli siis mäkkärin siipi kokonaisuudessaan on isompi. Eli siipi profiilit (varsinaiset) ovat isommat syvyydeltään ja pinta-alaltaan kuin ferkun. Niinkö?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eiköhän ne ole kaikilla just tasan tarkkaan niin suuret kuin säännöt sallii.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Matxi sanoi:
Eiköhän ne ole kaikilla just tasan tarkkaan niin suuret kuin säännöt sallii.
Miksi olisivat?!! :eek!:
Isompi siipihän lisää ilman vastusta ja sitä kautta vie vauhtia... :wink:
Eiköhän ne ole kaikilla juuri niin isoja kuin auto/rata vaatii. Esim. ferrarin valtakausinahan kaikki puhuivat siitä, että ferrarilla mekaaninen pito on ihan mieletön eli pystyivät ajamaan pienemmillä siivillä kuin muut...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ghost_Glove sanoi:
Miksi olisivat?!! :eek!:
Isompi siipihän lisää ilman vastusta ja sitä kautta vie vauhtia... :wink:
Eiköhän ne ole kaikilla juuri niin isoja kuin auto/rata vaatii. Esim. ferrarin valtakausinahan kaikki puhuivat siitä, että ferrarilla mekaaninen pito on ihan mieletön eli pystyivät ajamaan pienemmillä siivillä kuin muut...
Itse veikkaan että nykysäännöt rajaavat siipien kokoa niin paljon että lukuunottamatta nopeimpia ratoja, käytetään maksimikokoisia siipiä. Eri asia sitten, miten ne on säädetty..

Ja kyllä nykysellään jossaim Monacossa, Unkarissa tms. käytettäisiis suurempiakin siipiä, jos se olisi sallittua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toki toki taas hitailla radoilla käytettäis vielä isompia siipiä jos vaan sais.
Mutta imola mielletään kyllä jossain mielessä nopeaks radaks... Ja edelleen jos autossa on pitoa muutenkin voidaan jättää siipeä pois ja siten saada kiihtyvyyttä ja huippunopeutta...

Mutta kaippa tämä jarnaus riittää tästä, kun ei puusta pitkälle päästä...
Vai? :cool:
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Ghost_Glove sanoi:
Ei minusta... Jos vaikka olettaa, että päätylevyt ovat jotakuinkin
yhtä pitkät niin niitä vertaamalla siipiprofiileihin näkee selvästi, että
ferrarin siivessä olisi tilaa vielä yhdelle lisä profiilille....
Kyllä ne säännöt sanoo ihan tarkasti, miten leveitä/pitkiä mikäkin elementti saa olla. Nuo sivuläpät on sääntöjen määrääminä nimenomaan venytetty noin neliömäisiksi, se downforcen aiheuttava levy taas on niinikään tasan niin syvä kuin säännöt sallii. Ei siellä ole kenelläkään sen enempää tilaa yhtään millekään.

Mutta asiaan vaikuttaa varmasti se, että ferrarilla on tuo lisä siipi varsinaisen siiven päällä.
Lisäsiipi? En kyllä löytäny sellasta tuosta kuvasta. Ja sääntöjen mukaan takasiivessä saa olla vain yksi kerros, ei monia, kuten vielä 2003 oli.

Ghost_Glove sanoi:
Miksi olisivat?!! :eek!:
Isompi siipihän lisää ilman vastusta ja sitä kautta vie vauhtia... :wink:
Eiköhän ne ole kaikilla juuri niin isoja kuin auto/rata vaatii. Esim. ferrarin valtakausinahan kaikki puhuivat siitä, että ferrarilla mekaaninen pito on ihan mieletön eli pystyivät ajamaan pienemmillä siivillä kuin muut...
Pienemmät siivet == siiven kaltevuuskulma on pienempi == lähempänä vaakasuoraa tasoa

Ei tuolla lausahduksella fyysistä kokoa tarkoiteta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
verge sanoi:
Kyllä ne säännöt sanoo ihan tarkasti, miten leveitä/pitkiä mikäkin elementti saa olla. Nuo sivuläpät on sääntöjen määrääminä nimenomaan venytetty noin neliömäisiksi, se downforcen aiheuttava levy taas on niinikään tasan niin syvä kuin säännöt sallii. Ei siellä ole kenelläkään sen enempää tilaa yhtään millekään.
Väitätkö siis, että ferrarin etusiiven päätylevyt ovat noin kolmanneksen pitämmät kuin mäkkärin? Sillä ferrarin etusiiven päätylevyissä on vielä tilaa yhdelle siipiprofiilille toisin kuin mäkkärin päätylevyissä joihin on jo kiinnitetty alusta loppuun asti kolme siipiprofiilia.

verge sanoi:
Lisäsiipi? En kyllä löytäny sellasta tuosta kuvasta. Ja sääntöjen mukaan takasiivessä saa olla vain yksi kerros, ei monia, kuten vielä 2003 oli.
:D olikohan nyt kyse ferrarin ja mäkkärin etu- vai takasiivistä? Vastaus: etusiivistä. Ja minusta ferrarin etusiiven "päällä" on tuo paljon kohuakin aiheuttanut "ylimääräinen" profiili... Jota tässä yhteydessä kutsuin lisäsiiveksi koska se ei ole perinteisen etusiiven osa...

verge sanoi:
Pienemmät siivet == siiven kaltevuuskulma on pienempi == lähempänä vaakasuoraa tasoa

Ei tuolla lausahduksella fyysistä kokoa tarkoiteta.
Totta tuokin, mutta kyllä sitä fyysistä kokoakin minusta muutetaan...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lueskelin männä viikolla alkuvuoden VM:ää ja siinä oli juttua tän kauden autoista.
Siinä vasta tajusin, että totta tosiaan renun takasiipihän (se taivutettu versio) on taivutettu toisin päin kuin muilla...
Tässä tän viikon testeistä vertailu mäkkäriin:


Tuolla mäkkärin käyttämällä yleisemmällä tavallahan vähennetään ilmanvastusta sieltä missä downforcea syntyisi joka tapauksessa vähiten siivessä. Siiven päätylevyjen aiheuttamat pyörteilyt vähentävät siiven tehokkuutta kiinnityspisteissään... Taas tällä renun tyylillä ilmanvastusta on pienennetty siiven keskeltä johon taas kohdistuvat moottorikatteen aiheuttamat pyörteet...
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Mickey sanoi:
Siitä puheen ollen, muistan joskus kuulleeni juttua (olisko ollu Senna joka sanoi) että joskus F1 autoissa oli niin paljon sivuttaispitoa että mutkissa meisani jalka liukua polkimelta pois... :eek!: Tai sit muistan ihan väärin.. ;)
90-luvun alussa F1-autoissa taidettiin saavuttaa viiden g:n sivuttaiskiihtyvyyksiä, kun nykyään taidetaan jäädä noin neljään g:hen. Sen ajan autoissa oli leveämmät takarenkaat jotka pitivät kunnolla.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Kertokaapa perustellen mitä McLarenin sarvet tekevät. Jotain hienoa varmaan kun laittavat tuonkin verran lisäilmanvastusta muttei downforcea.
Sarvet on toista kautta autossa jo, eli ovat vakuuttuneita niiden tehosta. Monzassa niitä ei kuitenkaan nähdä..?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
Kertokaapa perustellen mitä McLarenin sarvet tekevät. Jotain hienoa varmaan kun laittavat tuonkin verran lisäilmanvastusta muttei downforcea.
Sarvet on toista kautta autossa jo, eli ovat vakuuttuneita niiden tehosta. Monzassa niitä ei kuitenkaan nähdä..?
Itsehän en aiheesta mitään tiedä, mutta muistelisin väitetyn niiden vähentävän pyörteilyä ja täten parantavan takasiiven toimintaa. Monzassa niitä ei tosiaan ainakaan viime vuonna ollut.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ilmeisesti aiheuttavat jokseenkin samanlaisia asioita kuin ferrarin aikoinaan käyttöön ottama pikkusiipi moottorin ilmanottoaukon taakse, jollainen nykysellään taitaa löytyä kaikilta muilta paitsi mäkkäriltä...

Tuo siipi ratkasu ainakin rauhoittaa ja ohjaa ilmavirtoja paremmin takasiivelle sopivaksi... Luulisin, että jotain vastaavaa täytyy mäkkärin pirun sarvienkin aiheuttaa... Tuollaisia vastaavia pystysuoria tai lähes pystysuoria siiven kärkiä, kuten noissa pirunsarvissakin on, on käytetty lentokoneiden siipien päissä jo pitemmän aikaa. Ja lentokoneissa ne muistaakseni vähentävät pyörteilyä...

Itse on lähinnä yllättynyt siitä, ettei kukaan vielä ole yrittänyt radalla kopioida noita sarvia. Saa nähdä miltä ens vuoden ferrari näyttää kun tombazis toi tietonsa mäkkäriltä... :cool:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Bobakki sanoi:
Itsehän en aiheesta mitään tiedä, mutta muistelisin väitetyn niiden vähentävän pyörteilyä ja täten parantavan takasiiven toimintaa. Monzassa niitä ei tosiaan ainakaan viime vuonna ollut.
No näinhän olen itsekin päätellyt, mutta sarvet on melko korkealla auton muuhun koriin nähden jotta niistä aiheutuvia pyörteitä/virtauksia sarvet oikaisisivat. Ellei niiden tarkoitus ole "siivota" edelläajavan jättämiä virtoja.. :dunno:
Ghost_Glove sanoi:
Itse on lähinnä yllättynyt siitä, ettei kukaan vielä ole yrittänyt radalla kopioida noita sarvia. Saa nähdä miltä ens vuoden ferrari näyttää kun tombazis toi tietonsa mäkkäriltä... :cool:
Sama juttu kuin muissakin aerohärpäkkeissä, ne muodostavat kokonaisuuden. Toisen tiimin "palapeliin" tuo pala ei sovi (tai tuota lisäarvoa). Erilaisia kölejäkin tulee ja menee, yksi on "paras" Mcille ja toinen on "paras" Rellulle. Olispa rattoisaa päästää tenttaamaan jotain aerodynamiikkasetää.. Ja olla huuli pyöreenä kun kaavaa ja yhtälöä tulee :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
No näinhän olen itsekin päätellyt, mutta sarvet on melko korkealla auton muuhun koriin nähden jotta niistä aiheutuvia pyörteitä/virtauksia sarvet oikaisisivat. Ellei niiden tarkoitus ole "siivota" edelläajavan jättämiä virtoja.. :dunno:
Vielä korkeammalla on tuo "perinteisempi" suora siipi moottorikatteen päällä josta mainitsinkin jo. Ja se ainakin rauhoittaa/ohjaa jotain ilmavirtoja takasiivelle...

Sikäli mikäli jotain ilmavirroista tiedän, niin kyllähän etusiiven virtaukset voivat aika korkeallekin "lähteä" ja ponttoonien etureunatkin varmaan nostavat pyörteitä jonkin verran itseään ylemmäks.
 
Ylös