#81 Oscar Piastri 2023: Kylän halutuin keltanokka

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Noi isojen tallien simulaattorithan maksavat useita miljoonia, niin ei ehkö puhuta ihan pleikkariverisoista.
Niissä on runko integroituna järjestelmään, joka ajaa jousitusta ja ratin vääntövoimia ym

Tallit tosiaan pitävät hyvin salassa noita simulaattorijuttujaan, ehkä jopa enemmän kuin autojen ominaisuuksia, kuin näistä ei ole olemassa juuri mitään julkista tietoa tai kuvaa.
Kuitenkin käytössä on niin staattisia kuin dynaamisia simuja, joissa kuski tuntee myös auton liikkeet, lukuunottamatta näitä isompia g-voimia. Ajettava data on kerätty jokaisella ajetulla radan ajosessiolla ja radat itsessään on lidarkeilattuja. Näillä voidaan mallintaa myös säätöjä, uusien päivitysosien vaikutusta, kuin myös kilpailevan tallin autosta mallinnuksia, ym ym. Taitaa olla budjettikaton ja testirajoitusten aikana se tallin tärkein työkalu.

Esim RBn simu, joka ainakin tässä näyttää auton osalta ikivanhalta on ollut jo silloin aika näyttävä laitos.
https://www.f1simulatormaniac.com/red-bull-simulator/
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
No, en tiedä mitä jännää siinä on. Totta kai nuo on tärkeä tekijä, yksi niistä jolla pyritään kaikki saatavissa oleva etu saavuttamaan kilpailijoihin nähden. Varsinkin nykypäivänä kun oikea testaaminen on olematonta.

Mutta silti uskon että tallien simulaattorien pohjalla on ihan samat simulaattorisoftat, joita kuka tahansa voi kotikoneellaan pyörittää ja enemmän ja vähemmän samat ongelmat ja puutteet vaivaa. Ei sellaista gurua yksinkertaisesti ole olemassakaan joka osaisi yhtäkkiä jotain merkittävästi parempaa koodata, varsinkaan jokaiselle tiimille omaa sellaista.
Voin rehellisesti väittää että olet väärässä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2848
Voin rehellisesti väittää että olet väärässä.
Perusteluita? Kolme suurinta tai ainakin "parasta" kuluttajille saatavilla simulaattoria ovat iRacing, Assetto Corsa ja Rfactor. Kaikki kilpailevat keskenään ja kehittyvät koko ajan enemmän ja enemmän realismia kohti. Jokaisen pohjalla on yli viidentoista vuoden kehitystyö. Noista ainakin kahta jälkimmäistä myydään myös "pro-versiona" esim juuri kilpatalleille ja olen aika lailla satavarma että nämä siellä f1-tiimien simulaattorienkin pohjalla on, enemmän tai vähemmän muokattuna. Omasta mielestä on aika epärealisinen ajatus että siellä jokaisen tiimin palkkalistoilla olisi myös oma "pelitalo", joka vielä pystyisi tekemään parempaa simulaattoria kuin kukaan muu maailmassa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Johonkin se raja on vedettävä simulaattoriylistäjienkin. Ei voida kutsua kokeneeksi F1-kuskiksi joka on ajanut lähinnä vain simulaattoria. Eihän tuolla sarjassa keltanokkia sitten ikinä olekaan. Siinä on varmasti syynsä miksi sarjaan tulleilla kuskeilla tulee virheitä enemmän uransa alkupuolella vaikka niitä simulaattoreita tahkovat jopa enemmän kuin kokeneet kuskit. Jollet pysy radalla ja kolaroit herkästi niin tuskin siihen simulaattorit auttaa vaan real life experience. Kummasti renkaiden kuluminenkin kisoissa yllättää usein tallit vaikka kaikenmaailman simulaattorit löytyy asian simuloimiseksi. Kuten Freak sanoi todenneensa ettei pumpattavalla barbaralla kuulemma pääse kuivilla kausilla läheskään samaan lopputulokseen kuin naisen kanssa sängyssä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Johonkin se raja on vedettävä simulaattoriylistäjienkin. Ei voida kutsua kokeneeksi F1-kuskiksi joka on ajanut lähinnä vain simulaattoria. Eihän tuolla sarjassa keltanokkia sitten ikinä olekaan. Siinä on varmasti syynsä miksi sarjaan tulleilla kuskeilla tulee virheitä enemmän uransa alkupuolella vaikka niitä simulaattoreita tahkovat jopa enemmän kuin kokeneet kuskit. Jollet pysy radalla ja kolaroit herkästi niin tuskin siihen simulaattorit auttaa vaan real life experience. Kummasti renkaiden kuluminenkin kisoissa yllättää usein tallit vaikka kaikenmaailman simulaattorit löytyy asian simuloimiseksi. Kuten Freak sanoi todenneensa ettei pumpattavalla barbaralla kuulemma pääse kuivilla kausilla läheskään samaan lopputulokseen kuin naisen kanssa sängyssä.
Tottakai ja olosuhteet muuttuvat jo olemattoman pienistä asioista, eikä kaikkea pystytä vaan mallintamaan, kun ei osata ottaa erilaisia asioita huomioon. Mutta tallille itselleen simulaattori lienee se tärkein työkalu, jolla mallinnetaan uutta osaa ja etsitään säätöjä tänä päivänä.
Ja auttaa toki valtavasti kuljettajaa, vaikka ei tietenkään korvaa aidon auton kanssa tekemistä. Mutta esim tallia vaihtava kuski saanee erittäin hyvän käsityksen uuden tallinsa ajokista jo simun avulla ja osaa ajaa kohtuu kilpailukykyisesti.
Aikanaan, kun näitä ei ollut, niin testeissä uudet kuskit tuppasivat pyörimään pitkin ratoja ja ratareunuksia pitkään ja välillä aika railakkaastikin, ennenkuin auto alkoi pysymään kunnolla hanskassa ja siitä alettiin ottamaan enemmän irti.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Perusteluita? Kolme suurinta tai ainakin "parasta" kuluttajille saatavilla simulaattoria ovat iRacing, Assetto Corsa ja Rfactor. Kaikki kilpailevat keskenään ja kehittyvät koko ajan enemmän ja enemmän realismia kohti. Jokaisen pohjalla on yli viidentoista vuoden kehitystyö. Noista ainakin kahta jälkimmäistä myydään myös "pro-versiona" esim juuri kilpatalleille ja olen aika lailla satavarma että nämä siellä f1-tiimien simulaattorienkin pohjalla on, enemmän tai vähemmän muokattuna. Omasta mielestä on aika epärealisinen ajatus että siellä jokaisen tiimin palkkalistoilla olisi myös oma "pelitalo", joka vielä pystyisi tekemään parempaa simulaattoria kuin kukaan muu maailmassa.
Eiköhän tuossa ole se pointti. Jos firmalla on käyttää useita kymmeniä miljoonia, niin eiköhän siitä ole lohjennut simulaattorin kehittämiseenkin muutama. Tässäkin taas raha ratkaisee ja väittäisin kärkitalleilla olevan simulaattorin päihittävän pikkutallien simulaattorit kaikilla osa-alueilla. Onhan niitä kehitetty jo varmaan parikymmentä vuotta.

Eräs fun fact on, että miten nopeasti tallit saavat hallintaansa myös uudet radat. Aivan varmasti niissä on myös seikka, että kisaviikonlopun jälkeen simua säädetään saadun datan mukaan. Sittenhän se on taas lähempänä aitoa kuin aiemmin jne jne.

Ei talleilla sentään omaa pelitaloa ole, mutta jotain koodareita kuitenkin. Ja niistäkin ne parhaat saatavilla olevat. Jos minä saisin olla päättämässä, niin peliä tekemässä olleita kavereita palkattaisiin/ostettaisiin/kidnapattaisiin kehittämään simua juuri omaan tarkoitukseen sopivaksi. Muutamia vuosia sitten money is no object.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Johonkin se raja on vedettävä simulaattoriylistäjienkin. Ei voida kutsua kokeneeksi F1-kuskiksi joka on ajanut lähinnä vain simulaattoria. Eihän tuolla sarjassa keltanokkia sitten ikinä olekaan. Siinä on varmasti syynsä miksi sarjaan tulleilla kuskeilla tulee virheitä enemmän uransa alkupuolella vaikka niitä simulaattoreita tahkovat jopa enemmän kuin kokeneet kuskit. Jollet pysy radalla ja kolaroit herkästi niin tuskin siihen simulaattorit auttaa vaan real life experience. Kummasti renkaiden kuluminenkin kisoissa yllättää usein tallit vaikka kaikenmaailman simulaattorit löytyy asian simuloimiseksi. Kuten Freak sanoi todenneensa ettei pumpattavalla barbaralla kuulemma pääse kuivilla kausilla läheskään samaan lopputulokseen kuin naisen kanssa sängyssä.
Ei voida sanoa kokeneeksi F1-kuljettajaksi, mutta hyvin harjaantuneeksi, jolle on kehittynyt hyvä tietotaito autosta, sen toiminnasta ja käyttäytymisestä. Ihan niin kuin sullekin on kehittynyt tietoa ja taitoa tehdä naisen kanssa oikeita liikkeitä, mutta se oikea kokemus naisen kanssa vielä puuttuu. Simulaattoriharjoittelulla olet kuitenkin kehittänyt itsesi loistavaksi rakastajaksi, että olet valmis hyppäämään kehiin heti kun tarvitaan. Periaatteessa siis aivan samoin kuin Russell Sakhirissa 2020.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Tottakai ja olosuhteet muuttuvat jo olemattoman pienistä asioista, eikä kaikkea pystytä vaan mallintamaan, kun ei osata ottaa erilaisia asioita huomioon. Mutta tallille itselleen simulaattori lienee se tärkein työkalu, jolla mallinnetaan uutta osaa ja etsitään säätöjä tänä päivänä.
Ja auttaa toki valtavasti kuljettajaa, vaikka ei tietenkään korvaa aidon auton kanssa tekemistä. Mutta esim tallia vaihtava kuski saanee erittäin hyvän käsityksen uuden tallinsa ajokista jo simun avulla ja osaa ajaa kohtuu kilpailukykyisesti.
Aikanaan, kun näitä ei ollut, niin testeissä uudet kuskit tuppasivat pyörimään pitkin ratoja ja ratareunuksia pitkään ja välillä aika railakkaastikin, ennenkuin auto alkoi pysymään kunnolla hanskassa ja siitä alettiin ottamaan enemmän irti.
Ei voida sanoa kokeneeksi F1-kuljettajaksi, mutta hyvin harjaantuneeksi, jolle on kehittynyt hyvä tietotaito autosta, sen toiminnasta ja käyttäytymisestä. Ihan niin kuin sullekin on kehittynyt tietoa ja taitoa tehdä naisen kanssa oikeita liikkeitä, mutta se oikea kokemus naisen kanssa vielä puuttuu. Simulaattoriharjoittelulla olet kuitenkin kehittänyt itsesi loistavaksi rakastajaksi, että olet valmis hyppäämään kehiin heti kun tarvitaan. Periaatteessa siis aivan samoin kuin Russell Sakhirissa 2020.

Okei varoitan nyt etukäteen että aion ottaa esimerkiksi Mick Schumacherin joka sopii tähän kuin nyrkki silmään.

Mickhän laittoi surkean alkukauden asetusten piikkiin joita ei löytänyt. En tiedä mitä Need for Speediä hän siellä simulaattorissa pelasi, mutta omien sanojensa mukaan olisi tarvinnut kolmannenkin vuoden kokemusta F1-autoista että alkaisi touhu sujumaan. Kokenut Magnussen löysi sitten asetuksensa samantien kylmiltään ilman talvitestejä ja löi heti kovempia tuloksia pöytään kokemuksella vaikka Mickillä ollut aikaa tahkoa asetuksiaan simulaattorissa mielin määrin.

Joten simulaattorin nostaminen noin korkeaan arvoon on melko kyseenalaista. Uusien ratojen opettelussa sanoisin simulaattoreiden olevan kullan arvoisia kun pitää opetella uusi rataprofiili ulkoa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Okei varoitan nyt etukäteen että aion ottaa esimerkiksi Mick Schumacherin joka sopii tähän kuin nyrkki silmään.

Mickhän laittoi surkean alkukauden asetusten piikkiin joita ei löytänyt. En tiedä mitä Need for Speediä hän siellä simulaattorissa pelasi, mutta omien sanojensa mukaan olisi tarvinnut kolmannenkin vuoden kokemusta F1-autoista että alkaisi touhu sujumaan. Kokenut Magnussen löysi sitten asetuksensa samantien kylmiltään ilman talvitestejä ja löi heti kovempia tuloksia pöytään kokemuksella vaikka Mickillä ollut aikaa tahkoa asetuksiaan simulaattorissa mielin määrin.

Joten simulaattorin nostaminen noin korkeaan arvoon on melko kyseenalaista. Uusien ratojen opettelussa sanoisin simulaattoreiden olevan kullan arvoisia kun pitää opetella uusi rataprofiili ulkoa.
Ehkä se on kiinni nimenomaan siitä Mickistä eikä niinkään simulaattorista tai Kevinistä. Ei Mickistä taida tulle huippukuljettajaa, vaikka saisi vielä kolmekymmentä vuotta kokemusta.

Miksi uhrata simulaattoriin monia kymmeniä miljoonia, kun rataprofiilin voi oppia alle tonnin pleikkari-ratti -paketilla? Kyllä siitä jotain muutakin täytyy saada. Ei niihin uhrattaisi niin paljoa rahaa, aikaa ja vaivaa eikä niiden salaisuuksia varjeltaisi paljastumasta paremmin kuin JFK:n murhaajia.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Eiköhän tuossa ole se pointti. Jos firmalla on käyttää useita kymmeniä miljoonia, niin eiköhän siitä ole lohjennut simulaattorin kehittämiseenkin muutama. Tässäkin taas raha ratkaisee ja väittäisin kärkitalleilla olevan simulaattorin päihittävän pikkutallien simulaattorit kaikilla osa-alueilla. Onhan niitä kehitetty jo varmaan parikymmentä vuotta.

Eräs fun fact on, että miten nopeasti tallit saavat hallintaansa myös uudet radat. Aivan varmasti niissä on myös seikka, että kisaviikonlopun jälkeen simua säädetään saadun datan mukaan. Sittenhän se on taas lähempänä aitoa kuin aiemmin jne jne.
Tallithan käy vuosittain ennen kisaa radalla mittaamassa asvaltin. Sama uusien ratojen kohdalla. Jokainen töyssy ja ura on simulaattoriin mallinnettu (kuten kanttaritkin). Ja päivityksiä tehdään ihan asvaltin kulumisen mukaan vuosittain.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Ehkä se on kiinni nimenomaan siitä Mickistä eikä niinkään simulaattorista tai Kevinistä. Ei Mickistä taida tulle huippukuljettajaa, vaikka saisi vielä kolmekymmentä vuotta kokemusta.

Miksi uhrata simulaattoriin monia kymmeniä miljoonia, kun rataprofiilin voi oppia alle tonnin pleikkari-ratti -paketilla? Kyllä siitä jotain muutakin täytyy saada. Ei niihin uhrattaisi niin paljoa rahaa, aikaa ja vaivaa eikä niiden salaisuuksia varjeltaisi paljastumasta paremmin kuin JFK:n murhaajia.
Jos palataan siihen juuriaiheeseen eli Piastriin joka on ajanut Alpinen simulaattorilla niin onko hänellä jo hyvä käsitys mitä hänellä on edessään ensi vuonna Mclarenilla? Hänellä on samat eväät kuin kaikilla muillakin uusilla kuskeilla ollut niin en oikein ymmärrä tätä lähestysmiskulmaa että tuttua puuhaa tämä olisi Piastrille simulaattorien kautta. Kaiken lisäksi Piastrilla on kokemusta Alpinen simusta eikä vielä Mclarenin simusta. Edelleen olen sitä mieltä että Piastrille tämä on hyppy tuntemattomaan kuten kaikilla muillakin rookiekuskeilla oli niitä simulaattoreita tahkottu överisti tai ei. Kokemusta, varmuutta ja paineensietokykyä ei saa simulaattoreista vaan oikeista kisaviikonlopuista.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Ei voida sanoa kokeneeksi F1-kuljettajaksi, mutta hyvin harjaantuneeksi, jolle on kehittynyt hyvä tietotaito autosta, sen toiminnasta ja käyttäytymisestä. Ihan niin kuin sullekin on kehittynyt tietoa ja taitoa tehdä naisen kanssa oikeita liikkeitä, mutta se oikea kokemus naisen kanssa vielä puuttuu. Simulaattoriharjoittelulla olet kuitenkin kehittänyt itsesi loistavaksi rakastajaksi, että olet valmis hyppäämään kehiin heti kun tarvitaan. Periaatteessa siis aivan samoin kuin Russell Sakhirissa 2020.
Kait tämä on sarkasmia? :LOL:
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos palataan siihen juuriaiheeseen eli Piastriin joka on ajanut Alpinen simulaattorilla niin onko hänellä jo hyvä käsitys mitä hänellä on edessään ensi vuonna Mclarenilla? Hänellä on samat eväät kuin kaikilla muillakin uusilla kuskeilla ollut niin en oikein ymmärrä tätä lähestysmiskulmaa että tuttua puuhaa tämä olisi Piastrille simulaattorien kautta. Kaiken lisäksi Piastrilla on kokemusta Alpinen simusta eikä vielä Mclarenin simusta. Edelleen olen sitä mieltä että Piastrille tämä on hyppy tuntemattomaan kuten kaikilla muillakin rookiekuskeilla oli niitä simulaattoreita tahkottu överisti tai ei. Kokemusta, varmuutta ja paineensietokykyä ei saa simulaattoreista vaan oikeista kisaviikonlopuista.
Valitettavasti kristallipallo jäi Rainerin työtakin taskuun. Sen voin kuitenkin sanoa, että ainakin Piastrilla on kokemusta Alpinesta ja hän voi nyt verrata kokemuksiaan McLareniin. Siitähän tässä oli alun perin kysymys. Tai siis kysymys taisi olla, että Piastrilla on nyt helppo sopeutua Mäkin autoon, kun ei juurikaan omaa kokemusta. Eiköhän tässä ole tullut jo selväksi, että jotain kokemusta kuitenkin omaa joka ei ole aitoa, mutta joka kuitenkin antaa valmiudet toimia tositilanteessa. Lisää kokemusta kertyy, kun hyppää Mäkkärin simulaattoriin. Ekoissa testeissä ajaa jo kuin "vanha tekijä".

Paineensietokykyä pystyy myös harjoittelemaan. Se mitä ei simulaattorissa voi ikinä oppia, on tietoisuus mahdollisuudesta kuolemaan tai loukkaantumiseen tai ainakin pahaan kolariin, joka pilaa kisaviikolopun. Tällainen pikku juttu vaikuttaa ihmisen toimintaan ja käyttäytymiseen. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Kokemus ja varmuus syntyy tietysti tekemisen kautta. Tiettyyn rajaan asti sitä voi harjoittaa, esim. simulaattorissa, mutta ei toki loputtomiin. Lopullisesti se tulee vain sen todellisen tekemisen kautta.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Okei varoitan nyt etukäteen että aion ottaa esimerkiksi Mick Schumacherin joka sopii tähän kuin nyrkki silmään.

Mickhän laittoi surkean alkukauden asetusten piikkiin joita ei löytänyt. En tiedä mitä Need for Speediä hän siellä simulaattorissa pelasi, mutta omien sanojensa mukaan olisi tarvinnut kolmannenkin vuoden kokemusta F1-autoista että alkaisi touhu sujumaan. Kokenut Magnussen löysi sitten asetuksensa samantien kylmiltään ilman talvitestejä ja löi heti kovempia tuloksia pöytään kokemuksella vaikka Mickillä ollut aikaa tahkoa asetuksiaan simulaattorissa mielin määrin.

Joten simulaattorin nostaminen noin korkeaan arvoon on melko kyseenalaista. Uusien ratojen opettelussa sanoisin simulaattoreiden olevan kullan arvoisia kun pitää opetella uusi rataprofiili ulkoa.
Noiden pikkurallien kanssa on ehkä hieman eri juttu monessakin mielessä. Simulaattori luultavasti on aika lehno verrattuna muihin, ja jos kuski kärsii säädöistä pitkään, niin sormi osoittaa yhtä lailla myös talliin, jonka tehtävä on hoitaa autoon vähintään perussäädöt valmiiksi, joita hiotaan kuntoon kisaviikonloppuisin. Isoilla talleilla kuskit eivät saa itse niihin juuri edes vaikuttaa, kun data säätöihin tulee juuri näiden simulaatioiden perusteella. Autokaan tuskin mikään ajettavuuden riemuvoitto oli tuolloin, tai ainakin ruudun välityksellä sai sellaisen kuvan, jolloin Kmagin pitkä kokemus korostui.
Ehkä alkukaudesta Mickillä oli itsellään vaan hankaluuksia totuttella autoon, kun ei nyt ole ollut muutenkaan nopein adaptoitumaan autoihin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Valitettavasti kristallipallo jäi Rainerin työtakin taskuun. Sen voin kuitenkin sanoa, että ainakin Piastrilla on kokemusta Alpinesta ja hän voi nyt verrata kokemuksiaan McLareniin. Siitähän tässä oli alun perin kysymys. Tai siis kysymys taisi olla, että Piastrilla on nyt helppo sopeutua Mäkin autoon, kun ei juurikaan omaa kokemusta. Eiköhän tässä ole tullut jo selväksi, että jotain kokemusta kuitenkin omaa joka ei ole aitoa, mutta joka kuitenkin antaa valmiudet toimia tositilanteessa. Lisää kokemusta kertyy, kun hyppää Mäkkärin simulaattoriin. Ekoissa testeissä ajaa jo kuin vanha tekijä.
No eihän tässä sitte Sargeantillakaan pitäisi olla mitään hätää kun on jo varmaan pidemmän aikaa hakannut tulevan tallin Williamsin simulaattoria mihin Piastrilla ei ole ollut mahdollisuutta. Tämä "simulaattorikokemus" menettää vähän merkityksensä kun kaikilla siihen on mahdollisuus. Mutta kuitenkin kaikki keltanokat antavat tasoitusta kokeneisiin verrattuna tositoimien kokemattomuuden takia. Piastri tuskin ajaa jo talvitesteissä kuin vanha konkari kun siitä se kehittyminen vasta alkaa kuten muillakin rookieilla, oli sitä simulaattoria hakattu sitten kuinka paljon.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No eihän tässä sitte Sargeantillakaan pitäisi olla mitään hätää kun on jo varmaan pidemmän aikaa hakannut tulevan tallin Williamsin simulaattoria mihin Piastrilla ei ole ollut mahdollisuutta. Tämä "simulaattorikokemus" menettää vähän merkityksensä kun kaikilla siihen on mahdollisuus. Mutta kuitenkin kaikki keltanokat antavat tasoitusta kokeneisiin verrattuna tositoimien kokemattomuuden takia. Piastri tuskin ajaa jo talvitesteissä kuin vanha konkari kun siitä se kehittyminen vasta alkaa kuten muillakin rookieilla, oli sitä simulaattoria hakattu sitten kuinka paljon.
Ymmärrätkö aina asiat tahallasi väärin vai mistä tämä sun käyttäytyminen johtuu? Nytkin musta tuntuu, ettet ymmärrä ollenkaan mistä tässä puhutaan.

Piastri ajaa testeissä takuu varmasti paremmin kuin kumpikaan meistä. Meillähän ei olekaan sitä simulaattorikokemusta. Hän ajaa testeissä takuuvarmasti paremmin kuin kukaan F2-luokasta noussut kuljettaja, joka ei ole ajanut simulaattorilla. Vanha tekijä tässä kontekstissa tarkoittaa juuri kuljettaa, joka on opetellut auton oikut ja niksit simulaattorilla verrattuna kuljettajaan, joka pikkuformuloista nousemisen jälkeen istuu ihan ekaa kertaa F1 auton monokokissa.

Kerro nyt ihan omin sanoin miksi tallit ovat satsanneet miljoonia ja taas miljoonia simulaattoreihin, jos niiden ainoa hyöty on oppia rataprofiili?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Kerro nyt ihan omin sanoin miksi tallit ovat satsanneet miljoonia ja taas miljoonia simulaattoreihin, jos niiden ainoa hyöty on oppia rataprofiili?
Mitä vittua, kuka nyt noin hulluja kuvittelee? Simulla pystyy mallintamaan rengaskulutuksen, tuulen vaikutuksen yms. Toki tieto on lineaarisen, eikä huomioi vaikutuksen muutoksia, jollei niitä sinne syötetä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mitä vittua, kuka nyt noin hulluja kuvittelee? Simulla pystyy mallintamaan rengaskulutuksen, tuulen vaikutuksen yms. Toki tieto on lineaarisen, eikä huomioi vaikutuksen muutoksia, jollei niitä sinne syötetä.
Joten simulaattorin nostaminen noin korkeaan arvoon on melko kyseenalaista. Uusien ratojen opettelussa sanoisin simulaattoreiden olevan kullan arvoisia kun pitää opetella uusi rataprofiili ulkoa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Ymmärrätkö aina asiat tahallasi väärin vai mistä tämä sun käyttäytyminen johtuu? Nytkin musta tuntuu, ettet ymmärrä ollenkaan mistä tässä puhutaan.

Piastri ajaa testeissä takuu varmasti paremmin kuin kumpikaan meistä. Meillähän ei olekaan sitä simulaattorikokemusta. Hän ajaa testeissä takuuvarmasti paremmin kuin kukaan F2-luokasta noussut kuljettaja, joka ei ole ajanut simulaattorilla. Vanha tekijä tässä kontekstissa tarkoittaa juuri kuljettaa, joka on opetellut auton oikut ja niksit simulaattorilla verrattuna kuljettajaan, joka pikkuformuloista nousemisen jälkeen istuu ihan ekaa kertaa F1 auton monokokissa.

Kerro nyt ihan omin sanoin miksi tallit ovat satsanneet miljoonia ja taas miljoonia simulaattoreihin, jos niiden ainoa hyöty on oppia rataprofiili?
Ja kun Piastrin laittaa F1-kuskien joukkoon niin hänestä tulee rookie, keltanokka, tulokas jne. eikä mikään vanha tekijä. Hänhän on ensi kaudella F1-sarjassa johon häntä kuuluu verrata eikä mihinkään F2-kuskeihin tai matti meikäläisiin. Tässä alkaa jo määritelmät loppumaan kesken kun aletaan kutsumaan simulaattorissa käynyttä kuskia konkariksi F1-auton kanssa. Mitä "titteleitä" jää jäljelle oikeasti konkarikuskeille?

Simulaattorit ovat varmasti tärkeä apuväline asetusten, päivitysten testaamiseen ja rataprofiilin harjoitteluun, eli toisin sanoen kilpakuskin alkeet, hyvää reeniä tai pitää vireystasoa yllä. Mutta ei se simulaattori ole mitään verrattuna oikeaan ajamiseen jossa se kehitys tapahtuu. Oikealla radalla karsitaan ne virheet pois alta, totutellaan F1-autoon suorituskykyyn ja rengaskulumiin, sääolosuhteisiin jne. Näistä se suorituskyky rakentuu eikä simulaattoreista. Monta kertaa kuultu nuorilta kuskeilta kun hyppäävät ensimmäisiä kertoja F1-auton rattiin että kuinka iso ero siinä on alempiin sarjoihin mm. jarrutuksissa, kiihdytyksessä, pidossa ja niskan rasituksessa jne. Eivät varmaan tarkoittaneet simulaattoria jota olivat tahkoneet ennen testejä, vaan ihan oikeaa ajamista, jonka taso yllättää usein ammattikuskitkin rankkuudessa ja suorituskyvyssä.
 
Ylös