Mitä Alenin ja Lancia tallipäälliköksi Fiorion jälkeen tulleen Claudio Lomabardin välillä oli v. 89. Nämä kaksihan eivät missään vaiheessa tulleet toimeen keskenään. Katsoiko Lombardi, että Alenin aika huipulla alkaa olla ohi, pisti miehen "poppariosastolle", mikä tietysti risoi Markkua vai tapahtuiko kulisseissa muutakin.
En kanssa tiedä tarkkoja yksityiskohtia, mutta muisteluissaan Markku on kertonut, että Lombardi oli ilmeisesti täysin erilainen persoona kuin Fiorio ja Markun ja Lombardin kemiat eivät kohdanneet ollenkaan. Markku on sanonut, että tämä olisi ollut sitten myös todellisuudessa se pääsyy siihen miksi hän lähti Lancialta. Vaikka aikanaan Markku ehkä julkisuuteen kertoi, että haluaa kokeilla muitakin tiimejä vielä urallaan jne...mutta sittemmin uran päätyttyä on puhunut, että lähti tiimistä juuri Lombardin takia.
Kaikista värikkäistä episodeista huolimatta, Markku kaiketi kuitenkin tuli loppujen lopuksi ihan hyvin toimeen Fiorion kanssa. Tai tällaisen kuvan olen saanut, vaikka otti toki kuulemma yhteen hänen kanssa useasti. Mutta Markkukin on sen verran räiskyvä persoona, että varmasti tunteet kuumenneet nopeasti milloin mistäkin asiasta. Mutta kyllä Markku kunnioittavaan sävyyn on aina puhunut Fioriosta kaikissa muisteluissaan. Tiivistettynä...raaka pomo, mutta joka myös tekee sitten kovaa tulosta ja herättää kunnioitusta.
Lombardi oli taustaltaan insinööri ja ilmeisesti se "next in line", kun Fiorio ylennettiin Ferrarin F1 tallipäälliköksi 1989. Ja sitten kun Fiorio sai potkut Ferrarilta kesken 1991 kauden (Prost ilmoitti, että joko hän lähtee tai Fiorio lähtee), niin Lombardi ylennettiin vuorostaan Ferrarin tallipäälliköksi. Taisi Giorgio Pianta ottaa sitten Lancian tallipäällikön roolin kesken 1991 kauden, ellen ihan väärässä ole.
Henkalla ja Fioriolla oli kaiken todistusaineiston perusteella erityisen hyvä suhde. Markku on jopa sanonut, että Henkka olisi ollut vähän kuin oma poika Fioriolle. Ja kaikissa jälkimuisteluissa Fiorio on puhunut erityisen lämpimästi Henkasta. Fiorio on jopa sanonut, että Henkka olisi ollut kaikkien aikojen paras kuski, jonka hän on ikinä tavannut. Tämä on aika paljon sanottu, kun ottaa huomioon ketä kaikkia suuruuksia Fiorio ehti tallipäälliköimään rallissa, mutta myös radalla (Prost Ferrarilla, Alonso Minardilla...). Jossain haastattelussa melko hiljattain Fiorio sanoi, että Alonso on ainoa kuljettaja hänen koko uraltaan, jota hän voisi edes lähteä harkitsemaan samaan kategoriaan Henkan kanssa. Ja neuvottelihan Fiorio kiivaasti myös Sennan kanssa 1990, että Senna saataisiin Ferrarille. Menee vähän off-topikiksi nyt, mutta kun Prost sai tietää tästä Sennan kosiskelusta, juuri tämä johti lopulta välirikkoon Prostin kanssa ja sitten lopulta Fiorion potkuihin 1991.
Kun aletaan miettimään moottoriurheilun legendaarisimpia tallipäälliköitä niin kyllä Fiorio aika korkealle sillä listalla nousee. Jean Todt nyt tietysti on itseoikeutettu ykkönen putsattuaan koko pöydän rallissa, urheiluautoissa ja sitten vielä ykkösissäkin. Mutta sitten kun lähdetään miettimään Todtin jälkeen, niin kyllä Fiorion nimi aika nopeasti tulee mieleen.
Vuonna 1986 Olympus-rallin jälkeen Fiorio keskittyi ajamaan Välimerellä offshore-venettä ja samanaikaisesti Jean Todt soitteli FIA:n jäsenliittojen puheenjohtajia ja muita vaikuttajia lävitse, jotta San Remon tulokset mitätöitäisiin.
Jäänyt kanssa mieleen tuo Fiorion veneilyintohimo, monessakin eri muodossa. Loppuvuodesta 1987 Fiorio ajoi todella pahan mällin juuri offshore-veneellä ja loukkaantui vakavasti. Veneilyt ei kuitenkaan päättyneet siihen, vaan Fiorio teki vuonna 1992 nopeusennätyksen Atlantin ylityksessä.
https://www.heraldscotland.com/news/12644357.italian-boat-makes-fastest-atlantic-crossing/