No niinkuin kirjoitin puhuin 2000-luvun alun kuskeista. Nykyään toki ajetaan yksittäisiä nopeita kierroksia jotka eivät jää montaa sekuntia parhaista kierrosajoista, mutta silloin tahkottiinkin koko kisa läpi "aika-ajokierroksia". 90-luvulta lähtien kuskit ovat olleet täysiä ammattilaisia ja kovassa kunnossa kaikki. Outoa vähättelyä väittää ennen kuskien olleen rapakunnossa. Sennastahan puhuttiin ensimmäisenä huippukuntoisena kaverina jo 90-luvun alussa. Sieltähän se trendi on lähtöisin. Muistaisin erään Häkkisenkin joka ei jaksanut seisoa palkintopallilla. 2000-luvun autojen jarrut on suorituskyvyltään täysin vertailukelpoisia nykyautoihin. Tehoa oli enemmän, pitoa oli enemmän ja bensaa vähemmän tankissa kun oli välitankkaukset. Alla nopealla googletuksella muutama lajinparissa vaikuttaneen kommentit. Kovempaakin tylytystä olen lukenut mutta en nyt niitä löytänyt tähän hätään.
Allan Mcnish
"Autot ovat nyt fyysisesti paljon helpompia käsitellä kuin aiemmin. Nigel Mansellin aikakaudella autoa täytyi todellakin käsitellä kovakouraisesti - sellaisesta ei enää puhuta nykyään. Kaikessa on kyse tasapainoilusta strategian ja hyötysuhteen välillä, McNish totesi."
Niki Lauda
"Ennen vanhaan nuoret, nousevat kyvyt joutuivat tottumaan kantapään kautta esimerkiksi F1-tehoihin tai maaefektiin ja olemaan tietoisia siitä, mitä tapahtuu, jos ajaa ulos radalta 300 km/h nopeudessa. Nykypäivänä F1-autoa ajetaan melkein kuin tavallista katuautoa", Lauda kritisoi"
Lewis Hamilton
"Hamilton kuitenkin tunnustaa, että F1-auton ajaminen ei ole nykyään yhtä raskasta fyysisesti kuin vielä muutama vuosi sitten"
Christian Horner
"Pierre [Gasly] drove at the test for us in Austria and he said compared to his GP2 car on the straights there was not that much difference, and not a huge amount of difference in the corners. He jumped in (to the RB11) and did 100 laps without any issue at all, which would be unheard of 6/7 years ago."
Newey,Massa, Rosberg, Grosjean
"Earlier in the weekend several drivers had aired similar concerns to Newey about the difficulty level of driving the current generation of cars, as highlighted by the ease with which very young drivers are able to jump in and perform."
"Felipe Massa and Nico Rosberg (below in 2005), who tested an F1 car at 17, both said that the cars of 10 years ago were more physically challenging to drive, especially as refuelling meant that the races were a series of sprints, with faster lap times and higher physical loads. They both called for the cars to be more challenging physically, which would have the knock-on effect of making it harder for young drivers to cope physically."
"Don’t get us wrong, the cars are not easy to drive. They’re still performing very well. Yes, physically they are easy, but there are other challenges” he said."
Villeneuve
"I have always regarded Formula One as an extreme sport, but not really anymore," he said.The sport is no longer pure enough, because of the rules. Everything has become much too artificial," the 43-year-old insisted. That, Villeneuve says, means an easier time for the drivers. The drivers no longer have to make a real effort," said the former Williams and Honda driver."
Mikä on mielenkiintoista niin aika moni kuski vertaa V8 aikaan eivätkä edes V10 aikaan (luonnollisesti kun eivät ole ajaneet edes V10). Itse olen seurannut ja katsonut kaikki kisat 97 lähtien ja muistan kun aina 2008-vuoteen asti puhuttiin jatkuvasti miten autoja piti saada hitaammiksi sillä pelättiin silloisten vauhtien olevan liian kovia. Joka vuosi aerodynamiikkaa on pyritty FIA:n toimesta karsimaan ja moottoreita on pyritty rajoittamaan. 2000-luvun alussa alettiin rajoittaa moottorien huippukierroksia ja 2005 siirryttiin jopa siihen että ajettiin kisa yhdellä rengasseoksella Toki tällä haettiin myös kisoihin vaihtelua mutta myös vauhtien pitämistä kurissa. 2006 tuli V8 joiden niidenkin huippukierroksia alettiin pian rajaamaan, oliko ensin 20, sitten 19 ja lopulta muistaakseni 18 000rpm ja sitäkin perusteltiin liian kovilla nopeuksilla.