#6 Nico Rosberg - Vain mestaruus puuttui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
16285
Yksi paalu, yksi voitto, silti kaaoksen turvin mestaruuteen. Aikamoiset suomikiikarit täytyy olla että tälläistä suoritusta edes verrataan pikku-Keken mestaruuteen jolla vastassa oli prime-Hamilton. Toinen joutui tosissaan ajamaan kun toisen tarvitsi vain odottaa että nopeammat kaverit ympäriltä lahoaa ja kaatuu.
Edelleen erittäin pienestä jäi kiinni se, että jo ennen Dijon-Prenoisin täysosumaa Kekellä ei olisi ollut peräti neljäkin eri voittoa kaudelta sitä ennen ja ennen Österreichringin alle sanomalehden mitalla hävittyä kilpailua olisi ollut ainakin myös sitä ennen mainiten kolme muuta kisaa missä voitto olisi voinut olla hänen hyvinkin.

Mene ja tiedä useammastakin, mutta toki ei enää kovin paljon enemmästä määrää.

Ei siinä aina pelkkä 'odottelu' nopeammista puhuen auttanut yhtään mitään ja joskus siitä huolimattakin jouduttiin jäämään paljon pienemmille pisteille tai hyvä kun päästiin palkinnoille!

Ja mikäli ihan todella olisi joskus valittu 'odottelu' tai keskikastissa jonkun ohitusnäytelmän esittäminen silti aikaa tuhlaten kärkeä koskien mallia tallikaveri Derek Daly vielä kolarilla aika usein päälle niin ei olisi välttämättä mestaruudesta ollut puhettakaan ja hyvä kun olisi ollut kolmen parhaimmankaan joukossa sitten MM-kilvan päätteeksikään!

Keke itsekin pelkäsi silloin kun viimein alkoi niitä hienoja suorituksia ellei ihan voittoajon veroisia suorituksia sitten tulla palkinnoin tai ilman, että suomalaiselle liiankin tuttu karmea epäonni muulta uralta alkaisi aivan minä hetkenä hyvänsä.

Onneksi ei alkanut oikeastaan sellaisenaan milloinkaan siinä mielessä mihin se oli siihen mennessä tai jälkikäteenkään ymmärretty, mutta muutaman kerran oli todella lähellä eikä toisaalta keskeytyksiltä aivan täysin hänkään voinut välttyä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5416
Kyllä tuntuu itsestäni erikoiselta, että Keke Rosbergin maailmanmestaruutta väheksytään edelleen. Liekö sitten 'perisuomalaista kateutta', vai mistä lienee kyse?

Jokaisen täytyy tunnustaa se, ettei kaudella 1982 Williamsin kalusto ollut missään vaiheessa kautta se nopein auto.

Eihän Keken tallikaveritkaan tuntuneet pärjäävän tuolla Williamsilla ollenkaan.

Keke Rosbergilla oli kaudella 1982 kolme eri tallikaveria Williams-tallissa. Pääasiallisena tallikaverina toimi irlantilainen Derek Daly, joka keräsi kauden aikana 8 pistettä.


Kauden kulku ja kuljettajien pisteet jakautuivat seuraavasti:


  • Carlos Reutemann (6 pistettä): Aloitti kauden Rosbergin parina, mutta lopetti uransa yllättäen kahden ensimmäisen osakilpailun jälkeen.
  • Mario Andretti (0 pistettä Williamsilla): Tuurasi Reutemannia yhden osakilpailun verran Yhdysvaltojen länsirannikon GP:ssä.
  • Derek Daly (8 pistettä): Ajoi kauden viidestä osakilpailusta lähtien aina kauden loppuun saakka.


Oliko Williams paras auto tuolla kaudella?

Ei ollut. Williams-Ford FW08 ei ollut suorituskyvyltään kauden 1982 nopein auto. Kausi oli turboaikakauden murrosvaihetta, ja turbomoottoreilla varustetut autot – erityisesti Ferrari ja Renault – olivat puhtaassa nopeudessa selvästi Williamsin vapaasti hengittävää Cosworth V8 -moottoria edellä.


Williamsin vahvuus oli auton luotettavuus sekä Rosbergin tasaisuus äärimmäisen vaihtelevassa ja onnettomuuksien varjostamassa sarjassa. Rosberg voitti mestaruuden ajamalla vain yhden osakilpailuvoiton.


Parhaasta autosta antaa selvän kuvan valmistajien MM-sarja, jossa Williams sijoittui vasta neljänneksi. Tämä on Formula 1 -historian ainoa kerta, kun kuljettajien mestaruuden voittaneen kuljettajan talli on sijoittunut valmistajien sarjassa kolmen parhaan ulkopuolelle.



