2010-luvun turbokauden toinen näytös - uudet (aero)säännöt kaudelle 2017

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Ensimmäisen kisan perusteella uudet säännöt ovat osoittautuivat kilpailullisesti pannukakuksi. Edellä ajavan seuraaminen on entistä vaikeampaa ja ohituksia ei juurikaan nähty. Toki pientä toivoa tuo vielä radat, joissa on perinteisesti ollut helpompi ohittaa. Kiinan kilpailu parin viikon päästä antaa osviittaa siitä, mitä tuleman pitää. Jos silloinkin kärkiporukka ajaa junassa maaliin, voi loppukaudesta katsoa pelkästään lähdön ja tulokset. Myös uudet renkaat minimaalisella rengaskulumalla ovat kyseenalaiset. Vieläkin muistelen kaiholla vuosia 2012 ja 2013, kun rengaskuluma oli reipasta ja tämä teki yllätyksellisyyttä kisoihin. Nopeat autot ja "täysillä" ajaminen ei paljon lohduta, jos kisassa ei tapahdu mitään. Mieluummin katselen vähän hitaampaa menoa, jos ohituksia, ulosajoja ja meininkiä riittää.

Toki ulkonäöllisesti uudet autot ovat hienompia, mutta kun Webber kehui uusia autoja "pedoiksi" palkintokorokkeella, tuntui se kaksinaamaiselta ongelmien lakaisemiselta maton alle. Kaikki olivat juuri todistaneet kisaa, jossa ei ollut kilpailua nimeksikään (jos nyt rajan ympäriajamista toisen perässä ei siksi lasketa). Positiivista toki on se, että nyt kahden kärkitallin ero on kaventunut viimevuosista. Toki kääntöpuolena vain 6 kuljettajaa mahtui samalle kierrokselle.

Noh toivotaan, että Kimi ja Valtteri saisivat autonsa vautiin niin voisi edes fiilistellä sillä, että jonon kärjessä ajaa suomalainen.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Tää oli vähän odotettavissa. Toki Albert parkin radalla on muutenki suhteellisen vaikea ohittaa, mutta saatiin vahvistus sille että on vaikea päästä edes alle sekunni päähän.
Itse tykkään uusista renkaista ja leveemmistä autoista sinällään, mutta tuo aero on liian monimutkainen ja herkkä, ja se osuus pidon määrästä on vain kasvanut tälle vuodelle. Jos oisin saanut päättää tän vuoden säännöistä niin olisin aerodynamiikan osalta mennyt täysin päinvastaiseen suuntaan, mutta helppohanse on huudella täältä kotikatsomosta.
F1:sten ongelma kaikessa päättämisessä on mun mielestä se että tiimit ovat kasvaneet liian suuriksi, ja säännöistä päätättäessä kaikki ajaa vain omaa etua.
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Hieman ohi aiheen:

FOM muutti täksi kaudeksi mikrofonin paikkaa autossa. Sijainti on ilmeisesti aika lähellä vanhaa kunnon KERS:iä (MGU-K), sillä tämän kauden onboard-videoissa kuuluu kyseisen vekottimen ääni varsin selvästi täyskaasulla ajettaessa (osakaasullahan ei sähköistä lisäpotkua taida mikään talli käyttää). Huomionarvoista on se, että MGU-K jaksaa puskea täydet 160 heppaa koko kierroksen ajan. (Täyskaasulla ajetaan Shanghaissa muistaakseni ~74% kierroksesta.)

Joku näppärämpi kaveri voisi videon ja lukujen perusteella laskea, kuinka paljon Mersu saa suunnilleen täydellä höngällä ajettaessa otettua MGU-H:lla talteen/syötettyä suoraan MGU-K:lle.:wink:

https://www.youtube.com/watch?v=yx6BbFTNyy0

(Video näkyy vain YouTubessa, ei upotettuna, koska FOM.)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Jostain luin että ferrari pystyy käyttää ersiä 50s per kierros. Mersu todennäköiseti samoissa lukemissa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jostain luin että ferrari pystyy käyttää ersiä 50s per kierros. Mersu todennäköiseti samoissa lukemissa.
Eikös ERS ole joskus rajattu 33 s per kierros, vai onko säännöt muuttunu?
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Eikös ERS ole joskus rajattu 33 s per kierros, vai onko säännöt muuttunu?
Akustosta mgu-k:lle (kers) on rajattu tuohon 33s per kierros, sen sijaan mgu-h:ta mgu-k:lle saa suoraan syöttää energiaa niin paljon kun sitä saa kerättyä, näin tuota mgu-k voidaan käyttää enemmän per kierros.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Tota ruutugrafiikkaa kun nyt kisassa Ferrareista näytettiin niin näytti että noin 3/4 energiasta pystyivät käyttämään kierroksella. Varaa vissiin olisi kehittää tuota keräystä siis.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tämän päivän kisa oli kyllä taas oiva esimerkki siitä, miten syvältä nykyautojen aerodynamiikka on kisailemisen kannalta. Nolla ohitusta kisassa ja tuntui olevan välillä työn ja tuskan takana päästä sekunnin sisään edes kierroksella ohitettavista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
DRS.sääntöä pitäisi muuttaa niin että käytön salliva aikaero 2 sekuntiin maalilinjalla ja oikeus käyttää missä kohtaa rataa ja miten paljon haluaa. Pakka pysyisi kasassa ja varikkokäyntien onnistuminen merkitsisi todella paljon loppusijoituksissa.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Tuskin tulee kovin suurta ohitusten juhlaa seuraavassakaan kisassa, kun Barcelona kyseessä. Ohittaminen vielä selvästi vaikeampaa kuin täällä.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Kuka lie keksinyt laittaa Venäjän, Espanijan ja Monacon gp:t peräkkäin... Koko sarja surkeimmat radat ohittamisen kannalta peräkkäin.

Tämän päivän kisa vaan osoitti sen, että radoilla missä ohittaminen on ollut jo ennestään vaikeata, niin niillä radoilla saattaa ne vähäisetkin ohitukset kadota. Sensijaan radoilla, jossa ohittaminen on mahdollista niin niillä tullaan näkemään vähemmän, mutta näyttävämpiä ohituksia kuin parilla edelliskaudella. Vaikka ohittaminen on vaikeutunut niin olen silti näitten uusien sääntöjen kannalla, kun ei eletä täydellisessä maailmassa niin jostain pitää aina tinkiä ja tällä kertaa sääntömuutosten kääntöpuoli on ohittamisen vaikeus.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Kuka lie keksinyt laittaa Venäjän, Espanijan ja Monacon gp:t peräkkäin... Koko sarja surkeimmat radat ohittamisen kannalta peräkkäin.

Tämän päivän kisa vaan osoitti sen, että radoilla missä ohittaminen on ollut jo ennestään vaikeata, niin niillä radoilla saattaa ne vähäisetkin ohitukset kadota. Sensijaan radoilla, jossa ohittaminen on mahdollista niin niillä tullaan näkemään vähemmän, mutta näyttävämpiä ohituksia kuin parilla edelliskaudella. Vaikka ohittaminen on vaikeutunut niin olen silti näitten uusien sääntöjen kannalla, kun ei eletä täydellisessä maailmassa niin jostain pitää aina tinkiä ja tällä kertaa sääntömuutosten kääntöpuoli on ohittamisen vaikeus.
100% samaa mieltä.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Kuka lie keksinyt laittaa Venäjän, Espanijan ja Monacon gp:t peräkkäin... Koko sarja surkeimmat radat ohittamisen kannalta peräkkäin.
Vaikuttaisivatko mahdolliset logistiset haasteet tähän asiaan millään tavalla?
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Vaikka ohittaminen on vaikeutunut niin olen silti näitten uusien sääntöjen kannalla, kun ei eletä täydellisessä maailmassa niin jostain pitää aina tinkiä ja tällä kertaa sääntömuutosten kääntöpuoli on ohittamisen vaikeus.
Mitkä sitten ovat katsojan kannalta ne positiiviset puolet, jotka tuovat uusia katsojia radan varteen ja television ääreen? 0-ohitusta tarkoittaa sitä, että pelkkä aika-ajo riittäisi pisteiden jakoon.

Autot olivat nopeusjärjestyksessä. Ei siellä ollut mitään taisteluja mitä syntyä.
Kerrankin autot olivat nopeusjärjestyksessä, miten näin ei ole käynyt koskaan aiemmin?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9302
Eilisessä kisassa ohitusten vähyys johtui kuitenkin myös siitä, että nopeuserot eivät antaneet edellytyksiä ohituksiin. Turva-auton poistuessa järjestys oli seuraava:

Bottas
Vettel
Räikkönen
Hamilton
Verstappen
Massa
(Ricciardo)
Perez
Ocon
Hülkenberg
Magnussen
Sainz
Kvjat
Stroll
Vandoorne
Ericsson
Wehrlein

Kun tuota järjestystä miettii, niin kuinka moni oli eilisen kisavauhdin suhteen "väärällä" paikalla. Ehkä ainoana voi nostaa Strollin, joka ehkä nopeutensa puolesta kuuluisi Toro Rossojen eteen.

Ricciardo keskeytti, Massa menetti rengasrikkoon kolme paikkaa ja Magnussen kolme paikkaa, kun rangaistus pidensi varikkopysähdystä. Varsinaisesti varikkopysähdyksetkään eivät aiheuttaneet kuin Strollin nousun Torojen väliin.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Montako varsinaista ohitusta radalla Venäjän kisassa oli lähdön jälkeen? Itselle ei jäänyt mieleen yhtään, ei oikeastaan edes varsinaisia yrityksiä. Kierroksella ohittaminenkin oli vaikeaa kun ei päässyt sekuntia lähemmäs ohitettavaa. Myönnän, että seurasin kisaa vähän huonosti kun mitään ei tapahtunut alun jälkeen. Sijoitukset muuttuivat taktiikoidenkin takia erittäin vähän, koska eroja taktiikoissa ei juuri ollut.

Venäjän GP on kyllä renkaiden puolesta ollut erikoinen kilpailu alusta asti. Ei tunnu olevan pitoa eikä renkaiden lämpötilat nouse normaalisti.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Kisassa nähtiin huimat 0-ohitusta avauskierroksen jälkeen.

http://www.suomif1.com/2017/05/uskomaton-juttu-venajan-gpssa-tasan-nolla-ohitusta-fia-tyytyvainen-tilanteeseen/

Uskomaton juttu: Venäjän GP:ssä tasan nolla ohitusta – FIA tyytyväinen tilanteeseen!
02.05.2017 17:16
Venäjän GP:ssä ei nähty yhtäkään ohitusta avauskierroksen jälkeen, mutta silti FIA on ilmoittanut olevansa tyytyväinen tilanteeseen.

Aikaisemmin FIA ilmoitti, että se saattaa hyvinkin tehdä joitain muutoksia ohittamisen helpottamiseksi, jos näkee sen muutaman avauskilpailun jälkeen tarpeelliseksi. Yksi keino olisi ollut pidentää DRS-alueita, joilla ohitusta helpottavan takasiiven saa avata.


Vuosi sitten Venäjällä nähtiin 29 ohitusta, nyt ei yhtään, mutta FIA ei silti puutu asiaan.

– Muotoillaan asia nyt vaikka niin, että ohittaminen on aika hankalaa. Toisen auton takana balanssi katoaa, auto alkaa liukua ja jäät taas jälkeen, sanoi Sebastian Vettel Auto Bildille.

Sotshin voittaja Valtteri Bottas on samaa mieltä.

– Uusilla autoilla ohittaminen on erittäin vaikeaa, koska toisen perässä menettää valtavasti downforcea, Bottas sanoo.

Auto Bildin lähteiden mukaan FIA ilmoitti teknisen työryhmän kokouksessa, että se on täysin tyytyväinen nykytilanteeseen, eikä muutoksia ole tulossa.
edit:
Jaahas, veikkaan, että TS:llä parempaa tietoa:
http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/3496086/Venajalla+vain+yksi+ohitus

Venäjällä vain yksi ohitus

F1 Turun Sanomat 17:27 0
Michele Merlino

Venäjän Grand Prix menee historiaan muutenkin kuin Valtteri Bottaksen ensimmäisen voittona. Kisan nopeilla kierroksilla kirjattiin vain yksi ainoa ohitus.

Ohitukset tämän vuoden kisoissa ovat vähentyneet viime kauden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 64 prosenttia.

Bottas nousi startissa kärkeen kolmosruudusta. Muuten järjestys naulautui sitten sen yhden varikkokäynnin mukaan, minkä kuljettajat tekivät.

Mainos

Ainoa varsinainen ohitus tuli viidennellä kierroksella, kun Sauberin Pascal Wehrlein ohitti tallikaverinsa Marcus Ericssonin kaksikon kamppailtua sen hetken viimeisestä eli 15. sijasta.

Nykyhistoriassa viimeisestä 582 kisasta löytyy vain yksi kerta, kun ohituksia ei tullut lainkaan. Se tapahtui vuoden 2003 Monacon kisassa.

Venäjä menee historiaan kuudentena kisana, missä kirjoihin tuli vain yksi ohitus. Muut ovat Monaco 1998, Unkari 2002, Japanin 2002, San Marino 2006 ja Valencia 2009.

Kauden avauskisassa Australiassa tuli kaksi ohitusta. Kahden ohituksen kisoja on yhteensä yhdeksän.

Tämän ohituspörssiä johtaa Bottas kahdeksalla plusmerkinnällä.
Aiheet MoottoriurheiluF1
 
Viimeksi muokattu:

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Jos vauhtierot ei ole riittävän suuria, niin niitä ohituksia ei tuu, oli rata tai auto lähes mikä tahansa.
Tuo on totta kai todella monen tekijä summa, mutta ainakin yksi syy on tuo Sotshin rata. Mielestäni tuolla radalla ei autojen väliset erot tule riittävän suuriksi kun nuo mutka on kaikki aikalailla yksipuolisesti lyhyitä ysikymppi mutkia. Veikkaan että autojen välille tulisi isommat erot, jos rata olisi vaihtelevampi(enemmän erityyppisiä mutkayhdistelmiä).Nuo pitkiä suoria edeltävät mutkat ovat liian nopeita. Ja muutenkin tuonne tarvittaisiin enemmän hitaita mutkia, jotta seuraaminen edes vähän helpottuisi.
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Barcelona tulee olemaan synkkää seurattavaa, siellä ei ole aiemminkaan tapahtunut mitään, joten ohituksia ei ole odotettavissa tänä vuonna. Ei tosin Monacossakaan, mutta siellä uskoisin sentään kaiteiden kolisevan uusien autojen ansiosta.
 
Ylös