Abu Dhabi 2017 - kausi pakettiin.

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Logosta tuli ensimmäisenä mieleen Forza Motorsport-pelin logo. Sen introvideon perusteella olisi hyvin mennyt jostain pelin julkaisupäivän ilmoituksesta.

Niitä asioita, joiden muuttamista ei vaan ymmärrä. Kai se vanha logo sitten uusille omistajille oli jäänne vanhasta.
Itselle tuli mieleen Geoff Crammondin Grand Prixit ja Microprosen logo.
Näytä liitetiedosto 25404

Olihan tuo rata ja kisa ihan kauheaa kuraa, josta en löytänyt Bottaksen voiton lisäksi mitään hyvää.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kimin kommentit:

- Kisa oli tylsä kuin mikä. Oikeastaan koko kisa oli enemmän tai vähemmän bensan säästelyä. Kun nostelet pari sataa metriä ennen mutkaa, ja liu'uttelet siinä, niin ei sillä ole mitään tekemistä kilvanajon kanssa, Räikkönen valitti CMorelle.

- Säännöt ovat sääntöjä, ja jotkut joutuu tekemään enemmän kuin toiset. On se kaukana jostain mukavasta.
Onko Ferrari bensarosvo?
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Kimi oli muuten ainoa kuski tällä kaudella joka ei noussut ensimmäisellä kierroksella kertaakaan yhtään sijaa...
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Vain Kimi valitti kulutuksesta. Kai tuolle isolle erolle Vetteliin nähden piti joku syy löytää, niin tuossa. Oikarisen mukaan kaikki ovat joutuneet säästämään.
En kyllä mistään löytänyt mitään, jossa selittelisi syytä eroon Vetteliin. Totesi että kisa oli tylsä nostelun takia. Tuskin muutkaan siitä pitävät. Eikä kyllä yksikään toimittajakaan kysynyt syytä eroa Vetteliin.

Oliko kyseessä mutuilua?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
En kyllä mistään löytänyt mitään, jossa selittelisi syytä eroon Vetteliin. Totesi että kisa oli tylsä nostelun takia. Tuskin muutkaan siitä pitävät. Eikä kyllä yksikään toimittajakaan kysynyt syytä eroa Vetteliin.

Oliko kyseessä mutuilua?
Yhtä paljon mutuilua kun Ferrari-moottorin syyttäminen bensarosvoksi. Kukaan muu Ferrarin koneella ajava ei valittanut kulutuksesta. Säästäminen on normaalia nykyään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ja siitä just Kimi ei kyseisen jutun mukaan tykkää yhtään. Säästöliekillä ajaminen ei hänen mielestään ole kilvanajamista,
Ei se ole kyllä minunkaan mielestäni, eikä tunnu olevan oikein kuljettajienkaan mieleen. Kimi ei ole ainoa joka tuota on valittanut,
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Suoraviivaisen tylsä kauden päätös toki komeissa puitteissa Abu Dhabin radalla sitten nähtiin kun Valtteri Bottas sitten voitti.:thumbup:

Valtterilla on sitten yhtä monta voittoa tällä hetkellä kuin hyvin usein aiemminkin aina Bottaksen yhteydessä mainitsemallani Belgian Thierry Boutsenilla ja ensi vuonna sitten mennään jo ohikin.

Mersun oppivuosi oli kova Valtterille ja se olisi voinut sujua huonomminkin.

Toki Valtterin kausi oli jossain määrin kuitenkin ehkä myös sitä tasoltaan mitä Heikki Kovalaiselta itse odotin McLarenilta 2008 eli sitä 3-4 voittoa korkeintaan ja ei juuri enempää ilman Hamiltonin muita murheita. Vaikka aivan huonoimmillaan Valtteri ei juuri Heikistä eronnut niin parhaimmillaan Valtterilla on uskomaton taso vielä virittymässä huippuunsa urallaan mikä voi olla ehkä jopa lähellä Kimin lahjakkustason voittavaa ja ainakin suurin piirtein samaa luokkaa kuin mitä Mika Häkkisellä oli.

Kaikki riippuu vaan niin paljon Lewis Hamiltoninkin ja Mersun tasosta niin ensi kaudella kuin tulevina vuosinakin.

Toisaalta ilman lähtöongelmiaan Valtteri olisi ehkä voinut voittaa Interlagosissakin vaikka Sebastian Vettel olikin siellä päivän nimi.

Toro Rossolla ei kyllä kaikki ole ollut hyvin viimeisen kuukauden aikana ja ensi kauden sopimusten meneminen Pierre Gaslylle ja Brendon Hartleylle ovat melko arveluttavia. Gaslyn vielä ymmärrän, mutta Hartleyn pitäisi tai olisi nyt ehkä Abu Dhabissa pitänyt ajaa vähän paremmin kuin muilla radoilla kun täällä ylipäätään ajoi viimeisen kerran millään tavalla eli 2012 ennen tätä vuotta testejä. Hartley on tuntunut ottaneen hirveän varovasti vähän kaikki ajamansa kilpailut ja onkin ollut ihme, että kriitikot eivät ole jo huutaneet täysillä herjojaan häntä kohtaan toisin kuin useampia muita viime aikojen vaikeuksissa olleita kuljettajia kohtaan.

Mikäli Hartley nähdään ensi kaudella koko kauden mitalta kisoissa niin hän taitaa olla ensimmäinen säännöllinen koko kauden Uuden-Seelannin edustaja edes ehdolle ajamaan koko kauden sitten Denny 'Karhu' Hulmen joka oli ehdolla vielä sopimuksensa mukaisesti McLarenille vuodeksi 1975, mutta 'Karhu' tuolloin tosiaan ajajauransa lopettaneena oli sinä vuonna vain McLarenin neuvonantaja ja Ajajayhdistyksen Puheenjohtaja sinä vuonna kunnes lopetti lajissa kokonaan vuodeksi 1976 ja meni Uuteen-Seelantiin.

Renault vuorostaan saa kiittää Nico Hülkenbergiä paljosta tänä vuonna ja ei Carlos Sainz Juniorin menokaan ole paljoa päätä huimannut ennen tätä kisaviikonloppua. Toki tasaisempi ehkä on kuin Jolyon Palmer, mutta ei ole kyllä sateentekijä tallilleen ennen ensi kautta jos sittenkään. Ja mitä tasaisuuteen tulee niin vertailun vuoksi kai Sainz aina sitten ajoi huonona päivänä vaikka sitten aina sijalla 11-12 niin myötämäessä kuin vastamäessä siinä missä Palmer ajoi usein noilla sijoilla, mutta se muu heittely kisan aikana sijaluvuissa sitten oli kai haitta sekin.

Ensi kaudesta tulee toivottavasti mielenkiintoinen vaikka tämänkin vuoden piti olla jo kovinkin jännittävä mitä se ei joitakin yksittäisiä viikonloppuja huomioimatta juuri ollut. Mercedeksen taso hieman tippui ja Ferrarin ja Red Bullin taso hieman nousi, mutta Mersu oli silti voittaja lopussa. Kimi Räikkösellä oli vaikea kausi kautta linjan ja katkeraa oli kyllä hyvän alkukauden ja ehkä jopa parin potentiaalisen voittokisan meneminen sivu suun toisten aiheuttamien kolarien takia.:wall:

Felipe Massakin lopettaa uransa ja aikamoinen kaveri ehti hänkin olla uransa aikana sen ensimmäistä kertaa Sauberin rattiin kiivenneen ujon, mutta yritteliään nuorukaisen ja tämän päivän Felipe Massan välillä.

Talvikaudelle pitää ehkä miettiä jotain pienimuotoista kausiohjelmaa talven ajaksi ennen ensi kauden alkua kun tällä kaudella eikä oikein viime vuonnakaan aikaa sille ollut.
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Kimin bensansäästöstä, ihan kuin olisin kuullut saman tarinan aikaisemminkin:

Motor Sport Magazine - Mark Hughes: Kmi's struggles

...
With better front tyre temperatures you can carry more energy recovery from the rear axle because as the brake-by-wire switches the brake bias forwards as the ersK completes its recovery, the fronts are less liable to lock. With under-temperature front tyres you will be forced not to harvest the energy from the rear axle as aggressively by having less rear bias, to ensure a less abrupt brake balance change as the brake-by-wire does its stuff. This in turn will mean you will be using more fuel, having recovered less electrical energy. Which in turn will force you to slow further to keep the fuel consumption on schedule, which in turn can make generating front tyre temperature yet more difficult…. and on it goes, a viscous downwards spiral.
...
Ei kai vieläkin vaivaa samat ongelmat renkaiden kanssa kuin 2014, eihän? :doubtful:
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin, siis alleviivataan vielä, kun ei tunnu menevän jakeluun, Kimin mielestä bensansäästö ei ole mielekästä kilpailua.

Sehän ei poista sitä asiaa, että Kimi voi olla huonompi siinä kuin muut.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Hamilton kiteytti uusien autojen ison ison ongelman.

“The second stint I was obviously very close but as soon as you get to that 1.2, 1.4 window, just lose downforce and there’s nothing you can do.”
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Hamilton kiteytti uusien autojen ison ison ongelman.

“The second stint I was obviously very close but as soon as you get to that 1.2, 1.4 window, just lose downforce and there’s nothing you can do.”
Samalla tavalla Kimi pystyi leikkimään Maxin kanssa. Piti eron puolessatoista sekunnissa, eikä lähempänä voi ajaa pidempää, jottei tuhoa renkaitaan.

Edith... jottei menisi ihan negatiiviseksi, niin ainakin leveät renkaat ja autot noin muutenkin oli paljon makeampia kuin ennen tätä muutosta. Tuo perässäajaminen vaan nyt tuli sitten ikävänä yllätyksenä. Mutta lujaahan noilla nyt pääsi, kun uusi rataennätyksiä tuli niputtain.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös