Ärsyttäviä sanoja

• Viestiketjun aloittaja Tose
  • Aloituspäivämäärä

Velocità

Touho-Tiina
Sijainti
Eastern Finland, North-Karelia
Runar ja Kyllikki sanoi:
No Suomessa puhutaan monia eri murteita ja jos alkaa sen vuoksi ärsyyntyä kun joku puhuu erilaista murretta kuin itse, niin eihän tässä ehtisi muuta tekemäänkään kuin kiukuttelemaan. :D
Ihan miten vaan.:thumbup:

Sohaisinkohan ampiaispesään... :)

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Runar ja Kyllikki sanoi:
No Suomessa puhutaan monia eri murteita ja jos alkaa sen vuoksi ärsyyntyä kun joku puhuu erilaista murretta kuin itse, niin eihän tässä ehtisi muuta tekemäänkään kuin kiukuttelemaan. :D

Eipäs luulisi kenelläkään olevan pienintäkään syytä kiukutella eri murteista? Päinvastastoin, välillä on mukava kuulla erilaista puhetta, kuin lähipiiri puhuu.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Il Tempo Gigante sanoi:
Eipäs luulisi kenelläkään olevan pienintäkään syytä kiukutella eri murteista? Päinvastastoin, välillä on mukava kuulla erilaista puhetta, kuin lähipiiri puhuu.
Niinpä.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Il Tempo Gigante sanoi:
Toki jos siitä saa selvää.

Vika ei voi aina olla kuulijassa. :D :alppu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tose sanoi:
Tuli mielee tuosta JeeJeen selostuksesta tietenki, että joillain ihmisillä on tapana hokea jotain ärsyttävää sanaa koko ajan puhuessaan hieman virallisemmin. Elikkä onko sinulla tai tiedätkö jollain olevan jotain tällaista sanaa?
Tose tuli kummittelemaan.:eek:

Tosen muistolle!:thumbup:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Runar ja Kyllikki sanoi:
Savonmurre on muuten paskin murre IKINÄ. Ja savolaiset sais muutenkin hinata vitostietä pitkin perse paljaana Helsinkiin ja takaisin Kuopioon, mielellään kahteen otteeseen.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Dominic sanoi:
Savonmurre on muuten paskin murre IKINÄ. Ja savolaiset sais muutenkin hinata vitostietä pitkin perse paljaana Helsinkiin ja takaisin Kuopioon, mielellään kahteen otteeseen.
Ei pääse kuin Heinolaan asti, kun vitostie muuttuu nelostieksi.:frank:

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mutta särähtikö myös tämä kohta sun kielikorvaasi, mun kielikorvaani särähti ja todella pahasti vieläpä:
Jep, kyllä mä sanoisin joko "tilalla" tai sitten "sijasta". Esimerkkilauseessa taisi vain toi "ketä"-sana vääntää mun kielikorvani niin umpisolmuun, ettei tullut noteerattua. :D

WebSlave

Trackman
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mutta eihän tossa sun esimerkkilauseessa "Ketä haluaa lähteä mukaan kattoo formuloita?" ole mitään väärin. Sehän on vain lounaismurretta.
Tässä kyseisessä tapauksessa se vain ei kuulosta murreilmaisulta, vaan persoonapronominien väärinymmärrykseltä. Se on kieliopillisesti virheellinen. Yleensä murreilmaisut eivät käytä jotain toista yleiskielen muotoa eri merkityksessä tuolla tavalla. Ärsyttävyydelle on siis peruste sen murretaustan ulkopuolelta. Murteellisuus sinällään ei minua ärsytä, päinvastoin.

Omassa kirjoituksessani ärsyttää, ja tiedän viljeleväni liikaa "toki"- ja "no"-sanoja. Muiden puheessa tai kirjoituksessa myös ärsyttää samantyyppiset maneerit. Eli/Elikkä-alkuiset lauseet, ja samojen sanojen liiallinen toisto.

Politiikan ja bisnes-maailman tyhjät ilmaisut tuppaavat myös joskus huvittamaan ja pahimmillaan ärsyttämään.

Toikkiin alan pikkuhiljaa tottua, vaikka edelleen pidän sitä jonkinlaisena väärinymmärryksena, kun en tunne ilmaisun historiaa.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
WebSlave sanoi:
Tässä kyseisessä tapauksessa se vain ei kuulosta murreilmaisulta, vaan persoonapronominien väärinymmärrykseltä. Se on kieliopillisesti virheellinen. Yleensä murreilmaisut eivät käytä jotain toista yleiskielen muotoa eri merkityksessä tuolla tavalla. Ärsyttävyydelle on siis peruste sen murretaustan ulkopuolelta.

Ehkä ajat takaa jotain samanlaista kuin mua ottaa korvaan aika pahasti kun joissain mureissa saatetaan käyttää ihmisestä "se"-sanaa, vaikka ihmisestä tulisi käyttää "hän"-sanaa?
Ei mua sellainen silti ärsytä vaikka sellainen täysin kieliopin vastaista onkin ja olen huomannut että sellainen saattaa hetkeksi jopa tarttua, kun aikansa juttelee/kirjoittelee esim. pohjoisesta olevien ihmisten kanssa. He (tai pitäskö sanoo "ne") tuntuvat käyttävät keskimääräistä useammin se-sanaa ihmisestä.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ehkä ajat takaa jotain samanlaista kuin mua ottaa korvaan aika pahasti kun joissain mureissa saatetaan käyttää ihmisestä "se"-sanaa, vaikka ihmisestä tulisi käyttää "hän"-sanaa?
Ei mua sellainen silti ärsytä vaikka sellainen täysin kieliopin vastaista onkin ja olen huomannut että sellainen saattaa hetkeksi jopa tarttua, kun aikansa juttelee/kirjoittelee esim. pohjoisesta olevien ihmisten kanssa. He (tai pitäskö sanoo "ne") tuntuvat käyttävät keskimääräistä useammin se-sanaa ihmisestä.
Sano suoraan vain, että Olgahan SE sillä tavalla kieltä rääkkää. :ahem:

Velocità

Touho-Tiina
Sijainti
En edelleenkään ole mikään "äidinkielen & lauseenopin fanaatikko, joka vaatii lauseiden olevan kirjoitettu kirjakielellä sanasta sanaan", hui en todellakaan!:nope: Vaan tuo yksi sana kuullostaa ärsyttävältä tuossa jo mainitsemassani puheen&kirjoituksen käytössä, enkä lähde siinä sitä koko helvatun murremaailmaa sorsimaan. Ihme vääntö tästä alkoikin.:yuck:

Velocità

Touho-Tiina
Sijainti
Dominic sanoi:
Tällä varmaan yritettiin viilata meikäläistä kun teidän turkkulaisten "ketä" - sanaa vähän kritisoin. Onneksi tosin en ole savolaisia.:rolleyes:

Velocità

Touho-Tiina
Sijainti
WebSlave sanoi:
Tässä kyseisessä tapauksessa se vain ei kuulosta murreilmaisulta, vaan persoonapronominien väärinymmärrykseltä. Se on kieliopillisesti virheellinen. Yleensä murreilmaisut eivät käytä jotain toista yleiskielen muotoa eri merkityksessä tuolla tavalla. Ärsyttävyydelle on siis peruste sen murretaustan ulkopuolelta. Murteellisuus sinällään ei minua ärsytä, päinvastoin.
Näinhän se taitais olla.