Aerodynamiikkavertailua/-päivitykset 2012

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Tietysti nuo fläbät(laittomat) poies tuosta, niin päästään asiaan.

anteeksi Ot, mutta sitten vielä yksi hieno kuva moottori/loota-yhdistelmästä. Ilmeisesti työntötankojousitus? Onko kenelläkään tietoa/kuvaa kuinka loota sijoittuu tänäpvänä tyypillisesti?
Työntö- ja vetotangot on helppo erottaa, esim. tuossa kun katsoo tuota tukivartta joka menee damppereihin, niin selvästikkin se työntää dampperia sisäänpäin kun pyörä liikkuu ylöspäin. Tämä johtuu siitä, että työntötankojousituksessa vaimennuksesta vastaava tukivarsi yleensä on kiinni renkaassa samassa kohtaa kuin alempi wishbone ja kiinnittyy yleensä vaihdelaatikon yläosaan, kuten kuvassa. Vetotanko vuorostaan vetää dampperia joustoliikkeessä, dampperit ovat alhaalla laatikossa kiinni ja kiinnityskohta renkaassa on ylätukivarressa.



Scarbsin kuvasta näkyy hyvin kuinka RB:n laatikko on tehty puolisuunnikkaan muotoiseksi, jotta saadaan tilaa jousituksen komponenteille alas. Koko vetotankojousituksen ideanahan on vissiin saada pakettia kompaktimmaksi ja saada paras virtaus diffulle. 2009 RB taisi kärsiä tästä kun jousitusta oltiin pakattu alas ja vetotanko olisi sopinut paljon paremmin tilan luomiseen tupladiffua varten. Tällä kaudella taitaa olla päätalleista kaikilla paitsi Ferrari-moottorisilla vetotanko käytössä perän kompaktiuden nimissä.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Tällä kaudella taitaa olla päätalleista kaikilla paitsi Ferrari-moottorisilla vetotanko käytössä perän kompaktiuden nimissä.
Myös Sauber ja Ferrari siirtyi käyttämään poll-rod jousitusta tällä kaudella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Caterhamilla uudet pakarit ja Red Bull "tunneli" ponttooneissa.



Caterham on yhden askeleen perässä, RB ei ole enää tunneleita...

Toivotaan että saavat vauhtia lisää sen tarvittavan 0.5 sekkaa... GO Heikki GO!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olisi ihan kiva jos noita super-isoja kuvia ei postattaisi tänne, eikä varsinkaan lainattaisi viesteissä. Menee muuten jossain vaiheessa ihan tukkoon.

Ferrarille on ilmeisesti huomiseksi tulossa uusia osia. Saa nähdäänkö uutta pakoputkistoa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
On kyllä erittäin mielenkiintoista ettei Lotuksessa ole mitään silmiinpistävää erikoisuutta niin kuin muilla talleilla, mutta on silti (tai siitä syystä) nopea.

Ehkä Lotus on vain perinteisessä mielessä todella hyvä auto: hyvin downforcea, vähän ilmanvastusta, matala painopiste ja hyvä ajettavuus. Ei ole mitään kikka kakkosia vaan peruspaketti on paremmin kunnossa kuin muilla talleilla. Ilmeisesti ainakin monokokista on saatu rakennettua erittäin kevyt. Saa nähdä mihin talli pystyy jos saavat autoon lisättyä vielä McLaren pakoputket ja Mersun DRS:n.
Craig Scarboroughin sivulla on juttu Lotuksesta. Siina han nostaa paallimmaisiksi tekijoiksi tahanastiselle menestykselle jousituksen uuden suunnittelun ja viime vuoden mallin jalostamisen (ja eteenpuhaltaneen pakoputkiston eliminoimisen).

Mikali oikein ymmarsin niin Scarbs nakee Lotuksen jousituksen olevan itsekannatteleva, jonka paalle on ripustettu sopivan aerodynaaminen monokokki ja tata pakettia sitten sovitellaan radalle kuin radalle sopivaksi.

En tieda et suunnitellaanko forumulat aina nain ja kaikkienko tallienko toimesta, vai onko alusta normaalisti vahvemmin kytketty jousitukseen, mut kannattaa lukea toi juttu!
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Caterham on yhden askeleen perässä, RB ei ole enää tunneleita...

Toivotaan että saavat vauhtia lisää sen tarvittavan 0.5 sekkaa... GO Heikki GO!
Parempi askeleen kuin kaks tai kolme.

Tossa näkyy jännästi kaks reittiä pakokaasuille. Toinen menee suoraan (peitetty), toinen kaartaa alas (auki).
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Craig Scarboroughin sivulla on juttu Lotuksesta. Siina han nostaa paallimmaisiksi tekijoiksi tahanastiselle menestykselle jousituksen uuden suunnittelun ja viime vuoden mallin jalostamisen (ja eteenpuhaltaneen pakoputkiston eliminoimisen).

Mikali oikein ymmarsin niin Scarbs nakee Lotuksen jousituksen olevan itsekannatteleva, jonka paalle on ripustettu sopivan aerodynaaminen monokokki ja tata pakettia sitten sovitellaan radalle kuin radalle sopivaksi.
Olen kyseisen jutun. Mitä tarkoitat itsekannattelevalla jousituksella?
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Olen kyseisen jutun lukenut. Mitä tarkoitat itsekannattelevalla jousituksella?
Joo, eli viittaan neljannen kappaleen keskivaiheille alkaen lauseesta "This suggests something is unusual about the suspension...".

Siita eteenpain lukien ymmarran jousituksen olevan itsenainen ja itsekannatteleva jarjestelma, joka omaksuu kaikki rasitukset omaan rakenteeseensa, eika siis johda voimia eteenpain auton runkoon/alustaan/monokokkiin.

Sen paalle sitten olisi sit ripustettu loput autosta. Olen tosin aivan eri alan insinooreja, joten en autotekniikasta oikein mitaan ymmarra, mutta kun se kirjoittaa viela "This shows that the torsion bars are not grounded to the chassis instead react against each other.", niin alkaa mielikuvitus lentaa.

EDIT2: En ma kyl ymmarra mitaan jousituksista tai jousituksen komponenteista, joten turha vetaa mitaan johtopaatoksia.
 
Viimeksi muokattu:

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Joo, eli viittaan neljannen kappaleen keskivaiheille alkaen lauseesta "This suggests something is unusual about the suspension...".

Siita eteenpain lukien ymmarran jousituksen olevan itsenainen ja itsekannatteleva jarjestelma, joka omaksuu kaikki rasitukset omaan rakenteeseensa, eika siis johda voimia eteenpain auton runkoon/alustaan/monokokkiin.

Sen paalle sitten olisi sit ripustettu loput autosta. Olen tosin aivan eri alan insinooreja, joten en autotekniikasta oikein mitaan ymmarra, mutta kun se kirjoittaa viela "This shows that the torsion bars are not grounded to the chassis instead react against each other.", niin alkaa mielikuvitus lentaa.
F1 jousituksessahan torsion bareja käytetään jousien sijaan. Käytännössä tämä lainaamasi pätkä tarkoittaa että joustovoima toisella puolella autoa heijastetaan toiselle puolelle, jolla eliminoidaan roll, eli auton suuntaisen akselin ympäri tapahtuma kiertoliike, tai ulkokurviin nojaaminen mutkissa. Scarb myös viittaa kyseisessä artikkelissa epäsymmetriseen keinuvipujärjestelyyn, jossa Lotuksella olisi iskunvaimennin vain toisella puolen autoa hoitaen yksin kahden virkaa molemmille pyörille.

Täytyy olla scarbin kanssa samoilla linjoilla siitä, että Lotuksen suurin vahvuus löytynee kuorien alta.

Itse listaisin yleisesti Lotuksen vahvuuksiksi:
- Hyvin edistynyt jousitus jossa etu- ja takapäät ovat todennäköisesti hydraulisesti toisiinsa linkitetty ja ehkä jotain muuta jota ei varmaan kauheasti mainosteta :) (Auto on näyttänyt hyvältä jarrutuksissa ja mutkissa).
- Hyvä downforce "kulmat auki" -diffuusorista.
- Yleisesti hyvä aeron hyötysuhde, vaikkei mitään taikatemppuja "ilmaisen" downforcen löytämiseen ole näkynyt autossa, eikä auto varmasti kehitä gridin suurimpia lukuja (Allison puhui kauden alla, että autosta on silitetty poikkeuksellisen tarkasti kaikki raot ja kolot pois tuomasta ilmanvastusta).

Lisää Mugellosta Lotukseen, minne meneekään ilma lattian sisällä?



Lotus ei ilmeisesti seuraa yleistä trendiä yrittää viedä pakokaasujen virtaukset lattian pinnalle mahdollisimman suoraan. Ehkä heidän diffu toimii jo tarpeeksi hyvin ilman pakokaasujen apua sen tiivistämiseen?

 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Caterham on yhden askeleen perässä, RB ei ole enää tunneleita...

Toivotaan että saavat vauhtia lisää sen tarvittavan 0.5 sekkaa... GO Heikki GO!
Uusi takasiipi on kai se isompi päivitys. Caterhamille tuli Australiaan uudet etusiivet ja Kiinaan uusi pohjalevy. Takasiipi täydentää CT01-auton alkukauden aerodynamiikkakonseptin.

Pakokaasujen ohjailua yritetään Caterhamilla varmasti tehostaa pitkin kautta. Red Bull on jo kokeillut useita erilaisia ratkaisuja, Caterhamilla on vasta ensimmäinen viritelmä testattavana.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Lisää Mugellosta Lotukseen, minne meneekään ilma lattian sisällä?
Muistelen, että vuosi pari sitten taisi olla KERSin jäähdyttämiseen jollain tallilla samanlaiset aukot. Saatan toki muistella väärinkin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Olisi ihan kiva jos noita super-isoja kuvia ei postattaisi tänne, eikä varsinkaan lainattaisi viesteissä. Menee muuten jossain vaiheessa ihan tukkoon.
Eikä mee. Eletään kuitenkin nettiyhteyksissäkin 2010-lukua ja kännykällä kannattaa tuskin muutenkaan tällaista yksityiskohtia sisältäviä kuvia sisältävää keskustelua selata. Noi jättikuvat tuo kuitenkin tosi paljon tälle keskustelulle, "enemmän kuin 1000 sanaa".
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eikä mee. Eletään kuitenkin nettiyhteyksissäkin 2010-lukua ja kännykällä kannattaa tuskin muutenkaan tällaista yksityiskohtia sisältäviä kuvia sisältävää keskustelua selata. Noi jättikuvat tuo kuitenkin tosi paljon tälle keskustelulle, "enemmän kuin 1000 sanaa".
Super-ison kuvan quotaaminen ei ainakaan tuo yhtään mitään lisää keskusteluun. Ison kuvan hyöty ylipäätänsä tulee siitä että siitä näkee jotain tärkeää mitä hieman pienemmästä kuvasta ei näe. Se että kuva on isompi ei tee siitä automaattisesti yhtään sen parempaa. Harvemmin tuollaisista 4900x3200 1,4 megasista kuvista näkee aerodynamiikan kannalta jotain olennaista mitä ei näkisi 1900x1200 250kilosesta tai jopa pienemmästä kuvasta. Tällainen kuvatoikki vaan helposti paisuu yli 10 megaseksi. Siinä alkaa keskivertoa nopeammallakin yhteydellä menemään yli 10 sekuntia yhden sivun lataukseen

Ovat muutenkin juuri muuttaneet sääntöjä kuvien suhteen:

Kuvia on luvallista postata jos ne liittyvät keskusteltavaan aiheeseen ja tuovat keskusteluun jotain lisäsisältöä. Kuvan postaajan on hyvä kertoa myös lyhyesti kuvan ydinasiat. Keskustelun tulee kuitenkin tapahtua ensisijaisesti tekstimuodossa.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Otetaan Spoiler Tagit käyttöön. Kuvat sinne niin voi halutessaan aina klikkailla auki. Spoilerithan latautuvat vasta sitten kun ne avataan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Otetaan Spoiler Tagit käyttöön. Kuvat sinne niin voi halutessaan aina klikkailla auki. Spoilerithan latautuvat vasta sitten kun ne avataan.
Tai sitten voisi ihan vaan linkittää ne isot kuvat. Ja rajoittaa bannin uhalla viestiin liitettävän kuvan max-leveyttä, koska ylileveät kuvat rikkoo koko sivun layoutin, kuten tässä keskustelusäikeessä on käynyt. Vmäinen lukea sivua, kun tekstirivi on jotain puolitoistatuhatta pikseliä leveää.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eikä mee. Eletään kuitenkin nettiyhteyksissäkin 2010-lukua ja kännykällä kannattaa tuskin muutenkaan tällaista yksityiskohtia sisältäviä kuvia sisältävää keskustelua selata. Noi jättikuvat tuo kuitenkin tosi paljon tälle keskustelulle, "enemmän kuin 1000 sanaa".
Kyllä menee. Ja kannattaa tai ei, niin aika moni tätä kännykällä selaa.

Tosin nuo Spoler-tagit ovat muistaakseni tulossa käyttöön vBulletinin päivityksen yhteydessä, mutta siitä tietävät paremmin administraattorit Antti/copter.

Samaa mieltä silti siitä, että tämän kaltainen ketju olisi aika torso ilman kuvia. Paras vaihtoehto olisi etsiä jostain pienempi kuva / pienentää itse ja laittaa sitten vasta tänne.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toro Rossokin on liittynyt samaan kertoon McLarenin, Sauberin, Force Indian, Red Bullin ja Caterhamin kanssa. Vielä puuttuvat Lotus, Mercedes, Ferrari, Williams ja jämätallit.


edit. Sauberilla testaan ilmeisesti F-putkea. edit2. Taisikin olla vain johtoja sensoreita varten.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös