70-luvun F1

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
TJS sanoi:
Heidfeldin kyseessä "testi" oli ajaa ajaa muutamassa kohdassa kovaa, oikaista muutama paha mutka, ja sitten taas hiljentää ja vilkutella yleisölle. Maavara oli nostettu jo niin ylös, ettei aerodynamiikka toiminut enää kunnolla ja alla olivat Bridgestonen erikoisrenkaat(erikoisen huonot?). Pelkkä pr-temppu ja näytöajohan se oli vakavan testin sijaan.

Hänen paras kierroaikansa oli 8:34, josta voi päätellä kuinka hyvin auto sopi radalle, kun Niki ajoi -76 aika-ajossa 6:58.60 ja Stefan Bellof ajoi radan 1983 aikaan 6:11.13. Kun häviää yli 2 minuuttia 25 vuotta vanhalle autolle ja renkaille mutkia oikomalla ei oikein anna positiivista signaalia asiasta. Jos kierrosennätys olisi ollut mahdollista saavuttaa kohtuullisella työllä, niin aivan varmasti he sitä olisivat yrittäneet valokuvien ottamisen sijaan. Mainosarvo olisi kuitenkin valtava.

Samalla logiikalla talvella voisi ajaa lapissa gp:n koska Häkä ajoi 2-paikkaisellä mäkillä mainoksessa siellä nastarenkailla.
Hyvä postaus :thumbup: Muistaakseni Heidfeld taisi innostua pikkasen opittuaan suuren osan mutkista ja olisi halunnut ajaa enemmänkin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Panis-Takagi sanoi:
Lisäksi olen ajanut koko radan aikaan 7 minuuttia jotain Niken formulaa muistuttavalla prototyyppiautolla Gran Turismo 4:llä mikä vastaa käytännössä formulakuskien omia simulaattoreita. Kierrokselleni mahtui tasan 1 ulosajo jonka sain haltuuni.:alppu:
Voi jeesus.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4653
Sijainti
Kokkola
Panis-Takagi sanoi:
Voin perustella mielipiteeni: Kyllä nyky-Ykkösellä voisi ajaa tuon Nordschleifen ihan hyvin, koska Nick Heidfeld ajoi tässä taannoin ko. radalla testiä. Ainoastaan die Karusell't ovat ehkä nykypohjaisille autoille liian vaativia mutta kunhan autojen maavaraa nostetaan niin syytä huoleen ei pitäisi olla. Toki Takuma Saton ja Felipe Massan kaltaiset kamikaze-kuskit ilman luistonestoa ei pitäisi päästä lähellekään koko rataa.

Lisäksi olen ajanut koko radan aikaan 7 minuuttia jotain Niken formulaa muistuttavalla prototyyppiautolla Gran Turismo 4:llä mikä vastaa käytännössä formulakuskien omia simulaattoreita. Kierrokselleni mahtui tasan 1 ulosajo jonka sain haltuuni.:alppu:

Toki nopeuksia tulisi rajoittaa merkittävästä >300km/h johtuen siitä että useimmat nykysirkuksen kuskit eivät ole tarpeeksi hyviä ajamaan koko rataa ympäri ilman mokia. Eivät taida edes kestää tuon radan paineita yksin ajettaessa, entäs kun lähdössä on 20 autoa? Jokatapauksessa olisi ehdottomasti ylivoimaisesti nykysirkuksen värikkäin kisa:thumbup:

Tietysti, jos pusi-formulaistit eivät vielä uskalla ajaa siellä niin why not ei DTM- ja Porsche Cupit ajelisi siellä testiksi? Varmasti antaisi lisäarvoa lajille jos Saksan legendaarisin moottorirata otettaisiin kansallisen vakioautosarjan vetonaulaksi Michael Schumacherin :)p) kanssa. Toki Mattias Laudaa ei pidä päästää radalle tai aloittaa pahimmillaan purkutyöt radalle samanlaisella sähläyksellä kuin isänsä 76:alppu:
Sähläyksellä ja sähläyksellä.. Ensimmäisessä kappaleessa viittaat radan vaarallisuuteen, ja sitten kun sanot "Mattias Laudaa ei pidä päästää radalle.." Totuushan on se että rata on varsinkin silloin, kun autot oli huomattavasti turvattomampia kuin nykyään, suoraan sanottuna hengenvaarallinen ajaa. Ja sitä se on nykyäänkin. Jos tuonne nyt vietäisiin kisa niin pahimmillaan ei olisi Senna enää viimeisin ykkösten kuolonuhri.

Ja sitten se Heidfeld. Se oli kyllä ihan näytösajo, ja eikös se vielä liittynyt johonkin hyväntekeväisyysjuttuun.
 

FFff

Well-known member
Liittynyt
9.10.2000
Viestit
208
Panis-Takagi sanoi:
Gran Turismo 4:llä mikä vastaa käytännössä formulakuskien omia simulaattoreita.
Älä vaan kerro tätä Ronille ettei McLarenin simulaattori-inssit saa potkuja näin joulun alla!
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Panis-Takagi sanoi:
Lisäksi olen ajanut koko radan aikaan 7 minuuttia jotain Niken formulaa muistuttavalla prototyyppiautolla Gran Turismo 4:llä mikä vastaa käytännössä formulakuskien omia simulaattoreita. Kierrokselleni mahtui tasan 1 ulosajo jonka sain haltuuni.:alppu:
:jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
-Japé- sanoi:
'70 5:n eri tallin autolla saavutettiin voitto.
'71 3:n
'72 5:n
'73 3:n
'74 5:n
'75 6:n
'76 6:n
'77 6:n
'78 4:n
'79 4:n
Mikä viittaa suoraan että kyseessä oli amatööri sarja, käytännössä jos ostit Fordin koneen ja väsäsit autotallissasi jonkun moisen rungon olit "voitto" taistelussa mukana. Hyvänä esimerkkinä Wolf.
 

Formulafani 90

Well-known member
Liittynyt
3.3.2007
Viestit
77
Millaisia ne varikkokäynnit oikein oli 70-luvulla? Itse muistan lukeneeni että tuohon aikaan oli välitankkaus kielletty ja varikkokäynnit olivat usein ennalta suunnittelemattomia toimenpiteitä ja ainakin jossain videossa oli silleensä että varikolle tultaessa esimerkiksi nosturimiehellä oli vaikeuksia nostaa autoja ylös ja esim. 6-pyöräisen Tyrrelin aikana niille pienille pyörille oli omat erikoispultti porat ja niin oli isoille pyörille. Useimmiten varikolle tultiin vasta kuin pyörä oli hajalla tai vastaavan sattuessa. Mutta joskus varikkokäynti oli välttämätön ratkaisu. Esimerkiksi Fujin kisassa 1976 James Hunt kävi melkein Teddy Maiyerin raiveliin kiinni kun talli oli mokannut Huntin varikkokäynnin kanssa. Pieni hauskuus tässä on että ei taida nykyään enää tiimipomon raiveliin kuski käydä vaikka melkein mikä olisi.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Formulafani 90 sanoi:
Millaisia ne varikkokäynnit oikein oli 70-luvulla? Itse muistan lukeneeni että tuohon aikaan oli välitankkaus kielletty ja varikkokäynnit olivat usein ennalta suunnittelemattomia toimenpiteitä.
Välitankkaus kiellettiin vasta 1984. Varikolla vaihdettiin renkaita ja saatettiin käydä tankkaamassa jos siihen tarvetta oli. Suurimmalla osalla oli kuitenkin aina tankit pullollaan menovettä jolla sitten ajettiin niin kauan kuin sitä riitti. Puolittaisella tankilla kilpailuun lähteminen on sen verran uusi juttu että ensimmäinen sitä säännöllisesti käyttänyt taisi olla Brabham, kun Piquet vielä ajoi tallissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Puolittaisella tankilla kilpailuun lähteminen on sen verran uusi juttu että ensimmäinen sitä säännöllisesti käyttänyt taisi olla Brabham, kun Piquet vielä ajoi tallissa.
Jep, Brabham esitteli välitankkauksen 1982. Osasyy tällaisen taktiikan käyttöönottoon oli tietenkin turbojen janoisuus. Turbojen tarvitsi ottaa mukaan paljon enemmän bensaa kuin Cosworthien, joten ne antoivat painossa tasoitusta. Brabham äkkäsi, että jospa otettaisiinkin mukaan vain puolet.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Varikkokäyntien hiomien alettiin mielestäni ottaa tosissaan vasta yllättävän myöhään. Toki on suhteellista mikä on nopea pitti, jos ajatellaan vain renkaiden vaihtoa(5 sek jossain McLarenin promossa '92?), mutta joka tapauksessa varikkohenkilökunnan toimet muuttui ja pittiin käytetty aika tippui miltei vuosittain. Käsittääkseni vasta 90-luvun puolivälissä saavutteettiin nk. nykyinen taso, jossa kisat ratkaistaan varikkokäynneillä. Esim. eilen katsellessani '91 kausikoostetta, standardi pitti saattoi olla 7,5 sek hujakoilla, josta Murray ja Hunt usein totesivat että meni ok. 70-luvulla mielestäni käsitys oli että alle 10 sek pitti olisi ollut totaalinen haamuaika, korjatkaa jos olen väärässä.
 

Formulafani 90

Well-known member
Liittynyt
3.3.2007
Viestit
77
Niin no todellakin varikkostopin aika on riippunut vuosikymmenten saatossa miten sattuu. 70-luvulla varikkoaika jos meni alle 10 sekunnin niin todella oli huippupysähdys sillä pysähdysaika oli usein pidempi jopa 15-30 sekunnin pysähdykset eivät saattaneet olla vielä kisan pilalle menoa tarkoittavia. Useimmiten juuri pituuksien takia varikolle menoa vältettiin ja todellakin kisat pyrittiin ajamaan täysillä tankeilla jotta ei olisi ylimääräistä bensanhaku reissua. Vuonna 1982 Ranskan kisassa Brabham kokeili tuota yleistä välitankkausta ja about 20 sekuntia oli laskettu aika stopille. Mutta vuonna 1984 välitankkaus kiellettiin ja varikkokäynneistä tuli helpompia ja aikaväli oli useimmiten välillä 5-9 sekuntia ja joskus jopa alle 5 sekunnin kyettiin vaihtamaan renkaat. Tuona aikana taidettiin tehdä nopeimmat pitstopit sillä nopein mitä tuolle ajalle rekisteröitiin taisi olla vain uskomattomat 3.87 sekuntia. Mutta voin toki olla väärässäkin sillä mitä itse muistan niin nopein oli jotain 4.3 sekuntia. Sittemmin välitankkauksen paluu 1994 aiheutti jälleen stopin pitenemisen mutta verrattuna 70-luvun ja 80-luvun alun pysähdyksiin niin esim. Bensansyöttö oli parantunut ja muutenkin homma oli helpompaa aikaisempaa helpompaa ja siitä lähtien varikkotaktiikka on kuulunut lajiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Formulafani 90 sanoi:
NVuonna 1982 Ranskan kisassa Brabham kokeili tuota yleistä välitankkausta ja about 20 sekuntia oli laskettu aika stopille.
Jo edellisessä Brands Hatchin kisassa oli sama tankkaustaktiikka, mutta kummassakin noissa kisoissa molemmat Brabhamit hajosivat ennen varikkokäyntiä. Saksassa hajosi Patresen moottori ja Piquet'n kisan pilasi Salazar (seurauksena kuuluisa nyrkkitappelu) - jälleen ennen varikkokäyntejä. Itävallassa molemmista autoista hajosi kytkin jo ennen 10. kierrosta.

Alku oli siis takkuista, kun autot eivät edes kestäneet aiottuun varikkokäyntiin asti. Lopulta Kekelle voittoisassa Dijonin kisassa kaikki osui muuten kohdalleen ja Brabhamit pääsivät tankkaamaan ja maaliin, mutta siinä kisassa ne eivät olleetkaan ylivoimaisen nopeita, kuten aiemmissa. Piquet'n ensimmäinen tankkausstoppi kesti 15 sekuntia. Jossain aiemmassa kisassa tallissa oli laskeskeltu, että ennen tankkausta pitäisi hankkia 40 sekunnin johto.
 
Viimeksi muokattu:

Formulafani 90

Well-known member
Liittynyt
3.3.2007
Viestit
77
Noita aikoja formuloissa kun näin TV:n puolelta muistelee niin aika yksipuolista oli selostus ja kaikkia kisoja ei lähetetty kaudessakaan ei ainakaan 70-luvun alkupuolella. Sitten ehkä 1978 tai 79 oli eka vuosi jolloin ehkä oli koosteina koko kausi plus kolme suoraa kisaa. Vuonna 1977 Lindegren tuli ekaksi formulan kommentaattoriksi. Hyvä Linkku:thumbup: Myös HTV aloitti lähetykset jotka olivat usein jo tuolloin suoria ainakin vuosina 78 ja 79. Koosteet kanava aloitti jo 1975 ja 1977 osittain suorat lähetykset. Kummatkin olivat YLE:n lähetyksiä vuoden jäljessä. Kanavan puolelta 70-luvulla kisat tulivat enimmäkseen TV1:llä ja vuodesta 1975 lähtien harvakseltaan mutta sittemmin yleisemmin TV2:lla.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
WebSlave sanoi:
Jo edellisessä Brands Hatchin kisassa oli sama tankkaustaktiikka, mutta kummassakin noissa kisoissa molemmat Brabhamit hajosivat ennen varikkokäyntiä. Saksassa hajosi Patresen moottori ja Piquet'n kisan pilasi Salazar (seurauksena kuuluisa nyrkkitappelu) - jälleen ennen varikkokäyntejä. Itävallassa molemmista autoista hajosi kytkin jo ennen 10. kierrosta.

Alku oli siis takkuista, kun autot eivät edes kestäneet aiottuun varikkokäyntiin asti. Lopulta Kekelle voittoisassa Dijonin kisassa kaikki osui muuten kohdalleen ja Brabhamit pääsivät tankkaamaan ja maaliin, mutta siinä kisassa ne eivät olleetkaan ylivoimaisen nopeita, kuten aiemmissa. Piquet'n ensimmäinen tankkausstoppi kesti 15 sekuntia. Jossain aiemmassa kisassa tallissa oli laskeskeltu, että ennen tankkausta pitäisi hankkia 40 sekunnin johto.
Pikkaisen korjausta eli ensimmäisen kerran välitankkaus oli tarkoitus tehdä Brands Hatchissa nimenomaan vain Piquetin toimesta. Ranskasssa kummaltakin hajosi turbo ennen varikkokäyntiä, Saksassa mentiin kuten WebSlave kirjoitti mutta jo Itävallassa Patrese teki johtopaikalta varikkokäynnin ja palasi vielä kaikenlisäksi johtopaikalle takaisin vain keskeyttääkseen pari kierrosta myöhemmin jälleen turbovikaan. Myös Piquet teki varikkokäynnin mutta se tapahtui ennen suunniteltua aikaa kun renkaat olivat sulaneet alle. Dijonissa vain Piquet teki välitankkauksen ja Monzassa Brabhamin vehkeet hajosivat taas jo alkukierroksilla.

Harjoitus ei kuitenkaan mennyt aivan hukkaan vaan seuraavalla kaudella Brabham oli selkeästi muita talleja nopeampi varikkokäynneissään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Felix sanoi:
Pikkaisen korjausta eli ensimmäisen kerran välitankkaus oli tarkoitus tehdä Brands Hatchissa nimenomaan vain Piquetin toimesta.
Tämä toki on mahdollista, minun lähteeni eivät sitä vain kerro. Esim. Vauhdin Maailma nimenomaan puhuu "Brabhameista".
Ranskasssa kummaltakin hajosi turbo ennen varikkokäyntiä, Saksassa mentiin kuten WebSlave kirjoitti mutta jo Itävallassa Patrese teki johtopaikalta varikkokäynnin ja palasi vielä kaikenlisäksi johtopaikalle takaisin vain keskeyttääkseen pari kierrosta myöhemmin jälleen turbovikaan. Myös Piquet teki varikkokäynnin mutta se tapahtui ennen suunniteltua aikaa kun renkaat olivat sulaneet alle. Dijonissa vain Piquet teki välitankkauksen ja Monzassa Brabhamin vehkeet hajosivat taas jo alkukierroksilla.
Jep, nuo kytkinviat tapahtuivat Italiassa eikä Itävallassa. Luin väärän GP:n raporttia. ;)
 
Ylös