#81 Oscar Piastri 2023: Kylän halutuin keltanokka

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Tässä Norriksen mietteitä simulaattoreista ja näinhän se on että simulaattorit ovat leluja verrattuna oikeaan ajamiseen, joissa on punnitaan täysin eri tavalla fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia. Jos on käynyt F1-simulaattorissa niin se ei tarkoita että olisi automaattisesti guru F1-kuskien joukoissa oikealla radalla.

https://shop.gperformance.eu/lando-norris-explains-the-key-differences-between-racing-in-reality-and-in-simulator/
1. When driving in the simulator, you get used to the track completely. After a few dozens to hundreds of laps in the simulator, you learn all the details of the track. So you can fine-tune the ideal racing line, timing of braking, and so on. In other words, in the simulator, the driver learns how to control the car as accurately as possible.

2. As the racing simulator software includes endless tuning and adjusting options for Formula 1 cars (incl. lower. Formula categories), as a driver, you get an overview of what can be adjusted, and how this change reflects in reality. While in real racing world, drivers cannot test every single modification and get to know the possibilities of car adjustment, they can check it immediately while driving in a simulator. It also brings significant advantages to real racing.

On the other hand, Lando also revealed the limits of the racing simulators and which aspects they cannot compete with the real racing. These are cornering and braking G-forces, fear and weather aspects.

The Formula 1 cars achieve enormous longitudinal and transverse G-forces on the track, that affect the driver and the simulator simply cannot imitate this. These G-forces affect the speed of the reaction, thus affecting the control of the car on the track to certain extent. Fear is also a crucial and strong factor. While in the racing simulator the driver knows, that practically nothing can harm him and even takes on more risky maneuvers. In the real world the self-preservation keeps him with less risk. Ultimately, this affects time and in certain situations also the race strategy
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ja kun Piastrin laittaa F1-kuskien joukkoon niin hänestä tulee rookie, keltanokka, tulokas jne. eikä mikään vanha tekijä. Hänhän on ensi kaudella F1-sarjassa johon häntä kuuluu verrata eikä mihinkään F2-kuskeihin tai matti meikäläisiin. Tässä alkaa jo määritelmät loppumaan kesken kun aletaan kutsumaan simulaattorissa käynyttä kuskia konkariksi F1-auton kanssa. Mitä "titteleitä" jää jäljelle oikeasti konkarikuskeille?
Mä kutsuinkin Piastria vanhaksi tekijäksi enkä konkariksi. Naista saamaton Barbaran panija on selvästi myös pilkun nussija. Voin käydä laittamassa vanhan tekijän ympärille heittomerkit ihan vain sinun vuoksesi. Muut foorumilla taisivat kyllä ymmärtää mitä tekstillä tarkoitettiin paitsi sinä.

Simulaattorit ovat varmasti tärkeä apuväline asetusten, päivitysten testaamiseen ja rataprofiilin harjoitteluun, eli toisin sanoen kilpakuskin alkeet, hyvää reeniä tai pitää vireystasoa yllä. Mutta ei se simulaattori ole mitään verrattuna oikeaan ajamiseen jossa se kehitys tapahtuu. Oikealla radalla karsitaan ne virheet pois alta, totutellaan F1-autoon suorituskykyyn ja rengaskulumiin, sääolosuhteisiin jne. Näistä se suorituskyky rakentuu eikä simulaattoreista. Monta kertaa kuultu nuorilta kuskeilta kun hyppäävät ensimmäisiä kertoja F1-auton rattiin että kuinka iso ero siinä on alempiin sarjoihin mm. jarrutuksissa, kiihdytyksessä, pidossa ja niskan rasituksessa jne. Eivät varmaan tarkoittaneet simulaattoria jota olivat tahkoneet ennen testejä, vaan ihan oikeaa ajamista, jonka taso yllättää usein ammattikuskitkin rankkuudessa ja suorituskyvyssä.
Sä puhut tässä jo aivan eri asiasta. Mä puhuin siitä miten simulaattorilla ajanut rookie on huomattavasti valmiimpi F1 auton rattiin kuin kuljettaja, joka ei ole ajanut simulaattoria sekä siitä miten auton käyttäytymisen erot tuntee simulaattoreissa. Voin ihan hyvin allekirjoittaa tuon sun tekstin paitsi, että päivitysten testaaminen on kaikkea muuta kuin rookien hommaa eikä kuulu kilpakuskin alkeisiin. Sitä tekee ne sun konkarit, joilla on hyvä perstuntuma edelliseen versioon simulaattorissa ja todellisuudessa. Näitä kahta tuntumaa vertaamalla saadaa jotain kuvaa mitä päivitys tulee tekemään. Aina sekään ei tunnu onnistuvan, mutta ehkä kärkiporukka osaa senkin tehdä pikkutalleja paremmin, kun sieltä ei juurikaan kuulu soraääniä päivitysten epäonnistumisessa.

Toinen on tuo virheiden karsiminen vasta radalla. Mä oon sitä mieltä, että simussakin pystytään karsimaan virheitä pois. Otetaan esimerkiksi kaasupoljin. Sen vaste on tasan tarkkaan säädetty samaksi kuin oikeassa autossa. Sitten on vain ohjelman säädöistä kiinni miten hyvin kaasupolkimen asento vastaa pelin tapahtumia ja millainen on pelin auton renkaiden pito. Näitä twiikkaamalla päästään tilanteeseen, jossa liian nopea kaasun painaminen aiheuttaa pidon irtoamisen aivan kuin oikeassakin autossa tietyssä kelissa ja pidossa. Näin kuski saa tuntumaa miten siten kaasua tohtii sitten tosielämässä painaa.

Onhan tässä jo moneen kertaan todettu, ettei simulaattorissa pystytä simuloimaan todellisuuden g-voimia. Aivan varmasti kuitenkin paremmin kuin näillä kaupallisilla pienillä simulaattoreilla ja jo niilläkin tulee tunne mihin suuntaan auto on menossa. On siis aivan selvää, että oikean auton kiihdytys, jarrutus ja mutka g-voimat ovat kokemus uudelle kuskille.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tässä Norriksen mietteitä simulaattoreista ja näinhän se on että simulaattorit ovat leluja verrattuna oikeaan ajamiseen, joissa on punnitaan täysin eri tavalla fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia. Jos on käynyt F1-simulaattorissa niin se ei tarkoita että olisi automaattisesti guru F1-kuskien joukoissa oikealla radalla.
Lando Norris sanoi:
The Formula 1 cars achieve enormous longitudinal and transverse G-forces on the track, that affect the driver and the simulator simply cannot imitate this. These G-forces affect the speed of the reaction, thus affecting the control of the car on the track to certain extent. Fear is also a crucial and strong factor. While in the racing simulator the driver knows, that practically nothing can harm him and even takes on more risky maneuvers. In the real world the self-preservation keeps him with less risk. Ultimately, this affects time and in certain situations also the race strategy
Se mitä ei simulaattorissa voi ikinä oppia, on tietoisuus mahdollisuudesta kuolemaan tai loukkaantumiseen tai ainakin pahaan kolariin, joka pilaa kisaviikolopun. Tällainen pikku juttu vaikuttaa ihmisen toimintaan ja käyttäytymiseen. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Kokemus ja varmuus syntyy tietysti tekemisen kautta. Tiettyyn rajaan asti sitä voi harjoittaa, esim. simulaattorissa, mutta ei toki loputtomiin. Lopullisesti se tulee vain sen todellisen tekemisen kautta.
Landokin sen sanoi. G-voimia ei voida simuloida. Lisäksi olen jo aiemmin kirjoittanut (post #34) tuon ylläolevan tekstin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Mä kutsuinkin Piastria vanhaksi tekijäksi enkä konkariksi. Naista saamaton Barbaran panija on selvästi myös pilkun nussija. Voin käydä laittamassa vanhan tekijän ympärille heittomerkit ihan vain sinun vuoksesi. Muut foorumilla taisivat kyllä ymmärtää mitä tekstillä tarkoitettiin paitsi sinä.
Ja vanhan tekijän ja konkarin ero on mikä? On aina ilo keskustella fanclubilaisen kanssa asiallisesti.

Sä puhut tässä jo aivan eri asiasta. Mä puhuin siitä miten simulaattorilla ajanut rookie on huomattavasti valmiimpi F1 auton rattiin kuin kuljettaja, joka ei ole ajanut simulaattoria sekä siitä miten auton käyttäytymisen erot tuntee simulaattoreissa. Voin ihan hyvin allekirjoittaa tuon sun tekstin paitsi, että päivitysten testaaminen on kaikkea muuta kuin rookien hommaa eikä kuulu kilpakuskin alkeisiin. Sitä tekee ne sun konkarit, joilla on hyvä perstuntuma edelliseen versioon simulaattorissa ja todellisuudessa. Näitä kahta tuntumaa vertaamalla saadaa jotain kuvaa mitä päivitys tulee tekemään. Aina sekään ei tunnu onnistuvan, mutta ehkä kärkiporukka osaa senkin tehdä pikkutalleja paremmin, kun sieltä ei juurikaan kuulu soraääniä päivitysten epäonnistumisessa.

Toinen on tuo virheiden karsiminen vasta radalla. Mä oon sitä mieltä, että simussakin pystytään karsimaan virheitä pois. Otetaan esimerkiksi kaasupoljin. Sen vaste on tasan tarkkaan säädetty samaksi kuin oikeassa autossa. Sitten on vain ohjelman säädöistä kiinni miten hyvin kaasupolkimen asento vastaa pelin tapahtumia ja millainen on pelin auton renkaiden pito. Näitä twiikkaamalla päästään tilanteeseen, jossa liian nopea kaasun painaminen aiheuttaa pidon irtoamisen aivan kuin oikeassakin autossa tietyssä kelissa ja pidossa. Näin kuski saa tuntumaa miten siten kaasua tohtii sitten tosielämässä painaa.

Onhan tässä jo moneen kertaan todettu, ettei simulaattorissa pystytä simuloimaan todellisuuden g-voimia. Aivan varmasti kuitenkin paremmin kuin näillä kaupallisilla pienillä simulaattoreilla ja jo niilläkin tulee tunne mihin suuntaan auto on menossa. On siis aivan selvää, että oikean auton kiihdytys, jarrutus ja mutka g-voimat ovat kokemus uudelle kuskille.
Keitä ovat nämä F1-rookiet jotka eivät nykypäivänä aja simulaattoria ennen kuin nousevat F1-sarjaan?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Keitä ovat nämä F1-rookiet jotka eivät nykypäivänä aja simulaattoria ennen kuin nousevat F1-sarjaan?
Ei kukaan ja siksi heidän ajo onkin ihan erilaista kuin menneinä aikoina. Mitä ihmettä sä vänkäät taas tästä asiasta. Onko sinun mielestäsi siitä simulaattorista hyötyä rookie-kuljettajalle valmistaumisessa F1 uraan vai ei? Vai onko se vaan sikakallis koriste tallin nurkassa, joilla tulokkaat oppivat sarjassa käytetyt radat ja vanhat konkarien tekijät käyvät verestämässä muistoja tuntuman ylläpitämiseksi?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Ei kukaan ja siksi heidän ajo onkin ihan erilaista kuin menneinä aikoina. Mitä ihmettä sä vänkäät taas tästä asiasta. Onko sinun mielestäsi siitä simulaattorista hyötyä rookie-kuljettajalle valmistaumisessa F1 uraan vai ei? Vai onko se vaan sikakallis koriste tallin nurkassa, joilla tulokkaat oppivat sarjassa käytetyt radat ja vanhat konkarien tekijät käyvät verestämässä muistoja tuntuman ylläpitämiseksi?
En minä vänkää vaan kyseenalaistan sinun älyttömät väitteet että ensimmäistä kautta aloittava Piastri olisi vanha tekijä jo ensimmäisissä testeissä.

Minä vertaan Piastria F1-kuskeihin ja sinä vertaat häntä jostain syystä meihin taviksiin eli minuun ja sinuun tai sitten F2-kuskeihin.

Kyllä siitä simulaattorista hyötyä on, mutta se on ihan samanlainen reitti ja rutiini jonka tekevät kaikki rookiet. Eikä se tarkoita että simulaattoreiden ansiota nykyään siellä ollaan jo vanhoja tekijöitä F1-auton kanssa ensimmäisissä testeissä. Joillekin kuskeille ei riitä edes kahden vuoden harjoittelu päästäkseen sinuksi F1-auton kanssa.

Mutta toivotaan näin että Piastri olisi Hamiltonin kaltainen superlupaus, joka lyö Norriksen ahtaalle heti ensimmäisellä kaudellaan
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
En minä vänkää vaan kyseenalaistan sinun älyttömät väitteet että ensimmäistä kautta aloittava Piastri olisi vanha tekijä jo ensimmäisissä testeissä.

Minä vertaan Piastria F1-kuskeihin ja sinä vertaat häntä jostain syystä meihin taviksiin eli minuun ja sinuun tai sitten F2-kuskeihin.

Kyllä siitä simulaattorista hyötyä on, mutta se on ihan samanlainen reitti ja rutiini jonka tekevät kaikki rookiet. Eikä se tarkoita että simulaattoreiden ansiota nykyään siellä ollaan jo vanhoja tekijöitä F1-auton kanssa ensimmäisissä testeissä. Joillekin kuskeille ei riitä edes kahden vuoden harjoittelu päästäkseen sinuksi F1-auton kanssa.

Mutta toivotaan näin että Piastri olisi Hamiltonin kaltainen superlupaus, joka lyö Norriksen ahtaalle heti ensimmäisellä kaudellaan
Minä voin verrata Piastria vaikka sun persereikään, jos huvittaa. Sä et näemmä ymmärrä mitenkään vaikka sulle kuinka yrittää selittää. Sä vain vänkäät ja vänkäät sitä omaa näkemystäsi, jonka luulet TAAS olevan se ainoa oikea vaihtoehto. Lisäksi takerrut kahteen sanaan, irrotat ne kontekstista ja spämmäät foorumin tukkoon meuhkauksellasi, kun minä menin sun mielestäsi sanomaan jotain noin typerää. Kuin vanha tekijä tuossa yhteydessä tarkoitti sitä, että Piastri hallitsee todennäköisesti autonsa siinä missä ne kokeneemmatkin kuljettajat. Huomaa sana kuin. Se on se sinun paljon puhuva vertaus. Tarkoittaa siis sitä, että Piastria verrataan siinä kokeneempaan kuljettajaan. Siinä EI SANOTA, että Piastri ON vanha tekijä. Jos tällä rautalankavääntelyllä ei mene sun jakeluun, niin todellakin todistat itsesi olevan typerämpi kuin vasemman jalan saapas.

Mickin tapauksella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kaikista ei vain tule huippuja eikä Mick ainut tapaus ole. Onhan noita muitakin entisten suuruuksien jälkeläisiä, joista ei tullutkaan mitään, vaikka ovat saaneet harjoitella vaikka ja kuinka.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Minä voin verrata Piastria vaikka sun persereikään, jos huvittaa. Sä et näemmä ymmärrä mitenkään vaikka sulle kuinka yrittää selittää. Sä vain vänkäät ja vänkäät sitä omaa näkemystäsi, jonka luulet TAAS olevan se ainoa oikea vaihtoehto. Lisäksi takerrut kahteen sanaan, irrotat ne kontekstista ja spämmäät foorumin tukkoon meuhkauksellasi, kun minä menin sun mielestäsi sanomaan jotain noin typerää. Kuin vanha tekijä tuossa yhteydessä tarkoitti sitä, että Piastri hallitsee todennäköisesti autonsa siinä missä ne kokeneemmatkin kuljettajat. Huomaa sana kuin. Se on se sinun paljon puhuva vertaus. Tarkoittaa siis sitä, että Piastria verrataan siinä kokeneempaan kuljettajaan. Siinä EI SANOTA, että Piastri ON vanha tekijä. Jos tällä rautalankavääntelyllä ei mene sun jakeluun, niin todellakin todistat itsesi olevan typerämpi kuin vasemman jalan saapas.

Mickin tapauksella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kaikista ei vain tule huippuja eikä Mick ainut tapaus ole. Onhan noita muitakin entisten suuruuksien jälkeläisiä, joista ei tullutkaan mitään, vaikka ovat saaneet harjoitella vaikka ja kuinka.
Muistuttaisin että alunperin pohdittiin sitä miten Piastri omaksuisi Mclarenin auton kun ei ole juurikaan kokemusta F1-autosta ja olit sitä mieltä, että Alpinen simulaattori riittää siihen. Ihan vapaasti saat olla sitä mieltä, mutta turha polttaa joulupuuroa pohjaan heti kun se kyseenalaistetaan.

Te fanclubilaiset olette innoissaan jakamassa diagnooseja minusta, mutta oma ulosanti on tuota luokkaa niin olisi kyllä ihan paikallaan että clubin puheenjohtaja opettaisi käytöstapoja jäsenilleen.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Muistuttaisin että alunperin pohdittiin sitä miten Piastri omaksuisi Mclarenin auton kun ei ole juurikaan kokemusta F1-autosta ja olit sitä mieltä, että Alpinen simulaattori riittää siihen. Ihan vapaasti saat olla sitä mieltä, mutta turha polttaa joulupuuroa pohjaan heti kun se kyseenalaistetaan.

Te fanclubilaiset olette innoissaan jakamassa diagnooseja minusta, mutta oma ulosanti on tuota luokkaa niin olisi kyllä ihan paikallaan että clubin puheenjohtaja opettaisi käytöstapoja jäsenilleen.
Melkein oikein, mutta ei ihan. Keskustelu lähti siitä väitteestä, että Piastrin on helppo sopeuttaa ajotyyli Mäkille, kun ei ole juurikaan kokemusta muista F1 autoista. Onhan hänellä kokemusta ihan oikeastakin formulasta eli Rellusta ja sen lisäksi niiden simulaattorista. Emme tietysti tiedä Piastrin kykyjä, mutta oletus on, että hän kykenee erottamaan autojen välisen eron, siis simulaattorissa. Jos ei kykene, niin sitä kaveria ei kannata kyllä testaamaankaan laittaa. Eihän se erota silloin edes säätöjen vaikutuksia autossa.

Kyllä. Minä väitän edelleen, että Piastri ja muutkin kuljettajat omaksuvat F1 autot paremmin tai ainakin nopeammin harjoiteltuaan simulaattorissa. Se on tietyllä tavalla kokemus F1 autolla ajamisesta ja auttaa välttämään pahimmat virheet.

Sinä siis olet sitä mieltä, että simulaattori on turha tai lähes turha ja aloittevat F1 kuljettajat pitäisi ajaa ensin F1 autolla voidakseen ajaa F1 autolla. Miten puuron nyt käy, kun kumosin sun kyseenalaistuksen? Onko se vielä syötävää?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Pastri on ajanut päätöstesteissä jo Mäkkiä.
Mutta simun vaikutus varsinkin tulolaskuskien ajosuorituksiin on aivan selkeä, kun vertaa aiempaan aikaan. Vaikka autotkin ovat todennäköisesti huomattavasti helpompia ajaa, niin kyllähän tulokkaat ovat ihan ok vauhdissa kolmen päivän testien jälkeen, joka aiemmin olisi ollut täysin mahdottomuus.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Melkein oikein, mutta ei ihan. Keskustelu lähti siitä väitteestä, että Piastrin on helppo sopeuttaa ajotyyli Mäkille, kun ei ole juurikaan kokemusta muista F1 autoista. Onhan hänellä kokemusta ihan oikeastakin formulasta eli Rellusta ja sen lisäksi niiden simulaattorista. Emme tietysti tiedä Piastrin kykyjä, mutta oletus on, että hän kykenee erottamaan autojen välisen eron, siis simulaattorissa. Jos ei kykene, niin sitä kaveria ei kannata kyllä testaamaankaan laittaa. Eihän se erota silloin edes säätöjen vaikutuksia autossa.

Kyllä. Minä väitän edelleen, että Piastri ja muutkin kuljettajat omaksuvat F1 autot paremmin tai ainakin nopeammin harjoiteltuaan simulaattorissa. Se on tietyllä tavalla kokemus F1 autolla ajamisesta ja auttaa välttämään pahimmat virheet.

Sinä siis olet sitä mieltä, että simulaattori on turha tai lähes turha ja aloittevat F1 kuljettajat pitäisi ajaa ensin F1 autolla voidakseen ajaa F1 autolla. Miten puuron nyt käy, kun kumosin sun kyseenalaistuksen? Onko se vielä syötävää?
Itse asiassa pidän simulaattorin käyttöä itsestään selvänä että eihän sitä tarvitsisi edes nostaa esille kun jokainen sitä käyttää ihan siinä missä ajohaalareita ja hanskojakin. Mutta se että kun on simulaattorissa käyty niin tietäisi täsmällään mitä talvitesteissä on edessä, siihen en usko, koska muuttujia on niin paljon oikeassa formulassa. Monta kertaa nähdään kun alkukaudesta jotkut kuskit taistelevat säätöjensä ja asetustensa kanssa niin jos simulaattori olisi kaikki tietävä niin eihän tälläisiä vaikeuksia edes olisi. Talleilla on kaiken maailman härvelit ja silti joku Ferrarikin aivan ulapalla rengasstrategian kanssa eikä mitään hajua kuinka kauan se rengas kestää ja mitä rengasta laittaisi. Niin kyllä aika varauksella suhtaudun simulaattoreiden oppeihin kun tälläisia farsseja nähdään.

Brasilia oli Mercedeksen vahvin viikonloppu ja Toto sanoi etteivät he edes tiedä miksi he olivat niin nopeita. Jos simulaattorissa ei edes pääse kärylle miksi auto kulkee niin hyvin niin kyllä niissäkin vehkeissä virhemarginaalinsa on. Puhumattakaan jos tulee muutama pisara vettä niin simulaattorista ei ole mitään apua.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2848
Pastri on ajanut päätöstesteissä jo Mäkkiä.
Mutta simun vaikutus varsinkin tulolaskuskien ajosuorituksiin on aivan selkeä, kun vertaa aiempaan aikaan. Vaikka autotkin ovat todennäköisesti huomattavasti helpompia ajaa, niin kyllähän tulokkaat ovat ihan ok vauhdissa kolmen päivän testien jälkeen, joka aiemmin olisi ollut täysin mahdottomuus.
Onhan se selvä että isoilta osin simulaattorien ansiosta on ne ajolinjat ja jarrupaikat jne suurin piirtein hallussa jo valmiiksi kun radalle tullaan. Ei mene turhaan arvokasta testiaikaa hukkaan sellaiseen "peruskauraan". Tämä, nykyautojen helppous ja yleisesti kuskien korkea taso tekee yhteisvaikutuksena sen että mitään monien sekuntien aikaeroja ei juuri enää nähdä. Vähän kärjistäen about kuka tahansa pystyy hyppäämään puikkoihin ja ajamaan parhaat aikansa sinne sekunnin-parin päähän tiimikaveristaan. Ne viimeiset kymmenykset, sadasosat ja tuhannesosat onkin sitten paljon vaikeammin saavutettavissa ja niiden metsästämiseen ei simulaattorit enää ihan samalla lailla autakaan.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Ne viimeiset kymmenykset, sadasosat ja tuhannesosat onkin sitten paljon vaikeammin saavutettavissa.
Kaipa se simulaattori myös näissä ajolinjoissa auttaa kuin muissakin.

Tosta tuli mieleen toissa kaudelta Valen ja Hamin välinen kilpa paalusta, jonka voittajaa en nyt muista. Mutta ero oli joka tapauksessa hyvin pieni ja Skyn analyysissa haettiin tähän eroon syytä, niin kyseisellä minisektorilla ajolinjan ero oli joitakin senttejä yhden ainoan mutkan linjassa.
Näissä viimeisien kymmenysten puristuksissa ajolinjojen ero voi olla aivan yllättävänkin olemattoman pieni, kun tallikaverukset ottavat mittaa toisistaan. Eri autoilla sitten toki eri ominaisuuksia, niin hankalampi vertailla keskenään.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
No on se simulaattori nykyään kuskeille parempi kuin ei mitään koska nykyään testaamista kauden aikana on vähemmän kuin 20 vuotta sitten, aikana jolloin sai tallit testata enemmän kauden aikana.
En tiedä miten paljon Red Bullin simulaattorit on auttanut, esim Verstappenia mestaruuksien voittamisessa 21-22 tallithan panostavat simulaattoreihin paljon rahaa joten täytyyhän niistäkin olla jotain hyötyä kuskeille vaikkakin se itse testaaminen on tärkein valmistautumis vaihe ennen kauden alkua talleille.
Itse Piastriin niin pitää herran itse sopeutua Mclarenin kalustoon tulevalla kaudella mikäli haluaa pärjätä tallin ykköskuskia Norrista vastaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Tuossa on vähän Mersun simun käytöstä. Kisakuskit ajaa murto-osan kuskien ajamasta kierroksista. Simulaattorilla ajetaan 5 päivänä viikossa. Sen lisäksi tietokoneella ajetaan satoja tuhansia kierroksia per rata, nopeutettuna. Kaupallisia tuottajia käytetään lähinnä radan maisemien käyttöön.
F1 cars are the most sophisticated automotive machines in the world - and yet, testing them on track or in the wind tunnel is extremely limited. There are only six days of pre-season testing and each race weekend comes with only four hours of practice. That's why Formula One teams rely on gathering data in the virtual world more than ever before - and a big part of that work is simulation. This area has become even more crucial during the 2020 season, because of the many new tracks on the calendar.

What types of simulation do F1 teams use?
There are a few areas of simulation that F1 teams use to prepare for a Grand Prix weekend, but the two main ones are driver-in-loop and computer simulation. Driver-in-loop (DiL) is effectively our virtual test track, where our car and the tracks we race on are modelled in incredible detail, to enable us to develop the car, find the right set-up direction and help the drivers familiarise themselves with a track in a virtual environment.
We use a bespoke simulator facility at the factory and the DiL is somewhat similar to a professional airplane simulator used for pilot training - with the obvious difference that our "cockpit" looks like an F1 car, not a flight deck.
In a typical DiL session, our race and simulator drivers can easily complete more than a full race distance. However, in that same space of time we can log thousands of computer simulations as computer simulated laps can be done 100% virtually.
That means they can be sped up and run in parallel with other simulations to support both the vehicle dynamics and the strategy groups. The value of these different virtual tools is critical for an F1 team, particularly when we've never raced at the track before.


How accurate is the Driver in Loop simulator?
The track models that we use are highly detailed. They are generated by lidar scanning, where laser imaging is used to create a 3D map of the entire circuit and all of its characteristics - from track surface to kerbs and even the environment around it.
F1 teams also work with external simulation software such as rFpro to make the track environment as realistic as possible, as visual cues are important for the drivers to determine braking points or the right moment to start turning the car. The market for these highly complex track models is fairly small, so multiple teams will often base their simulations on the same track data and information.
The simulator itself is designed to be as realistic as possible with the same chassis, cockpit, steering wheel and pedals as the car itself, and drivers will often run in full race kit to really immerse themselves in the experience.
A significant amount of time is spent correlating the virtual model of the car to the car in the real world, so that the car can handle in the simulator just like it does out on track. This allows us to run through set-up tweaks and changes to the car, as we would at the track, to see how it changes balance and performance.

Why is the Driver in Loop simulator so important and does our approach change for new tracks?
It's an incredibly important part of our preparations and it's especially vital when visiting a new track, where you have little to no historic data. While our approach remains the same, it does mean the team is more dependent on gathering information in the simulator and as a result new circuits require a more extensive programme.
For a track that we've visited before, we'll typically dedicate a two-day programme in the build-up to the event, equating to around 450 laps and roughly eight race distances. The majority of the running is completed by our team of simulator drivers, but Lewis and Valtteri also use the facility. However, when it's a new circuit, the amount of work is much higher, with two additional days in the run-up to the event plus another day dedicated to the race drivers learning the track layout.
The bulk of the work is completed in the build-up to the race weekend, but the work doesn't stop when the team arrives trackside. The simulator department also run a Friday programme for each Grand Prix, supporting the drivers and engineers at the track to really maximise the learnings from the first day of action.
And once the weekend is over, the sim is fired back up to conduct a post-event programme to further understand race performance and assess potential improvements. All of this crucial pre-event work is conducted to ensure the team arrives at the track with the car in a good enough place that the drivers can begin pushing hard from the very first laps.

How do teams use computer simulations to gather information?
Alongside the DiL programme is another virtual test track, but this time, it lives completely inside the computer itself. A racing line file is generated from the DiL to create a single trajectory around the lap and this racing line is used to complete hundreds of thousands of virtual laps ahead of each event, producing a few terabytes of data. The engineers are able to speed up these computer simulations and run them in parallel with one another, with this much faster pace allowing a vast amount more information to be gathered in a much smaller amount of time.
From the vehicle dynamics side of things, engineers are really focused on the details - both in getting information on very specific parts, but also seeing how the car reacts to very small set-up changes. A huge number of set-up possibilities are run through the simulations and the data output - often in the form of a graph - can be compared, not only from the other runs but also overlaid on top of the DiL or real car information.
Our technical partners play a crucial role in our computer simulation capabilities, with HPE providing data centre infrastructure and hardware, Pure Storage bringing storage solutions and TIBCO giving us the mechanisms to visualise and report the findings from our simulations.
Once the data has been analysed, the team then decide what direction to take with the car set-up for Friday's practice sessions and this will be used as a base to start the development of the car out on track.

What other areas of the team use computer simulation?
Another critical area for simulation is strategy. The computing models used for these strategy simulations feature all drivers and teams, but also include assumptions for pit stop scenarios and the variables of the circuit, such as pit stop loss, tyre degradation and car competitiveness.
These are bundled into the computer simulations with some realistic element of variability to account for a wide variety of situations, which run many different race and Qualifying session scenarios in order to work out the best strategic options - from which tyres to use, to what lap to pit and how to react to losing or gaining places at the start.
Running this vast array of strategy simulations is also useful for working out the programme for Friday's practice sessions, revealing what information will need to be gathered or what details the team is missing.
Before we've even turned a wheel at the track, hundreds of thousands of strategy simulations will have taken place in order to put the strategy team in the best possible position heading into these live sessions.


What challenges have teams faced during this unusual season?
One of the most obvious challenges that teams have faced this season is the sheer volume of new circuits to prepare for.
Typically, a new season will include one brand-new track. Simulation work for these unknown circuits start as soon as the calendar is confirmed, usually six to eight months in advance.
However, this season the schedule has been ever-changing and races have only been confirmed two or three months ahead of their planned dates.
And of course, from the 17 confirmed races, three layouts (Mugello, Portimão and the Bahrain Outer Circuit) have never been raced on by F1 before and three others (Nürburgring, Imola and Turkey) haven't been visited by F1 for quite some time.
So, it's much harder to gather the same volume of information as usual due to the tighter timeframes.

Can these methods simulate everything?
We aim to gather the most accurate info we can from the DiL and computer simulations, in order to be in the best shape possible, come FP1.
But of course, these simulations can never be 100% accurate and are only as good as the data that's put into them. Because of this, simulations are never used to finalise decisions, but instead used to assist and influence the direction that the engineers go down.
Once the path has been chosen, it is then down to the drivers to provide real-world feedback and for the engineers to take this information onto the next level. The full car model can never be perfectly accurate, and you also can't model the grip of the tarmac and how the tyre responds to it.
Some aspects of the car set-up, such as wing levels, are easier to gather information on through simulations while others, such as car balance or grip levels, are more difficult because they depend on more factors - some of which are outside your control, such as the weather.
We can make assumptions for the simulations, but you'll only really know how all of the elements interact together once the car is out on track for real.
The important thing for the race engineering department is to understand how to interpret that simulation information and, given its limitations, how to combine it with the real-world data, bringing it together to make the right decisions.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Piastrin rummutus ei ota laantuakseen. Toivottavasti ei käy Vandoornet jos autokin tulee olemaan surkea...

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/11f5ugh
Karun Chandhok: "I spoke to [Oscar's] engineers at Prema, and they went to the point of saying he was better than Leclerc when they had Leclerc in Prema. They said: you know, he was genuinely the best young talent to come through junior formula since Max Verstappen"
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6248
Piastrin rummutus ei ota laantuakseen. Toivottavasti ei käy Vandoornet jos autokin tulee olemaan surkea...
Piastri ei ollut aikaisemmin F3-kaudella missään vaiheessa vauhdin puolesta selkeä ykkönen, vaan pärjäsi nimenomaan tasaisuudella eikä ottanut yhtäkään paalupaikkaa kauden aikana samalla kun esim. tallikaveri Sargeant otti niitä useampia. Sen puolesta tuli itselle yllätyksenä, kun Piastri alkoikin yhtäkkiä dominoimaan F2:sia raa'alla nopeudellaan ja otti kauden viimeiset 5 paalupaikkaa putkeen. Mikähän osui nappiin Piastrilla, kun noin yllättäen lähti kulkemaan aika-ajoissa?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Piastri ei ollut aikaisemmin F3-kaudella missään vaiheessa vauhdin puolesta selkeä ykkönen, vaan pärjäsi nimenomaan tasaisuudella eikä ottanut yhtäkään paalupaikkaa kauden aikana samalla kun esim. tallikaveri Sargeant otti niitä useampia. Sen puolesta tuli itselle yllätyksenä, kun Piastri alkoikin yhtäkkiä dominoimaan F2:sia raa'alla nopeudellaan ja otti kauden viimeiset 5 paalupaikkaa putkeen. Mikähän osui nappiin Piastrilla, kun noin yllättäen lähti kulkemaan aika-ajoissa?
Eri auto. Kuten F1:kin. Enemmän säädettävää, ja voi olla parempi kuin tallikaverinsa siinä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5249
Vertaamalla Mclarenin kuskeja Piastria Norrikseen olemmekin saaneet odotetusti jo puolessa vuodessa hyvää vertailupohjaa voimasuhteista. Mclaren nappasi Alpinelta hiomattoman timantin, tulevaisuuden mestariainesta.

Kauankohan Mclaren pystyy pitämään nämä kaksi timanttia tallissaan? Nyt on niin monesta suusta (Helmut, Verstappen & Norris) rummutettu Verstappen & Norris kuskiparia Red Bullille että sellanen tunne että jokin iso talli nappaa jomman kumman Norriksen tai Piastrin riveihinsä viimeistään parin vuoden sisällä. Piastri olisi jo vapaata riistaa ensi kauden jälkeen eikä Norriksellakaan olisi kuin vuosi jäljellä mikä on nappikauppaa huipputalleille.

But here's the catch. Norriksella on tässä myös hävittävää jos käykin niin että Piastri alkaakin vetämään Norrista pataan ensi kaudella niin Norriksen osakkeet "romahtaa" ja huiputallit taistelevat Piastrista kuin suomalaiset ämpäreistä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Näinhän se on, että aina ensin pitää voittaa tallikaverinsa.
 
Ylös