Aerodynamiikkavertailua/-päivitykset 2012

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Perustin sitten uuden toikin aerodynamiikkaa varten. Seuraavaksi vertailukuvia etujarrujen kanavista Bahrainista. Koko- ja muotoeroja tallien väliltä löytyy. Huomattavaa on se että ainakin McLarenilla, Lotuksella ja Red Bullilla on (nyt) Sauber-tyylinen ratkaisu, jossa jäähdytysilmaa imetään myös tuon ison ilmanohjaimen ja renkaan välistä. Esim. Mersulta ja Ferrarilta ei näytä tuollaista kanavaa löytyvän.

Lotus:


Ferrari:


McLaren:



Red Bull:
vanha?

uusi?


Mersu:
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toro Rosson ratkaisu Kiinasta:



Edelliseen postaukseen lisäyksenä, että Red Bullilla oli vastaavanlainen kanava käytössä jo Australiassa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mersun "etusiipif-putki" peitettynä ja ilman suojusta. En sitten tiedä testailevatko miten toimii ilman etusiiven sakkausta vai onko kyseessä vain näkösuojus.





Ferrariin f-putkea ei saa ihan heti viritettyä.
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Onko Ferrari palannut työntötankojousitukseen?

Edit: Siellähän vetotanko taustalla on.

Edit2: Tuossa yläosassahan olisi poikkipinta-alaa vaikka kuinka paksulle kanavalle.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuossa yläosassahan olisi poikkipinta-alaa vaikka kuinka paksulle kanavalle.
Veikkaisin että se kohta on paksu ihan syystä. Ei tohon ihan tosta noin vaan aleta porata reikää ilman että rungon jäykkyys kärsisi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sauber testaa McLaren-tyylisiä pakoputkia:


Vanha versio Barhainista:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hyvä topicci ja loistavia kuvia Oldez.

Etenkin tämä pakoputkiratkaisujen kirjo on kiinnostava. Hämmästyttää, että Lotus kulkee ilmeisen lujaa ainakin lämpöisillä radoilla ns. vanhanaikasella perusasetelmalla.

Uskotko, että myös Lotus yrittäisi jotain tällaista Mclaren/Sauber/RB -kaltaista ratkaisua kauden mittaan?

Itse pidän todennäköisenä, että auton perusfilosofia estää sellaisen täysin. Filosofia, joka on ilmeisesti pitkään ja hartaasti kalkuloitu, koska se toimii jo näin. Sen olen pistänyt merkille, että Lotuksella tuntuu olevan hieman hankaluuksia mutkista lähdöissä. Toisaalta mutkien sisääntulonopeus näyttää olevan Lotuksella aivan hurja.

Jos ajatellaan ratoja, niin etenkin Spa voisi olla Lotukselle sopiva(ja Kimille tietenkin).

 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Lotushan ilmoitti tutkivansa Mclaren/Sauber tyyppisen pakoputkiratkaisun tuomaa etua simuloimalla ja sillä että kuinka paljon tämän ratkaisun kehittäminen on pois muusta kehitystyöstä ja sitä kautta saatavasta auton nopeudesta. Resurssien optimointia siis, kannattaako lähteä tielle jonka lopullista tulosta ei tarkasti tiedetä vai jatkaakko tiellä joka etenee pienen mutta varmoin askelin eteenpäin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lotushan ilmoitti tutkivansa Mclaren/Sauber tyyppisen pakoputkiratkaisun tuomaa etua simuloimalla ja sillä että kuinka paljon tämän ratkaisun kehittäminen on pois muusta kehitystyöstä ja sitä kautta saatavasta auton nopeudesta. Resurssien optimointia siis, kannattaako lähteä tielle jonka lopullista tulosta ei tarkasti tiedetä vai jatkaakko tiellä joka etenee pienen mutta varmoin askelin eteenpäin.
Ahaa. Mielenkiintoista. Lotuksen täytyy siis analysoida periaatteessa se, kuinka paljon nykyistä "aihiota" voi enää kehittää. Varmaankin parin kisan ajan, mutta entäs sitten?

Sitten menisi kaiketi pari kisaa ihan hukassa, mutta sikäli kuin pakariratkaisu onnistuisi lopulta, niin taas oltaisiin kärjessä..? Kuulostaa melkein riskinoton paikalta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lotus on ainakin kokeillut uudenlaista "keskipakaria" Mugellossa. Varsinaiset pakarit taitaa olla ennallaan.

 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ahaa. Mielenkiintoista. Lotuksen täytyy siis analysoida periaatteessa se, kuinka paljon nykyistä "aihiota" voi enää kehittää. Varmaankin parin kisan ajan, mutta entäs sitten?

Sitten menisi kaiketi pari kisaa ihan hukassa, mutta sikäli kuin pakariratkaisu onnistuisi lopulta, niin taas oltaisiin kärjessä..? Kuulostaa melkein riskinoton paikalta.
Mielenkiintoista. Itse en osaa kuvia kovin syvällisesti tulkita. Mikä näiden McLaren/ Sauber- ja Lotus-ratkaisujen välinen suurin ero on?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hyvä topicci ja loistavia kuvia Oldez.

Etenkin tämä pakoputkiratkaisujen kirjo on kiinnostava. Hämmästyttää, että Lotus kulkee ilmeisen lujaa ainakin lämpöisillä radoilla ns. vanhanaikasella perusasetelmalla.

Uskotko, että myös Lotus yrittäisi jotain tällaista Mclaren/Sauber/RB -kaltaista ratkaisua kauden mittaan?

Itse pidän todennäköisenä, että auton perusfilosofia estää sellaisen täysin. Filosofia, joka on ilmeisesti pitkään ja hartaasti kalkuloitu, koska se toimii jo näin. Sen olen pistänyt merkille, että Lotuksella tuntuu olevan hieman hankaluuksia mutkista lähdöissä. Toisaalta mutkien sisääntulonopeus näyttää olevan Lotuksella aivan hurja.

Jos ajatellaan ratoja, niin etenkin Spa voisi olla Lotukselle sopiva(ja Kimille tietenkin).
Kiitos.

On kyllä erittäin mielenkiintoista ettei Lotuksessa ole mitään silmiinpistävää erikoisuutta niin kuin muilla talleilla, mutta on silti (tai siitä syystä) nopea. Haluaisin uskoa ja toivon että Lotus jossain vaiheessa edes kokeilisi tuollaista McLaren/Sauber/RB-pakoputkistoa. James Allison on tällaista lupaillut, mutta niin se myös lupaili että melkein kaikki menee uusiksi ennen Australian kisaa. Eipä vaan näkynyt mitään merkittäviä uudistuksia. Samoin Bahrainin/Kiinan uudistus rajoittui näkyviltä osin vain muutamaan muutokseen etusiivessä. Tietysti pinnan alla voi tapahtua paljonkin ja Lotuksen musta/kulta-väritys tekee muotojen tarkastelemisen erittäin vaikeaksi.

Ehkä Lotus on vain perinteisessä mielessä todella hyvä auto: hyvin downforcea, vähän ilmanvastusta, matala painopiste ja hyvä ajettavuus. Ei ole mitään kikka kakkosia vaan peruspaketti on paremmin kunnossa kuin muilla talleilla. Ilmeisesti ainakin monokokista on saatu rakennettua erittäin kevyt. Saa nähdä mihin talli pystyy jos saavat autoon lisättyä vielä McLaren pakoputket ja Mersun DRS:n.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ahaa. Mielenkiintoista. Lotuksen täytyy siis analysoida periaatteessa se, kuinka paljon nykyistä "aihiota" voi enää kehittää.
...tiettyyn suuntaan sen sotkematta muuta kokonaisuutta.
Kuulostaa melkein riskinoton paikalta.
Pitäisikö panostaa DRSF-ductiin vai Mac-pakareihin, vai molempiin? Ja toivoa että ne (yhdessä?) toimivat nykyisen aeron kanssa. Ei kuulosta riskiltä joka kannattaa ottaa asiaa ensin tutkimatta. Nykyisillä kehityslinjoilla (joita ei tietenkään pysäytetä tutkimisen ajaksi) saatetaan saavuttaa nopeammin enemmän kuin tuhlaamalla resursseja mahdollisesti vähemmän hyödyttävään kehitystyöhön.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Näinpä. Johonkinhan se on panostettava, ja päällimmäinen kysymys jää tällä kertaa ilmaan(roikkumaan).

Mikäli Lotus näkee nykyisessä konstruktiossa edelleen hiottavaa ja reilusti, niin sitten lienee turha lähteä merta edemmäs kalaan. Hauki on hyvää, kun sen voissa paistaa.
 

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia


Aikamoiset härvelit McLarenin nokassa Mugellossa. Taitaa olla tuo kameroiden sijoittelu uutena nyt testeissä, ei varmaan liity kaikki noi mittalaitteet siihen kuitenkaan.

Edit: Lisätty kuva



Force Indialla uudet pakarit, ilmeisen syvään uurrettu ja vie virtaukset varmasti aika tehokkaasti lattian pinnalle. Aika paljon tullut lisää pullistusta vanhaan, veikkaan että tarkoituksella haluttu viedä pakokaasuvirtaukset haluttuun kohtaan ennen diffuusoria. Vasemmalla puolella asian toimivuutta mittaa paneeli pitot-putkia ja toisella puolella lämpöteipit. Samalla on saatu aika paljon siistimmäksi moottorikatetta/keskipakaria kun pakoputket on nyt pois siltä alueelta.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aikamoiset härvelit McLarenin nokassa Mugellossa. Taitaa olla tuo kameroiden sijoittelu uutena nyt testeissä, ei varmaan liity kaikki noi mittalaitteet siihen kuitenkaan.
Kamerat olivat kyseisessä paikassa ainakin Bahrainissa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
sTe: on aika härö laastari kieltämättä. OT vanha kuva Macista, ajatuksena, että tyylisuunta nähtävästi lähentyy näitä "kalkkisformuloita"

 

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
sTe: on aika härö laastari kieltämättä. OT vanha kuva Macista, ajatuksena, että tyylisuunta nähtävästi lähentyy näitä "kalkkisformuloita"
Luonnollinen siirtymä. Aluksi siivottiin härpäkkeet pois sieltä missä niitä oli eniten ja nyt tallit lisäilevät niitä kaikkialle minne niitä vielä saa rakentaa :)

oldez sanoi:
Kamerat olivat kyseisessä paikassa ainakin Bahrainissa.
Okei, kuva johon vertasin taisikin olla Kiinasta :wall:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tietysti nuo fläbät(laittomat) poies tuosta, niin päästään asiaan.

anteeksi Ot, mutta sitten vielä yksi hieno kuva moottori/loota-yhdistelmästä. Ilmeisesti työntötankojousitus? Onko kenelläkään tietoa/kuvaa kuinka loota sijoittuu tänäpvänä tyypillisesti?

 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tietysti nuo fläbät(laittomat) poies tuosta, niin päästään asiaan.

anteeksi Ot, mutta sitten vielä yksi hieno kuva moottori/loota-yhdistelmästä. Ilmeisesti työntötankojousitus? Onko kenelläkään tietoa/kuvaa kuinka loota sijoittuu tänäpvänä tyypillisesti?
Suosittelen selaamaan tätä kuvasivustoa.
http://f1zoom.co.cc/
 
Ylös