2007 renkaat

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Nykyäänhän joutuu käyttämään kahta eri seosta kisassa (ihan älytön sääntö). Ja tietenkin ollaan haluttu katsojien kiinnostuksen lisäämiseksi, jotenkin viestittää katsojalle, että kumpikohan seos siellä on alla (tosi jännää).

Uskomatonta, mutta tottakai totta, viestittäminen ei onnistunut pienen täplän kertoessa seoksesta, sillä pyörän pyöriessä, täplä hukkui (no älä).

Mutta nyt onrengasvalmistaja keksinyt uuden ja huomattavasti paremman keinon merkitä rengas. "Formula ykkösten rengastoimittaja Bridgestone on kehittänyt uudenlaisen, näkyvämmän tavan eri rengasseosten merkitsemiseksi.".

Tämä on aivan mahtavaa. Rengasvalmistaja on KEHITTÄNYT uudenlaisen tavan merkitä rengas. Itsellä ja varmaan monella muullakin olisi ollut heti parempia ideoita merkintöjen suhteen, mitä se eka. Vanhoissa paloautoissahan oli vanteet merkitty valkoisin maalein.

Koko tuo seos sääntö ja sit vielä toi merkkaussähläys on ihmeellisen älytöntä Formula ykkösiin. Siellähän pitäisi olla huippuinssit ja glamour samassa paketissa, heh.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
L4z! sanoi:
Nykyäänhän joutuu käyttämään kahta eri seosta kisassa (ihan älytön sääntö).
Ei ollenkaan älytön. Tämähän on itse asiassa hyvinkin mielenkiintoinen lisäaspekti kisataktikointiin. Kunhan Bridgestone vain toimittaisi riittävän erilaisia seoksia, jotta niillä olisi todellista ja ennenkaikkea havaittavaa merkitystä kierrosaikoihin.

Merkinnän kanssa sähläys on kyllä minustakin surkuhupaisaa ottaen huomioon, että tätä asiaa on mietitty vähintään pari kuukautta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
L4z! sanoi:
Tämä on aivan mahtavaa. Rengasvalmistaja on KEHITTÄNYT uudenlaisen tavan merkitä rengas. Itsellä ja varmaan monella muullakin olisi ollut heti parempia ideoita merkintöjen suhteen, mitä se eka. Vanhoissa paloautoissahan oli vanteet merkitty valkoisin maalein.

Joo siis mä voin ihan rehellisesti sanoa, että multa meinaa lähteä järki ton renkaanmerkkaussekoilun takia!!! Siis miten voi mitenkään olla mahdollista, että Formula 1:ssä, siis Formula 1:ssä, jotkut tosissaan voivat kuvitella pienen valkoisen pilkun renkaan kyljessä näkyvän kun autot ajavat täydellä vauhdilla ympäri rataa?!? MITEN JOKU VOI OLLA NIIN JUMALATTOMAN TYHMÄ?!? Mä en oikeasti pysty ymmärtämään! Sitten perusteluna tuolle renkaan kylkien maalaamiselle oli se, että valmistajat pelkäävät sponsoreiden väriharmonian rikkoontuvan. Siis haloo? Kuka sanoi, että sen renkaan pitäisi olla vihreä tai punainen tms. Eiköhän kaikkien tallien autoissa ole edes hieman valkoista? Olen vähän skeptinen tuon uusimmankin ratkaisun (valkoinen ura) suhteen koska sinne kerääntyy varmasti likaa sun muuta ja luonnollisesti rengas myös kuluu, joten sen valkoisen urankin näkyminen voi olla vähän niin ja näin. Noh, ehkä ne "fiksut" ovat sen verran asiaa testeissä seuranneet, että tietävät mitä tekevät (yeah, right).

Toisaalta ei tämä ole ensimmäinen kerta kun on todistettu, miten F1:stenkin parissa työskentelee TÄYSIÄ LAHOPÄITÄ. Miten se on mahdollista, sitä en ymmärrä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse luulen että tuo merkintäsotku oli juuri sitä Bridgestonen väriharmonian tuhoutumispelon tulosta.

