2022 NTT Indycar Series

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Viimeisin Silly Season päivitys.

Tällä hetkellä ainoastaan 16 koko kauden ajavaa kuskia ollaan julkistettu. Todella kova taistelu tulossa lopuista 10-11:sta koko kauden paikasta. Monta isoa vanhaa kehäkettua etsimässä paikkaa ja jatkoa urilleen, Takuma Sato ja Ryan Hunter Reay Kokeneimmat kun samaan aikaan kuskit kuin esim. Conor Daly yrittää saada rahoitusta kuntoon että pystyy jatkamaan koko kauden ajavana kuskina. Rookie Of The Year saattaa olla aika täyteläinen ja hieno asia seurata ensi kaudella kun on enemmän kuin yksi koko kauden ajava tulokas.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5751
Sijainti
Helsinki
Lexi Jonesista Indy Lightsin johtaja. Omalla ajourallaan voitti seitsemän USAC-mestaruutta, joista viisi Sprint Car-luokassa.

Jack Harvey ajaa ensi kaudella RLL-tallin #45 autoa. Hy-Vee jatkaa sponsorina

 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Lexi Jonesista Indy Lightsin johtaja. Omalla ajourallaan voitti seitsemän USAC-mestaruutta, joista viisi Sprint Car-luokassa.
Aika Tony Georgemainen päätös mitä tulee Indy Lightsin johtajaan. Ainakin todennäköisesti tulennee nostamaan USAC kuskien statusta mitä tulee todennäköiseen kuskikehitykseen USAC:n puolelta Road To Indyyn.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3492
Sijainti
Salo
Hienoa, että saatiin ketju pitkän offseasonin ajaksi. Kalenterin muutoksista tuli mieleen, onko Texas nyt päiväkisa kun on sijoitettu maaliskuulle? Radan omat sivut eivät sitä kerro, kun aikataulua ei ole julkaistu. Todetaan kyllä, että viileämpiä olosuhteita on normaalin 30-35 asteen sijaan haluttu.
“The move from the Texas heat in June to the first day of spring should make a welcome respite for race fans and even more exciting racing.”
Nyt noin muuten keskikesän kalenterikeskittymä on siirtynyt kesäkuulta heinäkuulle, milloin ajetaan viisi lähtöä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Kalenterin muutoksista tuli mieleen, onko Texas nyt päiväkisa kun on sijoitettu maaliskuulle?
Texasin Kisa näytetään isolla NBC:llä sunnuntaina niin tuskin NBC antaa IndyCarille Prime Time slottia edes viikonloppuna. Liian myöhään ajaminen sunnuntaina voisi merkata samaa kuin Graveyard slotti jota IndyCarilla ei ole varaa ottaa. Täytyy ottaa huomioon myös monen aikaan NASCARin Atlantan kisa tulee ettei joudu samalle time slotille Nascarin kanssa. Optimaalinen time slotti olisi ennen NASCARia ilman mitään päällekkäisyyttä tai sitten ennen NASCARia mutta yritä saada potentiaaliset kanavan vaihtajat pysymään NBC:llä kisatuotteen hyvyyden takia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5751
Sijainti
Helsinki
Andretti Autosportin kisainssi Ray Gosselin vakuuttunut Kyle Kirkwoodin ja Devlin DeFransescon potentiaalista. He ajoivat ensitestinsä Indycar-autoilla Sebringissä.


Sebringin radan pomppuisuus taitaa olla päätekijänä, ettei radalla ole ajettu sarjan osakilpailua?
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3492
Sijainti
Salo
Sebringin radan pomppuisuus taitaa olla päätekijänä, ettei radalla ole ajettu sarjan osakilpailua?
Mitä nyt olen aiheesta nähnyt puhetta, isoimmat syyt tuo täysmittaisen radan pomppuisuus, klubiradan varikon pienuus ja se, että radalla ole ollenkaan kiinteitä katsomorakenteita. Viimeinen toimii urheiluautojen kohdalla, kun 12 tunnin kisassa on koko päivä aikaa kierrellä, puolentoista-kahden sprintissä ei välttämättä.

Toki Trans-Am ajaa siellä lyhyempiä kisoja, mutta se taitaa muutenkin olla katsojamääriltään sen verran marginaalissa, ettei katsomorakenteiden puuttumisella ole väliä.

E: Tuosta näkee, miten tuo IndyCar -testeissä käytetty klubiversio on kaukana pääsuorasta, jonka varrella varsinainen IMSAn kisassa käytettävä varikkoalue on

:
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Andretti Autosportin kisainssi Ray Gosselin vakuuttunut Kyle Kirkwoodin ja Devlin DeFransescon potentiaalista. He ajoivat ensitestinsä Indycar-autoilla Sebringissä.
Toivottavasti saavat molemmat koko kauden tallipaikan ensi kaudelle...

