CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15308
Indy 500 toden totta on aina ollut uskomaton merkkitapahtuma.
Seuraavassa kerronnassa olin aluksi laittaa tämän tuonne triviapuolelle tai jonnekin 'turhien' tilastojen puolelle välinumerona vain F1-tilastojen sijaan laitettavaksi, mutta ajattelin nämä jutut puhua tänne sopivaan aihealueeseen. Etenkin kun tässä sivutaan nykyisyyttäkin.
Aikojen saatossa Indy 500:n suhteen 804 kuljettajaa on siihen päässyt kaikkiaan itse pääkilpailuun milloin mitenkin ajettuna, mutta useimmiten juuri sunnuntaina.
Lisäksi aikanaan sääntöjen sallimissa rajoissa ja silloin kun tietenkin kuljettajanvaihto oli todellista samoin kuin F1:ssäkin ihan kisojen aikanakin niin 72 muuta kuljettajaa noilla määrittein pääsi mukaan Indy 500:n pariin huolimatta siitä, että aina he eivät aikojensa perusteella itse yksinään olisi olleet oikeutettuja pääsemään pääkilpailuun mitenkään.
Vuoden 2011 'Legendapäivän' kuvausten suurkokous oli Indy 500:n historian ehkä merkittävimpiä radan ulkopuolisia hetkiä silloin. Siitäkin joukosta on ihan sitkeimmät ikäpresidentit murheellisesti jo poissa keskuudestamme.
Tämän vuoden kisaan toissa päivänä ei jo kerrotusta ajajajoukosta historiallisesti tai nykyään vielä elossa olevina mukana ole kuin 289 ja päälle kolme uutta ensikertalaista eli Robert Shwartzmann, Louis Foster ja Nolan Siegel tämän vuoden kisaan päässeinä.
Elävät kuljettajat tietyltä/tietyiltä vuosilta ovat murheellisesti vuoteen 2011 puhumattakaan aiemmista vuosista verrattuna niihin elossa vain hyvin vähäisesti.
Ikäpresidenttien eräs kärkinimi yhtenä vanhimmista on myös 1950-luvun ainoa merkkikuljettaja. Tiettävästi kun ei ole enää elossa AAA-sarjan ajan kuljettajia ainakaan menestyneinä sellaisina ja USAC-sarjan ajan kuljettajat melko pitkästä historiasta huolimatta alkavat olla tuntuvasti vähempään päin harvenemassa.
Elossa olevien suhteen siis.
A.J. Foyt on siis säilyneistä puhuen neljänneksi vanhin ja samalla vanhin debytointien perusteella. Hänen väistämättä siirtyessä tuonpuoleiseen ottaa hänen paikkansa vanhimpana ainakin merkkikuljettajista puhuen debytointien ollessa kyseessä Johnny Rutherford ja kun vielä Rutherford poistuu niin sitten onkin jonossa debytointien suhteen puhuen Jackie Stewartin lisäksi muun muassa itse 'Super-Mario' eli Mario Andretti, Gordon Johncock ja George Snider.
Mikäli puhutaan tietyssä kisassa olemisesta Indy 500:n osalta niin Stewart tosin oli vuoden 1966 Indy 500:n parissa, mutta ei tosiaan Andrettin, Johncockin ja Sniderin tapaan vuoden 1965 Indy 500:ssa.
1960-luvun ja 1970-luvun Indy 500:n kuskeja voisi olla elossa enemmänkin, mutta paljon menehtyi niin tässä kilpailussa kuin myöhemmässä USAC:n historiassa kuten sen ulkopuolellakin eri kuljettajia tai oli uran päättäneitä vammojakin.
Ikääkin vain on kertynyt monille.
1980-luvun kuskeja onkin jäänyt henkiin mitä nyt vanhuus osalle heistäkin alkaa jo tulla tai on tullut. Kuten myös pitkälle ylettynyt keski-ikäkin. Ihan nuorimmat mahdolliset ei niin vanhoja tietenkään ole yleensäkään ajatellen terveyttä/ikää tai miellettävyyttä, mutta niin vain 1980-luvun 'juniorit/junnut' ovat hekin jo melkoisen määrän vuosia jo eläneet halusipa sitä niin mieltää tai ei!
Tuon ikämietinnän lisäksi väistämättä lisääntynyt turvallisuus sielläkin monesti arvosteltuna toki F1:stä perässä on myös pelastanut kuljettajien henkiä.
Suomen Tero Palmroth on tietenkin myös hengissä Indy 500:n kuljettajista puhuttaessa.
Puhtaalla iällä arvioiden vanhin hengissä oleva Indy 500-kuljettaja olisi ikäpresidenttien ikäpresidenttinä tällä hetkellä Mel Kenyon ja toiseksi vanhin onkin myös melko hyvin tunnettu ja muistettu Dick Simon. Näistä Kenyon on täyttänyt jo 92 vuotta tänä vuonna ja Simon täyttää myöhemmin tänä vuonna saman verran. George Follmer on kolmanneksi vanhin 91-vuotiaana ja sitten onkin jo mainittu Foyt.
Gordon Johncock on mielenkiintoisesti Johnny Rutherfordia vanhempi pari vuotta täyttäen ennen pitkää 89 vuotta, mutta on itse nuorempi debytantti. Janet Guthrie ja jo mainittu Johncock ovatkin sitten samanikäisiä 87-vuotiaina. Larry Dickson täyttää 87 vuotta myöhemmin tänä vuonna ja sitten tulevatkin 9-11 päivän sisällä kaksi seuraavaa miestä:
David Hobbs ja Jackie Stewart heidän täyttäessä 86 vuotta sitten seuraavan kahden viikon sisällä!
Ennen Mario Andrettia ja hänen 86-vuotispäiväänsä ensi vuonna edellä täyttävät vielä 86 vuotta Donnie Allison ja Tomit eli Tom Bigelow ja Tom Bagley. Andretti itse on 85 vuotta näinä päivinä.
Andrettin kanssa samanikäisiä ovatkin melkoisen lyhyellä aikavälillä siis joulukuussa 1940 syntyneet ja 85 vuotta ennen pitkää täyttävät George Snider, Bentley Warren ja Denny Zimmerman kaikkien synnyttyä siis kuuden päivän erolla tai sisällä toisistaan. Sniderilla eroa on syntymällä kaksi päivää Warreniin nähden ja Warrenilla neljä päivää Zimmermaniin.
Nuorisopuolesta vastaa huvittuneesti puhuen suurilta osin nykyään Indy 500:ssa tai nykyisessä Indycarissa tietenkin nk. Millenialistit vuodesta 2000 tai eteenpäin syntyneinä heidän ollessa siis nuorimpia.
Indy 500-voittajia aikojen saatossa on ollut 76 eri kuljettajan verran ja 30 heistä on enää elossa. Samoin lukemattomista eri paalupaikkamiehistä vain 29 on enää elossa nykyään.
Indy 500:n Vuoden Tulokaskuljettaja-palkinnon voittajia on elossa 54 kuljettajan verran aikojen saatossa 74 kuljettajalle sellaista myönnettyä kohti, mutta vain 51 kuljettajaa sellaiseksi on tunnustettu täysin. Loput kolme kuljettajaa ovat olleet kiistanalaisia tai tuomaristojen päätöksellä toisin kertoen erikseen yhteisvoittajia muun nimetyn sellaisen kanssa.
Melkoisia ikämiehiä, legendoja ja totta kai huomattavia moottoriurheilumiehiä on hengissä ja mikäli vain voi niin moni heistä on ehdottomasti ikimuistoinen hahmo jota mikäli vain tuulella ovat ja sattuu tapaamaan kansainvälisessä moottoriurheilutapahtumassa/sen ulkopuolella ja mikäli on erityisen kiinnostunut tietämään jostakin hyvin kiinnostavasta ja merkittävästä asiasta niin kannattaa jututtaa kuin suinkin voi! Yleensä he tietävät vallan hirveästi asioita muistinsa varassa mitä ei monikaan tiedä. Toisaalta ikävä kyllä iän myötä erilliset muistit joskus väistämättä tekevät tepposen.
Ja mitä mahdolliseen joskus itseänikin vaivaavaan intomielisyyteen tulee niin:
Tietenkin myös kunnioittavuus ja kohtuuden rajat yksityisyydessä kuljettajien julkisuudesta huolimatta on muistettava lähestyttäessä.
Seuraavassa kerronnassa olin aluksi laittaa tämän tuonne triviapuolelle tai jonnekin 'turhien' tilastojen puolelle välinumerona vain F1-tilastojen sijaan laitettavaksi, mutta ajattelin nämä jutut puhua tänne sopivaan aihealueeseen. Etenkin kun tässä sivutaan nykyisyyttäkin.
Aikojen saatossa Indy 500:n suhteen 804 kuljettajaa on siihen päässyt kaikkiaan itse pääkilpailuun milloin mitenkin ajettuna, mutta useimmiten juuri sunnuntaina.
Lisäksi aikanaan sääntöjen sallimissa rajoissa ja silloin kun tietenkin kuljettajanvaihto oli todellista samoin kuin F1:ssäkin ihan kisojen aikanakin niin 72 muuta kuljettajaa noilla määrittein pääsi mukaan Indy 500:n pariin huolimatta siitä, että aina he eivät aikojensa perusteella itse yksinään olisi olleet oikeutettuja pääsemään pääkilpailuun mitenkään.
Vuoden 2011 'Legendapäivän' kuvausten suurkokous oli Indy 500:n historian ehkä merkittävimpiä radan ulkopuolisia hetkiä silloin. Siitäkin joukosta on ihan sitkeimmät ikäpresidentit murheellisesti jo poissa keskuudestamme.
Tämän vuoden kisaan toissa päivänä ei jo kerrotusta ajajajoukosta historiallisesti tai nykyään vielä elossa olevina mukana ole kuin 289 ja päälle kolme uutta ensikertalaista eli Robert Shwartzmann, Louis Foster ja Nolan Siegel tämän vuoden kisaan päässeinä.
Elävät kuljettajat tietyltä/tietyiltä vuosilta ovat murheellisesti vuoteen 2011 puhumattakaan aiemmista vuosista verrattuna niihin elossa vain hyvin vähäisesti.
Ikäpresidenttien eräs kärkinimi yhtenä vanhimmista on myös 1950-luvun ainoa merkkikuljettaja. Tiettävästi kun ei ole enää elossa AAA-sarjan ajan kuljettajia ainakaan menestyneinä sellaisina ja USAC-sarjan ajan kuljettajat melko pitkästä historiasta huolimatta alkavat olla tuntuvasti vähempään päin harvenemassa.
Elossa olevien suhteen siis.
A.J. Foyt on siis säilyneistä puhuen neljänneksi vanhin ja samalla vanhin debytointien perusteella. Hänen väistämättä siirtyessä tuonpuoleiseen ottaa hänen paikkansa vanhimpana ainakin merkkikuljettajista puhuen debytointien ollessa kyseessä Johnny Rutherford ja kun vielä Rutherford poistuu niin sitten onkin jonossa debytointien suhteen puhuen Jackie Stewartin lisäksi muun muassa itse 'Super-Mario' eli Mario Andretti, Gordon Johncock ja George Snider.
Mikäli puhutaan tietyssä kisassa olemisesta Indy 500:n osalta niin Stewart tosin oli vuoden 1966 Indy 500:n parissa, mutta ei tosiaan Andrettin, Johncockin ja Sniderin tapaan vuoden 1965 Indy 500:ssa.
1960-luvun ja 1970-luvun Indy 500:n kuskeja voisi olla elossa enemmänkin, mutta paljon menehtyi niin tässä kilpailussa kuin myöhemmässä USAC:n historiassa kuten sen ulkopuolellakin eri kuljettajia tai oli uran päättäneitä vammojakin.
Ikääkin vain on kertynyt monille.
1980-luvun kuskeja onkin jäänyt henkiin mitä nyt vanhuus osalle heistäkin alkaa jo tulla tai on tullut. Kuten myös pitkälle ylettynyt keski-ikäkin. Ihan nuorimmat mahdolliset ei niin vanhoja tietenkään ole yleensäkään ajatellen terveyttä/ikää tai miellettävyyttä, mutta niin vain 1980-luvun 'juniorit/junnut' ovat hekin jo melkoisen määrän vuosia jo eläneet halusipa sitä niin mieltää tai ei!
Tuon ikämietinnän lisäksi väistämättä lisääntynyt turvallisuus sielläkin monesti arvosteltuna toki F1:stä perässä on myös pelastanut kuljettajien henkiä.
Suomen Tero Palmroth on tietenkin myös hengissä Indy 500:n kuljettajista puhuttaessa.
Puhtaalla iällä arvioiden vanhin hengissä oleva Indy 500-kuljettaja olisi ikäpresidenttien ikäpresidenttinä tällä hetkellä Mel Kenyon ja toiseksi vanhin onkin myös melko hyvin tunnettu ja muistettu Dick Simon. Näistä Kenyon on täyttänyt jo 92 vuotta tänä vuonna ja Simon täyttää myöhemmin tänä vuonna saman verran. George Follmer on kolmanneksi vanhin 91-vuotiaana ja sitten onkin jo mainittu Foyt.
Gordon Johncock on mielenkiintoisesti Johnny Rutherfordia vanhempi pari vuotta täyttäen ennen pitkää 89 vuotta, mutta on itse nuorempi debytantti. Janet Guthrie ja jo mainittu Johncock ovatkin sitten samanikäisiä 87-vuotiaina. Larry Dickson täyttää 87 vuotta myöhemmin tänä vuonna ja sitten tulevatkin 9-11 päivän sisällä kaksi seuraavaa miestä:
David Hobbs ja Jackie Stewart heidän täyttäessä 86 vuotta sitten seuraavan kahden viikon sisällä!
Ennen Mario Andrettia ja hänen 86-vuotispäiväänsä ensi vuonna edellä täyttävät vielä 86 vuotta Donnie Allison ja Tomit eli Tom Bigelow ja Tom Bagley. Andretti itse on 85 vuotta näinä päivinä.
Andrettin kanssa samanikäisiä ovatkin melkoisen lyhyellä aikavälillä siis joulukuussa 1940 syntyneet ja 85 vuotta ennen pitkää täyttävät George Snider, Bentley Warren ja Denny Zimmerman kaikkien synnyttyä siis kuuden päivän erolla tai sisällä toisistaan. Sniderilla eroa on syntymällä kaksi päivää Warreniin nähden ja Warrenilla neljä päivää Zimmermaniin.
Nuorisopuolesta vastaa huvittuneesti puhuen suurilta osin nykyään Indy 500:ssa tai nykyisessä Indycarissa tietenkin nk. Millenialistit vuodesta 2000 tai eteenpäin syntyneinä heidän ollessa siis nuorimpia.
Indy 500-voittajia aikojen saatossa on ollut 76 eri kuljettajan verran ja 30 heistä on enää elossa. Samoin lukemattomista eri paalupaikkamiehistä vain 29 on enää elossa nykyään.
Indy 500:n Vuoden Tulokaskuljettaja-palkinnon voittajia on elossa 54 kuljettajan verran aikojen saatossa 74 kuljettajalle sellaista myönnettyä kohti, mutta vain 51 kuljettajaa sellaiseksi on tunnustettu täysin. Loput kolme kuljettajaa ovat olleet kiistanalaisia tai tuomaristojen päätöksellä toisin kertoen erikseen yhteisvoittajia muun nimetyn sellaisen kanssa.
Melkoisia ikämiehiä, legendoja ja totta kai huomattavia moottoriurheilumiehiä on hengissä ja mikäli vain voi niin moni heistä on ehdottomasti ikimuistoinen hahmo jota mikäli vain tuulella ovat ja sattuu tapaamaan kansainvälisessä moottoriurheilutapahtumassa/sen ulkopuolella ja mikäli on erityisen kiinnostunut tietämään jostakin hyvin kiinnostavasta ja merkittävästä asiasta niin kannattaa jututtaa kuin suinkin voi! Yleensä he tietävät vallan hirveästi asioita muistinsa varassa mitä ei monikaan tiedä. Toisaalta ikävä kyllä iän myötä erilliset muistit joskus väistämättä tekevät tepposen.
Ja mitä mahdolliseen joskus itseänikin vaivaavaan intomielisyyteen tulee niin:
Tietenkin myös kunnioittavuus ja kohtuuden rajat yksityisyydessä kuljettajien julkisuudesta huolimatta on muistettava lähestyttäessä.
Viimeksi muokattu: