A1 Grand Prix Series

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Aasian kisojen kannalta on pirun ikävää, ettei UK:lla ole kaistaa käytettävissä ennen kello kahdeksaa aamulla. Huomenna nimittäin jää sprinttiskaba näkemättä ja suora lähetys alkaa yhdeksältä maissa pitkästä kisasta.

Erkki sai aika-ajosysteeminkin melkein selitettyä, eli tämän aamun a-a oli siis jaettu neljään segmenttiin, joista kussakin jokainen saa ajaa yhden yrityksen. Paras aika segementeistä 1-2 ratkaisee sprinttikisan lähtöpaikan ja vastaavasti parempi aika sessioista 3-4 määrää lähtöruudun pitkään kisaan.

Sprinttikisan lähtöjärjestys
GP:n lähtöjärjestys

Huominen sprinttikisa alkaa Suomen aikaa jo viideltä aamulla, mutta jos joku on siihen aikaan hereillä, voi kisaa seurata netistä. Live timing löytyy täältä (vaatii javan) ja video-/audiostriimi täältä.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kommentoidaanpa vielä vähän tuloksiakin. Jani oli yllättävänkin kovassa vauhdissa ja paalupaikka irtosi kumpaankin kisaan reilulla erolla. Vauhdista kertoo jotain sekin, että pitkän kisan paalulle olisi riittänyt Janin aika-ajon kolmannellakin vartilla ajama aika.

Aikaisemmilla kausilla voittoonkin yltänyt Yoong ei päässyt taaskaan mihinkään. Malesialla on ollut vauhti hukassa tällä kaudella, eikä kotiradallakaan löytynyt lääkettä pulmiin... Jostain syystä odotin myös US:n Summertonilta vahvempaa suoritusta, vaikka ei jenkkien autolla ole vielä oikeastaan kukaan päässyt hyvään vauhtiin vaikka yrittäjiä on piisannut.

Brittien Jarvisista mainittakoon, että Oliver ajoi jo kolmatta formulaa viikon sisään. Viime sunnuntaina heppu voitti Macaon F3-karkelot ja käväisi sitten tiistaina testaamassa FNipponia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Otto Hokkanen sanoi:
Jani oli yllättävänkin kovassa vauhdissa ja paalupaikka irtosi kumpaankin kisaan reilulla erolla. Vauhdista kertoo jotain sekin, että pitkän kisan paalulle olisi riittänyt Janin aika-ajon kolmannellakin vartilla ajama aika.
Niil Tsaani oli mielestäni odotetun hyvässä vauhdissa. Sveitsiläinen oli jo ensimmäisellä kaudella Sepangin radalla hyvässä vauhdissa ja kävi upean kamppailun Alex Premat'n kanssa. Ensimmäisellä kaudella Jani oli Sepangissa kahdesti toinen.
Viime kaudella hän hallitsi sprinttikisaa lähdettyään paalulta. Toisessa lähdössä Jani liukasteli Malesian kaatosateen tehtyä radasta erittäin liukkaan. Jani ei ole koskaan ollut sateella hyvä, mutta tuli maaliin neljäntenä.
Malesian rata tuntuu sopivan sveitsiläisintialaiselle kuin hanska käteen ja siksi odotin häneltä vahvaa suoritusta tälläkin kertaa.

Summerton taisi saada kutsun USA:n autoon vasta tällä viikolla, kun Indy 500-sankari Buddy Rice heivattiin kadun varteen. Summerton tulee varmasti nostamaan jenkit kärkitaisteluun mukaan. Meksikon pitkässä kisassa nähtiin mihin poika parhaimillaan pystyy. Kiina puolestaan jatkaa vahvoja otteitaan, eikä Cheng Cong Fun mahtuminen kymmenen kärkeen ole sekään enää mikään yllätys.

Kanadan uusikaveri Robert Wickens lähtee pitkään kisaan kahdennestatoista lähtöruudusta, mutta sprinttikisan lentävään lähtöön kaveri starttaa viidentenä. Wickens korvaa James Hinchcliffen, joka kuitenkin lensi ilmeisesti paikalle. Hinch on ystävystynyt A1GP-sarjan nuorten kuljettajien kanssa ja kävi mm. kysymässä Olivier Jarvisin tunnelmia tämän palatessa radalta varikolle. Pääsipä Hinchkin siis tänä viikonloppuna TV-kuviin.

TV-kuvista sen verran, että olipahan jäykän kuuloista "selostusta". Heti alussa saatiin esimakua tulevasta, kun John Watson esitteli rataa TV-katsojille ja Vanhanen luuli radalla olleen Yhdysvaltojen joukkueen Summerton. Intia ja Indonesia menivät mukavasti sekaisin ja vaihtuipa sarjan nimikin useaan otteeseen muuttumaan GP2-sarjaksi. Eikö Vanhaselle oikeasti voida hommata joku asiantuntija noihin lähetyksiin rinnalle? Vauhdin Maailmasta tai vaikka lähimmän nakkikioskin jonosta, jos ensimmäisen asiantuntijat vaativat liikaa palkkaa. :eek:
Noh, kuten on jo todettu, että ollaan vaan iloisia siitä että sarja saatiin TV-vastaanottimiin ilmaiseksi ja että A1GP:n tarjoama ilmainen englanninkielinen selostus olisi edes jollain tavalla siedettävästi TV:n kanssa yhteistyössä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ainahan UK:lle vois ehdottaa, että lähettäisivät tommosille turhan tarkoille kitisijöille englanninkielisen selostuksen vaihtoehtoisena ääniraitana (jos semmoinen on saatavissa samaan hintaan kuvan kanssa) kun digi-tv moisen kikkailun mahdollistaa :)

Menee kyllä vähän ohi otsikon, mutta mä en ole oikein käsittänyt mikä tossa Hinchcliffessä on niin hianoa. Paitsi Carter täällä, niin myös moni muu ulkomaisilla foorumiella hehkuttaa kaveria jatkuvasti... Kuitenkin itse pidän esim nyt Malesiassa Kanadan autoa ajavaa Wickensiä paljon lupaavampana kanukkina.

Wickens ajoi pari kautta jenkkien FBMW-sarjaa ja voitettuaan sen viime vuonna, siirty Atlanticiin ja päihitti mm. tämän superlupaus Hinchin, joka ajoi sarjassa toista kauttaan. Täytyy tosin myöntää, että en ole noita Pohjois-Amerikan pikkuformuloita liiemmin seurannut (euroopankin sarjoista perillä pysymisessä on ihan riittävästi ihmeteltävää), joten en tiedä millaiset tasoerot tiimeillä on.

Oli miten oli, minä olen nähnyt Hinchin ajoa vain tuolla A1GP:n ihmeellisessä maailmassa, jossa kaveri ei ole kummemmin säväyttänyt, mutta ehkäpä joku osaa selittää tuon kaiken hypetyksen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tarkentaakseni Otto Hokkaselle, en minä pidä Jamesia minään surperlahjakkuutena. Hinch antoi ensimmäisenä vuonaan Atlantic-sarjassa vahvoja näyttöjä, mutta tämä vuosi meni piloille tekniikkamurheiden vuoksi sarjan mestaruuden voittaneessa tallissa. A1GP:ssä hänen taisteli viime vuonna Brnossa voitosta aina viimeisille kierroksille asti. Taitava kuljettaja, mutta mikä tekee Hinchistä erikoisen on hänen personallisuutensa ja täytyyhän HinchTownin pormestaria kunnioittaa.

Hinch muistuttaa minua edesmenneestä kilpa-autoilijasta Greg Mooresta. Hänellä on samanlainen asenne elämään ja kilpa-autoiluun. Moni muukin on huomannut tämän ja Hinchcliffe oli toistamiseen ehdokkaana Greg Mooren nimeä kantavan palkinnon saajaksi kauden jälkeen. Jeremy Shaw kiinnitti häneen huomionsa kauan aikaa sitten, ja kun Shaw tarvitsi Champ Car -lähetykseen asiantuntijakommentaattoria Houstonissa, hän pyysi Hinchiä. Hinch on hyvin faniläheinen ja tuli innoissaan ilmoittamaan kiinnityksestään Champ Car - fanien foorumillekin. Viime vuoden Forsythe-kaarti oli eriskummallisen mukavaa sakkia ja valitettavasti vain Hinch pysyi Atlantic-sarjassa.

Hinchcliffen tekemät podcastit ovat myös youtubessa. Videot, joissa hän yrittää lunastaa Houstonin paalupaikasta saatua shekkiä tai kiersi varikoita saadakseen muita toistamaan lanseeramansaa fraasia Brands Hatchissä kertovat Hinchistä kaiken tarvittavan. Hän on persoona, jota Champ Car tarvitsee ja joka on helposti markkinoitava. On jotenkin hullunkurista, että näistä toinen on Red Bullin tukema nuori ja se ei ole Hinch. Hän vain jotenkin sopisi energiajuomajätin muottiin paremmin.

Mikäli he pysyvät Yhdysvalloissa - ja tietenkin toivon että pysyvät - niin en epäile lainkaan etteivätkö nämä kaverukset pysty täyttämään Paul Tracyn ajokenkiä, kun se päivä lopulta tulee että PT lopettaa. Kanadan moottoriurheilun tulevaisuus näyttää todella hyvältä ja on hyvissä käsissä. Wickensiä ja Hinchiäkin kovemmin pitäisin kuitenkin silmällä Kevin Lacroix'ta, joka kunnon tiimiin päästessään tulee "sytyttämään maailman tuleen" kuten tapana on sanoa.

Ja UK:n lähetyksistä vielä. Minä olen sen verran turhan tarkka kitisijä, että haluan suomenkielisen selostuksen olevan paras mahdollinen. Minä todella haluan tämän sarjan lyövän läpi Suomessa, sillä se voisi avata tulvaportit muillekin yrittäjille. Siihen tosin tarvitaan joku muu, kuin kaveri jonka mukaan Loic Duval on nimi, joka "ei meille eurooppalais... - tajuttuaan kyseessä olevan ranskalainen korjaa: - siis meille pohjoiseurooppalaisille sano juuri mitään." Asiallinen esittely hyvälle tuotteelle, se on mistä minä kitisen ja tällähetkellä minusta alkuperäinen selostus on parempi vaihtoehto jopa niille, jotka eivät englantia ymmärrä. Anteeksi nyt vaan. :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
CARTer sanoi:
Taitava kuljettaja, mutta mikä tekee Hinchistä erikoisen on hänen personallisuutensa ja täytyyhän HinchTownin pormestaria kunnioittaa.
Jeh. Jotain tälläistä persoonaan liittyvää epäilinkin vankan fanituksen taustalta löytyvän ja siitä olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että lahjakas kaveri Hinch on, vaikka ei minuun mitään järisyttävää vaikutusta ole tehnytkään.

--- ja tällähetkellä minusta alkuperäinen selostus on parempi vaihtoehto jopa niille, jotka eivät englantia ymmärrä. Anteeksi nyt vaan.
Älä ny viitti. Eki on parsa selostaja evö!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totesin aika-ajoja katsellessani, että Meksikon kuskina toimi Michel Jourdain jr. Muistelisin, että ChampCareissa (taisivat olla CART-sarjaa ja IndyCarejakin vielä silloin) kaveri esitti välillä ihan kohtuullisia tuloksia, mutta ainakaan tuon nähdyn aika-ajon perusteella ei kyllä hirvittävästi säväyttänyt.

Amerikan sarjoihin perehtyneet voinevat kertoa kaverin kuulumisista enemmän.

(Silloin aikoinaan kaveriporukassa meillä oli "CART-veikkaus", ja Jourdain oli ihan hyvä valinta TOP6-veikkaukseen. Siksi nimi on jäänyt mieleen.)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hienoa kisaa! Erkki yrittää tosin tuhota myönteistä menoa selostuksellaan :nope:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Hieno kisa oli kyllä, mutta Vanhaselta ei niin hieno suoritus selostamisessa.

Niin, tulokset:

Sprinttikisa (ei lähetystä UK:lla)
Sveitsi
Ranska
Saksa
Kanada
Brasilia
Uusi-Seelanti
Iso-Britannia
Irlanti
Italia
Malesia

Pitkä kisa:
Sveitsi
Brasilia
Ranska
Hollanti
Kiina
Intia
Irlanti
Uusi-Seelanti
Australia
Iso-Britannia
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Amerikan sarjoihin perehtyneet voinevat kertoa kaverin kuulumisista enemmän.
Jourdain Junior ei ole lähes neljään vuoteen ajanut formulalla - kaikella muulla hän onkin sitten ehtinyt ajaaa. Ei liene mikään ihme, että hänellä on sopeutumisvaikeuksia uuden laitteen kanssa. Jourdain Jr. oli vahva Top 6 -ehdokas vasta CARTin viimeisinä elinvuosina. IndyCar-sarjassa hän ei varsinaisesti ajanut, mutta yksi Indy 500-startti hänellä on ennen CART-uraa ensimmäiseltä ”jakovuodelta” -96.

Michel nousi kärkikuljettajien joukkoon CARTissa, kun hän sai vahvan meksikolaistukijan Giganten taakseen ja löysi ajopaikan Rahalin tallista. Vuonna 2003 tuli miehen ensimmäiset voitot, paikka tallissa oli turvattu seuraavaksi vuodeksi, mutta Rahal ilmoitti muutamaa viikkoa ennen kauden alkua siirtyvänsä – sponsorien painostuksesta – kokonaan IRL-sarjaan. Yksikään Rahalin Champ Car –sponsoreista ei siirtynyt, sillä Jourdain jäi uskollisena etsimään uutta tallia.

Vain pari viikkoa ennen ensimmäistä kisaa Champ Car – päälliköt järjestivät uuden tallin perustaneelle Carl Russolle toisen auton, jota Jourdain Junior ajoi koko kauden vailla merkittävää menestystä. Gigante ei enää jatkanut Champ Car – sarjassa, mutta Jourdain Jr. sai tarjouksen Fordilta, joka halusi meksikolaisen NASCAR-autoon. NASCAR oli juuri ilmoittanut ajavansa Busch-kilpailun Meksiko Cityssä. Jourdainin NASCAR-ura ei oikein missään vaiheessa lähtenyt kunnolla käyntiin ja hän sai potkut tallistaan kauden puolivälissä, koska Meksikosta ei löytynytkään tarpeeksi innostusta sarjaa kohtaan. Seuraavana vuonna Jourdain Jr. oli kuitenkin Fordin sopimuksen velvoittamana jälleen Meksiko Cityssä ja tällä kertaa hän jopa johti kilpailua, kunnes Kyle Busch kiilasi hänet seinään. Hänellä oli vielä vuosi jäljellä sopimusta, ja jossain vaiheessa hän vieraili itse-Ford-mies Jack Roushinkin tallissa, ja esimerkiksi minä luulin hänen vihdoin saavan jotain aikaan. Niin ei kuitenkaan käynyt vaan Ford-sopimuksen umpeuduttua meksikolaisen NASCAR-seikkailu päättyi juuri sopivasti Juan Pablo Montoyan tieltä, jonka taustalle NASCAR siirsi koko ”monikansallisuus-projektinsa.”

Kuten Otto tuossa yllä jo mainitsikin, Jourdain Jr. ajoi Seatilla WTCC-sarjassa mitä suurimmissa määrin sen vuoksi, että sarja piti vierailla Pueblassa, joka on ollut MM-sarjalle varsinainen murheenkryyni. Michelin isä on Meksikon yksi arvostetuimmista moottoriurheilijoista ja kilpailuorganisaattoreista, jonka vastuulla nyt on etsiä sarjalle uusi kilpailuareena. Jourdain Sr. on joiden lähteiden mukaan käynyt neuvotteluja mm. Monterreyn kaupungin kanssa katukilpailusta, mutta mies oli myös paikalla Meksiko Cityssä Champ Car – viikonloppuna. Autodromo Hermanos Rodriquezille hänellä kuitenkaan tuskin on asiaa, sillä esimerkiksi A1GP:kin on vain vuokrannut radan käyttöönsä, eikä WTCC:n tasoinen sarja ala maksamaan radoille heidän läsnäolostaan. Nyt kun Telmex on poistunut joukkueen toiminnasta, saattaa kyseinen kilpailu olla vieläkin suuremmassa vaarassa.

Meksikon A1-autoon junnu-Jourdain päätyi, koska Meksikon varakkain mies Carlos Slim turhautui joukkueen surkeisiin esityksiin, jotka saivat hänen suojattinsa Salvador Duránin näyttämään huonolta. Slimin on huhuttu siirtäneen katseensa Renault’n F1-talliin ja World Series by Renault – luokkaan, jonka hän haluaisi tuoda Meksikoon valmistautuen siten F1-kilpailun mahdolliseen paluuseen Meksikoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
IndyCar-sarjassa hän ei varsinaisesti ajanut, mutta yksi Indy 500-startti hänellä on ennen CART-uraa ensimmäiseltä ”jakovuodelta” -96.
Viittasin tietenkin aikaan, jolloin nykyinen ChampCar World Series oli vielä nimeltään IndyCar World Series. En IRL-sarjaan.

Kiitos kattavasta katsauksesta. :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei se sukua ole, mutta onpahan nimetty Hannu Mikkolan mukaan... Velipoika Moreno Soeprapto taas on kuulemma saanut nimensä Pupo Morenolta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Heräsin aamulla hieman aikataulusta jäljessä, ja kun avasin television, niin siellähän oli Urheilukanavalla Eki Vanhasen Jonathan Summerton – bashfest täydessä käynnissä. Selostaja ihmetteli suureen ääneen, että Summerton varmasti luuli olevansa hyväkin kuljettaja, mutta oli sprinttikilpailun aika-ajojen hitain Yhdysvaltojen autolla. Sitten hän muistutti, että USA:lla on vain yksi piste tältä kaudelta ja se ei ole Summertonin kannalta mairittelevaa kerrottavaa. Koska Summertonhan on ainoa, joka tällä kaudella USA:n autoa on ajanut. Tämähän ei yksinkertaisesti pidä paikkansa. Alkukaudesta Team USA:n autoa ajoi Indianapolis 500 –voittaja muutaman vuoden takaa eli superlupaus Buddy Rice. Yhdysvaltojen joukkue on muutenkin täysi vitsi. Se pitäisi olla selvää kaikille, varsinkin kun katsoo kuka on vastuussa tallin pyörittämisestä. Rick Weidinger oli Kelley Racingin IRL-tallin osaomistaja ja ymmärtääkseni myös Tom Kelley on A1-projektissa mukana.
Keskiverto konkurssissa oleva IRL-porukka ei ehkä ole maailman paras joukkue edustamaan Amerikan Yhdysvaltoja.

Tänä viikonloppuna A1GP-sarjaan saatiin jälleen uusi Champ Car Atlantic-kuljettaja, kun Forsythe-tallin kanssa sopimuksen tehnyt meksikolainen David Garza korvasi Michel Jourdain Juniorin. Meksikon tiimikään ei ole mikään maailman paras ja se olikin osasyynä sille, että Carlos Slim veti suojattinsa joukkueesta pois. Monterreystä kotoisin oleva Garza oli pitkän kilpailun aika-ajojen hitain kuljettaja.
Myös Italian tiimin väreissä ajava Eduardo Piscopolla on yhteys Pohjois-Amerikkaan. Hän tulee ensi vuonna ajamaan Antonio Ferrarin EuroInternational-tallissa Champ Car Atlantic-sarjassa.

Champ Car – kuljettaja Neel Jani jatkaa uuden insinöörinsä James Robinsonin kanssa upeita esityksiä ja otti huomiseen pitkään kilpailuun paalupaikan. Ennen Iso-Britannian joukkueessa toiminutta Robinsonia pidetään yleisesti sarjan parhaimpana insinöörinä. Myös perjantaina ajaneen Alexandre Imperatorin ratatuntemus on varmasti auttanut Sveitsin joukkueen toimintaa tänä viikonloppuna. Zhuhain pitkäkilpailu nähdään suorana Urheilukanavalla klo 08:50 alkaen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
CARTer sanoi:
Keskiverto konkurssissa oleva IRL-porukka ei ehkä ole maailman paras joukkue edustamaan Amerikan Yhdysvaltoja.
Toisaalta USA:n auton ajattamisesta on viime kaudesta asti vastannut West Surrey Racing (ensimmäisellä kaudella oli DPR), jonka huoltamalla autolla Uusi-Seelanti pärjäsi ykköskaudella hyvin, joten paha sanoa missä mättää.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Ei niin hieno kisa kuin viimeksi, mutta saatiinpahan uusi voittaja. Onnittelut Intialle ja Karting-Keijolle :alppu:
 
Ylös