Siinä käytäisiin todennäköisesti vääntö että säilyttääkö Defransesco paikan Andrettin tallissa (Defransesco on tällä hetkellä ehkä vahvin väite korvaamaan Hinchcliffen Andretti tallissa) vai ottaakko Andretti vain Defransescon rahat yhdeksi kaudeksi ennen kuin Kyle Kirkwood korvaa Defransescon kaudella 2023.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857

Josef Newgardenin mielestä IndyCarit ovat liian painavia, Hänen mielestään 2023 vuoden autot tulee olemaan fyysisempiä kuin tämän hetkiset autot ja että fyysisyys saattaa jopa mennä yli rajan joillekkin kuskeille tietyissä olosuhteissa.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3492
Sijainti
Salo
Jos nyt oikein laskin metrisiin muuntaen niin paino menee 2023 speksillä yli 800 kilon. Se on jo aika paljon, kun miettii että Cadillac DPi on keveimmillään painanut 930 kiloa ja se on sentään "kaksipaikkainen" umpiauto kuusilitraisella moottorilla.

Tuota fyysisyys -näkökulmaa mietin, tällä hetkellä taitaa ohjaustehostimen puute olla se suurin fyysinen rasite? Hiilikuitujarrut tietenkin toinen. Nehän eivät suoraan rasita kuljettajaa koska oikeassa toimintalämmössä nappaavat kiinni lujasti, mutta se toimintalämpötilan saavuttaminen onkin eri juttu.

300 Celsiusastetta on minimi missä paloilla on mitään kunnon kontaktia ja se tarkoittaa suomeksi ettei hiilikuitujarrujen kanssa voi oikein himmailla osakaasulla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Tuota fyysisyys -näkökulmaa mietin, tällä hetkellä taitaa ohjaustehostimen puute olla se suurin fyysinen rasite?
Jotenkin tuntuu että Ohjaustehostimen lisääminen sarjaan ei saisi kovin hyvää palautetta...

Eikö IndyCar sarjan yksi myyntipointeista kovan kilpailun ohella viime vuosina ole ollut kuinka paljon fyysisemmältä ajaminen näyttää visuaalisesti muihin sarjoihin verrattuna kun kuskit joutuu aikalailla painimaan auton kanssa ja kisan jälkeen kuvataan kuinka kuskien kädet on rakkuloilla kisan fyysisyyden johdosta.

Toivottavasti kritiikki saadaan korjattua muulla konstilla kuin Ohjaustehostimen lisäämisellä.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3492
Sijainti
Salo
Jotenkin tuntuu että Ohjaustehostimen lisääminen sarjaan ei saisi kovin hyvää palautetta...

Eikö IndyCar sarjan yksi myyntipointeista kovan kilpailun ohella viime vuosina ole ollut kuinka paljon fyysisemmältä ajaminen näyttää visuaalisesti muihin sarjoihin verrattuna kun kuskit joutuu aikalailla painimaan auton kanssa ja kisan jälkeen kuvataan kuinka kuskien kädet on rakkuloilla kisan fyysisyyden johdosta.

Toivottavasti kritiikki saadaan korjattua muulla konstilla kuin Ohjaustehostimen lisäämisellä.
Liikaa ei voi ohjausta tehostaa, koska tuntuma häviää. Ei paitsi etupäästä, myös auton takapäästä hieman paradoksaalisesti. Tuntuman katoamisen voi siviiliautollakin testata, helppohan sitä rattia on paikoillaan pyöritellä, mutta pitemmän päälle puslat ja muut alustaosat siitä kärsivät.

Kun sattuneesta syystä olen lukenut aika paljon Charlie Kimball -aiheisia artikkeleita, hänkin perustelee sarjan fyysisyyttä juuri ohjaustehostimen puutteella ja siksi hänellä oli kahdennettu juomapullojärjestelmä (vesi/mehu) autossa sekä rattiin liitetty glukoositason näyttö.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Tänään tulee 10 Vuotta kuluneeksi IndyCar sarjan isoimmasta PR Katastroofista ja Sontavankkurien viimeisestä kisassa jossa menetettiin Dan Wheldon.

Dan Wheldonin nimeä kantavaa runkoa käytetään sarjassa yhä ja näyttää siltä että tullaan käyttämään vielä ainakin pari kautta ellei pidempään.


Dokumentti tapahtuneesta tulee ulos Yhdeltä suomen aikaan samoilta tekijöiltä jotka tekivät "The IndyCar Split" sarjan.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Samojen tekijöiden tunnin mittainen video Las Vegasin tragediasta.

Kyllä paras pätkä minkä nähnyt kyseisestä tragediasta....

En muista nähneeni muuta kyseistä aihetta käsittelevää videota jossa näkyi kuinka kovaa Race Control yritti välttää kyseisen tragedian huomauttamalla kuskeja ajamaan järjen kanssa.

En myöskään tiennyt että Randy Bernard oli Rodeojärjestön toimitusjohtaja ennen IndyCar sarjan toimitusjohtajaksi ryhtymistä. IRL:ssä kun ajoi muutama Rodeopelle alkuvuosina, vähän yli kymmenen vuotta IRL sarjan alun jälkeen sarjaa vei uudelle aikakaudelle entinen Rodeojärjestön toimitusjohtaja...

Kyseisen pätkän yksi tekijöistä laittoi ulos todella hienon pätkän kuinka kyseiseen Tragediaan reagoitiin fanien toimesta realiajassa yhdellä kisan seuraamisfoorumilla:
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Katsoin tänään "Until lap 11"-videon. Veti hiljaiseksi.
itsellä veti hiljaiseksi sekoitettuna pienillä myötiksillä sen aikaiselle internet keskusteluslangille . Hieno aikakapseli kyseinen video jopa siltä osalta.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
637
Sijainti
Turku
Tuli sunnuntai-iltana katsottua toi Perfect Storm -video ja siinä tosiaan oli paljon uuttakin tietoa esim. sen ajan "päättäjistä" sarjassa, sekä niistä surullisenkuuluisista Dallara-crapwagoneista. Itselle on ollut aina vähän epäselvää, miksi ne oli niin herkkiä flippaamaan, mutta videossa selitettiin että esim. nykyisiin autoihin tai vanhoihin kunnon Cart-vehkeisiin verrattuna ne oli hirvittävän takapainoisia, joka aiheutti sen että etusiiven kohdalta maavara oli kovinkin suuri vaikka sinänsä todella hyvin tuottivatkin downforcea. Mutta sitten kun auton keula nousi kontakteissa hieman, tai ilmaa pääsi auton alle, niin mentiin ympäri ämpäri, eikä vain kerran tai pari. Mielestäni dokumentissa näytettiin joitain esimerkkejä, esim. Bräckin ja Marion voltit joskus 2002-2003, mutta tekihän esim. Franchitti kahdessa kisassa peräkkäin voltit vuonna 2007, Indyssä 2010(?) oli joku incident jossa RHR (?) ja Mike Conway (?) kolistelivat ja lensivät, ja jotenkin omassa mielessä noita tilanteita on ollut paljon enemmänkin vaikka nyt en äkkiseltään osaa kaikkia luetella. Sitä en osaa sanoa, koskiko toi ominaisuus vain Dallaran IR03 ja IR05 runkoja, mutta mielestäni IRL-sarjan alkuvuosina ei mitään spontaaneita ilmalentoja juurikaan tapahtunut. Tosin sen muistan lukeneeni, että Arie Luijendiik moitti jälkikäteen IRL-autoja kamaliksi ajettaviksi, kenties juurikin tuon takapainoisuuden vuoksi, mutta olikohan alkuvuosina etusiipi/nokka jotenkin matalemmalla kuin myöhemmin 🤔 Ja tapahtuu noita kaatoja nykyäänkin, mutta ne ovat pääasiallisesti olleet aika "normaaleja" tilanteita, eikä täysin spontaaneita ilmalentoja keskellä suoraa 350-380km/h vauhdisssa kun joku lokinpaska osuu etusiiven alle. Sekä toki aeroscreen tekee noista tilanteista nykyisin vähemmän dramaattisia.

Ja myöskin tuo Dallara IR03/IR05 rungon näennäisen helppo ajettavuus (=hyvä downforce) sekä loppuvuodesta 2011 autojen oletettavan halvat hinnat houkutteli Vegasiin varmasti paljon sellaisia kuskeja ja tiimejä, joille olisi tehnyt hyvää harjoitella pack racingia vielä hetken, ennen kun lähtee kisaamaan 34 auton gridissä 1,5 mailin ovaalilla. Vaikka ei onnettomuuteen mielestäni ole mitään tai ketään varsinaista syyllistä kuskien joukosta, niin ajatuksen tasolla silti hieman pelottavaa että jotkut Jay Howardit ja Pippa Mannit ajoivat samassa 34 auton pakassa vain muutaman mph hitaammin kuin kokeneet kuskit esim. Kanaan, Servia, Tagliani, mitä näitä nyt oli kärkipäässä siihen katastrofiin asti.

Paljon tuosta onnettomuudesta on opittu ja turvallisuus on 10 vuodessa kehittynyt aivan valtavasti, mikä on hyvä asia, mutta harmi että se maksoi tässä(kin) tapauksessa Wheldonin hengen. Mutta niinhän se on monessa muussakin lajissa mennyt. Nascarissa tapaus Dale Sr. ja pakollinen niskatuki, formuloissa Imola 94, Suzuka 2014 ja niistä seuranneet turvallisuusparannukset, Toivosen onnettomuus Korsikalla ja siitä seuranneet sääntömuutokset rallissa jne. 😕
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Barberin radalla ajetaan testiä jo ensi maanantaina?
Hulkenberg todennäköisesti yksi testiin osallistujista Mclaren SP:n autolla. Johan Herralla muuttui ääni kellossa IndyCar sarjan suhteen kun Grosjean meni näyttämään mistä sarjassa on kyse. Logan Sargeant ja monet muut myös osallistuvat testiin
Cusick tiimi joka osallistui tänä vuonna Indy 500:n Stefan Wilsonin kanssa yrittää liittyä sarjaan kokoaikaisena tiiminä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös