Koko Kimi Räikkösen auton kimpussa häärivä tiimi onnistui hyvin Belgian Grand Prix -kisassa. Kun taktinen puolikin osui kohdalleen, neljättä sijaa ylemmäs Ferrarin autolla ei tässä kisassa olisi ollut asiaa.
Räikkönen sai kauden alussa kilpainsinöörikseen kokemattoman Antonio Spagnolon, joka on joutunut rankalle oppikurssille suomalaisen maailmanmestarin rinnalla. Parissa kisassa apuna radiopuolella oli britti-insinööri David Lloyd, mutta kaksi viime kisaa on menty taas pelkästään Spagnolon kanssa.
– Antonio on ihan fiksu ja mukava sälli. Tunnen hänet jo entuudestaan, mutta eri hommista. Kisatilanteissa täytyy äkkiä päättää, mitä tehdään. Kun tekee näitä hommia ensimmäistä vuotta, ei se todellakaan ole helppoa, vaikka kuinka kauan olisi katsonut sitä sivusta, Räikkönen taustoittaa.
– Ei se tällä kokemuksella onnistuisi minultakaan, jos itse tekisin ratkaisuja siellä muurilla, suomalaistähti huokaisi.
– Kun siihen tottuu, se vähän helpottaa ja Antonio onkin parantanut ihan sairaasti sitten alkukauden.
Aiemmin Ferrarilla Räikkösen insinöörinä oli Andrea Stella, joka nyt viidettä vuotta vastaa Alonson viikonlopuista.
– Varmaan Stellan kanssa olisi ollut vähän helpompaa, mutta en usko, että se on tässä mitään ratkaissut. Oli hyvä, kun Lloyd oli muutaman kisan ajan apunamme. Spagnolo sai keskittyä omaan hommaansa, jonka osaa parhaiten.
– Toinen insinööri radiopuolella ei ole mitään uutta minun urallani. Myös Mark Slade hermoili välillä, kun ratkaisuja piti tehdä valtavan nopeasti, ja silloinkin meillä oli toinen kaveri radiossa, kun se helpotti monta asiaa ja Mark pystyi funtsaamaan ja katsomaan tilanteet tarvitsematta joutumatta puhumaan samalla minulle.
– Samalla lailla uskon, että tämäkin järjestely oli meille hyväksi, Räikkönen kiitteli.
Turun Sanomat, Spa