2021 NTT Indycar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Oho, Will Power kaventaa eroa aikalailla. Tosin 1.3 sekuntia on Paloulle vielä turvallinen etäisyys.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
jos Palou jatkaa samanlaista suorittamista tällä kaudella saatetaan nähdä ensimmäistä kertaa vuosiin kun Kaksi Ganassi autoa taistelee mestaruudesta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8429
Sijainti
Helsinki
Kisan top10:



Grosjeanilta erinomainen debyytti. Tuosta on hyvä jatkaa ensi sunnuntaina St.Petersburgissa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Bottasin kolari ja Barberin joukkokolarointi samana viikonloppuna, hyöty tuli sekä halosta että aeroscreenistä aika hyvin ulosmitattua. Aeroscreen on tullut jäädäkseen ja minusta visuaalinen haitta on todella olematon, ei ollut mitenkään kisan seuraamisesta pois. Kun vaan jäähdytys pelaa, korkeampi ohjaamolämpötila pysyy hallinnassa myös keskikesällä.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku

Aeroscreen jälleen osoitti hyödyllisyytensä ensimmäisen kierroksen isossa kolarissa Barberin radalla.
Bottasin kolari ja Barberin joukkokolarointi samana viikonloppuna, hyöty tuli sekä halosta että aeroscreenistä aika hyvin ulosmitattua. Aeroscreen on tullut jäädäkseen ja minusta visuaalinen haitta on todella olematon, ei ollut mitenkään kisan seuraamisesta pois. Kun vaan jäähdytys pelaa, korkeampi ohjaamolämpötila pysyy hallinnassa myös keskikesällä.
Jotenkin tuntuu, että halon ja aeroscreenin esittelyn ja vakiintumisen jälkeen näitä tilanteita on ollut yllättävän paljonkin, missä voidaan arvuutella että se todennäköisesti pelasti kuskin hengen tai esti loukkaantumisen. RHR viime kisassa, Herta ja oliko Veekay viime vuonna jollain lyhyellä ovaalilla, muistaakseni Power oli viime vuonna saada renkaasta päähän, formuloissa nyt viime viikonlopun kolari, Grosjeanin kolari viime kaudella, oliko Alonsolla ja Leclercillä Belgiassa 2018 joku läheltä piti tilanne jne. Todellakin oikeaan aikaan esitelty nämä keksinnöt ja ainakin oma silmä on jo tottunut. Eipä nämä mitään 1990-luvun Reynardeja tai Häkkisen ajan Mäkkejä ole, mutta turvallisuus on osa moottoriurheilun evoluutiota eikä ainakaan mua ole lajien vaarallisuus sinällään kiehtonut ikinä ennen näiden ohjaamosuojusten käyttöönottoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Jotenkin tuntuu, että halon ja aeroscreenin esittelyn ja vakiintumisen jälkeen näitä tilanteita on ollut yllättävän paljonkin, missä voidaan arvuutella että se todennäköisesti pelasti kuskin hengen tai esti loukkaantumisen.
Liekö tuossa sama efekti kuin NHL:ssä; kypärättömänä aikana ei ollut juurikaan "tilanteita" samaan malliin kuin nykyään, kun kaikkia aktiivisia pelaajia koskee kypäräpakko ja visiiripakko 2013 jälkeen aloittaneita.

Juu, Reynard 98i ja McLaren MP4/14 olivat aikansa tuotteita. Paitsi, että turvallisuus on parantunut, myös huoltovälit ovat pidentyneet. Olikohan 10,000 mailia kun Honda ja Chevrolet (Ilmor) ovat Indy-koneille liisaussopimuksissa luvanneet kestoa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Jotenkin tuntuu, että halon ja aeroscreenin esittelyn ja vakiintumisen jälkeen näitä tilanteita on ollut yllättävän paljonkin, missä voidaan arvuutella että se todennäköisesti pelasti kuskin hengen tai esti loukkaantumisen. RHR viime kisassa, Herta ja oliko Veekay viime vuonna jollain lyhyellä ovaalilla, muistaakseni Power oli viime vuonna saada renkaasta päähän, formuloissa nyt viime viikonlopun kolari, Grosjeanin kolari viime kaudella, oliko Alonsolla ja Leclercillä Belgiassa 2018 joku läheltä piti tilanne jne. Todellakin oikeaan aikaan esitelty nämä keksinnöt ja ainakin oma silmä on jo tottunut. Eipä nämä mitään 1990-luvun Reynardeja tai Häkkisen ajan Mäkkejä ole, mutta turvallisuus on osa moottoriurheilun evoluutiota eikä ainakaan mua ole lajien vaarallisuus sinällään kiehtonut ikinä ennen näiden ohjaamosuojusten käyttöönottoa.
Ennen vanhaan oli tilanteita, joissa rengas osui päähän ja ajettiin taas seuraavassa kisassa. Nykyään kun tulee pienikin naarmu edes halon lähelle se pelasti varmalta kuolemalta. :unsure:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Ennen vanhaan oli tilanteita, joissa rengas osui päähän ja ajettiin taas seuraavassa kisassa. Nykyään kun tulee pienikin naarmu edes halon lähelle se pelasti varmalta kuolemalta. :unsure:
Ei se sitä tarkoita, etteikö vahinkoa voisi tulla, vuosien viiveelläkin. Kevyt magnesiumvannekin painaa aika paljon kun se irtoaa liikkuvasta autosta tai tulee ylhäältä päin vapaalla pudotuksella.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Ennen vanhaan oli tilanteita, joissa rengas osui päähän ja ajettiin taas seuraavassa kisassa. Nykyään kun tulee pienikin naarmu edes halon lähelle se pelasti varmalta kuolemalta. :unsure:
Voi toki olla, että noihin tilanteisiin on vain tullut kiinnitettyä enemmän huomiota halon ja aeroscreenin myötä.

Ja varmasti löytyy monia yksittäisiä renkaanhipaisuja kypärään, joista on tuurilla selvitty ehjin nahoin, mutta esim. Henry Surtees menehtyi muutama vuosi sitten jossain pikkuformulaluokassa, kun pomppiva rengas osui päähän. Massa sai jousen päähänsä ja taju kankaalle, Wilson kuoli 2015 Indycar-kisassa Poconossa kun auton nokkapala tai osa etusiipeä osui kypärään, Bianchi ajoi pyöräkuormaajan vastapainon alle jne. Ainakaan edellämainitut eivät ajaneet seuraavassa kisassa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Ei se sitä tarkoita, etteikö vahinkoa voisi tulla, vuosien viiveelläkin. Kevyt magnesiumvannekin painaa aika paljon kun se irtoaa liikkuvasta autosta tai tulee ylhäältä päin vapaalla pudotuksella.
En missään tapauksessa ole näitä haloja ja screenejä vastaan. Ei tosiaan tarvitse isoa osumaa väärään kohtaan kun käy huonosti. Nykyään vaan aina "halo pelastaa", vaikka todellisuudessa ei olisi ollut edes paha 70-luvun varusteilla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Voi toki olla, että noihin tilanteisiin on vain tullut kiinnitettyä enemmän huomiota halon ja aeroscreenin myötä.

Ja varmasti löytyy monia yksittäisiä renkaanhipaisuja kypärään, joista on tuurilla selvitty ehjin nahoin, mutta esim. Henry Surtees menehtyi muutama vuosi sitten jossain pikkuformulaluokassa, kun pomppiva rengas osui päähän. Massa sai jousen päähänsä ja taju kankaalle, Wilson kuoli 2015 Indycar-kisassa Poconossa kun auton nokkapala tai osa etusiipeä osui kypärään, Bianchi ajoi pyöräkuormaajan vastapainon alle jne. Ainakaan edellämainitut eivät ajaneet seuraavassa kisassa.
Wilsonin tapauksessa lentokaari jossa osa lensi ohjaamoon oli todella epäonninen jota Aeroscreenkän tuskin olisi pelastanut.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473

Alle miljoona katsoi kauden avauskisan isolla NBC:llä.

Todella tyhmä päätös NBC:n päädyssä oli laittaa IndyCar kisa kamppailemaan katsojista samalla timeslotilla NASCAR kisaa vastaan....

Ei vaikuta yhtään hyvältä mitä tulee seuraavan TV diilin neuvotteluihin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo

Tämän hetkinen sääennuste St Peten viikonlopulle...

Sunnuntaina mahdollisuus ukkosmyrskyille ja sateelle.

En muista onko St Peten kisaa ikinä ajettu sadekelillä...
Äkkiseltään en muista yhtäkään sateella ajettua St Peteä. Maaliskuun slotti on ollut siitä hyvä, että silloin on Floridassa kaikkein kuivinta, jopa metsäpalovaroituksia on silloin voimassa. Vähän aikaa sitten katselin Avaran luonnon Florida-jaksoa ja siinä näytettiin, miten helmi-maaliskuun kuivana aikana kulottavat hallitusti subtrooppisia havumetsiä.

Nyt kun kisa ajetaan näin "myöhään", keskilämpötilat ovat korkeammat ja ilmankosteus asettuu aikalailla niihin lukemiin mitä se on kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös