Abu Dhabi GP, Yas Marina Circuit

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
No Valencia oli likainen betoniränni. Siellä ei ollut myöskään yhtään suoraa suoraa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yas Marinan radasta ei myöskään tule samanlaista betoniränniä. Tai no, en siitä katumaisesta osuudesta mene vielä vannomaan, mutta oletan näin.

Esittelyvideo, josta näkee mm. katsomon alle menevän turva-alueen ja nousun radan alituksesta varikon ulostulotiellä. Itse ajokuva on kyllä paikoin optimistisen nopeaa.
http://www.youtube.com/watch?v=VbdIlONfAc4
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yas Marinan radasta ei myöskään tule samanlaista betoniränniä. Tai no, en siitä katumaisesta osuudesta mene vielä vannomaan, mutta oletan näin.

Esittelyvideo, josta näkee mm. katsomon alle menevän turva-alueen ja nousun radan alituksesta varikon ulostulotiellä. Itse ajokuva on kyllä paikoin optimistisen nopeaa.
http://www.youtube.com/watch?v=VbdIlONfAc4
Rata vaikuttaa ainakin ennakkoon yllättävänkin mielenkiintoiselta. Ei todellakaan mikään Valencia, vaikka radan takasuorat ja loppuosa onkin muurien rajaamaa kapeikkoa hieman samaan tapaan :ahem:
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Videon perusteella ei vaikuta ainakaan miltään hitaalta radalta. Innolla odotan jo kauden päätöstä että minkälainen rata sieltä paljastuukaan. :ahem:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Yas Marinan radasta ei myöskään tule samanlaista betoniränniä. Tai no, en siitä katumaisesta osuudesta mene vielä vannomaan, mutta oletan näin.

Esittelyvideo, josta näkee mm. katsomon alle menevän turva-alueen ja nousun radan alituksesta varikon ulostulotiellä. Itse ajokuva on kyllä paikoin optimistisen nopeaa.
http://www.youtube.com/watch?v=VbdIlONfAc4
Olen jo vuosikaudet pohtinut illan hämärissä miten F1-radoille saataisiin järkevästi ja turvallisesti katsomon alle menevät turva-alueet, nyt sekin mysteeri taitaa lopulta selvitä minulle :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen jo vuosikaudet pohtinut illan hämärissä miten F1-radoille saataisiin järkevästi ja turvallisesti katsomon alle menevät turva-alueet, nyt sekin mysteeri taitaa lopulta selvitä minulle :alppu:
Yas Marinassa katsomon alle menee vain suht kapea tunneli, mutta Assenissa ainakin suunnitelmat olivat huimemmat. Jos 2004 alettiin rakentaa katsomoa, joka "roikkuu" turva-alueen päällä paljon pitemmällä matkalla kuin tuo videon mukainen ratkaisu. Tämä muutos muuten oli lähtöisin kuskien vaatimuksesta suurentaa turva-aluetta.

En löytänyt hyviä kuvia valmiista katsomosta, mutta tästä jutusta näkee joten kuten mitä ainakin suunniteltiin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hyvä katurata on Monacon tai Long Beachin kaltainen. Jossain muualla kuin Formula Ykkösissä nämä keskelle keidasta pykätyt PR-radat kuten Caesars Palace ja tämä Yas Marina. Nyt ollaan sentään panostettu jonkin verran enemmän olosuhteisiin eikä vain asetettu tötsiä ostoskeskuksen parkkipaikalle.

Rata tulee olemaan täyttä roskaa, samaa mitä Valenciassa ja tulee pilaamaan kauden huipennuksen satavarmasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvä katurata on Monacon tai Long Beachin kaltainen. Jossain muualla kuin Formula Ykkösissä nämä keskelle keidasta pykätyt PR-radat kuten Caesars Palace ja tämä Yas Marina. Nyt ollaan sentään panostettu jonkin verran enemmän olosuhteisiin eikä vain asetettu tötsiä ostoskeskuksen parkkipaikalle.

Rata tulee olemaan täyttä roskaa, samaa mitä Valenciassa ja tulee pilaamaan kauden huipennuksen satavarmasti.
Heh. Nyt kun vielä perustelisit, että miksi?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hyvä katurata on Monacon tai Long Beachin kaltainen. Jossain muualla kuin Formula Ykkösissä nämä keskelle keidasta pykätyt PR-radat kuten Caesars Palace ja tämä Yas Marina. Nyt ollaan sentään panostettu jonkin verran enemmän olosuhteisiin eikä vain asetettu tötsiä ostoskeskuksen parkkipaikalle.

Rata tulee olemaan täyttä roskaa, samaa mitä Valenciassa ja tulee pilaamaan kauden huipennuksen satavarmasti.
Eikös Valencia ole hieman Long Beachin kaltainen? Senhän pitäisi olla parasta A-luokkaa määrittelysi perusteella :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jatkanpa vielä: Monacolla ja Long Beachilla ei ole oikeastaan muuta yhteistä, kuin että niillä on historia. Monacoa ei millään muotoa voi pitää hyvänä katuratana, mutta kisana se toki on legendaarinen. No, on siellä sentään korkeuseroja lohduttamaan ohituspaikkojen puutetta.

Long Beach vanhan hiusneulan aikaan sentään tarjosi ainakin sen yhden ohituspaikan. Muutenhan se oli Phoenixin ja Detroitin kaltaista ysikymppisten siksakkia.

Valencia sen enempää kuin Yas Marinakaan ei muistuta mitään noista. Tai no, huolimatta hybridiluonteestaan Valencia vähän muistuttaa Monacoa ilman korkeuseroja. Rataprofiili ei ole pelkkiä ysikymppisiä, mutta riittävän mutkittelevia, ettei ohituksia nähdä.

Las Vegasin parkkipaikkarata nyt on sitten ihan oma lukunsa joka ei muistuta mitään muuta.

Yas Marina on puoliksi normaali moottorirata, eli siinä mielessä lähempänä Montrealia tai Albert Parkia (joskaan ei "kaupunkiosuudeltaan" yhtä ratamainen, koska ei ole siltä osin puistorata).

Yas Marinassa nähtäneen toisella puoliskolla rataa komeita puitteita ilman ohituksia, ja ensimmäisellä puoliskolla sitten sitä varsinaista kilvanajoa ja pari ohituspaikkaa. Komeat puitteetkin varmaan ovat vielä tänä vuonna puolivalmiita. Historiatohan se luonnollisesti on, mutta eiköhän siellä ihan kelvollinen kauden päätös nähdä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
BBC:n mukaan Abu Dhabin startti on kuulemma kauden avauskisojen tapaan siirretty vähän myöhempään, eli oletettavasti kello viiteen?

BBC Sport:
FORMULA 1: Start time of final grand prix of season in Abu Dhabi changed to make it twilight race
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9192
BBC:n mukaan Abu Dhabin startti on kuulemma kauden avauskisojen tapaan siirretty vähän myöhempään, eli oletettavasti kello viiteen?

BBC Sport:
FORMULA 1: Start time of final grand prix of season in Abu Dhabi changed to make it twilight race
Sain saman käsityksen itse toiselta foorumilta. Tämä tarkoittaisi sitä, että auringonlasku on kisan aikana - Abu Dhabiin se on merkitty kisapäiväksi klo 17.43.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Singapore saa vastustajan

Uuden aikataulun myötä Abu Dhabissa tullaan ajamaan kisaa sekä päivänvalossa, että Singaporen tapaan valojen alla "pimeässä" (auringon laskettua). Valot ovat kuitenkin päällä koko kisan.

"It is the best of both worlds, spectators and television viewers will see the stunning architecture of the world's newest Formula 1 circuit during the afternoon sunlight and then experience what it is like under floodlights. We hope that everyone will be impressed by what they experience and see.
"
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78061
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78062



Valot päällä myös muissa sessioissa...

A: Subject to confirmation by the Race Director, all lights will be turned on prior to the Pit Lane opening before official practice, qualifying and race times. This ensures consistent lighting levels at all times for the drivers.
 
Viimeksi muokattu:

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Yas Marina ei ole hybridi eikä katurata

Toisin kuin monet näilläkin sivuilla luulevat, Yas Marina ei ole hybridi eikä katurata. Tämä virheellinen tieto on luettavissa vielä nyt syyskuun alussa mm. maikkarin nettisivujen rataesittelystä.
Olen useastakin englanninkielisestä lähteestä lukenut, että kyseessä on puhdas ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu moottorirata (esim. ratayhtiön edustajan haastattelu viime keväältä). Alkuperäisissä suunnitelmissa oli rakentaa hybridirata, joka olisi käyttänyt osittain yleisiä teitä, mutta näistä suunnitelmista luovuttiin kun rataa alettiin rakentamaan. Lopullisessa muodossaan rata on siis puhdas kiinteästi rakennettu moottorirata, joka ei käytä yleisiä teitä, eikä siis ole hybridi.
Rata ei myöskään ole katurata, jos sitä oikein analysoi. Sitä ei siis tulisi verrata Monacoon, Valenciaan tai Singaporeen. Pääsuoran jälkeen tullaan nopeasti 6-5 vaihteilla ajettavaan mutkayhdistelmään, jonka kuljettaja joutuu ajamaan osin sokkona mäen yli. Tämän jälkeen rata tarjoaa kaksi pitkää suoraa, jotka tarjoavat hyvät ohitusmahdollisuudet. Ja tultaessa venesataman alueelle ovat mutkat 15-16 vielä nopeita 6-5 vaihteella ajettavia mutkia. Eli varsinaista 'katuratamaista' osuutta radasta ovat vain hotellin ympärillä ajettavat mutkat 17-20.
Uskoisin, että tämä 'pistooli' tulee tarjoamaan nopean kilpailullisen GP:n, jossa kierrosajat ovat lähempänä 1.30 kuin nyt ennustettu 1.40.
 
Viimeksi muokattu:

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Eipä voisi nämä arabien roskaradat ja kisat paljoa vähempää kiinnostaa. Moottoriurheilun perinteikäs tunnelma puuttuu täysin. Katsomossakin pällistelee fanien sijaan lähinnä muutama, kylpytakissa paikalle raahautunut, sheikki metsätyshaukka olallaan. Tuskin edes juuri tietävät mistä sirkuksessa on kysymys. Lopuksi kilpailun kolme parasta kuljettajaa nöyryytetään korokkeella tarjoamalla näille jotain kelvotonta paikallista mehua ettei vain kukaan loukkaantuisi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Eipä voisi nämä arabien roskaradat ja kisat paljoa vähempää kiinnostaa. Moottoriurheilun perinteikäs tunnelma puuttuu täysin. Katsomossakin pällistelee fanien sijaan lähinnä muutama, kylpytakissa paikalle raahautunut, sheikki metsätyshaukka olallaan. Tuskin edes juuri tietävät mistä sirkuksessa on kysymys. Lopuksi kilpailun kolme parasta kuljettajaa nöyryytetään korokkeella tarjoamalla näille jotain kelvotonta paikallista mehua ettei vain kukaan loukkaantuisi.
Hajosin. :D:D
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Yas Marina ja Monaco

Tarkennetaanpa edellistä juttuani. Yas Marinaa on sanottu Persianlahden Monacoksi. Näin onkin radan ulkoisten puitteiden suhteen. Radalla on 5 tähden hotelli, ympärillä Ferrarin teemapuistoa ja rata kulkee rannassa venesataman ohi. Mutta rata ei kuitenkaan profiililtaan ole verrattavissa Monacon katurataan tai muihin katuratoihin. Se ei vain ole katurata. Piste.

Toisaalta rata tekee auton säätämisestä mielenkiintoisen. 1. ja 3. osuudella tarvitaan downforcea nopeissa 5-6 vaihteen ja keskinopeissa/hitaissa 2-3 vaihteen mutkissa. Radan keskiosa puolestaan käsittää kaksi nopeaa suoraa, joissa downforcen pitäisi olla minimissä. Toinen suorista on formulasirkuksen pisin. Luulisi, että kilpailussa KERS-autoilla olisi ainakin pieni etulyöntiasema näillä suorilla. Jonkinmoinen balanssi olisi siis löydettävä näiden välillä.

Eli jäädään odottelemaan Räikkösen ja Fisichellan suorituksia...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei liity mitenkään fykkösiin, mutta koska parempaakaan ketjua ei löydy:
Abu Dhabi V8 Supercarsien ensi kauden avaajaksi :nope:

Jumalauta, pakkoko on raahata taas jonnekin lähi-itään Australian vakioautosarja. Ihan kuin Adelaiden hylkäys kauden avaajana ei vielä olisi tarpeeksi, vaan nyt sekä Bahrain että Abu Dhabi nähdään ensimmäisinä kisaviikonloppuina. Tyhjät katsomot odottavat :thumbdown
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jumalauta, pakkoko on raahata taas jonnekin lähi-itään Australian vakioautosarja. Ihan kuin Adelaiden hylkäys kauden avaajana ei vielä olisi tarpeeksi, vaan nyt sekä Bahrain että Abu Dhabi nähdään ensimmäisinä kisaviikonloppuina. Tyhjät katsomot odottavat :thumbdown
Mutta toisaalta, jos kukaan ei ole näkemässä, niin avataanko V8-kausi siis Lähi-Idässä vai vasta Adelaidessa? ;)

Kun Tony Cochrane kerran on vakuuttunut sheikkien rahavirrasta hänen sarjalleen, niin onhan tämä nyt vain loogista, että kun kerran noin kauas mennään, niin ajetaan sitten kaksi kisaa siellä.

Enemmän minä olisin huolissani niistä uutisista, joita Abu Dhabin radan rakennustöistä on kuulunut. Rakennusmiehiä kun on kuulemma päivittäin pyörtyillyt ja viety sairaalaan, koska ratayhtiöllä on hirvittävä kiire saada rata nopeasti valmiiksi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Enemmän periaatekysymys, tulee vain turhautunut olo kun nämä leveät, personaattomat aavikkoradat tulevat tyhjästä ja nappaavat kauden kiinnostavimman ajankohdan itselleen. Sama kuin BTCC ajaisi ensimmäiset kilpailunsa Etelä-Afrikassa.

Enemmän minä olisin huolissani niistä uutisista, joita Abu Dhabin radan rakennustöistä on kuulunut. Rakennusmiehiä kun on kuulemma päivittäin pyörtyillyt ja viety sairaalaan, koska ratayhtiöllä on hirvittävä kiire saada rata nopeasti valmiiksi.
Näemmä joo.
 
Ylös