Valmistajien MM-sarja 1982


Sija
TalliPisteetMoottorityyppi
1.Ferrari74Turbo
2.McLaren Ford69Vapaasti hengittävä
3.Renault62Turbo
4.Williams Ford58Vapaasti hengittävä

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
12162
Sijainti
Helsinki
Onko ulkomaan forumeilla näin isoa keskustelua Keken mestaruuskaudesta? :D

Johan Watson hävisi vuoden 1982 mestaruuden kauden loppuvaiheessa. Hän keräsi viimeisestä kahdeksasta kilpailusta 9 pistettä, kun taas Keke sai 31 pistettä. Watsonilla oli kuuden kilpailun pisteetön putki.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
16285
Onko ulkomaan forumeilla näin isoa keskustelua Keken mestaruuskaudesta? :D

Johan Watson hävisi vuoden 1982 mestaruuden kauden loppuvaiheessa. Hän keräsi viimeisestä kahdeksasta kilpailusta 9 pistettä, kun taas Keke sai 31 pistettä. Watsonilla oli kuuden kilpailun pisteetön putki.
Onhan sitä. Ainakin välillä. Ja aikanaan kerran kuten sen jälkeenkin varsinkin Ranskassa ja Italiassa toisinaan tuo Keken mestaruus on ollut aika kova pala purtavaksi ja nieltäväksi. Etenkin kun oli Kekestä vain niin kerta kaikkiaan olevinaan 'tiedossa' olevat 'vahvat' mielipiteet kyvyistä.

Käytännössä jo noinkin, mutta pystyi nousemaan viime hetkeä kohti ja tosiaan vei sitä kautta kaksinkamppailun aivan niin loppuun asti kun pystyi.

Las Vegasissakin ei vain olisi tarvittu muuta kuin Keken oma keskeytys ja Michele Alboreton ohitus tai keskeytys ja se olisikin sitten ollut Watsonin voitto ja mestaruus.

Toki myös Keken jääminen muilla tavoin pisteittä viime hetkellä olisi Watsonin voitolla riittänyt. Ja sitten kun vielä oikeuspisteet Riosta jäivät joka tapauksessa saamatta millään tapaa tapahtuneestikin niin Watsonin mestaruus olisi ollut.

Tosin tietyssä vaiheessa kilpailua ja kunhan Keke itse ei olisi keskeyttänyt niin:

Mikä tahansa keskeytys olisi vain auttanut Kekeä entisestään olemaan maailmanmestari ja mikäli viideskin sija olisi ollut niin moitittu tai vähätelty kuten joskus on näissä jutuissa kotimaisesti ollut mestaruuden ratketessa kuten ratkesi niin:

Ei olisi paljon tarvinnut odotella, hyvä kun kierrostakaan tai maaliviiva eri kohdassa rataa ruutulipulla niin olisihan Keke ohittanut jo Alain Prostin ja ollut sitäkin selvemmin maailmanmestari neljäntenä!
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
1032
Ne ihan parhaat Keke-ajot tuli oikeastaan vasta mestaruuskauden jälkeen. Kannattaa katsoa etenkin 1983 alkukauden kisoja kun mies vetää tuoreena maailmanmestarina itseluottamus tapissa ja venyy välillä suorastaan ilmiömäisiin suorituksiin.

Esim. Long Beachin ajo on alusta loppuun aivan mahtavaa viihdettä ja viimeistään Monacossa kävi selväksi kuka oli ykkösten sen hetken kuningas, keväällä 1983. Lisäksi on vielä mainittava Span suoritus jossa Keke roikkui hämmentävästi koko kisan turbojen tuntumassa, radalla jossa ei enää 1983 olisi pitänyt olla mitään asiaa laittaa vaparilla hanttiin turboille.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
960
Ne ihan parhaat Keke-ajot tuli oikeastaan vasta mestaruuskauden jälkeen. Kannattaa katsoa etenkin 1983 alkukauden kisoja kun mies vetää tuoreena maailmanmestarina itseluottamus tapissa ja venyy välillä suorastaan ilmiömäisiin suorituksiin.

Esim. Long Beachin ajo on alusta loppuun aivan mahtavaa viihdettä ja viimeistään Monacossa kävi selväksi kuka oli ykkösten sen hetken kuningas, keväällä 1983. Lisäksi on vielä mainittava Span suoritus jossa Keke roikkui hämmentävästi koko kisan turbojen tuntumassa, radalla jossa ei enää 1983 olisi pitänyt olla mitään asiaa laittaa vaparilla hanttiin turboille.
Täysin samaa mieltä! Nykyinen Liberty Media varmasti rakastaisi sitä alkukauden 1983 aggressiivista runttaamista.

