Antti2
Administrator
- Liittynyt
- 20.1.2004
- Viestit
- 6
[/QUOTE] Tekniikka-osaston viestit eivät jostain syystä siirtyneet, mutta ne ovat tallella. Lisään vähitellen.
bigbear
Jäsen
Member # 2143
posted 09-12-2003 16:38
--------------------------------------------------------------------------------
2t maxterin karting kone kiertää parhaillaa jopa 20000rpm ,mutta koneen kestävyyden kannalta sitä kannattaisi rajoittaa noin 18000rpm tasolle.
Miten se olisi järkevintä tehdä?
Toiselta foorumilta poimittua
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Kuten Zneb asian ilmaisi
2t koneessa kierroksen rajoitin on tehty siten että sytytys ennakko käännetään rajusti myöhaiselle, jolloin koneesta häviää tehot, mutta polttoaine palaa kuitenkin pois aiheuttamatta mitään suurempaa ongelmaa. Paras ratkaisu olisi käyttä esim. RS Hondan tai vastaavan sytytyslaitteita, joita käytetään ratamoottoripyörissä. Näissä voidaan tehdä koko sytytyksen ennakokäyrat sellaiseksi kuin haluaa kannettavalla tietokoneella sarjalinkillä. Laitteet ovat viela yksinkertaiset asentaa ja käytettyinä eivät maksakkaan paljoa.
--------------------------------------------------------------------------------
Käykö tuollainen systeemi laittaa mikroautoon kiinni? Tai onko joku muu idea toimivampi?
--------------------
Driven to perfection
--------------------------------------------------------------------------------
From: Turku,Finland | Registered: Jan 2002 | IP: Logged
gnz
Jäsen
Member # 2317
posted 09-12-2003 17:02
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by bigbear:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Kuten Zneb asian ilmaisi
2t koneessa kierroksen rajoitin on tehty siten että sytytys ennakko käännetään rajusti myöhaiselle, jolloin koneesta häviää tehot, mutta polttoaine palaa kuitenkin pois aiheuttamatta mitään suurempaa ongelmaa. Paras ratkaisu olisi käyttä esim. RS Hondan tai vastaavan sytytyslaitteita, joita käytetään ratamoottoripyörissä. Näissä voidaan tehdä koko sytytyksen ennakokäyrat sellaiseksi kuin haluaa kannettavalla tietokoneella sarjalinkillä. Laitteet ovat viela yksinkertaiset asentaa ja käytettyinä eivät maksakkaan paljoa.
--------------------------------------------------------------------------------
Käykö tuollainen systeemi laittaa mikroautoon kiinni? Tai onko joku muu idea toimivampi?
--------------------------------------------------------------------------------
Melko suurella todennäköisyydellä Hondan sytkäboksi pelittää karting-autossakin jos koneet on samantyyppisiä 2t-koneita.
Tuo on myös mielestäni toimivin ratkaisu jos ei haluta alkaa säätämään kaasuläppää askelmoottorilla.
Jokatapauksessa bitinvääntämiseksi tuo menee.
--------------------------------------------------------------------------------
From: espoo | Registered: Mar 2002 | IP: Logged
bigbear
Jäsen
Member # 2143
posted 09-12-2003 17:19
--------------------------------------------------------------------------------
Eikös tuota systeemiä voisi käyttää myös siihen luistonesto projektiin?
--------------------
Driven to perfection
--------------------------------------------------------------------------------
From: Turku,Finland | Registered: Jan 2002 | IP: Logged
SpeedKing
Jäsen
Member # 1440
posted 10-12-2003 13:33
--------------------------------------------------------------------------------
Olkaapas tarkkoina.
Säännöt muistaakseni kieltävät säädettävät sytykset = ennakkokäyrän muutos kierrosten tms mukaan.
Jos harraste peli, ei tietenkään mitään väliä.
Ja tosiaan pitäkää huoli, että kakkua riittää yläkierroksilla, siksi ei ainakaan mikään polttoaineen säätely tule kysymykseen = kaasuläpän säätö. Muuten sanoo poks!
--------------------------------------------------------------------------------
Registered: Jan 2001 | IP: Logged
gnz
Jäsen
Member # 2317
posted 10-12-2003 19:53
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by SpeedKing:
Olkaapas tarkkoina.
Säännöt muistaakseni kieltävät säädettävät sytykset = ennakkokäyrän muutos kierrosten tms mukaan.
Jos harraste peli, ei tietenkään mitään väliä.
Ja tosiaan pitäkää huoli, että kakkua riittää yläkierroksilla, siksi ei ainakaan mikään polttoaineen säätely tule kysymykseen = kaasuläpän säätö. Muuten sanoo poks!
--------------------------------------------------------------------------------
No jos tuolle linjalle lähtee, niin joutaa sitten nähdä sen verran vaivaa, että pistää pannun päälle lämpötila-anturin, ja säätelee läppää sitten lämpötilan sallimien mahdollisuuksien mukaan. Mutta niinkuin sanoit, sytkää säätämällä saadaan toi rajoitin ihan hyvin toimimaan harrastehommiin.
--------------------------------------------------------------------------------
From: espoo | Registered: Mar 2002 | IP: Logged
bigbear
Jäsen
Member # 2143
posted 11-12-2003 14:28
--------------------------------------------------------------------------------
Kertokaas viisaammat kuinka paljon ajettavamman tuollainen säädettävä sytkä koneesta tekee? Siis koneena 100cc noin 30hv reed kone . Suoravetoinen tietty
--------------------
Driven to perfection
--------------------------------------------------------------------------------
From: Turku,Finland | Registered: Jan 2002 | IP: Logged
gnz
Jäsen
Member # 2317
posted 11-12-2003 18:59
--------------------------------------------------------------------------------
Sanottakoon nyt aluksi, että karting-autolla en ole ajanut, saati näiden sytytystä säädellyt, joten aika vankalta mutu-pohjalta omat kommentoinnit.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by bigbear:
Kertokaas viisaammat kuinka paljon ajettavamman tuollainen säädettävä sytkä koneesta tekee? Siis koneena 100cc noin 30hv reed kone . Suoravetoinen tietty
--------------------------------------------------------------------------------
Hyvinkin paljon ajettavamman, riippuen kuinka pitkälle sytytyksen säätelyssä haluaa mennä.
Periaatteessahan on mahdollista mapata eli esiasettaa sytytysajankohdat jokaiseen mutkaan tai jokaiselle kaasun asennolle ja jokaiselle vaihteella erikseen tai sitten soveltaa äskeisten yhdistelmää.
Sytytyksen säädöllähän saadaan toimimaan ainakin TC ja kierrosluvunrajoitin, joista edellinen vaatii jo vähän enemmän työtä/testausta, jotta se saadaan suunniteltua ja toimimaan kunnolla.
Periaatteessahan on mahdollista rakentaa karting-auto, joka on niin "älykäs", että mutkista voitaisiin aina lähteä kaasu pohjassa kunhan on ensiksi päästy tarpeeksi mutkaan sisään. Tällöinhän takapyörät voitaisiin asettaan sutimaan juuri optimaalisella nopeudella maksimaalista uloslähtöä silmälläpitäen.
--------------------------------------------------------------------------------
From: espoo | Registered: Mar 2002 | IP: Logged
bigbear
Jäsen
Member # 2143
posted 11-12-2003 20:52
--------------------------------------------------------------------------------
Antakaas vinkkejä mistä saisi sädettävän sytkän suht edullisesti
--------------------
Driven to perfection
--------------------------------------------------------------------------------
From: Turku,Finland | Registered: Jan 2002 | IP: Logged
Xra
Jäsen
Member # 2153
posted 22-12-2003 09:08
--------------------------------------------------------------------------------
Muutama vuosi sitten säätyvillä sytkillä yritettiin ajaa aina piirinmestaruuskilpailuista MM-kilpailuihin asti. Luulen että laitteita on vielä jäljellä esim. joillin suomalaisilla virittäjillä. Jollei heiltä löydy ota yhteyttä johonkin karting-kauppiaaseen.
Ajettavuutta noi "mokkulat" lisää väännön avulla. Alavääntö lisääntyy ja mutkissa jaksetaan mennä paremmin. Sallii vaikka pieniä ajovirheitä... Tottakai myös yläpäässä voima lisääntyy. Paras kierrosluvunrajoitin on se takaratas.
En oikein ymmärrä miksi haluaisitte rakentaa luistoneston 100cc karting-autoon? Koska autossa on pitoa sen verran "liikaa" voimaan nähden, ettei se sutimaan ala. Sadekeli on taas asia erikseen, mutta kuinka moni harrastaja jaksaa/viitsii lähteä ajamaan sateella...
--------------------------------------------------------------------------------
Registered: Jan 2002 | IP: Logged
V1
Juniori
Member # 2795
posted 23-12-2003 12:11
--------------------------------------------------------------------------------
Lisää öljyä bensaan. Ei leikkaa ei kierrä.
--------------------------------------------------------------------------------
Registered: Nov 2003 | IP: Logged