2008 Australian GP - 14.-16.3.2008 - Ennakko

Rednef

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
103
Kauden ohjelma:

16.3 - Melbourne, Australia
23.3 - Sepang, Malesia
6.4 - Sakhir, Bahrain
27.4 - Barcelona, Espanja
11.5 - Istanbul Park, Turkki
25.5 - Monte Carlo, Monaco
8.6 - Montreal, Kanada
22.6 - Magny-Cours, Ranska
6.7 - Silverstone, Iso-Britannia
20.7 - Hockenheim, Saksa
3.8 - Hungaroring, Unkari
24.8 - Valencia, Eurooppa (uusi)
7.9 - Spa-Francorchamps, Belgia
14.9 - Monza, Italia
28.9 - Singapore (yökisa) (uusi)
12.10 - Fuji, Japani
19.10 - Shanghai, Kiina
2.11 - Interlagos, Brasilia



Melbourne Grand Prix Circuit

Radan pituus: 5,303 km
Kisan pituus: 58 kierrosta, 307,574 km

Kuskit ja tallit:

Ferrari:
1. Kimi Räikkönen
2. Felipe Massa

BMW:
3. Nick Heidfeld
4. Robert Kubica

Renault:
5. Fernando Alonso
6. Nelson Piquet Jr.

Williams:
7. Nico Rosberg
8. Kazuki Nakajima

Red Bull Racing:
9. David Coulthard
10. Mark Webber

Toyota:
11. Jarno Trulli
12. Timo Glock

Toro Rosso:
14. Sebastian Vettel
15. Sebastien Bourdais

Honda:
16. Rubens Barrichello
17. Jenson Button

Super Aguri:
18. Takuma Sato
19. Anthony Davidson

Force India:
20. Adrian Sutil
21. Giancarlo Fisichella

McLaren:
22. Lewis Hamilton
23. Heikki Kovalainen

----------------------------------------------

Sääntömuutoksia kaudelle 2008

Aika-ajo

- Aika-ajo muuttuu edellisestä kaudesta siten, että kolmas eli viimeinen jakso lyhenee 15 minuutista 10 minuuttiin. Lisäksi autoja ei enää tankata aika-ajon ja kisan välillä, vaan kisaan lähdetään sillä polttoainemäärällä, joka autossa on aika-ajon päätyttyä. Kolmas ajojakso ajetaan yleensä raskailla polttoainemäärillä, toisin kuin kaksi ensimmäistä ajojaksoa.

Elektroniikka ja vaihteisto

- F1-autoissa kielletään renkaiden luistonesto kaudesta 2008 lähtien. Edellisen kerran luistonesto oli F1-sarjassa kiellettynä kausilla 1994–2000 ja kauden 2001 ensimmäisissä kilpailuissa. Tuolloin kuljettajien ajotaidon korostamiseksi käyttöönotettu kielto peruttiin valvonnan vaikeuden takia. Kiellolla odotetaan olevan jonkin verran vaikutusta kuljettajien tekemien ajovirheiden ja sitä myötä ohitustilanteiden määrään.
- Kaikissa autoissa käytetään samanlaista standardoitua elektroniikan ohjausjärjestelmää.
- Vaihdelaatikoiden on kestettävä neljä peräkkäistä kilpailuviikonloppua. Aiemmin vaihdelaatikon on saanut vaihtaa vapaasti.

Moottori

- Moottorin on edelliskauden tapaan kestettävä kaksi kilpailuviikonloppua. Uuden säännön mukaan ensimmäisestä moottorin vaihdosta ei anneta rangaistusta. Kaudella 2007 rangaistus annettiin jo ensimmäisestä moottorin vaihdosta.
- Moottoreiden kehitys on edelleen jäädytetty. Kaikki tallit käyttävät 2,4 litraisia V8 -koneita. Kierrosluku on rajoitettu 19 000 kierrokseen minuutissa.