Omasta mielestäni yksinkertaisin tapa olisi merkitä Brisukan tekstit punaisina esim. pehmeälle seokselle ja normaali valkoisena kovemmalle seokselle.. Varmasti erottuisi. Eikä rengasmerkki mitenkään epäselväksi jäisi ja kuka niitä ***un tekstejä yli 300km/h nopeuksissa erottaa pyörivästä renkaasta :mad_old:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Revolt sanoi:
Sitten perusteluna tuolle renkaan kylkien maalaamiselle oli se, että valmistajat pelkäävät sponsoreiden väriharmonian rikkoontuvan.
Onko jossain kerrottu näin? Itse olen lukenut vain Bridgestonen valitelleen sitä, että koska samaa seosta voidaan käyttää pehmeämpänä tai kovempana seoksena kisasta riippuen, merkintä aiheuttaa lisäkustannuksia.
Olen vähän skeptinen tuon uusimmankin ratkaisun (valkoinen ura) suhteen koska sinne kerääntyy varmasti likaa sun muuta ja luonnollisesti rengas myös kuluu, joten sen valkoisen urankin näkyminen voi olla vähän niin ja näin.
Mielestäni sen ei tarvitsekaan välttämättä näkyä koko stintin ajan. Kun kuljettajan käyttämä seos on kerran huomattu, se on tiedossa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nimenomaan.... on periaatteessa aivan se ja sama pysyykö merkintä renkaassa pari kierrosta vai koko stintin. Tärkeintä on erottaa seokset varikolla ja kierros pari sen jälkeen eli sinä aikana kun ohjaaja setä ehkä löytää auton ruutuun. Tämän jälkeen jokaisen muistin pitäs sen verran venyä, että muistaa alle laitetun seoksen. Jos ei veny niin sit pieni muistijumppa on varmasti ihan hyvästä. :wink:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ghost_Glove sanoi:
Nimenomaan.... on periaatteessa aivan se ja sama pysyykö merkintä renkaassa pari kierrosta vai koko stintin. Tärkeintä on erottaa seokset varikolla ja kierros pari sen jälkeen eli sinä aikana kun ohjaaja setä ehkä löytää auton ruutuun. Tämän jälkeen jokaisen muistin pitäs sen verran venyä, että muistaa alle laitetun seoksen. Jos ei veny niin sit pieni muistijumppa on varmasti ihan hyvästä. :wink:
Riippuu vähän miten seuraa... jos seuraa vain Kimin ja Lonson kumeja niin kyllähän siihen muisti riittää, mutta entäpä jos haluaa tietää kaikkien käyttämät seokset? Muisteleppa siinä sitten..

Ihan naurettavaa pelleilyä koko touhu. Formulat, jonka pitäisi olla teknisesti maailman huippua niin sitten yksien renkaiden merkintä tuottaa näin paljon ongelmia :nope:
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Kyllä niitä renkaita Nokiallakin maalataan joten ei luulis olevan omistajalle Bridgestonelle mahdoton tehtävä. Ongelma ei ole siis toteutus vaan siitä päättäminen, ts. byrokratia kusee.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Hei, renkaiden merkkaaminen on kovaa hommaa ja vaatii suunnittelua. FIA:kin just ennen kauden alkua yhtäkkiä päättää, että pitää ne sittenkin jotenkin merkata. Ja eri rengasseokset pitää vielä merkata jollain radoilla ja jollain radoilla ei, sen mukaan mitkä seokset ovat tarjolla.

Bridgestonen äijät raatavat pari päivää putkeen, jotta valkoiset urat saadaan kaikkiin renkaisiin. Mikäli suuri ja mahtava FIA hyväksyy uuden merkinnän.

Sliksien unohtamista 2008 perustellaan varmaan sillä, että slikseissä ei ole uria joten valkoisen uran tekeminen olisi mahdotonta. Ja onhan nyt jo aivan liian myöhäistä renkaiden merkkaamistapaa enää muuttaa kautta 2008 varten. Voin jo kuvitella kuinka Max Mosley perustelee asian näin ja myöhemmin F1 Racing -lehden kolumnissaan valittaa, kun kukaan ei taaskaan ymmärrä mistään mitään...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ghost_Glove sanoi:
Nimenomaan.... on periaatteessa aivan se ja sama pysyykö merkintä renkaassa pari kierrosta vai koko stintin. Tärkeintä on erottaa seokset varikolla ja kierros pari sen jälkeen eli sinä aikana kun ohjaaja setä ehkä löytää auton ruutuun. Tämän jälkeen jokaisen muistin pitäs sen verran venyä, että muistaa alle laitetun seoksen. Jos ei veny niin sit pieni muistijumppa on varmasti ihan hyvästä. :wink:
Hei kaikki ei ole mitään F1-nörttejä, jotka katsoo kisaa nenä kiinni ruudussa alusta loppuun ja muistaa, mitkä renkaat kellekin kuskille varikolla laitettiin... Onko se sunlaisilta sitten jotenkin pois, mikäli sen seoksen näkisi jatkuvasti?!? Ai niin, tajusinkin jo: silloin ei voi briljeerata omalla nippelitiedolla ja supermuistilla ;) Tähän kohtaan voisi Conan O'Brien esittää nörtti-imitaationsa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Revolt sanoi:
Hei kaikki ei ole mitään F1-nörttejä, jotka katsoo kisaa nenä kiinni ruudussa alusta loppuun ja muistaa, mitkä renkaat kellekin kuskille varikolla laitettiin...
Jos se muistaminen ei ole niin tärkeää, niin ei kai se seoskaan sitten ole niin tärkeää? Itselleen tärkeät asiat ihminen yleensä muistaa.
Onko se sunlaisilta sitten jotenkin pois, mikäli sen seoksen näkisi jatkuvasti?!?
Tästä ei ole kyse, vaan siitä, että voi tuijottaa muuallekin kuin omaan napaan ja olla hieman ymmärtäväisempi niiden suhteen jotka tätä sirkusta meidän iloksemme pyörittävät. Olen varsin kyllästynyt siihen, että kaikki tuntuu joidenkin mielestä olevan enemmän tai vähemmän v*turallaan, eikä missään nähdä koskaan mitään hyvää.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Valkoinen ura helpottaa siis ehkä myös renkaiden kulumisen seuraamista, nähdään paremmin millä talleilla sulaa renkaat heti alle. Kaksi kärpästä samalla iskulla, suorastaan nerokasta.

Revolt sanoi:
Onko se sunlaisilta sitten jotenkin pois, mikäli sen seoksen näkisi jatkuvasti?!?
Paremmat rengasmerkinnät vaativat lisää pohdintaa, lisää työtä eli mitä ilmeisimmin lisää rahaa. Lisää rahaa F1-sirkus saa helposti nostamalla tv-oikeuksien hintoja. Luulenpa että jo pelkästään parempien rengasmerkintöjen takia Maikkarin olisi ihan pakko nostaa paketin hinta 20 euroon kuussa (muuallakin kuin satelliitissa) ja lisäksi laittaa mainoskatkot myös keskelle kisaa. Usko pois, on meidän kaikkien etu, että rengasmerkinnät ovat mahdollisimman halpoja ja surkeita...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Revolt sanoi:
Hei kaikki ei ole mitään F1-nörttejä, jotka katsoo kisaa nenä kiinni ruudussa alusta loppuun ja muistaa, mitkä renkaat kellekin kuskille varikolla laitettiin... Onko se sunlaisilta sitten jotenkin pois, mikäli sen seoksen näkisi jatkuvasti?!? Ai niin, tajusinkin jo: silloin ei voi briljeerata omalla nippelitiedolla ja supermuistilla ;) Tähän kohtaan voisi Conan O'Brien esittää nörtti-imitaationsa...
No niin no taas... :jaska: Tuotahan minä tarkoitinkin. Mainitsinko jossain ettei merkkaus SAISI pysyä näkyvillä pitempään? Mainitsinko? Voi huh huh taas, kyllä täälä on taso laskenu pahasti...

Sanon nyt vielä, että minusta tuo valkoinen ura on erittäin hyvin näkyvä ja erittäin hyvä tapa merkata renkaat austraalian kisaan verrattuna. Ja jos sitä kisaa ei nyt tuu kokonaan seurattua niin sit se on ammattitaitoisten selostajien virka kertoa seoksista tai paremminkin ohjaajan virka hoitaa rengastietoja ruutuun kuten motogp:ssä...

Ja todellakin, olkaa nyt hyvät ihmiset johonkin edes vähän tyytyväisiä. :jaska:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Suomen Huippu sanoi:
Valkoinen ura helpottaa siis ehkä myös renkaiden kulumisen seuraamista, nähdään paremmin millä talleilla sulaa renkaat heti alle. Kaksi kärpästä samalla iskulla, suorastaan nerokasta.
Erittäin hyvä pointti!! :thumbup:
Voidaan katsoa kuinka mäkkärin takarenkaista katoaa urat jo ekassa mutkassa.... :p
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ja ilmeisesti tämä uran maalaaminen on myös syy sille että sliksejä ei voida ottaa ensikaudesta alkean käyttöön kun slikseissä ei ole uraa mitä maalata!! :jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ghost_Glove sanoi:
Mainitsinko jossain ettei merkkaus SAISI pysyä näkyvillä pitempään? Mainitsinko?
Kun nyt kerran olet sitä pilkkua viilaamassa niin viilaa vielä sen verran, että tarkistat, väitinkö minä sinun sanoneen jotain? Niin, en väittänyt ;) Että en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla tason laskemisella...

Mitä tuohon renkaan kulumisen seuraamiseen valkoisen raidan perusteella tulee, ei se oikein toimi. Raita on siellä uran pohjalla, jolloin se alkaa katoamaan vasta kun rengas on jo lähes täysin sliksi ja sitä nyt ei kovin usein tapahdu kun renkaita vaihdetaan sen verran tiuhaan. Ja maalipinta on niin ohut, että se katoaa siitä sitten yks kaks kokonaan pois eikä renkaan kulumisesta voi siten sen raidan perusteella sanoa muuta kuin, että OK tai vitun kulunut. Välimuotoja ei ole. Tosi hyödyllistä, ihan kuin sitä ei näkisi muutenkin...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Revolt sanoi:
Mitä tuohon renkaan kulumisen seuraamiseen valkoisen raidan perusteella tulee, ei se oikein toimi. Raita on siellä uran pohjalla, jolloin se alkaa katoamaan vasta kun rengas on jo lähes täysin sliksi ja sitä nyt ei kovin usein tapahdu kun renkaita vaihdetaan sen verran tiuhaan. Ja maalipinta on niin ohut, että se katoaa siitä sitten yks kaks kokonaan pois eikä renkaan kulumisesta voi siten sen raidan perusteella sanoa muuta kuin, että OK tai vitun kulunut. Välimuotoja ei ole. Tosi hyödyllistä, ihan kuin sitä ei näkisi muutenkin...
No kulumisen seuraaminen ei tainnut olla tärkein juttu, mutta Saarihan sitä ei näe että onko rengas kulunut vai ei ilman tota rantua. enkä tiiä näkeekö tuonkaan avulla.. Puupää selostaja.. :yuck:

markot sanoi:
Ja ilmeisesti tämä uran maalaaminen on myös syy sille että sliksejä ei voida ottaa ensikaudesta alkean käyttöön kun slikseissä ei ole uraa mitä maalata!! :jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
No, itse en ole kyllä sliksien kannalla. nehän tuo pitoa lisää, mitä vastaan FIA tekee kaikkensa (mm. etusiiven nosto)..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
No, itse en ole kyllä sliksien kannalla. nehän tuo pitoa lisää, mitä vastaan FIA tekee kaikkensa (mm. etusiiven nosto)..
Ei vaan FIAn piti siirtää painopistettä aerodynaamisesta pidosta mekaaniseen, jossa nuo slicksit olisivat auttaneet. Mutta kun aeropitoa ei vähennetty (lisää), niin mekaanistakaan ei lisätty.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Itse en pysty ymmärtämään miksei sitä Bridgestone tekstiä voida laittaa toiseen seokseen valkoisella ja toiseen punaisella. Sekottuuko se firman väripolitiikka siinä niin pahasti. Tuo "valkoinen ura"-idea on naurettava. Se paljastaa ehkä hyvin renkaan kulumisen mutta se näyttää typerältä renkaassa. Ihme kun eivät kaikkia uria maalanneet.
 
Ylös