Myös Brasiliassa Keke oli todella kovassa iskussa. Auton syttyminen tuleen aiheutti sen, että hän jäi kierroksen johtavasta Piquesta ja putosi yhdeksänneksi. Sen jälkee alkoi raivoisa takaa-ajo. 25 kierroksessa Keke nousi toiseksi tullen lopulta hylätyksi, koska auto työnnettiin käyntiin varikolta liekkien sammuttamisen jälkeen.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
7609
Aikamoinen Keke-alttari on muodostunut kun ulkomaiset asiantuntijat rankkaavat Nicon selvästi paremmaksi ja täytyy heitä kompata. Ja onhan se selvää että jos toisella riitti lähinnä maaliin pääsy niin Nicon piti rystyset valkoisina rohmuta monia voittoja Hamiltonilta pois.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5416
Aikamoinen Keke-alttari on muodostunut kun ulkomaiset asiantuntijat rankkaavat Nicon selvästi paremmaksi ja täytyy heitä kompata. Ja onhan se selvää että jos toisella riitti lähinnä maaliin pääsy niin Nicon piti rystyset valkoisina rohmuta monta voittoa Hamiltonilta pois.
Ota kuitenkin huomioon, että Kekellä oli maailmanmestaruus -vuotenaan vasta neljänneksi paras auto.

Ferrari, McLaren, sekä Renault edellä. Kova saavutus tämä, ja ainoa laatuaan.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
7609
Ota kuitenkin huomioon, että Kekellä oli maailmanmestaruus -vuotenaan vasta neljänneksi paras auto.

Ferrari, McLaren, sekä Renault edellä. Kova saavutus tämä, ja ainoa laatuaan.
No joo eiköhän tässä ole otettu jo huomioon lähestulkoon ydinpommista asti minkälainen kaaos se kausi oli. Miestä kaatuu kuin talvisodassa ja vehkeet leviää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
16285
Ota kuitenkin huomioon, että Kekellä oli maailmanmestaruus -vuotenaan vasta neljänneksi paras auto.

Ferrari, McLaren, sekä Renault edellä. Kova saavutus tämä, ja ainoa laatuaan.
Tähän vielä itse asiassa voisi liittää Brabhaminkin päälle silloin kun heillä vain oli turbo ja ilman turboakin oli välillä Williamsin autoa kovempi.

No joo eiköhän tässä ole otettu jo huomioon lähestulkoon ydinpommista asti minkälainen kaaos se kausi oli. Miestä kaatuu kuin talvisodassa ja vehkeet leviää.
Ei menehtynyt lopulta kuin kaksi kuljettajaa eli Gilles Villeneuve ja hyvin nuori Riccardo Paletti ja Didier Pironi tietysti loukkaantui. Vehkeet ehkä levisi, mutta ei siitä tosiaankaan aina Keke hyötynyt ja hyvä kun lopulta mitenkään erityisen paljoa. Ja hajosihan sitä Kekeltäkin auto kauden aikana vaikkakin ainoan kerran koko uralla tärkeimpään paikkaan lopulta todella vähän.

PS. Tuplavastaus toimii ainakin tällä kertaa jälleen hyvin.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
7609
Alkuperäiseen aiheeseen. Onko joku sitä mieltä että Keken mestaruus oli kovempi puristus kuin Nicon? Jos on niin kuulisin mielelläni perustelut.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8227
Omasta mielestä siksi, että Keke joutui raapimaan kaikki urallaan kasaan päästääkseen yleensä ykkösiin. Nicolla oli maailmanmestari-isä ja rahnaa "pohjattomasti" luoda ura.
Jos fyysistä kuntoa tai vastaaavia haluu verrata, niin Nico vie 107-0.
 

Bukko

ukkeli
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5850
Sijainti
banjo
Ei se kuitenkaan Nicon Suomen kansalaisuutta poista.
Ei ole Nico suomalainen kun syntynyt muualla, ei puhu suomea, käynyt koulut muualla. Olkoonkin, että toinen vanhemmista Suomen kansalainen. Tuskin edes omistaa Suomen passia, vaikka siihen oikeus olisikin. Vaan eipä se Suomen passi suomalaiseksi tee. Esim. somali maahanmuuttajien Suomessa kasvattama Suomen kansalaisuuden omaava lapsi ei ole suomalainen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8227
Jahas, ilmeisesti en ole sitten suomalainen. Suomessa syntynyt, siniset silmat, vaaleat hiukset. Mutta passi hitsi uupuu. Rasismia en onneksi ole kokenut.
Joo, et voi olla, koska suomenkielen luetun ymmärtäminen on noin hataraa.
Terveisiä Pietarin trollitehtaalle. (y)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5416
Alkuperäiseen aiheeseen. Onko joku sitä mieltä että Keken mestaruus oli kovempi puristus kuin Nicon? Jos on niin kuulisin mielelläni perustelut.
Ei näitä Keken ja Nicon maailmanmestaruuksia voi verrata, se lienee tosiasia.

Keke rakensi uransa tyhjästä, pienestä Pohjoisen pallonpuoliskon maasta, jossa hiihto oli kansallislaji, ja moottoriurheilua ei ymmärretty.

Näistä lähtökohdista nousu maailmanmestariksi maailman kovatasoisimmassa autourheilu-sarjassa on erittäin kova saavutus.

Mitä tulee kauteen 1982, kukaan ei olettanut, että Williamsilla voitaisiin voittaa maailmanmestaruus.

Tottahan se on, että Gilles Villeneuve kuoli, sekä Riccardo Paletti. Ja että Didier Pironi loukkaantui vakavasti.

Mutta tuohon aikaan moottoriurheilu oli hengenvaarallista touhua. Mahtuihan sitä kuolemia ja loukkaantumisia paljon 1950-80-lukujen F1-kausille, muihinkin kausiin, kuin kauteen 1982.

Keke voitti maailmanmestaruutensa turbo-moottorisiin tiimeihin verrattuna vajaatehoisella kalustolla.

Ja vaikka Villeneuve kuoli, ja Pironi loukkaantui, niin Kekeä vastassa oli sellaiset nimet muun muassa kuin Alain Prost, Niki Lauda, John Watson, Patrick Tambay, Michele Alboreto, Nigel Mansell, Nelson Piquet jne.

Yllättävän kova kuskikatras tuolloin.

Mitä tulee Nico Rosbergiin, niin tietysti Keke auttoi Nicoa taloudellisesti todella paljon.

Itse maailmanmestaruus-kaudella 2016 Nico ajoi ylivoimaisella autolla, Mercedeksen hopeanuolella. Jo sanomattakin oli selvää, että Mercedes-kuljettaja tuon maailmanmestaruuden tulee viemään.

Nico ajoi vahvan kauden ja voitti Hamiltonin, ja kunnioitus hänelle siitä, tottakai.

Mutta kun aikakausi oli täysin erilainen kuin Keken maailmanmestaruus-kaudella, niin mahdoton verrata.

Mutta jos pakotat valitsemaan, sanon, että Keken kausi oli siinä mielessä kovempi, ettei hänellä ollut kalustoetua.


Keke muuten pystyi laittamaan myös Ferrari-kuskit koville alkukaudesta 1982 ihan ajamalla.

Tässä Keke näyttää ajamisen mallia Villeneuvelle.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5416
Ei ole Nico suomalainen kun syntynyt muualla, ei puhu suomea, käynyt koulut muualla. Olkoonkin, että toinen vanhemmista Suomen kansalainen. Tuskin edes omistaa Suomen passia, vaikka siihen oikeus olisikin. Vaan eipä se Suomen passi suomalaiseksi tee. Esim. somali maahanmuuttajien Suomessa kasvattama Suomen kansalaisuuden omaava lapsi ei ole suomalainen.
Isänsä kuitenkin on suomalainen, joten suomalaiset juuret ja geenit Nicolla osittain on.

Ja muistaakseni joskus oli juttuakin siitä, että Nico käy usein katsomassa isovanhempiaan Suomessa. Tämä taisi olla ennen F1-aikaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5416
En missään tapauksessa pidä Nicoa täysin suomalaisena, eihän hän sitä ole.

Mutta on hänessä suomalaisuutta.

Piti kaivaa internetin ihmeellisestä maailmasta pari kuvaa.

Aikanaan karting-autonsa kyljessä Nicolla oli Suomen lippu. Samoin pienemmissä Formula-luokissa Nico edusti Suomea.

Kun Kimi Räikkönen meni suomalais-kuljettajien voittotilaston kärkeen COTA:ssa 2018, Nico ilmoitti olevansa yhä edellä.

Screenshot_20260624_211409_Ilta-Sanomat.jpegScreenshot_20260624_211436_Chrome.jpegScreenshot_20260624_211450_Chrome.jpeg
 
Ylös