Tuli sunnuntai-iltana katsottua toi Perfect Storm -video ja siinä tosiaan oli paljon uuttakin tietoa esim. sen ajan "päättäjistä" sarjassa, sekä niistä surullisenkuuluisista Dallara-crapwagoneista. Itselle on ollut aina vähän epäselvää, miksi ne oli niin herkkiä flippaamaan, mutta videossa selitettiin että esim. nykyisiin autoihin tai vanhoihin kunnon Cart-vehkeisiin verrattuna ne oli hirvittävän takapainoisia, joka aiheutti sen että etusiiven kohdalta maavara oli kovinkin suuri vaikka sinänsä todella hyvin tuottivatkin downforcea. Mutta sitten kun auton keula nousi kontakteissa hieman, tai ilmaa pääsi auton alle, niin mentiin ympäri ämpäri, eikä vain kerran tai pari. Mielestäni dokumentissa näytettiin joitain esimerkkejä, esim. Bräckin ja Marion voltit joskus 2002-2003, mutta tekihän esim. Franchitti kahdessa kisassa peräkkäin voltit vuonna 2007, Indyssä 2010(?) oli joku incident jossa RHR (?) ja Mike Conway (?) kolistelivat ja lensivät, ja jotenkin omassa mielessä noita tilanteita on ollut paljon enemmänkin vaikka nyt en äkkiseltään osaa kaikkia luetella. Sitä en osaa sanoa, koskiko toi ominaisuus vain Dallaran IR03 ja IR05 runkoja, mutta mielestäni IRL-sarjan alkuvuosina ei mitään spontaaneita ilmalentoja juurikaan tapahtunut. Tosin sen muistan lukeneeni, että Arie Luijendiik moitti jälkikäteen IRL-autoja kamaliksi ajettaviksi, kenties juurikin tuon takapainoisuuden vuoksi, mutta olikohan alkuvuosina etusiipi/nokka jotenkin matalemmalla kuin myöhemmin
Ja tapahtuu noita kaatoja nykyäänkin, mutta ne ovat pääasiallisesti olleet aika "normaaleja" tilanteita, eikä täysin spontaaneita ilmalentoja keskellä suoraa 350-380km/h vauhdisssa kun joku lokinpaska osuu etusiiven alle. Sekä toki aeroscreen tekee noista tilanteista nykyisin vähemmän dramaattisia.
Ja myöskin tuo Dallara IR03/IR05 rungon näennäisen helppo ajettavuus (=hyvä downforce) sekä loppuvuodesta 2011 autojen oletettavan halvat hinnat houkutteli Vegasiin varmasti paljon sellaisia kuskeja ja tiimejä, joille olisi tehnyt hyvää harjoitella pack racingia vielä hetken, ennen kun lähtee kisaamaan 34 auton gridissä 1,5 mailin ovaalilla. Vaikka ei onnettomuuteen mielestäni ole mitään tai ketään varsinaista syyllistä kuskien joukosta, niin ajatuksen tasolla silti hieman pelottavaa että jotkut Jay Howardit ja Pippa Mannit ajoivat samassa 34 auton pakassa vain muutaman mph hitaammin kuin kokeneet kuskit esim. Kanaan, Servia, Tagliani, mitä näitä nyt oli kärkipäässä siihen katastrofiin asti.
Paljon tuosta onnettomuudesta on opittu ja turvallisuus on 10 vuodessa kehittynyt aivan valtavasti, mikä on hyvä asia, mutta harmi että se maksoi tässä(kin) tapauksessa Wheldonin hengen. Mutta niinhän se on monessa muussakin lajissa mennyt. Nascarissa tapaus Dale Sr. ja pakollinen niskatuki, formuloissa Imola 94, Suzuka 2014 ja niistä seuranneet turvallisuusparannukset, Toivosen onnettomuus Korsikalla ja siitä seuranneet sääntömuutokset rallissa jne.