Renkaat

- FIA kumosi aikaisemman päätöksensä siitä, että formula ykkösissä siirryttäisiin sileisiin sliksirenkaisiin. Täten myös kaudella 2008 ajetaan kauden 2007 kaltaisilla urarenkailla. Kussakin kuivan kelin renkaassa täytyy olla neljä uraa, jotka ovat kontaktipinnan kohdalla vähintään 14 millimetrin levyisiä. Renkaat toimittaa kaikille talleille Bridgestone.

Runko

- FIA kumosi myös suunnitelmansa F1-autojen leventämisestä. Ensi kaudella autojen leveys on nykymitoissa, eli 1,8-metrissä.
(Wikipedia)

------------------------------------------------

Australian GP:n lahetysajat Mtv3 kanavilla:

Pe 14.3.2008

MAX Formula 1: vapaat harjoitukset 00:55 - 02:35
MAX Formula 1: vapaat harjoitukset (2. es) 03:15 - 04:55
MAX Formula 1: vapaat harjoitukset 04:55 - 06:35
MAX Formula 1: vapaat harjoitukset (2. es) 06:50 - 08:30
MTV3 F1 Extra 19:30 - 20:00

La 15.3.2008

MAX Formula 1: vapaat harjoitukset 01:55 - 03:05
MAX Formula 1: vapaat harjoitukset (2. es) 03:20 - 04:30
MAX Formula 1: Extra 04:30 - 04:50
MAX Formula 1: aika-ajot 04:50 - 06:20
MAX Formula 1: aika-ajot (2. es) 08:20 - 09:50
MTV3 Formula 1: aika-ajot 09:55 - 10:55
MAX Formula 1: aika-ajot (3. es) 16:35 - 18:05
MTV3 F1 Extra 22:25 - 22:30

Su 16.3.2008

MAX Formula 1: Extra 05:30 - 06:00
MAX Formula 1: Pre Race 06:00 - 06:20
MAX Formula 1: osakilpailu 06:20 - 08:15
MAX Formula 1: Lehdistötilaisuus 08:15 - 08:35
MTV3 Formula 1: osakilpailu 09:55 - 10:55
MTV3 F1 Extra 12:10 - 12:20
MAX Formula 1: osakilpailu (2. es) 16:00 - 17:55
MAX Formula 1: osakilpailu (3. es) 20:00 - 21:55
MTV3 F1 Extra 22:36 - 22:45

-----------------------------------------------

Tallivaihdokset

* Fernando Alonso siirtyi McLarenilta Renault'lle
* Giancarlo Fisichella siirtyi Renault'lta Force Indialle
* Heikki Kovalainen siirtyi Renault'lta McLarenille

Uudet kuljettajat

* Sébastien Bourdais debytoi Toro Rossolla
* Nelson Piquet Jr. debytoi Renault'lla
* Kazuki Nakajima aloittaa ensimmäisen täyden kauden Williamsilla
* Sebastian Vettel aloittaa ensimmäisen täyden kauden Toro Rossolla

Paluun tekevät kuljettajat

* Timo Glock (2004 Jordanilla 4 kilpailua) Toyotalla

Uudet tallit

* Force India (ent. Spyker F1)

Kilpakuljettajan roolista poistuneet kuljettajat

* Christijan Albers
* Vitantonio Liuzzi
* Ralf Schumacher
* Scott Speed lopetti heinäkuussa 2007 Euroopan GP:n jälkeen.
* Alexander Wurz
* Sakon Yamamoto

-----------------------------------------------------

Virallinen rataesittely

Live Timing
-----------------------------------------------------

Tasan viikon päästä alkaa!
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
En edelleenkään voi ymmärtää tuota kierroslukujen rajoittamista. Onko FIA jotenkin perustellut tämän? Typerä sääntö oli varmasti yksi suurimmista syistä siihen miksi ohitukset radalla romahtivat radikaalisesti mennellä kaudella.

Mutta mitä itse kisaviikonloppuun tulee, toivottavasti se on täydellisestä suomalaista moottoriurheilujuhlaa! :thumbup:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Kolme ekaa paikkaa voi mennä seuraavassa järjestyksessä. Kimi, Heikki ja Nico. Muut saavat sitten olla missä järjestyksessä tahansa. :ahem:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Muistetaan vielä että varsinaista vara-autoa ei ole enään käytössä.

Todella mielenkiintoinen viikonloppu tulossa, ei meinaa pöksyissä enään pysyä. :p
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toivottavasti nähdään yllättäviä nousuja ja laskuja. Talvitestien perusteella meno ei olisi viime kaudesta paljoa muuttunut.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
J.Hunt sanoi:
Muistetaan vielä että varsinaista vara-autoa ei ole enään käytössä.
Ai että jos kuski kerran rysäyttää auton hieman huonompaan kuntoon vaikkapa perjantain ekoissa vapaissa, niin viikonloppu on sit siinä? :doubtful: :nope: :thumbfh:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Jason Voorhees sanoi:
Ai että jos kuski kerran rysäyttää auton hieman huonompaan kuntoon vaikkapa perjantain ekoissa vapaissa, niin viikonloppu on sit siinä? :doubtful: :nope: :thumbfh:
"Talleilla ei saa olla valmista vara-autoa mukana kisavarikolla, mutta varaosia saa olla mukana sen verran paljon, että kolmannen auton pystyy tarvittaessa rakentamaan."
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
J.Hunt sanoi:
"Talleilla ei saa olla valmista vara-autoa mukana kisavarikolla, mutta varaosia saa olla mukana sen verran paljon, että kolmannen auton pystyy tarvittaessa rakentamaan."
Ok. Ehdin jo pelätä pahinta...
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
J.Hunt sanoi:
Muistetaan vielä että varsinaista vara-autoa ei ole enään käytössä.

Todella mielenkiintoinen viikonloppu tulossa, ei meinaa pöksyissä enään pysyä. :p
Nyt on pakko olla pilkunviilaja, mutta enään ei ole suomen kieltä. Sana on enää. Kiitos ja anteeksi.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Jason Voorhees sanoi:
Ai että jos kuski kerran rysäyttää auton hieman huonompaan kuntoon vaikkapa perjantain ekoissa vapaissa, niin viikonloppu on sit siinä? :doubtful: :nope: :thumbfh:
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Käsittääkseni kuitenkin varaosia saa olla sen verran, että niistä saa rakennettua uuden auton, mitä sitten mahtaa tarkoittaakaan... Tuossahan olisi pieni ennakoinnin paikka, koota auto jo valmiiksi kaiken varalta:rolleyes:.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Erinomainen alustus toikille Rednefiltä, harvoin jengi viitsii nähdä tallaista vaivaa. :thumbup:

Muutama kysymys leijuu ilmassa ennekuin kisa on ajettu:

- Onko Renault niin huono kuin Alonso antaa ymmärtää?
- Kykeneekö Heikki Hamiltonin vauhtiin?
- Lyökö Sutil Fisin?
- Onko neljässä viimeisessä lähtöruudussa muita kuin Hondan motilla varustettuja autoja?

Niin ja tietysti, kuka onkaan nopein?

Keliä on varmastikin vielä turhan aikaista arvailla. Jos toivoa saa, niin olisi mieluummin koko viikonloppu kuivaa/sadetta, ei mitään pakan (ja selostajat :eek: ) sekoittavia välimuotoja.

:eek!: Eihän tässä malttaisi odottaa millään, mutta kun pakko on, niin minkäs teet.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Joo ei tässä millään malttaisi odottaa. No vieroitusoireet vähän häviää kun pääsee kattelemaan viikonloppuna kaksipyöräisten menoa.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Räikkönen keskeyttää, Massa kruisailee voittoon. Hamilton ylivoimainen kakkonen. Kovalainen ajaa viidenneksi ja selittelee jälkeenpäin syitä kuinka ei mennyt kaikki ihan nappiin ja auto aliohjasi.. Ja suomalaiset itkee. Fisichella puolestaan on Sutilia parempi kuski.

Toivottavasti arvaukset menee pieleen, mutta suomalaisilla on tapana jakaa palkintoja omilleen ennen kisoja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hauki sanoi:
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Käsittääkseni kuitenkin varaosia saa olla sen verran, että niistä saa rakennettua uuden auton, mitä sitten mahtaa tarkoittaakaan... Tuossahan olisi pieni ennakoinnin paikka, koota auto jo valmiiksi kaiken varalta:rolleyes:.
Olisi varmaan joo, jos sitä ei olisi nimenomaan kielletty. Eli kolmas auto ei saa olla valmiina varikolla, vaan sen tulee olla osissa niin pitkään kun sitä ei tarvita. Sääntömuutoksen ansiosta tallit ottavat nyt kilpailuihin mukaansa yhden rungon aiempaa vähemmän, mikä pienentää kustannuksia.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
ilkkahy sanoi:
Toivottavasti arvaukset menee pieleen, mutta suomalaisilla on tapana jakaa palkintoja omilleen ennen kisoja.
Ja muuallahan tällainen ei ole tapana?
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Aika-ajot;

-Ferrarit ja Mäkit eturivissä.Kimi 1.,Hämis 2.,Kovalainen 3.,Massa 4.

-Kisa;Kimi voittaa,Hamilton kämmää autonsa keskeytyskuntoon,massa ulkoilee muutamaan otteeseen radalta.Heikki yllättää&Rosberg.

Tulokset kisassa;

1.Kimi
2.Heikki
3.Rosberg.
4.Kubica
5.Alonso


Heh...aika utopistinen arvio.Mutta hämis&massa tulevat tekemään virheitä Melbournessa,kutina on sellainen.:tongue: :rolleyes:
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Bobakki sanoi:
Olisi varmaan joo, jos sitä ei olisi nimenomaan kielletty. Eli kolmas auto ei saa olla valmiina varikolla, vaan sen tulee olla osissa niin pitkään kun sitä ei tarvita. Sääntömuutoksen ansiosta tallit ottavat nyt kilpailuihin mukaansa yhden rungon aiempaa vähemmän, mikä pienentää kustannuksia.
Ainahan pikku jekuttaminen kuuluu asiaan, kunhan ei jää kiinni... Vaikka veikkaan kyllä että viime vuoden tapahtumat nostaa kynnystä koittaa mennä siitä missä aita on matalin :rolleyes:. Mutta ihmettelinkin miksi tuollainen sääntö tuli, kun en muistanut ainakaan viime vuodelta mitään sellaista "vara-autoepisodia", mikä olisi voinut aiheuttaa tuon muutoksen. Mutta kulukarsinnasta olikin tuossa kysymys, selvisihän sitten sekin :ahem:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Hauki sanoi:
Ainahan pikku jekuttaminen kuuluu asiaan, kunhan ei jää kiinni... Vaikka veikkaan kyllä että viime vuoden tapahtumat nostaa kynnystä koittaa mennä siitä missä aita on matalin :rolleyes:.
Auton salakuljettaminen varikolle lienee jo kohtalaisen iso jekuttaminen. Lienee systeemit talleilla sillä mallilla, että kun vara-autoa tarvitaan, se kootaan harjoitellun kaavan mukaisesti hetkessä toiminta valmiiksi ns. "osista".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuskin mitään salakuljettamista tapahtuu, mutta sikäli kun FIA on tehnyt normaalia työtä säännön laatimisessa, tullaan sen rajoja varmasti kokeilemaan. Tarkoitan siis sitä, kuinka paljon autosta voi olla koottuna ilman, että asiaan puututaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Josko itse asiasta vielä kirjoittaisi.

Melbourne on yleensä ollut Ferrarin temmellyskenttä vähän samoin kuin Monaco McLarenin. Vähän häkeltynyt pitää olla, jos punaiset autot eivät ole suhteellisen selvästi hopeanuolten edellä tällä näyttämöllä. Rata poikkeaa tavallisesta F1-baanasta sen verran paljon, että todelliset voimasuhteet voivat poiketa Australiassa nähdystä merkittävästikin. Odotan näiden kahden kuitenkin muodostavan kärkikaksikon jopa seitsemän tallia käsittävän tasaisen keskiryhmän edellä. Kakkosryhmään povatuista talleista odotan Rosbergin kykenevän haastamaan kärkitallien kuskeja, minkä lisäksi uskon Alonson olevan vahvoilla.

Mahdollisten yllättäjien kohdalla suuntaisin katseeni vanhan rungon kehitysversiota käyttävään Toro Rossoon - siinä missä monilla muilla on uuden kaluston kanssa vielä opeteltavaa, pitäisi italialais-englantilais-itävaltalaistallin olla hyvin selvillä autonsa toiminnasta vähän erikoisemmallakin baanalla. Jos löisin vetoa, pitäisin Sebastian Vettelin sisältäviä vaihtoehtoja jossain supertripla-tyyppisissä veikkailuissa kokeilemisen arvoisina ison kertoimen toivossa. Lisäksi Mark Webber on yleensä ollut kotikisassaan vahvoilla niin kauan kuin kaikki on toiminut.

Uusiin elektroniikkasääntöihin sopeutumisesta pitäisi saada suhteellisen hyvä kuva, sillä rata on jarrutusten suhteen vaativimpien joukossa. Lisäksi kolme keskenään varsin samanlaista shikaania (tiukka oikea - loiva, aukeneva vasen) ovat niitä harvoja mutkia, joissa kaasunhallinnalla on kiihdytyksissä todella merkitystä, mitä radalla oleva lika korostaa.

Sää on Melbournessa ollut yleensä kuiva, joskin 2005 Fisico pääsi ensi kertaa keskikorokkeelle aika-ajon sateen suuresti avustamana. Jossain määrin toivottavaa sade kuitenkin olisi, normaalisti sujuessaan Melbournessa ajetut kisat ovat nimittäin olleet tylsähköjä ohitusmahdollisuuksien ollessa vähäiset. Toinen vaihtoehto olisivat ulosajot; yksi turva-autojakso aiheuttaa helposti kierteen rengaslämpöjen tippuessa, kuten 2006 nähtiin. Kolareiden suhteen uskoisin kokemattomien toisen polven ratinkääntäjien, Nelsinho Piquetin ja Kazuki Nakajiman, olevan altteimpia törmäyksille. Molemmat tunnetaan varsin räväköinä kuljettajina, eikä olisi yllätys, vaikka into yhdistettynä keltanokkaisuuteen johtaisikin virhearviointeihin.

Talleista oma mielenkiintoni kohdistuu Toro Rosson lisäksi Hondan uudistuksiin sekä yleensä pessimistisen Trullin suitsuttamaan Toyotaan. Ross Brawnin mukaan Hondan esittelyversion aerodynamiikkaa ei testattu kokonaisuutena tuulitunnelissa kertaakaan, joten noin periaatteessa mahdollisuus suureenkin parannukseen on olemassa. Toyotalla taas väitettiin viimeisessä testissä tapahtuneen suurenkin läpimurron. Oikeiden säätöjen löytyminen on kuitenkin ollut kuskien mukaan hankalaa, joten en usko tallin pärjäävän ainakaan vielä Australiassa.

Suomalaisten seuraamisesta kicksinsä saaville loppuun finskiveikkaus. Räikkösen kohdalla kaikki muu paitsi voitto on pettymys. Kovalaisen kohdalla taas en odota avauskisalta suuria - Heikki ei viime vuonna menestynyt järin hyvin kalenterin erikoisemmissa kisoissa (Montreal suurena poikkeuksena) ja pahaa pelkään, että tänäkään vuonna ei Melbournesta ole tuomisina mitään järin mahtavaa. Maaliin ja kärkinelikkoon ilman virheitä olisi täysin hyväksyttävä suoritus.

Yhteenveto

Bobbiksen suosikit

Kärkitallit:
Räikkönen
Massa

Keskiryhmä:
Rosberg
Alonso

Mustat hevoset
Vettel
Webber

Muita mielenkiinnon kohteita
Toyota
Hondan mullistava aerodynamiikkapaketti
Piquet ja Nakajima

Lentävät suomalaiset
Kimi - vain voitto kelpaa
Heikki - toiveissa virheetön aloitus
 
Viimeksi muokattu:
Ylös