BudLightJaguar
Well-known member
Oho, Will Power kaventaa eroa aikalailla. Tosin 1.3 sekuntia on Paloulle vielä turvallinen etäisyys.
Will Power alkoi käyttämään loppuja Push To Passistään ehkä kierroksen liian myöhään.Oho, Will Power kaventaa eroa aikalailla. Tosin 1.3 sekuntia on Paloulle vielä turvallinen etäisyys.
Aeroscreen jälleen osoitti hyödyllisyytensä ensimmäisen kierroksen isossa kolarissa Barberin radalla.
Jotenkin tuntuu, että halon ja aeroscreenin esittelyn ja vakiintumisen jälkeen näitä tilanteita on ollut yllättävän paljonkin, missä voidaan arvuutella että se todennäköisesti pelasti kuskin hengen tai esti loukkaantumisen. RHR viime kisassa, Herta ja oliko Veekay viime vuonna jollain lyhyellä ovaalilla, muistaakseni Power oli viime vuonna saada renkaasta päähän, formuloissa nyt viime viikonlopun kolari, Grosjeanin kolari viime kaudella, oliko Alonsolla ja Leclercillä Belgiassa 2018 joku läheltä piti tilanne jne. Todellakin oikeaan aikaan esitelty nämä keksinnöt ja ainakin oma silmä on jo tottunut. Eipä nämä mitään 1990-luvun Reynardeja tai Häkkisen ajan Mäkkejä ole, mutta turvallisuus on osa moottoriurheilun evoluutiota eikä ainakaan mua ole lajien vaarallisuus sinällään kiehtonut ikinä ennen näiden ohjaamosuojusten käyttöönottoa.Bottasin kolari ja Barberin joukkokolarointi samana viikonloppuna, hyöty tuli sekä halosta että aeroscreenistä aika hyvin ulosmitattua. Aeroscreen on tullut jäädäkseen ja minusta visuaalinen haitta on todella olematon, ei ollut mitenkään kisan seuraamisesta pois. Kun vaan jäähdytys pelaa, korkeampi ohjaamolämpötila pysyy hallinnassa myös keskikesällä.
Liekö tuossa sama efekti kuin NHL:ssä; kypärättömänä aikana ei ollut juurikaan "tilanteita" samaan malliin kuin nykyään, kun kaikkia aktiivisia pelaajia koskee kypäräpakko ja visiiripakko 2013 jälkeen aloittaneita.Jotenkin tuntuu, että halon ja aeroscreenin esittelyn ja vakiintumisen jälkeen näitä tilanteita on ollut yllättävän paljonkin, missä voidaan arvuutella että se todennäköisesti pelasti kuskin hengen tai esti loukkaantumisen.
Ennen vanhaan oli tilanteita, joissa rengas osui päähän ja ajettiin taas seuraavassa kisassa. Nykyään kun tulee pienikin naarmu edes halon lähelle se pelasti varmalta kuolemalta.Jotenkin tuntuu, että halon ja aeroscreenin esittelyn ja vakiintumisen jälkeen näitä tilanteita on ollut yllättävän paljonkin, missä voidaan arvuutella että se todennäköisesti pelasti kuskin hengen tai esti loukkaantumisen. RHR viime kisassa, Herta ja oliko Veekay viime vuonna jollain lyhyellä ovaalilla, muistaakseni Power oli viime vuonna saada renkaasta päähän, formuloissa nyt viime viikonlopun kolari, Grosjeanin kolari viime kaudella, oliko Alonsolla ja Leclercillä Belgiassa 2018 joku läheltä piti tilanne jne. Todellakin oikeaan aikaan esitelty nämä keksinnöt ja ainakin oma silmä on jo tottunut. Eipä nämä mitään 1990-luvun Reynardeja tai Häkkisen ajan Mäkkejä ole, mutta turvallisuus on osa moottoriurheilun evoluutiota eikä ainakaan mua ole lajien vaarallisuus sinällään kiehtonut ikinä ennen näiden ohjaamosuojusten käyttöönottoa.
Ei se sitä tarkoita, etteikö vahinkoa voisi tulla, vuosien viiveelläkin. Kevyt magnesiumvannekin painaa aika paljon kun se irtoaa liikkuvasta autosta tai tulee ylhäältä päin vapaalla pudotuksella.Ennen vanhaan oli tilanteita, joissa rengas osui päähän ja ajettiin taas seuraavassa kisassa. Nykyään kun tulee pienikin naarmu edes halon lähelle se pelasti varmalta kuolemalta.
Voi toki olla, että noihin tilanteisiin on vain tullut kiinnitettyä enemmän huomiota halon ja aeroscreenin myötä.Ennen vanhaan oli tilanteita, joissa rengas osui päähän ja ajettiin taas seuraavassa kisassa. Nykyään kun tulee pienikin naarmu edes halon lähelle se pelasti varmalta kuolemalta.
En missään tapauksessa ole näitä haloja ja screenejä vastaan. Ei tosiaan tarvitse isoa osumaa väärään kohtaan kun käy huonosti. Nykyään vaan aina "halo pelastaa", vaikka todellisuudessa ei olisi ollut edes paha 70-luvun varusteilla.Ei se sitä tarkoita, etteikö vahinkoa voisi tulla, vuosien viiveelläkin. Kevyt magnesiumvannekin painaa aika paljon kun se irtoaa liikkuvasta autosta tai tulee ylhäältä päin vapaalla pudotuksella.
Wilsonin tapauksessa lentokaari jossa osa lensi ohjaamoon oli todella epäonninen jota Aeroscreenkän tuskin olisi pelastanut.Voi toki olla, että noihin tilanteisiin on vain tullut kiinnitettyä enemmän huomiota halon ja aeroscreenin myötä.
Ja varmasti löytyy monia yksittäisiä renkaanhipaisuja kypärään, joista on tuurilla selvitty ehjin nahoin, mutta esim. Henry Surtees menehtyi muutama vuosi sitten jossain pikkuformulaluokassa, kun pomppiva rengas osui päähän. Massa sai jousen päähänsä ja taju kankaalle, Wilson kuoli 2015 Indycar-kisassa Poconossa kun auton nokkapala tai osa etusiipeä osui kypärään, Bianchi ajoi pyöräkuormaajan vastapainon alle jne. Ainakaan edellämainitut eivät ajaneet seuraavassa kisassa.
Äkkiseltään en muista yhtäkään sateella ajettua St Peteä. Maaliskuun slotti on ollut siitä hyvä, että silloin on Floridassa kaikkein kuivinta, jopa metsäpalovaroituksia on silloin voimassa. Vähän aikaa sitten katselin Avaran luonnon Florida-jaksoa ja siinä näytettiin, miten helmi-maaliskuun kuivana aikana kulottavat hallitusti subtrooppisia havumetsiä.
Tämän hetkinen sääennuste St Peten viikonlopulle...
Sunnuntaina mahdollisuus ukkosmyrskyille ja sateelle.
En muista onko St Peten kisaa ikinä ajettu sadekelillä...