#33 Max Verstappen 2016 - huippulupauksesta lajilegendaksi?

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kuka näitä otsikoita muuten tehtailee?:)

Aina tosi hyviä ja ajankohtaisia osuvia napakoita. Nyt on kyllä tämä tosin ehkä jo vähän turhan raflaava!?
Tarkotuksella vähän väriä pistin otsikkoon ja avaukseen keskustelua herättämään. :D
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7201
Tuosta Kravitzin näkemyksestä on sanottava, että jos Verstappenin klaani on ollut se joka on myrkyttänyt ilmapiirin Toro Rossolla, niin sama voi siinä tapauksessa tapahtua myös Red Bullilla ja tällöin voi lopulta käydä niin, että Verstappen lentää kokonaan pihalle Red Bullilta lahjakkuudestaan huolimatta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4196
Tedin puheissa paljon hyviä pointteja. Fiksu veto jos nämä on päätöksen (oikeat) taustat. Mutta en myöskään pidä mahdottomana Australiassa nähdyn temppun toisintoa jo tällä kaudella uudessa teamissa. Toivottavasti epäilyni osottautuvat vääriksi tämän suhteen.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä. Nykyään kaverit vaan tulee ajelemaan ja nappien paljous ei häiritse kun ne on tuttuja pleikkaripeleistä. 2000-luvun alussa tämä poika olisi syöty elävältä :nope: Aikanaan ukkoja piti pitää pystyssä palkintopallilla...
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä. Nykyään kaverit vaan tulee ajelemaan ja nappien paljous ei häiritse kun ne on tuttuja pleikkaripeleistä. 2000-luvun alussa tämä poika olisi syöty elävältä :nope: Aikanaan ukkoja piti pitää pystyssä palkintopallilla...
Siihen vaikutti sekin fakta, että ukkelit oli huonommassa kunnossa siihen aikaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Tuosta Kravitzin näkemyksestä on sanottava, että jos Verstappenin klaani on ollut se joka on myrkyttänyt ilmapiirin Toro Rossolla, niin sama voi siinä tapauksessa tapahtua myös Red Bullilla ja tällöin voi lopulta käydä niin, että Verstappen lentää kokonaan pihalle Red Bullilta lahjakkuudestaan huolimatta.
Kyllä Verstappen ei haiskahda tiimipelurilta. Ilmeisesti Sainzin ja Verstappenin välit ovat tulehtuneet ja kyllä Verstappen lienee isoin syyllinen. Tuo on muuten täysin totta, että voi lentää RB:ltä ulos. Siinä tapauksessa voi moni huippupaikka mennä ohi. Tämä voi olla myös Markolta testi Verstappenille. Jos Max pilaa välit Ricciardon kanssa, mietintä alkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Siihen vaikutti sekin fakta, että ukkelit oli huonommassa kunnossa siihen aikaan.
Melko vahvasti tämäkin. Harjoitusmäärät ovat entisestään kasvaneet entisajoista ja junnut aloittavat kunnon harjoittamisen yhä nuorempina. Koska väsynyt kuski tekee virheitä, joita virkeä ei tee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä.
No niskoja kyllä pitää vahvistaa yhtä paljon kuin ennenkin, tai jos johonkin Keken aikaan mennään, paljon enemmän, koska G-voimat on parempien jarrujen ja downforcen takia kasvaneet.

Max-pojalla on kyllä personal trainer ohjaamassa kuntovalmennusta, mikä sekin oli takavuosina harvinaista. Michael Schumacher oli tiettävästi ensimmäinen kuski, joka otti fysiikkaharjoittelun kiinteäksi osaksi työtään, nykyään se on kaikille kuskeille itsestäänselvyys.

Sanoisin, että nykykuskien sukupolvi on keskimäärin parempikuntoisempaa kuin 90-luvun kuskit, saati 80-luvun kuskit.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
No niinkuin kirjoitin puhuin 2000-luvun alun kuskeista. Nykyään toki ajetaan yksittäisiä nopeita kierroksia jotka eivät jää montaa sekuntia parhaista kierrosajoista, mutta silloin tahkottiinkin koko kisa läpi "aika-ajokierroksia". 90-luvulta lähtien kuskit ovat olleet täysiä ammattilaisia ja kovassa kunnossa kaikki. Outoa vähättelyä väittää ennen kuskien olleen rapakunnossa. Sennastahan puhuttiin ensimmäisenä huippukuntoisena kaverina jo 90-luvun alussa. Sieltähän se trendi on lähtöisin. Muistaisin erään Häkkisenkin joka ei jaksanut seisoa palkintopallilla. 2000-luvun autojen jarrut on suorituskyvyltään täysin vertailukelpoisia nykyautoihin. Tehoa oli enemmän, pitoa oli enemmän ja bensaa vähemmän tankissa kun oli välitankkaukset. Alla nopealla googletuksella muutama lajinparissa vaikuttaneen kommentit. Kovempaakin tylytystä olen lukenut mutta en nyt niitä löytänyt tähän hätään.

Allan Mcnish
"Autot ovat nyt fyysisesti paljon helpompia käsitellä kuin aiemmin. Nigel Mansellin aikakaudella autoa täytyi todellakin käsitellä kovakouraisesti - sellaisesta ei enää puhuta nykyään. Kaikessa on kyse tasapainoilusta strategian ja hyötysuhteen välillä, McNish totesi."

Niki Lauda
"Ennen vanhaan nuoret, nousevat kyvyt joutuivat tottumaan kantapään kautta esimerkiksi F1-tehoihin tai maaefektiin ja olemaan tietoisia siitä, mitä tapahtuu, jos ajaa ulos radalta 300 km/h nopeudessa. Nykypäivänä F1-autoa ajetaan melkein kuin tavallista katuautoa", Lauda kritisoi"


Lewis Hamilton
"Hamilton kuitenkin tunnustaa, että F1-auton ajaminen ei ole nykyään yhtä raskasta fyysisesti kuin vielä muutama vuosi sitten"

Christian Horner
"Pierre [Gasly] drove at the test for us in Austria and he said compared to his GP2 car on the straights there was not that much difference, and not a huge amount of difference in the corners. He jumped in (to the RB11) and did 100 laps without any issue at all, which would be unheard of 6/7 years ago."

Newey,Massa, Rosberg, Grosjean
"Earlier in the weekend several drivers had aired similar concerns to Newey about the difficulty level of driving the current generation of cars, as highlighted by the ease with which very young drivers are able to jump in and perform."
"Felipe Massa and Nico Rosberg (below in 2005), who tested an F1 car at 17, both said that the cars of 10 years ago were more physically challenging to drive, especially as refuelling meant that the races were a series of sprints, with faster lap times and higher physical loads. They both called for the cars to be more challenging physically, which would have the knock-on effect of making it harder for young drivers to cope physically."
"Don’t get us wrong, the cars are not easy to drive. They’re still performing very well. Yes, physically they are easy, but there are other challenges” he said."

Villeneuve
"I have always regarded Formula One as an extreme sport, but not really anymore," he said.The sport is no longer pure enough, because of the rules. Everything has become much too artificial," the 43-year-old insisted. That, Villeneuve says, means an easier time for the drivers. The drivers no longer have to make a real effort," said the former Williams and Honda driver."


Mikä on mielenkiintoista niin aika moni kuski vertaa V8 aikaan eivätkä edes V10 aikaan (luonnollisesti kun eivät ole ajaneet edes V10). Itse olen seurannut ja katsonut kaikki kisat 97 lähtien ja muistan kun aina 2008-vuoteen asti puhuttiin jatkuvasti miten autoja piti saada hitaammiksi sillä pelättiin silloisten vauhtien olevan liian kovia. Joka vuosi aerodynamiikkaa on pyritty FIA:n toimesta karsimaan ja moottoreita on pyritty rajoittamaan. 2000-luvun alussa alettiin rajoittaa moottorien huippukierroksia ja 2005 siirryttiin jopa siihen että ajettiin kisa yhdellä rengasseoksella Toki tällä haettiin myös kisoihin vaihtelua mutta myös vauhtien pitämistä kurissa. 2006 tuli V8 joiden niidenkin huippukierroksia alettiin pian rajaamaan, oliko ensin 20, sitten 19 ja lopulta muistaakseni 18 000rpm ja sitäkin perusteltiin liian kovilla nopeuksilla.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä. Nykyään kaverit vaan tulee ajelemaan ja nappien paljous ei häiritse kun ne on tuttuja pleikkaripeleistä. 2000-luvun alussa tämä poika olisi syöty elävältä :nope: Aikanaan ukkoja piti pitää pystyssä palkintopallilla...
Ai aikanaan kuntotreenit oli kovempia ja ammattimaisemmin hoidettu kun nykyaikana. Ei todellakaan. Niskatreenitkin on edelleen tärkeä osa lajia, osa tekee sitä valokuvien mukaan jopa kisapaikoilla.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
No oletkos joku Aki Hintsa vai? En tarkoittanut että nykytreenit olisivat huonompia, vaan sitä etteivät ne ole enää niin kriittisiä (siis se niskankaan treenaus). Vissiin tällä foorumilla puuttuu sisälukutaito kokonaan ja paljon viestejä kirjoittavat "foorumikuninkaat" etsivät väärissä kohdissa olevia pilkkuja jos muuten ei ole mitään asiallista sanottavaa. Saas nähdä kauanko menee että tämäkin viesti poistetaan :D

Ja jos joku vielä ymmärsi väärin, mielestäni nyky ykköskuskit on huippukuntoisia huippuammattilaisia (ainakin melkein kaikki) mutta vanhojen kuskien sanominen huonokuntoisiksi on jo lapsellista. Nimenomaan silloin kun autojen ajaminen oli vielä rankkaa niin voittajat ratkottiin myös kunnon perusteella ja kaikki halusivat olla tikissä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No niinkuin kirjoitin puhuin 2000-luvun alun kuskeista.
Nykykuskeista muutama on 2000-luvun alun kuskeja. Itse lasken koko 2000-luvun "nykypäiväksi". Tehoa oli jonkin verran enemmän, pidosta en niin menisi sanomaan, aerot paranee sitä mukaa kun sen keinoja suitsitaan ja 2000-luvun alussa ajettiin vielä urarenkailla.

En väittänyt etteikö kisat ennen vanhaan olisi olleet rankempia, mutta väitän, että nykykuskit ovat paremmassa kunnossa.

Alla nopealla googletuksella muutama lajinparissa vaikuttaneen kommentit. Kovempaakin tylytystä olen lukenut mutta en nyt niitä löytänyt tähän hätään.
McNish puhuu 90-luvun alusta. Mansellia tuskin saattoi pitää kovakuntoisuuden perikuvana. Laudalla ei se "tavallinen katuauto" kestänyt lapasessa, kun viimeksi itse kokeili. GP2:ssa ei ole ohjaustehostinta, totta kai se on raskaampaa.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Tehoa oli jonkin verran enemmän, pidosta en niin menisi sanomaan, aerot paranee sitä mukaa kun sen keinoja suitsitaan ja 2000-luvun alussa ajettiin vielä urarenkailla.
Urarenkaisiinkin siirryttiin vauhtien hillitsemiseksi aikanaan. Tuo tehohomma on vähän sama kuin tuon aika-ajokierroksen kanssa. Nykyäänhän kovin huipputeho otetaan vain aika-ajoissa ja sitten esimerkiksi ohitustilanteissa kisoissa. Muuten autoilla ajetaan jatkuvasti alle niiden pontentiaalin, toki ennenkin piti säästää bensaa mutta ei se näin naurettavaa ollut.

Jo tästä videosta näkee hyvin miksi ne "ennen" autojen ajaminen oli paljon vaativampaa kuin nykyään. Mutkavauhdit on paljon kovemmat, kuvitelkaapas tuollaista ajoa koko kisamatkan. Nykyauto menee rauhallisesti juurikaan ilman että kaasua tarvitsee varoa mutkista lähtiessä. Vanhat V10 on taas oikeiden gladiaattoreiden autoja joita ei poikasille annettu.
https://www.youtube.com/watch?v=RlnkaTI7fWU
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Saas nähdä miten ensi-kauden muutokset näkyy radalla.
Toivon sitä kuuluisaa 5s kierroksella nopeutumista.
Siinähän sitä sit ollaan wanhassa wauhdissa ja nähdään pärjääkö nää nyky "pojat". :wink:
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Urarenkaisiinkin siirryttiin vauhtien hillitsemiseksi aikanaan. Tuo tehohomma on vähän sama kuin tuon aika-ajokierroksen kanssa. Nykyäänhän kovin huipputeho otetaan vain aika-ajoissa ja sitten esimerkiksi ohitustilanteissa kisoissa. Muuten autoilla ajetaan jatkuvasti alle niiden pontentiaalin, toki ennenkin piti säästää bensaa mutta ei se näin naurettavaa ollut.

Jo tästä videosta näkee hyvin miksi ne "ennen" autojen ajaminen oli paljon vaativampaa kuin nykyään. Mutkavauhdit on paljon kovemmat, kuvitelkaapas tuollaista ajoa koko kisamatkan. Nykyauto menee rauhallisesti juurikaan ilman että kaasua tarvitsee varoa mutkista lähtiessä. Vanhat V10 on taas oikeiden gladiaattoreiden autoja joita ei poikasille annettu.
https://www.youtube.com/watch?v=RlnkaTI7fWU
Tuossa pätkässä taitaa myös silloinen kameratekniikka ja linssi tehdä temppunsa vauhdin huurmasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Urarenkaisiinkin siirryttiin vauhtien hillitsemiseksi aikanaan. Tuo tehohomma on vähän sama kuin tuon aika-ajokierroksen kanssa. Nykyäänhän kovin huipputeho otetaan vain aika-ajoissa ja sitten esimerkiksi ohitustilanteissa kisoissa. Muuten autoilla ajetaan jatkuvasti alle niiden pontentiaalin, toki ennenkin piti säästää bensaa mutta ei se näin naurettavaa ollut.
Tämä taitaa olla niitä juttua, että kukin nostalgisoi niitä aikoja, kun itse tutustui F1-maailmaan. 80-luvun F1-fanina pidän järkevästä ja taktisesta haasteesta enemmän kuin "pelkkiä aika-ajokierroksia" -ajelusta, joka tuotti enimmäkseen tylsiä kisoja.

"Naurettavinta" bensansäästely tietysti oli silloin, kun se oikeasti johti keskeytyksiin bensan loppumisen takia. Paitsi että minun mielestäni se oli osa lajia tuolloinkin. Ja niin se on nykyäänkin. Vaikkei kenties valtaosa faneista sitä ymmärräkään, F1 on valtaosan olemassaolostaan ollut enemmän tai vähemmän "luotettavuusajoa". Täysillä alusta loppuun on ollut todellisuutta vain lyhyen aikaa 2000-luvulla (eikä kaikkien tallien osalta silloinkaan).
Jo tästä videosta näkee hyvin miksi ne "ennen" autojen ajaminen oli paljon vaativampaa kuin nykyään. Mutkavauhdit on paljon kovemmat, kuvitelkaapas tuollaista ajoa koko kisamatkan. Nykyauto menee rauhallisesti juurikaan ilman että kaasua tarvitsee varoa mutkista lähtiessä. Vanhat V10 on taas oikeiden gladiaattoreiden autoja joita ei poikasille annettu.
Räikkösen McLaren-ajo oli siis vuodelta 2002, jolloin traction control oli sallittu ja samaten kaksisuuntainen telemetria (eli autoon saattoi vaikuttaa varikolta). Kyllä siihen nykynuorisokin pystyisi sopeutumaan.

Auton rauhallisuus on tavoite, johon tallien kannattaa pyrkiä. Siihen pyrittiin jo 2002, nyt ollaan kehitytty edelleen.

Olisi taas aika erottaa tämä sivujuonne omaksi ketjukseen.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Itsehän te viette tätä keskustelua sivuraiteille höpisemällä joutavia luistonestoista, kaksisuuntaisesta telemetriasta yms. Noita vertailuvideoita reilun kymmenen vuoden taakse on vaikka kuinka, selvästi näkee että vanhat autot pakenee mutkat ihan eri tahtiin kuin uudet ja lopulliset kierrosaikaerot on useita sekunteja. Suorilla kiihdyttäessä/jarruttaessa eroa uusiin ja vanhoihin ei niin mainittavasti ole, sehän onkin jo todettu. Ja vai on auton rauhallisuus tavoite, johon tallien kannattaa pyrkiä - kas mikset samantien muistanut myös mainita, että voitto on se mihin tallien kannattaa tähdätä, eikä vain jonon jatkossa ajeluun. Ja kyllä olen samaa mieltä että taktinen puolikin kuuluu lajiin. Mutta se ei saa viedä huomiota liikaa itse kilvanajolta.

Kaikki pitkään F1 parissa oikeassa elämässä olleet sanovat samaa: Autot on fyysisesti radikaalisti helpompia ajaa kuin ennen ja se on fakta. Toki tällä foorumilla besserwisserit väittävät muuta kun ilmeisesti on pakko olla aina äänessä ja vähintäänkin oikeassa niin että käännetään paskankin kullaksi.

ps. aika turhaa täällä vihjailla rivien välistä että ne jotka kaipaa entisaikoja takaisin eivät ymmärtäisi lajista tai kilvanajosta. Ekat formulat olen katsonut muistaakseni 95 että kyllähän tässä reilussa 20 vuodessa on perspektiiviä muodostaa oma mielipide. Kyllä totta, 2000-luvulla oli paljon tylsiä kisoja. Mutta niitä on ollut aina ja myös muissa lajeissa, kuten vaikkapa MotoGP:ssä mitä monet hehkuttaa. Mutta tosi asia on myös että laji on olennaisesti muuttunut eikä se ole enää se sama mistä itse aikoinaan kiinnostuin. Ja kyllähän maailmanlaajuinen katsojakato kertoo samaa. Silti edelleen seuraan mielenkiinnolla ja kannustan suomalaisia, vaikka sillä saakin tällä foorumilla juntin ja asioista ymmärtämättömän leiman. Ihan kuin ei voisi olla rationaalinen jos kannustaa omaa maanmiestään. Kunnon tietäjän/asiantuntijan tittelin täällä saa kun kertoo kannattavansa jotain Hulkenbergiä ja viilaamalla pilkkua muiden sanomisista viimeiseen asti.
 
Viimeksi muokattu:

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Tekstin kyllä ymmärtäisi niin, että olet aika kova Verstappen-fani.
Itse olen nähnyt vain välähdyksiä siitä, että hyvä kuski on kyseessä mutta myös välähdyksiä siitä, että nuppi ei kestä. Aika paljon myös keskinkertaisuutta.
(Ei, en ole Verstappen-fani, pidän vain kaveria tämän hetken "nuorista" kuskeista kaikkein parhaimpana.)

Muutetaan tuota lausetta hieman: Ei, en ole Verstappen-fani, pidän Verstappenia tämän hetken "nuorista" kuskeista kaikkein lahjakkaimpana.

Virheitä tulee, mutta niiden vastapainoksi aivan huikeita suorituksia. Kyse onkin siitä, saako Max karsittua nuo virheet pois, vai sattuuko aina silloin tällöin Monacon kaltaisia emämunauksia. Toisaalta pikaylennys Red Bullille on siinä mielessä hyvä, että nyt näemme Verstappenin todellisen tason kiistatonta huippukuljettajaa vastaan.

(Onko se muka faniutta, jos pystyy tarkastelemaan kuljettajia kylmän analyyttisesti ja nostamaan jonkun lahjoiltaan muiden yläpuolelle? :confused: Voinhan toki olla väärässä, ja Verstappen jää ikuiseksi lupaukseksi.)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kova kaveri tää Verstappen. :thumbup:
 
Ylös