Äpäräpolli!

Oletko äpärä?

• Kyllä

Äänet: 12 27,3%
  • Ei

Äänet: 32 72,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    44
  • Äänestys suljettu. .
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

markoj

Custom User
Lyhykäisesti, oletko äpärä? Mennään sillä lailla fundamentalistitulkinnan mukaan, että myös avioliiton ulkopuolella alkunsa saanut on myös äpärä. Eli hätähäät ei nyt auta tässä pelissä.

Avioton lapsi

Avioton lapsi on termi, jolla viitataan avioliiton ulkopuolella syntyneeseen lapseen, jonka vanhemmat eivät olleet keskenään naimisissa. Lyhyempänä termiä käytetään muodossa au-lapsi.

Avioliiton ulkopuolella syntyneillä lapsilla on ollut heikko asema monessa eurooppalaisessa, myös suomalaisessa yhteiskunnassa vielä 1900-luvun alussa. Joissakin kulttuureissa aviottomiin lapsiin suhtaudutaan edelleen halveksivasti, jopa vihamielisesti. Muinaisaikoina au-lapset on ajoittain jopa surmattu jo vastasyntyneinä. Kristinusko kieltää lasten surmaamisen, mutta kristillisenä aikana monet naiset ovat joutuneet toisinaan synnyttämään luvattomat lapsensa salaa ja tappamaan nämä välttyäkseen itse vainolta. Keskiajalla aatelinenkin saattoi olla äpärä, jos hänen isänsä oli aatelinen mutta oli tunnustanut lapsensa. Silloin hänen aatelisvaakunassaan oli niin sanottu bastardijänne.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avioton_lapsi

Innoitus tähän tulee f1-keskustelusta/ylläpito-osastolta.

Viimeksi muokattu:

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Enpäs ole ihan varma. Oon syntynyt loppuvuodesta, marraskuussa, ja jos en ihan väärin muista, niin samana vuonna menivät vanhempani naimisiinkin. Naimisissa he ainakin olivat mun syntyessäni, mutta fundamentalistitulkinnan mukaan olen mahdollisesti äpärä. On mulla jossain vihkiraamattunsakin tallessa, josko siitä tuo päivämäärä selviäis.

markoj

Custom User
Ei tässä kovin kiire ole äänestää. Aika tasainen tilanne vielä.

Ria

Jäässä
Tais ne peräti reilu pari kuukautta ennen mun syntymää mennä naimisiin. Ei tarvinne suurempaa laskeskelua todeta, että tolla tulkinnalla olen.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Itsehän olen sivistyneesti aviovuoteessa alulle pantu (heh, Massa). Ja niin on isosiskokin.

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
En ole. Vanhemmat olleet liki 12 vuotta naimisissa ennen syntymääni.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Pitäisikö olla otettu vai suuttua ja marttyyrivetäytyä kun avatartani käytetään lailla hymiön?

Edith:

Vastauksena kysymykseen: olen ja veljeni (nuorempi) on myös. Eivät vanhempamme viitsineet avioitua, vaikka vuosikymmenen yhdessä viettivätkin.

Ria

Jäässä
"Pakko" kysyä, mitä pystyy mokaamaan pollissa, johon tarvitaan vain kaksi selkeetä vaihtoehtoa?

markoj

Custom User
"Pakko" kysyä, mitä pystyy mokaamaan pollissa, johon tarvitaan vain kaksi selkeetä vaihtoehtoa?
Näköjään ihan hyvin. Toinen mokattu polli tälle päivää. En taaskaan muistanu, että voihan sen pollin lisätä omaan otsakkeeseen. Editoida ei sitte enää voikaan.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
markoj ja pollit ei taida tänään olla kovin hyvin yhteensopiva kaksikko..

Itsehän olin jo kolmen vanha kun äiti virallisesti sukuun liittyi.
edit: tosiaan, äitihän on myös äpärä. Tästähän saa rakennettua perinteen. Jep, siihen pyritään :ahem:

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Kolmesta lapsesta viimeisenä syntyneenä asia on kohdallani harvinaisen selvä. Se ensimmäinenkin kun jo tehtiin avioliitossa.

Rogue

Jää(telö)mies
Sijainti
Banned
En ole oletettavasti, vanhemmat olivat olleet naimisissa lähes kaksi vuosikymmentä, kun päätin syntyä iltapäivällä tuona joulukuisena päivänä.
Ja lisäksi, kaksi veljeä ja sisko oli jo putkahtaneet maailmaan.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Juu ei. Melkein 20-vuotta olivat jo siihen mennessä naimisissa olleet.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.