#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
On fiilis että Kimin taustajoukot oikeasti tekee jotain palkkansa eteen. Sellainen lähtö Ferrarilta kuin edellis kerralla tapahtui, niin uskon että asiat sai vain katsoa sopimuksesta kuinka toimitaan. Kaikki tiesi etukäteen mitä tapahtuu, ei tarvinnut riidellä eikä siinä samassa mennä henkilökohtaisuuksiin, jolloin välit pysyi hyvinä, joka mahdollisti paluun. Todennäköisesti sopimuksessa on nytkin mitä tapahtuu jos ei Ferrari anna autoa ja silloinkaan ei välttämättä sopimusta pureta, vaan toimitaan sen mukaan.
Naulan kantaan. Luultavasti optio koskee juuri tuota ajopaikkaa, ei niinkään tilipussia. Harmi sinänsä että Kimi ei tarvitse lisää rahaa, vaan tallipaikan Ferrarilta.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Naulan kantaan. Luultavasti optio koskee juuri tuota ajopaikkaa, ei niinkään tilipussia. Harmi sinänsä että Kimi ei tarvitse lisää rahaa, vaan tallipaikan Ferrarilta.
No mutta jos asia olis näin niin sehän tekis Kimin ja Maurin kommentit jotenkin ymmärrettäväksi.
Kimi : Päätös on tallilla ja hänellä ei ole ens vuodelle muuta vaihtoehtoa kuin Ferrari.
Mauri : Kimi tietää mitä häneltä odotetaan.

Joten Kimillä on sopimus vuodesta 2016 (optioon perustuen) ja on tallin asia päättää antaako ne hänelle auton ajettavaksi kaudelle 2016 vai maksaako he taas kerran kimin ulos. Sopparissa taitaa olla tälle vuodelle joku tulostaso vaatimus joka taitaa olla jo ylitetty (molemminpuolin).

No toivottavati Monzassa kuullaan päätös että Kimillä on Ferrari ajettavana ens kaudellakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Todennäköisesti sopimuksessa on nytkin mitä tapahtuu jos ei Ferrari anna autoa ja silloinkaan ei välttämättä sopimusta pureta, vaan toimitaan sen mukaan.
Epäilemättä on. Mutta kyllä viimeksi se "ylimääräinen" 17 miljoonaa (tai mitä lienee ollutkaan) oli suurella todennäköisyydellä juuri sopimuksenpurkuraha. Koska se mahdollisti Kimin ajelun muun työnantajan piikkiin. Jos sopimus olisi ollut voimassa, Kimi olisi F1-paikan mentyä ajellut jossain AF Corsessa Vilanderin tai Salon parina.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Epäilemättä on. Mutta kyllä viimeksi se "ylimääräinen" 17 miljoonaa (tai mitä lienee ollutkaan) oli suurella todennäköisyydellä juuri sopimuksenpurkuraha. Koska se mahdollisti Kimin ajelun muun työnantajan piikkiin. Jos sopimus olisi ollut voimassa, Kimi olisi F1-paikan mentyä ajellut jossain AF Corsessa Vilanderin tai Salon parina.
Ei välttämättä. On täysin mahdollista, että sopimukseen on ollut silloin kirjattuna ns. kilpailukielto, mutta koskien vain F1:iä. Tuntuisi itse asiassa aivan mahdottomalta uskoa, että siihen olisi edes voitu kirjoittaa sellaista ehtoa, ettei mies voisi ajaa muissa sarjoissa muiden palveluksessa. Ei Robertsonit ja Kimi sellaista lappua olisi koskaan sitä paitsi edes suostuneet allekirjoittamaan.

Kyllä minäkin nyt alan vähän taipua siihen, että on ihan mahdollista, että tuo optio tässä uudessa Ferkku-sopparissa on tosiaan ollut Kimin puolella ja nyt keskustellaan vain siitä, ajaako Kimi vai ei 2016, eikä siitä onko hänellä sopimus vai ei. Ja tämähän tarkoittaisi sitä, että jos Kimi tosiaan haluttaisiin korvata jollain muulla kuskilla jo ensi kaudella, pitäisi tämän kuskin tuoda niin paljon parempia tuloksia, että ne paikkaisivat ainakin nämä kaksi seikkaa:

1. Koko Kimin palkka ensi kaudesta (ei mikään pikkusumma)
2. Kimin tuoma PR-hyöty sarjan suosituimpana kuskina ja Ferrarin viimeisimpänä maailmanmestarina

Eli käytännössä voidaan sanoa, että on ns. tekemätön paikka. Luulen, että tässä voikin olla kyse siitä, että Ferrari odottaa nyt vain Kimiltä yhtä hyvää tulosta, jonka jälkeen voitaisiin julkistaa ensi kauden soppari siten, että kasvot säilyvät. Spinnauskeskeytyksen tai 8. sijan jälkeen näyttäisi ehkä vähän hölmöltä julkistaa jatko. Podiumsijoitus, lausunto "Kimi is back" ja soppari julki.

No, emmehän mitään oikeasti tiedä, eli aika heppoisin perustein tehtyä spekulointia, mutta mitäpäs sitä muutakaan tässä vaiheessa silly seasonia.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Juu heppoisin perustein tässä spekuloidaan mutta kun muutakaan ei ole. ;)
Jotenkin olen myös taipuvainen uskomaan tuon kohdan että nyt vaan odotellaan Kimiltä hyvää sijoitusta kuten esim podiumia ja silloin voidaan julkaista ensi vuoden Ferrari kuskit.
No aika näyttää mikä on faktaa.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Harmi kyllä miten tämä kausi mennyt. Toivotaan että löytyy vielä se optio ensi-kaudelle.
Jos ei niin kyllähän tästä aika paha maku jää.

Ollut tosi puuduttava kausi tähän asti. Tällä kaudella pari hyvää kisaa ja sitten loput mennyt
taktisiin munauksiin tai siihen kimimäiseen epäonneen.. Myös pari aika epätavallista virhettä tullut tällä kaudella.

Toivotaan että loppukausi kääntää ferrarinkin. Minun mielestä mitään negatiivista ei silti ole vielä tallin sisältä kuulunut kimin suhteen.

Tällä kaudella on ilmeisesti vaan kertautunut se murphyn laki, kun kaikki menee pieleen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9539
Sijainti
Helsinki
Ferrarilla on ollut 70-luvulta saakka selvä jako ykkös- ja kakkoskuljettajiin, Onko Kimin vaikea hvyäksyä "kakkoskuskin" roolia? :confused:

Mistä tämä vuosia jatkunut Kimi-Alonso väittely, mitä lehtien kommenttiosuudessa harjoitellaan johtuu? Siitä, kun Alonso vei Kimiltä vuoden 2005 mestaruuden vai 2009 ferrari-potkuista?

Kunhan vaan uteliaana kyselen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ferrarilla on ollut 70-luvulta saakka selvä jako ykkös- ja kakkoskuljettajiin, Onko Kimin vaikea hvyäksyä "kakkoskuskin" roolia? :confused:

Mistä tämä vuosia jatkunut Kimi-Alonso väittely, mitä lehtien kommenttiosuudessa harjoitellaan johtuu? Siitä, kun Alonso vei Kimiltä vuoden 2005 mestaruuden vai 2009 ferrari-potkuista?

Kunhan vaan uteliaana kyselen.
En sanoisi kyllä, että aina on ollut. Ainaskaan itse en muista esimerkiksi Alesi/Berger -kaksikosta erottuneen ykkös- tai kakkoskuskia.

Monestihan kuskia pidetään automaattisesti kakkoskuskina, jos häviää tallitoverilleen. Sillähän on helppo perustella, miksi häviää tallin "ykköskuljettajalle". Tällä tarkoitan jokaista tiimiä ja kuskia.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
En sanoisi kyllä, että aina on ollut. Ainaskaan itse en muista esimerkiksi Alesi/Berger -kaksikosta erottuneen ykkös- tai kakkoskuskia.

Monestihan kuskia pidetään automaattisesti kakkoskuskina, jos häviää tallitoverilleen. Sillähän on helppo perustella, miksi häviää tallin "ykköskuljettajalle". Tällä tarkoitan jokaista tiimiä ja kuskia.
Kyllä se tosiaan tuli selvemmin vasta Todt/Schumi-aikana.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9539
Sijainti
Helsinki
Kyllä se tosiaan tuli selvemmin vasta Todt/Schumi-aikana.
Entäs Lauda-Regazzoni tai Scheckter-Villeneuve-Pironi? Villeneuve ei estänyt Jodyn mestaruutta ja Pironi teki kyseenalaisen ohituksen Imolassa -82.

Gilles suostui auttamaan Scheckteriä, mutta Pironi ei. Todtin aikan Irvine, Barrichello ja Massa olivat seviä kakkoskuskeja.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
En itse näe syytä miksi Räikkösen sopimus kannattaisi katkaista tämän kauden jälkeen. Vaikka Kimin suoritukset ovat olleet todellakin kaukana virheettömistä, on hänellä kuitenkin Ferrarille paljon annettavaa. Tallissa on kuitenkin Vettel, joka on varmasti hyvä ykköskuljettaja. Räikkönen on nykykunnossaan auttamatta tietyllä tavalla käytännössä kakkoskuljettaja Vetteliin nähden mutta ehkä Buttonin kanssa paras mahdollinen sellainen. Räikkönen pystyy keräämään nyt viime aikoina nähtyjä virheitä lukuun ottamatta kuitenkin tasaisesti pisteitä ja ajaa auton varmasti hyville sijoille, vaikkei mitään ihmeitä esittäisikään. Ylipäätään jos mestaruuksista kilpaillaan, ei kahden tasavahvan toisiaan vastaan ajavan kuljettajan ajattaminen ole ollut järkevää, ellei sitten auto ole aivan ylivoimainen tyyliin McLaren 1988-1989, Williams 1996 ja Mersu viime vuosina. Tällä hetkellä Ferrarin ongelma ei ole kuljettajissa.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
En itse näe syytä miksi Räikkösen sopimus kannattaisi katkaista tämän kauden jälkeen. Vaikka Kimin suoritukset ovat olleet todellakin kaukana virheettömistä, on hänellä kuitenkin Ferrarille paljon annettavaa. Tallissa on kuitenkin Vettel, joka on varmasti hyvä ykköskuljettaja. Räikkönen on nykykunnossaan auttamatta tietyllä tavalla käytännössä kakkoskuljettaja Vetteliin nähden mutta ehkä Buttonin kanssa paras mahdollinen sellainen. Räikkönen pystyy keräämään nyt viime aikoina nähtyjä virheitä lukuun ottamatta kuitenkin tasaisesti pisteitä ja ajaa auton varmasti hyville sijoille, vaikkei mitään ihmeitä esittäisikään. Ylipäätään jos mestaruuksista kilpaillaan, ei kahden tasavahvan toisiaan vastaan ajavan kuljettajan ajattaminen ole ollut järkevää, ellei sitten auto ole aivan ylivoimainen tyyliin McLaren 1988-1989, Williams 1996 ja Mersu viime vuosina. Tällä hetkellä Ferrarin ongelma ei ole kuljettajissa.
En näe kyllä mitä annettavaa Räikkösellä Ferrarille enää on. Räikkösen virheiden takia Williams hengittää jo niskaan. Tasavertaisilla autoilla Mersukuskit vie Ferrarikaksikkoa kiitos Räikkösen. Samoten McLarenilla on kovempi kuljettajakaksikko. Jotta Ferrarilla mestaruus vietäisiin ja nimenomaan se tallimestaruus niin Ferrarin tulisi tehdä selkeästi paras auto ja sekään kun ei välttämättä riitä. Toki jos tavoite on jossain muualla ensi kaudellakin niin sittenhän tuo on sama vaikka ajattaisi Maldonadoa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
En näe kyllä mitä annettavaa Räikkösellä Ferrarille enää on. Räikkösen virheiden takia Williams hengittää jo niskaan. Tasavertaisilla autoilla Mersukuskit vie Ferrarikaksikkoa kiitos Räikkösen. Samoten McLarenilla on kovempi kuljettajakaksikko. Jotta Ferrarilla mestaruus vietäisiin ja nimenomaan se tallimestaruus niin Ferrarin tulisi tehdä selkeästi paras auto ja sekään kun ei välttämättä riitä. Toki jos tavoite on jossain muualla ensi kaudellakin niin sittenhän tuo on sama vaikka ajattaisi Maldonadoa.
Heh, no onhan tuokin yhdenlainen mielipide. ;)
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
En itse näe syytä miksi Räikkösen sopimus kannattaisi katkaista tämän kauden jälkeen. Vaikka Kimin suoritukset ovat olleet todellakin kaukana virheettömistä, on hänellä kuitenkin Ferrarille paljon annettavaa. Tallissa on kuitenkin Vettel, joka on varmasti hyvä ykköskuljettaja. Räikkönen on nykykunnossaan auttamatta tietyllä tavalla käytännössä kakkoskuljettaja Vetteliin nähden mutta ehkä Buttonin kanssa paras mahdollinen sellainen. Räikkönen pystyy keräämään nyt viime aikoina nähtyjä virheitä lukuun ottamatta kuitenkin tasaisesti pisteitä ja ajaa auton varmasti hyville sijoille, vaikkei mitään ihmeitä esittäisikään. Ylipäätään jos mestaruuksista kilpaillaan, ei kahden tasavahvan toisiaan vastaan ajavan kuljettajan ajattaminen ole ollut järkevää, ellei sitten auto ole aivan ylivoimainen tyyliin McLaren 1988-1989, Williams 1996 ja Mersu viime vuosina. Tällä hetkellä Ferrarin ongelma ei ole kuljettajissa.
Aikalailla samaa mieltä kyllä itsekkin. Nopeuden puolesta tasoissa Vettelin kanssa, välillä nopeampi, välillä hitaampi, mutta virheitä Kimille tullut reilusti enemmän. Kuten James Allison myös totesi haastattelussa. Vielä kun lisää, että kuskit tulevat todella hyvin toimeen keskenään, niin hankala näin äkkiseltään heittää aivan ilman sinivalkolaseja, kuka olisi parempi vaihtoehto.

Bottas ehkä? Varmaan joitain muitakin, mutta jos Kimi saa karsittua nuo pienet virheet pois, niin sitten alkaa olemaan hankala sanoa että saisiko tallin kannalta kokonaisuutta katsoen parempaa kuljettajaa Kimin tilalle. No sittempä tuon aikoinaan näkee mitä tekevät.
 

Sipsu

Well-known member
Liittynyt
27.6.2010
Viestit
232
Ei noin voi suoraa sanoa. Mikäli autot olisivat tasavertaisia niin Mersut joutuisivat paljon useammin lähtemään ruuduista 3-4 tai jopa 3-6 jolloin painetta olisi
aivan eritavalla kaksikon Hamilton-Rosberg hartioilla. Nythän siellä ajetaan peräkkäin jonossa ilman että ketään pystyy minkäänlaista painetta lyömään ja keskenäinen kilpailu
tai ainakin radalla ohittaminen lienee Mersun taholla kiellettyä. Ainakin siltä se on näyttänyt tällä kaudella.
Olisi täysin eriasia ajaa aika-ajoa ilman sitä 0.5-0.7 sekunnin puskuria muihin talleihin.
Tai jos käy niinkuin Silverstonessa niin se auto automaattisesti tuo sen edun.

Täysin eri tilanne ajaa tuollaisia suorituksia kun toinen talli antaa painetta.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Ei noin voi suoraa sanoa. Mikäli autot olisivat tasavertaisia niin Mersut joutuisivat paljon useammin lähtemään ruuduista 3-4 tai jopa 3-6 jolloin painetta olisi
aivan eritavalla kaksikon Hamilton-Rosberg hartioilla. Nythän siellä ajetaan peräkkäin jonossa ilman että ketään pystyy minkäänlaista painetta lyömään ja keskenäinen kilpailu
tai ainakin radalla ohittaminen lienee Mersun taholla kiellettyä. Ainakin siltä se on näyttänyt tällä kaudella.
Olisi täysin eriasia ajaa aika-ajoa ilman sitä 0.5-0.7 sekunnin puskuria muihin talleihin.
Tai jos käy niinkuin Silverstonessa niin se auto automaattisesti tuo sen edun.

Täysin eri tilanne ajaa tuollaisia suorituksia kun toinen talli antaa painetta.
Näin. Nytkin ihmepoika Hamiltonin päätä välillä kisojen aikana kiristää vanne.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näin. Nytkin ihmepoika Hamiltonin päätä välillä kisojen aikana kiristää vanne.
Juu, aina kun ei ole johdossa. McLarenilla ei ollut samaa ongelmaa.

Vettelillä täsmälleen sama tilanne. Red Bullin ollessa ylivoimainen tuntui Vettel kiukuttelevan kun ei ollut johdossa. Kun auto ei ole ylivoimainen, ei tunnu Vettelkään olevan moksikaan, jos ei ole parhaalla mahdollisella sijalla (kaudet 2014-2015).

-Ehkä ylivoimainen auto laittaa tietyt kuskit hermostumaan, jos on tallitoverin perässä.

edit: Jaa tää oli Räikkönen-ketju :dunno:
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös