#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
jollain todella perverssillä tavalla odotan myös sitä, miten mahdollinen epäonnistuminen nyt sitten selitellään. Esim. "eivät uudet osat voi heti toimia" tms. :D
Ei ne uudet osatkaan aina toimi välttämättä ollenkaan vaikka olisivat esimerkiksi tuulitunnelissa vaikuttanee hyvältä ihan vaan sen takia että ovat uusia.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kimi-fanina (uskokaa tai älkää) toivon, että osat sopivat ja mies on liekeissä ajaen paalulta voittoon, mutta jollain todella perverssillä tavalla odotan myös sitä, miten mahdollinen epäonnistuminen nyt sitten selitellään. Esim. "eivät uudet osat voi heti toimia" tms. :D

No ei, kyllä tässä ihan aidosti peukkuja pidetään pystyssä!
Ei sieltä mitään isoa ole tulossa. Jos etupään jousituksen uudet osat toimii Kimille niin euto ei nopeudu, mutta Kimin tuntuma autoon paranee. Eli ei mitään järkyttävää loikkaa missään tapauksessa.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ratahans sanoi:
Tietäätkö kukaan, edes mitä ne uudet osat on?
Twitteristä:

@Pitlanetalk
"Apart from the tweaked front suspension, Raikkonen will receive an updated steering rack. A lot of setup work for Friday. #F1 #Formula1"
Lähteen luotettavuudesta ei mitään hajua.

Kimi tänään varikolla.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei sieltä mitään isoa ole tulossa. Jos etupään jousituksen uudet osat toimii Kimille niin euto ei nopeudu, mutta Kimin tuntuma autoon paranee. Eli ei mitään järkyttävää loikkaa missään tapauksessa.
No tottakai se nopeutuu jos tuntuma on kunnossa. Mitähän ero oli Lotuksella, sekunnin per kierros Kimin alla kun auto säädöissä vs ei ollut.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sori, että palaan tähän offtopic-juonteeseen, mutten ehtinyt aikaisemmin.
Alonson ajaminen viimeisissä kisoissa, kun mestaruus on ollut panoksena on ollut surkeaa.
Alonso myös varmisti molemmat mestaruutensa ensimmäisessä mahdollisessa kisassa.
Niin ja neljään peräkkäiseen mestaruuteen on pystynyt Sebin lisäksi vain Fangio ja Schumi, joten ketä tahansa olisi pystynyt samaan on naurettava väite.
Ja väite jota en esittänyt.
Kuinka monta mestaruutta ja voittoa Sebin pitää vielä ottaa, että saa arvostusta?
Kyllä minä Vettelin ajotaitoja arvostan, mutten nosta häntä korkeammalle jalustalle kuin muitakaan huippukuskeja. Mestaruus vaatii kuitenkin hyvän auton, ja siinä Newey on ollut merkittävin tekijä, niin Red Bullilla kuin aikaisemmissakin talleissaan. 6 mestaruutta Williamsilla ja McLarenilla, 4 Red Bullilla. Ei tuo nyt ihan sattumalta kuulosta.
Mites sitten Schumacher? Miksi hänen mestaruuksia ei vain kylmästi laiteta Brawnin, Todtin ja co piikkiin?
Kyllä minä ainakin laitan Schumin Ferrari-mestaruudet hyvin paljon Brawn-Byrne-Todt -kolmikon piikkiin. Kaksi ensimmäistä olivat jo Benettonilla Schumacherin menestyksen kivijalkoja. Ei ne pelkällä ratin vääntämisellä ole tulleet, vaan hyvän auton ja uupumattoman testaamisen lisäksi mm. tallimääräyksillä (ja vähän vilungilla?). Joku muu huippu samassa tallissa vastaavassa asemassa, niin mestaruuksia olisi tullut sille jollekin muulle.
Onhan Vettel ajanut voittoja kahdessa tallissa.
Joiden molempien autot olivat Neweyn suunnittelemia. Sehän se pointti oli.

Aiheeseen liittyvä kysymys kuuluukin, miksei Kimi ole onnistunut istahtamaan sellaiselle kultaiselle pilvenreunalle, jossa muu tiimi on huipputikissä, kaikki toimii ja voittoja ja mestaruuksia satelee helposti? Ei se Kimin ajotaidoista ole ollut kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No niin, eipä tuo kovin hyvältä ikävä kyllä näytä Kimin meno Bahrainissa vaikka uudet osat on autossa. Sekunti jälleen Alonson vauhdista. Kyllä tässä alkaa kohta paineet nousta aika koviksi Kimin kohdalla. Mitäköhän miettii Montezemolo tällä hetkellä?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mitäköhän miettii Montezemolo tällä hetkellä?
Kommentit jo tulleet häneltä.
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=40383&p=2354898&viewfull=1#post2354898
Huh huh, mitä panikointia täällä:D Harkat on harkkoja, pisteet jaetaan sunnuntaina. Kimi veti yhden persiille menneen aikakiekan mediumeilla, jonka jälkeen siirty pitkään vetoon. Alonsolla oli nopealla alla pehmeät.

Mediumit taitaa toimia softeja paremmin vedoissa. Aika-ajossa ois kyllä Raikkosen pojan hyvä vetää 6 sakkiin, että pysyis kisassakin mukana.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kyllä minä ainakin laitan Schumin Ferrari-mestaruudet hyvin paljon Brawn-Byrne-Todt -kolmikon piikkiin. Kaksi ensimmäistä olivat jo Benettonilla Schumacherin menestyksen kivijalkoja. Ei ne pelkällä ratin vääntämisellä ole tulleet, vaan hyvän auton ja uupumattoman testaamisen lisäksi mm. tallimääräyksillä (ja vähän vilungilla?). Joku muu huippu samassa tallissa vastaavassa asemassa, niin mestaruuksia olisi tullut sille jollekin muulle.
Kuitenkaan kukaan muu ei ollut pariin vuosikymmeneen voittamaan Ferrarilla yhtään mestaruutta. Kyllä mä vähän enemmän antaisin painoarvoa Schumacherin osuudellekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuitenkaan kukaan muu ei ollut pariin vuosikymmeneen voittamaan Ferrarilla yhtään mestaruutta. Kyllä mä vähän enemmän antaisin painoarvoa Schumacherin osuudellekin.
Eipä ollut Ferrarikaan samassa iskussa kenenkään muun kuskin aikana (mutta ei siellä muiden aikana ole ollut Brawn-Byrne-Todt -kolmikkoakaan). Tottakai Schumillakin on osuutensa, eikä vähiten siksi, että sai houkuteltua Benettonin taustatiiminsä Ferrarille. Enemmän kuitenkin laitan painoa sille tiiminrakentajan ja armottoman työmoraalin piikkiin kuin varsinaisille ajotaidoille. Ei Schumi sillä saralla ollut niin ylimaallisen paljon parempi kuin muut. Eikä ole Vettelkään, palatakseni alkuperäiseen kiistanaiheeseen. Ilman Neweyä ei neljää mestaruutta olisi tullut.

-Edit- Mutta jos yritettäisiin palata Kimiin ja miksei Kimi ole saanut samanlaista saumaa kuin Schumi ja Vettel? Aina väärässä tallissa (edes mestaruusvuonna ei ollut paras auto).
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eipä ollut Ferrarikaan samassa iskussa kenenkään muun kuskin aikana (mutta ei siellä muiden aikana ole ollut Brawn-Byrne-Todt -kolmikkoakaan). Tottakai Schumillakin on osuutensa, eikä vähiten siksi, että sai houkuteltua Benettonin taustatiiminsä Ferrarille. Enemmän kuitenkin laitan painoa sille tiiminrakentajan ja armottoman työmoraalin piikkiin kuin varsinaisille ajotaidoille. Ei Schumi sillä saralla ollut niin ylimaallisen paljon parempi kuin muut. Eikä ole Vettelkään, palatakseni alkuperäiseen kiistanaiheeseen. Ilman Neweyä ei neljää mestaruutta olisi tullut.
Ketkä kuskit sitten mielestäsi on voittanut ajotaitojen perusteella mestaruuden 1990-luvun alusta lähtien?
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Niin kuin täällä on moneen kertaan sanottu, pitkissä vedoissa Kimin vauhti oli hyvää. Aikakierros meni penkin alle.

Huolestuttavaa on tuntuma autosta:

Adam Cooper ‏@adamcooperF1 50 Sek.
Kimi Raikkonen: "This was a difficult day, because I didn’t feel comfortable with the car in either session"
Mutta, Kimi on ennenkin noussut huonojen perjantaiharkkojen jälkeen. Malesia kuitenkin antoi hyviä merkkejä.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Ketkä kuskit sitten mielestäsi on voittanut ajotaitojen perusteella mestaruuden 1990-luvun alusta lähtien?
Mielestäni 1990-luvun alusta lähtien ei selkeästi nopeimmalla autolla mestaruuden ovat voittaneet Schumi 1995, Schumi 2000, Alonso ehkä molempina vuosina 2005, 2006 ja Räikkönen 2007. Tietenkin lopulliseen menestykseen vaikuttaa moni muukin asia kuin auton nopeus. Oma arvostukseni Schumacheria kohtaan tulee pääasiassa 90-luvulta kun ajoi loistavia tuloksia autoilla, jotka olivat selvästi kilpailijoita heikompia. Kuten olen aikaisemminkin sanonut, vuosien 2001-2004 Ferrareilla olisi mestaruudet ottanut moni muukin. Ihan sama sanat sopivat Red Bulliin 2010-2013.
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Niin kuin täällä on moneen kertaan sanottu, pitkissä vedoissa Kimin vauhti oli hyvää. Aikakierros meni penkin alle.

Huolestuttavaa on tuntuma autosta:



Mutta, Kimi on ennenkin noussut huonojen perjantaiharkkojen jälkeen. Malesia kuitenkin antoi hyviä merkkejä.
Toivotaan, että hyvät säädöt ja vauhtia löytyy jostain huomenna. Malesiassa homma näytti ennen kisaa jo ihan lupaavalta, mutta se rata on kyllä sopinut Kimille viime vuosina paremmin. Viime vuonna odottelin Malesiasta jopa paalua, mutta sadehan, yllätys yllätys, pilasi Kimin mahdollisuudet Q3:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ketkä kuskit sitten mielestäsi on voittanut ajotaitojen perusteella mestaruuden 1990-luvun alusta lähtien?
Ei varsinaisesti kukaan, koska kukaan ei voita ilman hyvää autoa. Sehän tässä pointti onkin, että mestaruus (ja muutkin tulokset) on aina kuski+auto+tiimi -yhdistelmän tulosta.

Professori tuossa listasikin aika ansiokkaasti ne, jotka eivät ole voittaneet parhaalla autolla. Nopein auto ei aina ole paras. Alonson Renault-mestaruudet eivät tulleet koko kautta ajatellen nopeimmalla autolla, mutta ehkä parhaalla kuitenkin, loppupeleissä. Ja auton lisäksi tekijänä on myös tiimi, ja miten se toimii (taktiikat etc.).
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Olen ollut viime vuosina huolissani Kimin kyvystä ohittaa. Kimi on kyllä harjoittanut välillä näyttävää rinta-rinnan ajoa ja päässyt myös ohi, mutta Kimiltä näkee yllättävän harvoin ns. tavallisia ohituksia, jossa saadaan hyvä vauhti suoralle ja päästään viimeistään jarrutuksissa helposti ohi. Kimi itse valittelee usein huonoa suoranopeutta, mutta tallikaverille ohittaminen ajamalla on ollut monesti selvästi helpompaa.

Kertokaapa viisaammat, löytyykö syy tähän esim. Kimin säädöistä vai tyylistä ajaa mutkaan kovaa sisään ja "hitaammin" ulos, menettäen samalla downforcea mutkassa ohitettavan takana. Tosi harvoin näkee Kimin jättävän jarrutuksen myöhään, ottavan mutkan alun ylitiukasti ja kiihdyttävän suoralle loivalla linjalla ohitettavan sisäpuolelta suoralle imuun. En usko, että asia on millään näin yksinkertainen ja olisi siitä varmaan Kimiä ohjeistettu, jos homma olisi ajolinjoista kiinni.

Alonsoa pidän tällä hetkellä sarjan parhaana ohittajana, joka hakee poikkeavilla linjoilla paikan muutaman mutkan ja suoran aikana ja saa homman näyttämään lapsellisen helpolta. Hieman ihmettelin ennen kauden alkua, kun jäsenten välisissä ohittaminen laitettiin Kimille.
 

tehdastallikuski

Well-known member
Liittynyt
17.1.2014
Viestit
54
Mua ihmetyttää kun muualla kehutaan (esm Le Mans testi) että Kimi hyppää auton kun auton rattiin ja on heti nopee. Paitsi formuloissa, jos säädöt ei osu justiinsa kohdalleen ja auto ole nopee.

Formuloissa jos säädöt osuu justiinsa ja auto on nopee niin Pastorikin voittaa. Kyllä musta hyvän kuskin merkki olisi se että jos auto ei oo ihan niin justiin niin sitten hanskalla paikataan ja mennään äärirajoilla lujaa mutta pysytään radalla.

Kyllä mä rankkaan monta F1 kuskia kovemmaksi ratin kääntäjäksi ku Kimin, mutta ei se Kimi paska silti ole, maailman mestari ja kaikkee. Jos laren olisi aikoinaan kestäny maaliin niin olisi tuplamestari, paskaa tuuria siis ja muilla vielä huonompaa. Managerillakin taitaa olla merkitystä MM:n tavoittelussa...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös