A-ryhmän jutustelu

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
150
Jotenkin näistä Fiorion tempauksista tulee minulle sellainen fiilis,että Lancialle oli saatava italialainen tähtikuski keinoja kaihtamatta.Munari oli ollut aikanaan sellainen ja Bettegasta ei sellaista oikein tullut. Markku oli tiimin kunkku ja se risoi Fioriota.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jotenkin näistä Fiorion tempauksista tulee minulle sellainen fiilis,että Lancialle oli saatava italialainen tähtikuski keinoja kaihtamatta.Munari oli ollut aikanaan sellainen ja Bettegasta ei sellaista oikein tullut. Markku oli tiimin kunkku ja se risoi Fioriota.
Yhtään kiistämättä, etteikö Fiatin/Lancian haaveissa olisi ollut italialainen tähtikuski, niin täytyy silti samalla myös muistaa, että Markku ajoi tallissa 14 kautta. Eli väittäisin Markun aseman olleen tallissa melko vahva edellä mainitusta huolimatta.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
150
Yhtään kiistämättä, etteikö Fiatin/Lancian haaveissa olisi ollut italialainen tähtikuski, niin täytyy silti samalla myös muistaa, että Markku ajoi tallissa 14 kautta. Eli väittäisin Markun aseman olleen tallissa melko vahva edellä mainitusta huolimatta.
Kyllä. Totta kirjoitat.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
589
Sijainti
Tallissa
Tietääkö joku miksi esimerkiksi Rover Vitesse joutui käsittääkseni pannaan kauden -86 päätteeksi rallikilpailuissa? Siinähän olisi ollut British Leylandille auto jolla jatkaa. Luulin joskus, että johtui iskutilavuus rajoituksista, mutta toisaalta Supra turbollahan luokka huitelee jossain neljän litran liepeillä.
Eipä sitä mitenkään poistettu, toki luokitus alunperin ollut voimassa vain -87 loppuun ja vielä 1.1.1987 luokiteltu uudet jarrutkin. Kuitenkin kyseessä oli -82 luokiteltu auto, eikä tehtaalla varmasti ollut intressiä sen kanssa jatkaa kun valmistuskin lopetettiin -86. Siksi kaikki panostus varmasti laitettiin Metroon ja sen kehittämiseen myös A-ryhmässä, kyllähän sillä radalla taidettiinkin pärjätä ja jossain määrin myös rallissa.

Mutta luokkarissa on kyllä erikoisia asioita: https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1486711501/homologation_form_number_5078_group_a.pdf . Käsittämättömän paljon korjailtu esim. mittavirheitä ja melkoisia osia kuten vesijäähdytetyt jarrut.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Mitä Alenin ja Lancia tallipäälliköksi Fiorion jälkeen tulleen Claudio Lomabardin välillä oli v. 89. Nämä kaksihan eivät missään vaiheessa tulleet toimeen keskenään. Katsoiko Lombardi, että Alenin aika huipulla alkaa olla ohi, pisti miehen "poppariosastolle", mikä tietysti risoi Markkua vai tapahtuiko kulisseissa muutakin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Jotenkin näistä Fiorion tempauksista tulee minulle sellainen fiilis,että Lancialle oli saatava italialainen tähtikuski keinoja kaihtamatta.Munari oli ollut aikanaan sellainen ja Bettegasta ei sellaista oikein tullut. Markku oli tiimin kunkku ja se risoi Fioriota.
Kaudella 1988 Alen ajoi yhden kisan vähemmän kuin Biasion, mutta toisaalta hävisi Biasionille joka kerta kun ajoivat samassa kisassa (Portugali, Kreikka ja San Remo), eikä yhdestä lisäkisasta saatu voittokaan olisi riittänyt Alenille saavuttamaan Biasion. Kaudella 1989 Alenilla oli sitten tosiaan vajaampi ohjelma.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Mitä Alenin ja Lancia tallipäälliköksi Fiorion jälkeen tulleen Claudio Lomabardin välillä oli v. 89. Nämä kaksihan eivät missään vaiheessa tulleet toimeen keskenään. Katsoiko Lombardi, että Alenin aika huipulla alkaa olla ohi, pisti miehen "poppariosastolle", mikä tietysti risoi Markkua vai tapahtuiko kulisseissa muutakin.
Markun ja Fiorion välisistä suhteista saisi aikaiseksi värikkään kirjan. Vuonna 1985 Fiat-yhtymän johto Gianni Agnellin johdolla "ohitti" Fiorion, kun kävi ilmi että Markulla on esisopimus Peugeotin kanssa. Fiat-yhtymän johto soitti Markulle San Remoon heti rallin jälkeen, että Torinoon mars. Autoon ahtautuivat Markku, Kiiki ja Fiorio. Kuulemma kymmentä sanaa enempää ei autossa puhuttu. Torinossa pyydettiin Markulta asioita, joita hän vaatii. Markku teki Kiikin kanssa jonkun 20 kohdan listan ja Agnelli hyväksyi sen Fioriolta mitään kysymättä. Tämän jälkeen Markku sai ohjeen "repiä se esisopimus Peugeotin kanssa".

Vuonna 1986 Olympus-rallin jälkeen Fiorio keskittyi ajamaan Välimerellä offshore-venettä ja samanaikaisesti Jean Todt soitteli FIA:n jäsenliittojen puheenjohtajia ja muita vaikuttajia lävitse, jotta San Remon tulokset mitätöitäisiin. Todtin toimet tehosivat ja niin Markku menetti vastoin FIA:lta ennen Olympusta tullutta lupausta maailmanmestaruuden.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Mitä Alenin ja Lancia tallipäälliköksi Fiorion jälkeen tulleen Claudio Lomabardin välillä oli v. 89. Nämä kaksihan eivät missään vaiheessa tulleet toimeen keskenään. Katsoiko Lombardi, että Alenin aika huipulla alkaa olla ohi, pisti miehen "poppariosastolle", mikä tietysti risoi Markkua vai tapahtuiko kulisseissa muutakin.
Markku ja Claudio Lombardi eivät tulleet keskenään toimeen. Sen vuoksi vuonna 1989 Markku alkoi suunnitella tallinvaihtoa. Lancian epäilykset tallinvaihdosta johtivat osaltaan siihen, että ajot vuonna 1989 jäivät vähiin. Sinänsä vauhti oli kohdallaan, yksi kakkostila, yksi kolmostila ja keskeytys kakkospaikalta tekniseen vikaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Mitä Alenin ja Lancia tallipäälliköksi Fiorion jälkeen tulleen Claudio Lomabardin välillä oli v. 89. Nämä kaksihan eivät missään vaiheessa tulleet toimeen keskenään. Katsoiko Lombardi, että Alenin aika huipulla alkaa olla ohi, pisti miehen "poppariosastolle", mikä tietysti risoi Markkua vai tapahtuiko kulisseissa muutakin.
En kanssa tiedä tarkkoja yksityiskohtia, mutta muisteluissaan Markku on kertonut, että Lombardi oli ilmeisesti täysin erilainen persoona kuin Fiorio ja Markun ja Lombardin kemiat eivät kohdanneet ollenkaan. Markku on sanonut, että tämä olisi ollut sitten myös todellisuudessa se pääsyy siihen miksi hän lähti Lancialta. Vaikka aikanaan Markku ehkä julkisuuteen kertoi, että haluaa kokeilla muitakin tiimejä vielä urallaan jne...mutta sittemmin uran päätyttyä on puhunut, että lähti tiimistä juuri Lombardin takia.

Kaikista värikkäistä episodeista huolimatta, Markku kaiketi kuitenkin tuli loppujen lopuksi ihan hyvin toimeen Fiorion kanssa. Tai tällaisen kuvan olen saanut, vaikka otti toki kuulemma yhteen hänen kanssa useasti. Mutta Markkukin on sen verran räiskyvä persoona, että varmasti tunteet kuumenneet nopeasti milloin mistäkin asiasta. Mutta kyllä Markku kunnioittavaan sävyyn on aina puhunut Fioriosta kaikissa muisteluissaan. Tiivistettynä...raaka pomo, mutta joka myös tekee sitten kovaa tulosta ja herättää kunnioitusta.

Lombardi oli taustaltaan insinööri ja ilmeisesti se "next in line", kun Fiorio ylennettiin Ferrarin F1 tallipäälliköksi 1989. Ja sitten kun Fiorio sai potkut Ferrarilta kesken 1991 kauden (Prost ilmoitti, että joko hän lähtee tai Fiorio lähtee), niin Lombardi ylennettiin vuorostaan Ferrarin tallipäälliköksi. Taisi Giorgio Pianta ottaa sitten Lancian tallipäällikön roolin kesken 1991 kauden, ellen ihan väärässä ole.

Henkalla ja Fioriolla oli kaiken todistusaineiston perusteella erityisen hyvä suhde. Markku on jopa sanonut, että Henkka olisi ollut vähän kuin oma poika Fioriolle. Ja kaikissa jälkimuisteluissa Fiorio on puhunut erityisen lämpimästi Henkasta. Fiorio on jopa sanonut, että Henkka olisi ollut kaikkien aikojen paras kuski, jonka hän on ikinä tavannut. Tämä on aika paljon sanottu, kun ottaa huomioon ketä kaikkia suuruuksia Fiorio ehti tallipäälliköimään rallissa, mutta myös radalla (Prost Ferrarilla, Alonso Minardilla...). Jossain haastattelussa melko hiljattain Fiorio sanoi, että Alonso on ainoa kuljettaja hänen koko uraltaan, jota hän voisi edes lähteä harkitsemaan samaan kategoriaan Henkan kanssa. Ja neuvottelihan Fiorio kiivaasti myös Sennan kanssa 1990, että Senna saataisiin Ferrarille. Menee vähän off-topikiksi nyt, mutta kun Prost sai tietää tästä Sennan kosiskelusta, juuri tämä johti lopulta välirikkoon Prostin kanssa ja sitten lopulta Fiorion potkuihin 1991.

Kun aletaan miettimään moottoriurheilun legendaarisimpia tallipäälliköitä niin kyllä Fiorio aika korkealle sillä listalla nousee. Jean Todt nyt tietysti on itseoikeutettu ykkönen putsattuaan koko pöydän rallissa, urheiluautoissa ja sitten vielä ykkösissäkin. Mutta sitten kun lähdetään miettimään Todtin jälkeen, niin kyllä Fiorion nimi aika nopeasti tulee mieleen.

Vuonna 1986 Olympus-rallin jälkeen Fiorio keskittyi ajamaan Välimerellä offshore-venettä ja samanaikaisesti Jean Todt soitteli FIA:n jäsenliittojen puheenjohtajia ja muita vaikuttajia lävitse, jotta San Remon tulokset mitätöitäisiin.
:D

Jäänyt kanssa mieleen tuo Fiorion veneilyintohimo, monessakin eri muodossa. Loppuvuodesta 1987 Fiorio ajoi todella pahan mällin juuri offshore-veneellä ja loukkaantui vakavasti. Veneilyt ei kuitenkaan päättyneet siihen, vaan Fiorio teki vuonna 1992 nopeusennätyksen Atlantin ylityksessä.
https://www.heraldscotland.com/news/12644357.italian-boat-makes-fastest-atlantic-crossing/
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kun aletaan miettimään moottoriurheilun legendaarisimpia tallipäälliköitä niin kyllä Fiorio aika korkealle sillä listalla nousee. Jean Todt nyt tietysti on itseoikeutettu ykkönen putsattuaan koko pöydän rallissa, urheiluautoissa ja sitten vielä ykkösissäkin. Mutta sitten kun lähdetään miettimään Todtin jälkeen, niin kyllä Fiorion nimi aika nopeasti tulee mieleen.
Ove Anderssonin nostaisin myös tällä listalla aika korkealle. Aloitti kehittämään Toyotan tallia jo 70-luvulla suurinpiirtein autotallista pienellä budjetilla ja lopulta 90-luvulla johti tallin kolmeen merkkimestaruuteen. Teki pitkän uran Toyotan tallipäällikkönä ja ainakin oman käsitykseni mukaan oli myös todella reilu, kohtelias ja inhimillinen pomo.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Ove Anderssonin nostaisin myös tällä listalla aika korkealle. Aloitti kehittämään Toyotan tallia jo 70-luvulla suurinpiirtein autotallista pienellä budjetilla ja lopulta 90-luvulla johti tallin kolmeen merkkimestaruuteen. Teki pitkän uran Toyotan tallipäällikkönä ja ainakin oman käsitykseni mukaan oli myös todella reilu, kohtelias ja inhimillinen pomo.
Ehdottomasti. Tästä erinomaisena esimerkkinä mm. se, että päästi sovinnolla Kankkusen Peugeotille 1986, vaikka Juhalla oli jo valmis sopimus Toyotan kanssa 1986 kaudeksi. Ja sitten kun lähdetään rankkaamaan pelkästään tyylin perusteella...Corrado Provera.




Corrado kellottamassa suojattiensa vauhtia pätkällä. :D

 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Lombardi oli taustaltaan insinööri ja ilmeisesti se "next in line", kun Fiorio ylennettiin Ferrarin F1 tallipäälliköksi 1989. Ja sitten kun Fiorio sai potkut Ferrarilta kesken 1991 kauden (Prost ilmoitti, että joko hän lähtee tai Fiorio lähtee), niin Lombardi ylennettiin vuorostaan Ferrarin tallipäälliköksi. Taisi Giorgio Pianta ottaa sitten Lancian tallipäällikön roolin kesken 1991 kauden, ellen ihan väärässä ole.
Kun Lombardi lähti, niin juwra.com sivuston mukaan hänen paikkansa kesken kauden olisi tuolloin ottanut Mario Petronio. Mainitsemasi Pianta, kuten myös Russo, ja Limone olivat ainakin jo kaudelle 1993 siirtyneet Alfa Romeon puolelle DTM:ään.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Kun Lombardi lähti, niin juwra.com sivuston mukaan hänen paikkansa kesken kauden olisi tuolloin ottanut Mario Petronio. Mainitsemasi Pianta, kuten myös Russo, ja Limone olivat ainakin jo kaudelle 1993 siirtyneet Alfa Romeon puolelle DTM:ään.
Kyllä Pianta vielä oli kuvioissa mukana ehdottomasti 1991 kauden loppuun asti. Mieleen jääneet erityisesti kuvat RAC:n maalista jossa Kankkunen ja Pianta halailevat Juhan kolmannen mestaruuden kunniaksi. Piantan titteli kaudella 1991 on ollut näemmä "Competition chief". Petronio onkin minulle huomattavasti oudompi nimi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Lombardista vielä. Eikös hän Alenin lähdön varmistuttua lentänyt itse Laukaalle tapaamaan henkilökohtaisesti Juha Kankkusta ja pyysi tätä laittamaan nimensä sopimukseen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lombardista vielä. Eikös hän Alenin lähdön varmistuttua lentänyt itse Laukaalle tapaamaan henkilökohtaisesti Juha Kankkusta ja pyysi tätä laittamaan nimensä sopimukseen.
Jos kyseessä on yksi ja sama tarina, niin Lombardi (ja joku muukin Lancian päällystöstä) ajoivat Suurajoissa 1989 tyyliin samantien Kankkusen mökille, kun olivat kuulleet Juhan Celican lauenneen Västilässä. Herrat käyttivät italialaista pelisilmää äärimmäisen taidokkaasti ja saivat kaiketi tuon tapaamisen pohjalta puhuttua Juhan vaihtamaan Toyotalta takaisin Lancialle kaudeksi 1990.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Lombardista vielä. Eikös hän Alenin lähdön varmistuttua lentänyt itse Laukaalle tapaamaan henkilökohtaisesti Juha Kankkusta ja pyysi tätä laittamaan nimensä sopimukseen.
Kyllä, Kankkusen Celica hajosi toisena vuotena peräkkäin Suurajoissa johtopaikalta ja Lombardi haistoi veren. Jos muistan tarinan oikein, niin vielä myöhemmin samana päivänä kun Celica jätti Juhan tien varteen, oli Lombardi Juhan oven takana Laukaalla sopimuksen kanssa.

edit. DC oli nopeampi :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ehkä jollain pervolla tavalla Huttusen ja Lindholmin, 2020-luvun yksityiskuskien, väkevien Ruotsin suoritusten jälkeen on hauska nostaa tämäkin vanha klassikko esiin. Ja ennen kuin kukaan saa asiasta väärää käsitystä, niin en ole 1:1 vertaamassa Donneria ja Nurmista näihin em. herroihin, mutta jotain hauskaa tässä kuitenkin on.

Ei ehkä ihan Welcome to the Jungle, mutta sama vuosi kuitenkin ja San Remo-ralli. Ennenhän oli kaikki paremmin?

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Martin Holmesin toimittamassa Pirelli World Rallying 17-kirjassa (eli kauden 1994 vuosikirjassa) oli mielenkiintoinen juttu, jossa sen hetken tehdastallien (Ford, Mitsu, Subaru ja Toyota) pääinssit vertailivat työskentelyä eri huippukuljettajien kanssa. Ihan mielenkiintoista tarinaa.





 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mennee ehkä tähän ketjuun, kun on kuitenkin julkaistu A-ryhmän aikakaudella... VM:n numerossa 4/88 oli Markun henkilökuva mr. Maximum Attackin 100. MM-startin (Portugali 1988) kunniaksi. Ihan mielenkiintoista muistelua. Ja antaa vielä yhden ekstra-syyn harmitella Portugalin tragediaa 1986.

markku_88_1.jpg
markku_88_2.jpg
 
Ylös