Aerodynamiikka

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Esimerkiksi mp4-21:stä oli heti huomattavissa rungon valtava potentiaali luontaiseen downforceen. Toisaalta sen ilmanvastuksen kanssa oli ongelmia. Meni tovi, ennenkuin autoa saatiin toimimaan Tombazisin tarkoittamalla tavalla. Useilla radoilla Mclaren on käyttänyt selkeästi pienempiä siipikulmia mitä useimmat muut tallit. Tämä vahvistaa auton esittelyn jälkeen tekemäni arvion auton rungon poikkeuksellisesta luontaisesta downforcesta, ja nimenomaan ilmanvastuksen kustannuksella. Auton huippunopeudet eivät riitä, jos takasiipeä laitetaan Ferrarityyliin. Onneksi runko tuottaa kuitenkin siinä määrin dowforcea, ettei se ole suurempi ongelma.

Myös arvioni Renaultin iskukyvystä meni nappiin, auton vakuumipakkausta muistuttava perä on erittäin kunnianhimoinen paketti, eikä ollut epäilystäkään sen aerodynaamisista eduista. Heitin epäilyksen auton perän pienuuden mukana tuomasta riskistä: riittääkö tila, vai tuleeko jäähdytysongelmia? Ilahduttavan hyvin Renaultin insinöörit ovat kuitenkin jäähdytyksen rakentaneet, ja moottori itsessäänhän on uskomattoman kompakti paketti pakoputkien hivellessä koneen pintaa.

Ferrarista oli vaikea sanoa mitään. Ulkoisesti muutokset olivat varsin pieniä edelliseen malliin verrattuna. Tombazisin mukaan tulo kuitenkin kirvoitti allekirjoittaneen vakuuttumaan siitä, että auton olemassa olleet aerodynaamiset ongelmat tullaan ratkaisemaan, ja niinhän siinä kävi. Jos Kultaan on yhtään uskomista, niin Tomppa pisti Ferkun pohjan virtaukset uusiksi, ja muiden aerodynaamisten hienosäätöjen kanssa sai Ferrarin lentämään. Ihmetystä edelleen aiheuttaa keulapala - nose - joka on ollut lähes muuttumaton jo vuodesta 2002. Toki tukivarsien ja "kölien" paikkoja on vaihdeltu. Mutta luulisi, että sikarimalliselle keulallekin joskus jotain tapahtuisi.

Red Bullin jäähdytysongelmat oli helppo huomata jo suunnittelupöydältä putkahtaneen esittelyversion ensiesittelyssä. Neweyn mukaan tulo oli helpottava tieto, ja nopeasti ultraslim perä sitten suurentuikin. Mahdollistaen paremman jäähdytyksen, mutta valitettavasti heikentyneen aerodynaamisen tehokkuuden kustannuksella.

Kun näin Hondan ensiesittelyn, oli taas ikävä huomata, että pieleen meni. Väärään suuntaan vuonna 2005 lähtenyt keulan aerodynamiikan suunnittelufilosofia oli edelleen vallalla. Honda onkin joutunut kokeilemaan lukemattomia etusiipiä, eikä ihme, kun koko peruskonstruktio on perseellään. Jo esittelyversion lukematon härpäkemäärä, sekä ponttoonien vanhahtava muotoilu, sekä suurehko koko ei juuri lisännyt luottoa auton iskukykyyn. Kauden mittaan ongelmat ovatkin tulleet entistä selvemmin esille. Epäonnistunutta rautaa yritetään parhaimman mukaan korjata, kun muut ovat saaneet autonsa potentiaalin realisoitua.

Ja sitten tulee tämä Toyota. Tarvinneeko tuota enää edes mainita, että auto on jo vitsi kaikkien vähänkin aerodynamiikasta tietävien keskuudessa. Samaa päätä seinään filosofiaa on nyt yritetty väkipakolla saada kilpailukykyiseksi jo ainakin viiden vuoden ajan. "pystymme suunnittelemaan auton alusta lähtien uusiksi joka toisee kilpailuun" :D Oliskos aika sitten jo vaihtaa ohjelma win95:stä Vistaan? Radikaalit uudistukset ovat totta tosiaan seuranneet toisiaan. :rolleyes:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
formulastara sanoi:
Ja sitten tulee tämä Toyota. Tarvinneeko tuota enää edes mainita, että auto on jo vitsi kaikkien vähänkin aerodynamiikasta tietävien keskuudessa. Samaa päätä seinään filosofiaa on nyt yritetty väkipakolla saada kilpailukykyiseksi jo ainakin viiden vuoden ajan. "pystymme suunnittelemaan auton alusta lähtien uusiksi joka toisee kilpailuun" :D Oliskos aika sitten jo vaihtaa ohjelma win95:stä Vistaan? Radikaalit uudistukset ovat totta tosiaan seuranneet toisiaan. :rolleyes:
Olikos en Toyotan ongelmat pelkästään aero puolella? Jospa auton kehitysohjelmat ontuivat ja voimansiirto oli huono? Siis onko faktaa, että aerodynamiikka oli suurin syyllinen?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Olikos en Toyotan ongelmat pelkästään aero puolella? Jospa auton kehitysohjelmat ontuivat ja voimansiirto oli huono? Siis onko faktaa, että aerodynamiikka oli suurin syyllinen?
En tiedä oliko syynä aerodynamiikka vai ripustukset, mutta takarenkaita ei saatu alkukaudesta toimimaan ollenkaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
patriot sanoi:
Olikos en Toyotan ongelmat pelkästään aero puolella? Jospa auton kehitysohjelmat ontuivat ja voimansiirto oli huono? Siis onko faktaa, että aerodynamiikka oli suurin syyllinen?
Ensinnäkin jos auto näyttää samalta miltä se näytti viisi vuotta sitten - pientä hienosäätöä ja sääntöjen takia muuttuneita yksityiskohtia lukuunottamatta - niin kyllä ihan terveellä järjellä ajatellen tilanne haisee. F1:sten aerodynamiikassa on Toyotaa lukuunottama otettu suuria harppauksia, ja jos vertaat muiden tiimien vuoden 2002 ja 2006 malleja keskenään, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Toyotan tapauksessahan näin ei ole. Tuota nyt on vaikeaa perustella, jos et eroja näe, niin sillehän minä en mitään mahda. Nimenomaan auton aerodynamiikkaa on kritisoitu useissa eri lähteissä, useiden, ainakin enemmän asiantuntijoiden taholta mitä me olemme. En nyt muista nimiä, muuta kuin Paolo Filisettin muistan ainakin ihmetelleen auton konservatiivista aerodynaamista kehitystä vuodesta toiseen. Lisäksi tallin sisältä on medialle kantautunut viestejä, että auton ongelmakohta on jo pitkään ollut aerodynamiikka, ja että joku Toyotan insinööri oli jopa ihaillut vuoden 2005 Mclarenin aerodynamiikkaa.

Auton peruskonstruktiosta ja sen kehittämisestä, eli suurelta osin myös auton aerodynamiikasta vastannut Mike Casgoyne sai kenkää. Eiköhän ensi vuonna jo nähdä totaalisen erilainen Toyota. Ellei, niin tallissa on muutakin perustavaa laatua olevia ongelmia, kuin jästipäinen saman raudan - jota aina jollain pikkuhärpäkkeellä modataan - suunnittelufilosofia.
 
Ylös